beperkte energie. .gezond eten
zondag 11 juni 2017 om 19:38
Ik ben momenteel herstellende van een fikse depressie. ..Dit betekent dat ik nog veel moe ben, soms somber en tegen veel dingen opzie. Ik krijg met moeite structuur in mijn dagen, het huishouden etc. Ik werk maar 50% , rust regelmatig waardoor ik smiddags, als de kids uit school zijn, tijd en energie voor ze heb. Dat gaat opzich goed, ze komen niks tekort.
Ik merk dat ik door mijn vermoeidheid snel grijp naar suiker / slecht eten. Suiker geeft even n 'up' maar zorgt uiteraard erna weer voor extra moeheid.
Het gezond koken valt me zwaar. .Ik kan met moeite recepten bedenken en grijp dan vlug naar de pasta, sla, etc. Beetje eenzijdig dus.
Hebben jullie tips voor eenvoudige gezonde maaltijden? Die ik bv ook in t voren kan maken. .Ik hoor het graag
Ik merk dat ik door mijn vermoeidheid snel grijp naar suiker / slecht eten. Suiker geeft even n 'up' maar zorgt uiteraard erna weer voor extra moeheid.
Het gezond koken valt me zwaar. .Ik kan met moeite recepten bedenken en grijp dan vlug naar de pasta, sla, etc. Beetje eenzijdig dus.
Hebben jullie tips voor eenvoudige gezonde maaltijden? Die ik bv ook in t voren kan maken. .Ik hoor het graag
zondag 11 juni 2017 om 19:58
ALs ik bijv. pastasaus, iets van soep of nasi of zo maak, doe ik gelijk grotere hoeveelheden maken. Daarna wat ik die avond niet eet, in handige porties verdelen en vries het dan in. Hoef ik het een volgende keer alleen maar te ontdooien en op te warmen. En er evt bij pasta de pasta zelf nog te koken.
En als je bijv. keer gekookte aardappels wil eten gelijk voor 2 keer koken en volgende dag restant opbakken.
En als je bijv. keer gekookte aardappels wil eten gelijk voor 2 keer koken en volgende dag restant opbakken.
zondag 11 juni 2017 om 19:58
Sinds ik diabetes heb volg ik een koolhydraatarm dieet en het valt me op dat koolhydraten uit pasta, aardappelen en rijst me vreselijk vermoeien en ik heel veel energie haal uit groenten, ik voel me dan ook echt voldaan in plaats van vol.
Ook ik ben nooit meer echt de oude geworden na een depressie, maar merk dat het wel aan me trekt met de verkeerde voedingsmiddelen.
Stop met suiker, dat is sowieso slecht, zeker met deze klachten.
Ook ik ben nooit meer echt de oude geworden na een depressie, maar merk dat het wel aan me trekt met de verkeerde voedingsmiddelen.
Stop met suiker, dat is sowieso slecht, zeker met deze klachten.
zondag 11 juni 2017 om 19:59
Ik vind het zelf ook lastig om te bedenken wat we gaan eten. Ik maak nu meestal een menu voor één week, met een paar favorieten (dingen die makkelijk te maken zijn èn die de kinderen graag eten). Voor de rest wissel ik af met nieuwe recepten die ik op internet vind, 24Kitchen bijvoorbeeld, of in een kookboek. Ik haal vaak kookboeken in de bibliotheek om eens te kijken of het wat is. En verder, wees niet te streng voor jezelf. Er is nog geen enkel kind doodgegaan aan elke dag pasta.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
zondag 11 juni 2017 om 20:01
Hier hetzelfde gehad en ik probeerde zoveel mogelijk gezond te koken en weinig te snoepen. Dat lukte alleen vaak slecht omdat ik zo moe was en me nog niet helemaal ok voelde.
Ik ben uiteindelijk aan de slag gegaan met de onderliggende emoties en gedachten over eten. Ik was een meester in smoesjes "ja, maar nu ben ik moe/heb ik het verdiend/vul maar een reden in". Als ik nu de neiging heb om naar eten te grijpen terwijl ik het echt niet nodig heb vraag ik me af wat er aan de hand is en wat ik eigenlijk écht nodig heb. En dat is eigenlijk nooit eten..
Als ik geen zin heb of te moe ben om te koken heb ik een aantal opties zoals soep met een tosti, iets uit de vriezer of een maaltijdsalade halen.
Ik had tijdens m'n depressie veel zaken aangepakt en dit was de hekkensluiter. Misschien herkenbaar voor jou en zo niet dan heb je wellicht iets aan opties voor jezelf bedenken die je snel en makkelijk kunt pakken.
Succes en sterkte met je herstel
Ik ben uiteindelijk aan de slag gegaan met de onderliggende emoties en gedachten over eten. Ik was een meester in smoesjes "ja, maar nu ben ik moe/heb ik het verdiend/vul maar een reden in". Als ik nu de neiging heb om naar eten te grijpen terwijl ik het echt niet nodig heb vraag ik me af wat er aan de hand is en wat ik eigenlijk écht nodig heb. En dat is eigenlijk nooit eten..
Als ik geen zin heb of te moe ben om te koken heb ik een aantal opties zoals soep met een tosti, iets uit de vriezer of een maaltijdsalade halen.
Ik had tijdens m'n depressie veel zaken aangepakt en dit was de hekkensluiter. Misschien herkenbaar voor jou en zo niet dan heb je wellicht iets aan opties voor jezelf bedenken die je snel en makkelijk kunt pakken.
Succes en sterkte met je herstel
zondag 11 juni 2017 om 20:35
Zelf heb ik vooral te weinig tijd om altijd maar vers te koken, omdat ik veel werk en veel sport. Mijn truc is om er vooral niet te moeilijk over te denken en er niet een al te groot ding van te maken. Een kant en klare maaltijdsalade, soep uit blik/ zak, brood of zelfs een bak havermout kunnen prima als avondeten. Verder extra koken van dingen die je makkelijk kunt invriezen zoals nasi. Verder wok ik veel: makkelijk, snel en gezond.
zondag 11 juni 2017 om 20:42
Wegens burnout hier ook weinig energie. Ik zorg dat ik altijd een zakje geschrapte worteltjes in huis heb, radijsjes, tomaatjes, walnoten- gezonde dingen die je gewoon wegsnackt en niet hoeft te koken. Avocado's voor op brood. En veel gevarieerd fruit. Zo kom je al een heel eind hoor!
Als je 's ochtends een avocado op je volkoren boterhammen doet, een (half) zak worteltjes en lekker fruit bij de lunch, af en toe een harinkje of andere vette vis en s avonds gewoon gewoon, heb je een hele hoop van je vitaminen te pakken.
Als je 's ochtends een avocado op je volkoren boterhammen doet, een (half) zak worteltjes en lekker fruit bij de lunch, af en toe een harinkje of andere vette vis en s avonds gewoon gewoon, heb je een hele hoop van je vitaminen te pakken.
anoniem_65325db34735a wijzigde dit bericht op 11-06-2017 20:45
4.37% gewijzigd
zondag 11 juni 2017 om 20:45
Ik ben fan van gado gado, zeker als je een stoomkoker hebt is dat erg makkelijk te maken. Groenten (desnoods voorgesneden) en eieren in de stoomkoker, pindasaus maken in een pannetje (desnoods neem je kant-en-klare die je alleen maar hoeft op te warmen), wat van die droge gebakken uitjes erover, klaar.
Een ander snel gerecht: nasi met voorgegaarde kipfilet en garnaaltjes. Rijst koken, nasi-boemboe fruiten, Oosterse wokgroenten wokken, kip en garnalen erbij, rijst erdoor mengen. Komkommer in zuur - of nog sneller, wat augurkjes erbij.
Ook redelijk snel: Thaise curry maken met een pakje van Blue Elephant (mijn favoriet is Massaman, maar andere smaken zijn ook lekker), ik eet het vaak met wokgroenten in plaats van rijst.
Of pasta pesto naar het recept van Fajah Lourens, met rucola er bovenop. Is in feite niet veel meer dan pasta koken, groene pesto erdoor, pijnboompitjes, kaas en rucola erover.
Maar met een kant-en-klare salade of soep is inderdaad ook niks mis. Doe ik ook zo vaak.
Een ander snel gerecht: nasi met voorgegaarde kipfilet en garnaaltjes. Rijst koken, nasi-boemboe fruiten, Oosterse wokgroenten wokken, kip en garnalen erbij, rijst erdoor mengen. Komkommer in zuur - of nog sneller, wat augurkjes erbij.
Ook redelijk snel: Thaise curry maken met een pakje van Blue Elephant (mijn favoriet is Massaman, maar andere smaken zijn ook lekker), ik eet het vaak met wokgroenten in plaats van rijst.
Of pasta pesto naar het recept van Fajah Lourens, met rucola er bovenop. Is in feite niet veel meer dan pasta koken, groene pesto erdoor, pijnboompitjes, kaas en rucola erover.
Maar met een kant-en-klare salade of soep is inderdaad ook niks mis. Doe ik ook zo vaak.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 11 juni 2017 om 20:47
Het diner bestaat de laatste tijd vaak uit in olie, gekruide vleessnippers uit de super, ui , gebakken rijst met een smaakje er doorheen, meestal een zelf samengesteld kruidenmengsel (Indiaas, Grieks, Mexicaans maar ook nasikruiden zijn populair als smaakmaker of Chan kerriepoeder in zo'n heel grote zak.
Ik doe er nog een druppel zuur in en wat zoet. Dan krijg je dus niet-bestaand buitenlands smakend eten. Niet te vergeten de apart gekookte gemengde groente die erbij wordt geserveerd.
Erg moeilijk maak ik het niet.
Maar gekookte bloemkool, aardappelen en een karbonade is toch ook best lekker? Mijn mans favoriet. De bloemkool kan je overgieten met verschillende sausen, zoals hollandaise-, kerrie-, ananas-, mosterdsaus.
Erg moeilijk maak ik het niet.
Maar gekookte bloemkool, aardappelen en een karbonade is toch ook best lekker? Mijn mans favoriet. De bloemkool kan je overgieten met verschillende sausen, zoals hollandaise-, kerrie-, ananas-, mosterdsaus.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 11 juni 2017 om 21:02
zondag 11 juni 2017 om 21:07
Leuk topic!
Zelf helaas de laatste weken in een lichte depressie beland. Enkele weken eerder heb ik ontdekt dat mijn darmen het goed doen op een glutenvrij dieet.
Om even kort bij het begin te beginnen: Al sinds mijn 15e darmklachten, ben nu 34. Periodes gehad van dieten proberen (strikt suikervrij, lactosevrij, speciale dieten van alternatieve artsen, etc), er achter komen dat het niet werkt en lange periodes van alles eten en de darmklachten maar voor lief nemen.
De laatste jaren bestond het dieet toch uit 'makkelijk'. Er waren niet veel dagen dat ik zelf alles sneed en uitgebreid kookte.
Glutenvrij was een tip van mijn broertje die er baat bij had. Ik dacht: Als het dan toch een familiekwaal is met die darmen, moet ik maar eens proberen glutenvrij te eten. En ik had al heel snel minder darmklachten. Waarbij ik niet ga roepen dat het voor iedereen helpt, maar het was bij mij wel een moment om mijn eetgewoontes om te gooien.
Ik haal nu meestal veel verse groente tegelijk. Wat niet direct op gaat, gaat na een dag of 3 a 4 in de 'restjessoep'. Ik probeer echt anders inkopen te doen en ook andere basisingredienten standaard in huis te hebben.
De depressie zat er toch al aan te komen, even los van het glutenverhaal. Maar ik hoop wel dat ik komende tijd door beter te eten, wat meer energie kan krijgen.
Dit topic komt op het juiste moment
Zelf helaas de laatste weken in een lichte depressie beland. Enkele weken eerder heb ik ontdekt dat mijn darmen het goed doen op een glutenvrij dieet.
Om even kort bij het begin te beginnen: Al sinds mijn 15e darmklachten, ben nu 34. Periodes gehad van dieten proberen (strikt suikervrij, lactosevrij, speciale dieten van alternatieve artsen, etc), er achter komen dat het niet werkt en lange periodes van alles eten en de darmklachten maar voor lief nemen.
De laatste jaren bestond het dieet toch uit 'makkelijk'. Er waren niet veel dagen dat ik zelf alles sneed en uitgebreid kookte.
Glutenvrij was een tip van mijn broertje die er baat bij had. Ik dacht: Als het dan toch een familiekwaal is met die darmen, moet ik maar eens proberen glutenvrij te eten. En ik had al heel snel minder darmklachten. Waarbij ik niet ga roepen dat het voor iedereen helpt, maar het was bij mij wel een moment om mijn eetgewoontes om te gooien.
Ik haal nu meestal veel verse groente tegelijk. Wat niet direct op gaat, gaat na een dag of 3 a 4 in de 'restjessoep'. Ik probeer echt anders inkopen te doen en ook andere basisingredienten standaard in huis te hebben.
De depressie zat er toch al aan te komen, even los van het glutenverhaal. Maar ik hoop wel dat ik komende tijd door beter te eten, wat meer energie kan krijgen.
Dit topic komt op het juiste moment
Je kunt méér.
zondag 11 juni 2017 om 22:06
zondag 11 juni 2017 om 22:27
Precies dit! Heel knap dat je de discipline hebt jezelf nu eerst de vraag te stellen en te beantwoorden. Ik steek vaak toch snel mijn kop in het zand op die momentn.KoffieVerkeerd23 schreef: ↑11-06-2017 20:01Hier hetzelfde gehad en ik probeerde zoveel mogelijk gezond te koken en weinig te snoepen. Dat lukte alleen vaak slecht omdat ik zo moe was en me nog niet helemaal ok voelde.
Succes en sterkte met je herstel![]()
zondag 11 juni 2017 om 22:38
Kant en klare soep of woksauzen zit vaak veel suiker in! Zou ik niet iedere avond doen als je gezonder wil eten maar als je het wel doet ook prima natuurlijk.
Zelf broccolisoep of andere soep maken is ook makkelijk als je de groentes voorgesneden koopt. Groente soepen kan je goed invriezen en je hebt je portie groente dan al binnen. Hier zijn favoriet: paprika, broccoli, courgette. Met een beetje bouillion, creme fraiche, olijfolie en parmezaan en dan mixen.
Kant en klare wok mixen in de diepvries en die snel opbakken (met een blik bonen bijv. Erdoor en kruiden) en eten als wrap met guacamole.
Zoete aardappel patatjes.
Ovenschotels met aardappelen, kippenpootjes en groente naar keuze samen in de ovenschaal. Kruiden eroverheen en bakken. Dit vind ik zelf heel makkelijk als ik geen zin heb om te koken maar wel super lekker.
Probeer voor 2 dagen te koken dat is al de helft minder werk. Vooruit plannen scheelt ook tijd en geeft je wat meer ruimte in je hoofd. En als je het financieel aankan dingen voorgesneden/voorgeschild te kopen, scheelt je toch wat werk. Maak het jezelf makkelijk.
Ik vind gezonde maaltijden plannen en koken elke dag ook best zwaar en vermoeiend soms en ik vind koken er leuk en ben niet herstellende van een depressie, niet gek dat het je soms zwaar valt!
Zelf broccolisoep of andere soep maken is ook makkelijk als je de groentes voorgesneden koopt. Groente soepen kan je goed invriezen en je hebt je portie groente dan al binnen. Hier zijn favoriet: paprika, broccoli, courgette. Met een beetje bouillion, creme fraiche, olijfolie en parmezaan en dan mixen.
Kant en klare wok mixen in de diepvries en die snel opbakken (met een blik bonen bijv. Erdoor en kruiden) en eten als wrap met guacamole.
Zoete aardappel patatjes.
Ovenschotels met aardappelen, kippenpootjes en groente naar keuze samen in de ovenschaal. Kruiden eroverheen en bakken. Dit vind ik zelf heel makkelijk als ik geen zin heb om te koken maar wel super lekker.
Probeer voor 2 dagen te koken dat is al de helft minder werk. Vooruit plannen scheelt ook tijd en geeft je wat meer ruimte in je hoofd. En als je het financieel aankan dingen voorgesneden/voorgeschild te kopen, scheelt je toch wat werk. Maak het jezelf makkelijk.
Ik vind gezonde maaltijden plannen en koken elke dag ook best zwaar en vermoeiend soms en ik vind koken er leuk en ben niet herstellende van een depressie, niet gek dat het je soms zwaar valt!
www.sayswho.nl - het NIEUWE forum - Says who? Says you!
maandag 12 juni 2017 om 06:19
Ik lees hier en daar de tip voor kant en klare maaltijden, dat zou ik niet doen. Eet zo puur en onbewerkt mogelijk, hoe minder E's hoe beter. Zelf ervaar ik dat ik pakken meer enegie heb daardoor.
Ik plan op voorhand voor iedere dag van de week wat ik ga eten, als ik een drukke dag heb kies ik iets dat snel klaar is zoals een salade ofzo en heb ik meer tijd maak ik een stoofpotje met veel groenten.
De groenten die ik over heb vries ik in zodat ik voor het volgende stoofpotje alweer een stuk minder groenten moet snijden.
Ik plan op voorhand voor iedere dag van de week wat ik ga eten, als ik een drukke dag heb kies ik iets dat snel klaar is zoals een salade ofzo en heb ik meer tijd maak ik een stoofpotje met veel groenten.
De groenten die ik over heb vries ik in zodat ik voor het volgende stoofpotje alweer een stuk minder groenten moet snijden.
maandag 12 juni 2017 om 06:28
Sterkte met het herstel! Ik zou eten ook niet te groot en te moeilijk maken en vooral kiezen voor vers, weinig koolhydraten en geen bewerkte producten. Denk aan een zak wokgroenten en kipfilet. Wokken, lekkere kruiden erbij en klaar. Je kunt er eventueel nog een gekookt ei bij eten. Of broccoli, gekookte aardappelen en een tartaartje. Gekookte rode bieten, kikkererwten en feta.
Wat verder lekker, gezond en vullend is: volle yoghurt of kwark, klein handje ongebrande en ongezouten noten, augurkjes, blokje kaas.
Wat verder lekker, gezond en vullend is: volle yoghurt of kwark, klein handje ongebrande en ongezouten noten, augurkjes, blokje kaas.
maandag 12 juni 2017 om 11:01
Volg graag mee dit topic.
Ben herstellende van een burn out en nog steeds heel weinig energie. Probeer snoep en kant en klaar te vermijden en eet iedere dag verse groenten en fruit. Merk dat het mijn suikerdips ten goede komt, alleen meer energie krijg ik er niet van en ook de zin in zoet blijft.
Ben herstellende van een burn out en nog steeds heel weinig energie. Probeer snoep en kant en klaar te vermijden en eet iedere dag verse groenten en fruit. Merk dat het mijn suikerdips ten goede komt, alleen meer energie krijg ik er niet van en ook de zin in zoet blijft.
Always believe that something wonderful is about to happen.
maandag 12 juni 2017 om 11:14
Ik vind het ook makkelijk om groentes uit de diepvries te gebruiken, bijvoorbeeld paprika. Die wordt dan gesneden ingevroren, hoef ik 'm alleen nog ergens bij te gooien, bijvoorbeeld de vegetarische chili van Jamie Olivier. Of een zak kant en klare wokgroente. Volgens mij heb je ook ingevroren groente mixen, maar daar heb ik me nooit zo in verdiept.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
maandag 12 juni 2017 om 13:10
Ik denk dat je ook niet moet verwachten dat je veel energie krijgt als je nog herstellende bent. Je bent wellicht een stukje minder moe als je beter eet maar echt je energie terug heeft gewoon tijd nodig. Ik kon het ook wel terugkijken en was bij tijd en wijle zó gefrustreerd maar als ik 1 ding heb geleerd dan is het wel dat het proces loopt zoals het loopt. Zeker goed om op energieslurpers te letten maar verder is het geduld trainenvienna29 schreef: ↑12-06-2017 11:01Volg graag mee dit topic.
maandag 12 juni 2017 om 13:13
Mooie post koffie verkeerd. Bij mij gaat het er vooral om dat ik nu de tijd heb om anders/uitgebreid boodschappen te doen en nieuwe dingen te koken. Ook ik sta helaas niet door de kamer te dansen na een gezonde maaltijd. Maar ik probeer wel nieuwe ingredienten en recepten, die hopelijk gewoonte gaan worden.
Je kunt méér.
maandag 12 juni 2017 om 13:59
Dank jeMoon-Alisa schreef: ↑12-06-2017 13:13Mooie post koffie verkeerd. Bij mij gaat het er vooral om dat ik nu de tijd heb om anders/uitgebreid boodschappen te doen en nieuwe dingen te koken. Ook ik sta helaas niet door de kamer te dansen na een gezonde maaltijd. Maar ik probeer wel nieuwe ingredienten en recepten, die hopelijk gewoonte gaan worden.
En goed dat je, ondanks dat je dus in een depressie bent belandt, wél goed voor jezelf zorgt. Dat is al heel wat waard.
Het helpt wel echt om er op te kunnen vertrouwen dat het proces z'n eigen weg wel gaat. Je kunt de omstandigheden voor herstel zo goed mogelijk maken maar een deel heb je niets over te zeggen en dat is goed om te beseffen. Ik was een tijdje geforceerd bezig herstel af te dwingen en dat werkt dan averechts..
Ik heb nu een gezonde basis qua eten en bewegen en als ik naar iets wil grijpen wat buiten het normale ligt neem ik dus eerst een pauze waarin ik even stil sta bij wat er is. Ik ben nu bijvoorbeeld moe na een rommelige nacht door zoon en nog wat uit m'n doen omdat we vrijdag 1 van onze katten hebben laten inslapen. Normaal triggers om mezelf te bedelven onder chocola. Nu is die impuls er wel maar ga ik in plaats daarvan even knuffelen met de andere kat en nu een dutje doen. Yogales van vanavond verplaatst zodat ik lekker op tijd naar bed kan met een boek. Ik sta dus veel beter stil bij wat ik echt nodig heb.