Gezondheid alle pijlers

Ziek = ziek. Ja? En? Dus?

28-10-2008 22:46 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de reacties op de blog over de griep kwam weer eens de uitdrukking 'ziek = ziek' voorbij.

Ik kan daar nooit zoveel mee als mensen dat zeggen. Wat bedoel je daarmee als je dat zegt? Wie legt mij dat nou eens uit?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Maar als je griep hebt kun je dus niet winkelen en sporten. Dus kan ze gewoon aan het werk. Of ziek in bed liggen. Maar niet gezellig in de stad lopen.
quote:shining schreef op 29 oktober 2008 @ 17:02:

[...]

Nogmaals: Wet Poortwachter. Heb je geen redenen meer om thuis te blijven. Je bent gewoon opp het werk, doet aangepast werk. Desnoods zit je alleen maar de hele dag en neem je de telefoon op.Dat slaat echt helemaal nergens op als je niet lekker bent. Door op kantoor te hangen blijf je je beroerd voelen terwijl je thuis lekker op de bank kunt liggen en jezelf rust kunt geven. Ik heb 't niet over langdurige ziekte maar gewoon over 'n paar dagen grieperig dat als je maar door blijft gaan niet weggaat en eerder erger wordt dan dat je opknapt. Bovendien is telefoon opnemen dus echt 't laatste wat ik zou doen in zo'n geval, daar knapt je keel echt van op! NOT
Nee, maar als ik haar post zo lees, heeft ze geen griep, maar is ze langdurig ziek. Ze doet overdagnamelijk leuke dingen, maar kan niet naar haar werk. Nogmaals, maar ik herhaal mezelf, als je kunt sporten, kun je ook aangepast werk doen. Licht werk. Ik heb het helemaal niet over een griep. Dan kun je niet naar je werk, dat snapt iedereen.
Als je lijdt aan coprolalie, kun je prima door een winkelstraat lopen en ook prima sporten. Maar dan heb ik toch liever dat iemand de telefoon niet opneemt.

Hoewel?

* krijgt ideetje voor lastige klanten *
Als je langdurig ziek bent zul je aangepast werk moeten doen. Of je dat nou leuk vindt of niet.
quote:shining schreef op 29 oktober 2008 @ 17:12:

Nee, maar als ik haar post zo lees, heeft ze geen griep, maar is ze langdurig ziek. Ze doet overdagnamelijk leuke dingen, maar kan niet naar haar werk. Nogmaals, maar ik herhaal mezelf, als je kunt sporten, kun je ook aangepast werk doen. Licht werk. Ik heb het helemaal niet over een griep. Dan kun je niet naar je werk, dat snapt iedereen.Een vriendin van mij heeft 'n erge burnout gehad, die kon op 'n gegeven moment wel sporten maar nog niet werken, zeker niet fulltime. Die is echt heel langzaam weer moeten beginnen, want 't was niet alleen de lichamelijke inspanning die haar snel te veel werd, maar vooral de geestelijke.
quote:shining schreef op 29 oktober 2008 @ 17:12:

Ik heb het helemaal niet over een griep. Dan kun je niet naar je werk, dat snapt iedereen.Het zijn de mensen die lijden aan ziektes die niemand snapt, die zich altijd moeten verantwoorden. Een beetje begrip kan geen kwaad - je wordt er zelf niet ziek van.
Ik ben bijna nooit ziek, althans niet zo ziek dat ik niet kan werken. Ik hou altijd als referentiekader voor ogen : "Had ik in bed gedoken als ik vrij was geweest? Ben ik zo ziek dat op bed liggen de enige manier is om de dag door te komen?"

Als dat niet zo is ga ik gewoon werken ook al vreet een fikse verkoudheid al je energie op. Als ik kan computeren ben ik zeker fit genoeg om te gaan werken, althans als ik uitga van "griepziek" zijn. Een gebroken been gooit op mijn werk roet in het eten. Ben gelukkig geen brekebeentje

De laatste keer dat ik ziek was had ik migraine. Dan is het enige wat je wilt de gordijnen dicht en diep weggedoken liggen onder je dekbed met een spuugbakje in bereik....

Op een winkelstraat of in een sportschool zul je mij zeker niet zien als ik ziek ben.....als ik daartoe in staat ben kan ik ook werken. Desnoods vul ik alleen de papierlade bij van de copiermachine.....
Natuurlijk kent iedereen hier opeens mensen die een hele erge ziekte hadden waardoor ze wel kunnen sporten, maar echt, echt , echt niet naar het werk kunnen hoor.

Nogmaals, de regel is, als je langdurig ziek bent, zul je moeten werken volgens de wet poortwachter. Dan kun je desnoods beginnen met halve dagen, kwartdagen, twee dagen per week, weet ik het, maar je zult weer moeten werken.

Ik vind het een uistekende wet.

Ik heb alle begrip voor mensen die ziek zijn, die griep hebben of wat. Maar niet voor mensen die liever leuke dingen doen dan weer integreren op het werk. Daar heb ik geen respect voor.
quote:dogcrazy schreef op 29 oktober 2008 @ 17:15:

Desnoods vul ik alleen de papierlade bij van de copiermachine.....En daar doe je dan de hele dag over?
quote:korenwolf schreef op 29 oktober 2008 @ 17:15:

[...]

Het zijn de mensen die lijden aan ziektes die niemand snapt, die zich altijd moeten verantwoorden. Een beetje begrip kan geen kwaad - je wordt er zelf niet ziek van.Misschien is het handig deze mensen sowieso geen telefonistebaan aan te bieden
quote:korenwolf schreef op 29 oktober 2008 @ 17:18:

[...]

En daar doe je dan de hele dag over?voorbeeldje Korenwolf van een weinig inspannende taak.....
quote:dogcrazy schreef op 29 oktober 2008 @ 17:19:

[...]

Misschien is het handig deze mensen sowieso geen telefonistebaan aan te bieden doelde op de coprolalie
quote:dogcrazy schreef op 29 oktober 2008 @ 17:19:

[...]

Misschien is het handig deze mensen sowieso geen telefonistebaan aan te bieden Zit wat in...
Ziek is ziek. Maar als ik me altijd ziek zou voelen wanneer ik ziek ben dan zou ik me nog zieker voelen. Ziek he?
quote:dogcrazy schreef op 29 oktober 2008 @ 17:20:

[...]

voorbeeldje Korenwolf van een weinig inspannende taak.....Ja, maar hoeveel van die taken zijn er bij jou op het werk? Ik ben met een uurtje of twee wel klaar, en dat is inclusief alle ordners op kleur zetten.
quote:korenwolf schreef op 29 oktober 2008 @ 17:15:

[...]

Het zijn de mensen die lijden aan ziektes die niemand snapt, die zich altijd moeten verantwoorden. Een beetje begrip kan geen kwaad - je wordt er zelf niet ziek van.Overigens eens met je posting. Niet alles is voor een ander te bgrijpen waarom iemand zich ziek meldt. Vind wel dat een stukje openheid naar je naaste collega's of je team daarin een ander beeld kan geven tov de zieke maar dat is uiteraard ook aan de regelmatig zieke.
De meeste bedrijven hebben genoeg achterstallig werk wat je dan zou kunnen doen. Wel op je eigen tempo uiteraard. Maar ik denk dat er geen enkel bedrijf is dat zegt: 'Laat maar hoor, Pietje hoeft niet te komen, we hebben toch geen werk voor hem'.
quote:korenwolf schreef op 29 oktober 2008 @ 17:23:

[...]

Ja, maar hoeveel van die taken zijn er bij jou op het werk? Ik ben met een uurtje of twee wel klaar, en dat is inclusief alle ordners op kleur zetten.Wegens altijd teveel moeten in te weinig tijd liggen dr zat van deze taakjes en kan ik best een werkweek vullen. Of ik er voldoening uit haal is een tweede.
Shining, ik ben werkgever en ik heb liever dat iemand die ziek is gewoon thuisblijft. En verder hoop ik dat dit bedrijf zo'n goede sfeer heeft en het werk zo interessant is, dat mensen liever hier zijn dan door een winkelstraat te hopsen.
quote:shining schreef op 29 oktober 2008 @ 17:27:

De meeste bedrijven hebben genoeg achterstallig werk wat je dan zou kunnen doen. Wel op je eigen tempo uiteraard. Maar ik denk dat er geen enkel bedrijf is dat zegt: 'Laat maar hoor, Pietje hoeft niet te komen, we hebben toch geen werk voor hem'.

Dan ben je daar dus 2 krachten aan kwijt. Want degene die 'n heel andere taak heeft moet dus door 'n ander wegwijs gemaakt worden in dingen die ie anders nooit doet. Totale verspilling van de energie.

Bovendien is het voor 'n bedrijf veel beter als iemand zich gewoon fulltime ziekmeldt omdat het bedrijf dan door de verzekering betaald krijgt (althans ons bedrijf is daarvoor verzekerd) en een vervanger in kan huren als het een langdurig zieke betreft.
quote:korenwolf schreef op 29 oktober 2008 @ 17:23:

[...]

Ja, maar hoeveel van die taken zijn er bij jou op het werk? Ik ben met een uurtje of twee wel klaar, en dat is inclusief alle ordners op kleur zetten.De achterstallige karweitjes zijn vaak niet al te arbeidsintensief en worden als daar tijd voor(naast de usual werkzaamheden) maar al te graag door onze clienten gedaan. Ik werk in de zorg
Korenwolf, als ik werkgever zou zijn zou ik mijn werknemers zeker weer laten integreren op het werk bij langdurige ziekte.

Ik denk dat er bitter weinig werkgevers zijn die dat niet zouden doen trouwens.
quote:elninjoo schreef op 29 oktober 2008 @ 17:30:

[...]

Dan ben je daar dus 2 krachten aan kwijt. Want degene die 'n heel andere taak heeft moet dus door 'n ander wegwijs gemaakt worden in dingen die ie anders nooit doet. Totale verspilling van de energie.

Bovendien is het voor 'n bedrijf veel beter als iemand zich gewoon fulltime ziekmeldt omdat het bedrijf dan door de verzekering betaald krijgt (althans ons bedrijf is daarvoor verzekerd) en een vervanger in kan huren als het een langdurig zieke betreft.Bij ons op de werkvloer hoef ik niet door een collega bijgestaan te worden hoor om me wegwijs te maken, weet dondersgoed wat er speelt en wat er gebeuren moet in gestolen minuutjes.
quote:elninjoo schreef op 29 oktober 2008 @ 17:30:

[...]

Bovendien is het voor 'n bedrijf veel beter als iemand zich gewoon fulltime ziekmeldt omdat het bedrijf dan door de verzekering betaald krijgt (althans ons bedrijf is daarvoor verzekerd) en een vervanger in kan huren als het een langdurig zieke betreft.Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat het voor zowel de zieke als voor het bedrijf beter is als de zieke weer af en toe komt werken. Van werken gaat niemand dood. Van ziek thuis zitten word je op den duur alleen nog maar zieker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven