Driftbui

07-08-2017 19:46 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik zou graag ook verhalen van andere willen horen, mijn dochtertje van bijna 5 krijgt soms driftbuien als ze haar zin niet krijgt, ze heeft van een kindje uit haar klas kut en fuck gehoord dus sindsdien is het kut mama fuck mama en gaat ze zichzelf bijten en tegen haar hoofd slaan..ik zet haar dan voor straf op een stoel en daar moet ze dan 5 minuten zitten soms gaat ze dan door met dat soort woorden te zeggen. Als ze gekalmeerd is spreek ik haar aan op haar gedrag en dat ze zoiets niet mag zeggen. Pak ik dit zo goed aan of hebben jullie nog advies? Komt dit gedrag bekend voor?
Eerste wat in me opkomt, negeren, negeren, negeren.
die ik wilde bestaat al...
Zoek eens uit hoe ze zich voelt en waar het vandaan komt in plaats van haar te straffen.
Ze is verder altijd vrolijk en heel makkelijk maar net als vandaag ze at haar avond eten niet en moest ze van mij in iedergeval wat happen vla eten en toen begon het... het is echt als ze haar zin niet krijgt en ik zeg dan dat ze zulke woorden niet mag zeggen en ze dan op de stoel moet gaan zitten tot ze is afgekoeld en daarna praat ik met haar eerst vraag ik of ze weet waarom ze op de stoel moest zitten, daarna waarom ze zo deed en dat zeg ik dat ze zoiets niet mag zeggen, dat ze best boos mag zijn maar niet zulke woorden
Is een time in ipv een time out misschien niet beter voor jouw kindje? Dus eigenlijk samen in time out, waardoor je kindje niet alleen is als het een driftbui heeft. Het komt namelijk op mij over dat je dochter (nog) niet goed kan omgaan met haar emoties en dat je haar er op deze manier wat mee kan helpen. Dus eerst samen rustig worden en dan praten.

Van een time lereb ze iig niet hoe ze beter de frustratie in zich om moeten gaan...

En idd qua lelijke worden... enerzijds hoort het erbij, anderszijds kan je ervoor kiezen om uit te leggen waarom je deze woorden niet wilt horen. Een kind van 5 is slim genoeg om dit te begrijpen
Ik heb geen ervaring met kleuters maar zichzelf bijten en slaan lijkt me niet echt normaal. Zit ze verder wel lekker in haar vel? Is ze over het algemeen vrolijk?
Op het schelden zou ik zelf niet zo reageren. Misschien 1x zeggen dat je niet reageert op deze woorden en verder geen aandacht aan schenken.
Ja verder is ze gewoon altijd vrolijk lief speelt leuk en ook heel makkelijk, het is alleen als ze haar zin niet krijgt, en bijten had ze ook bij dat zelfde kindje gezien want toen ze dat voor het eerst deed tijdens als ze boos was zei ze dat ze dat van dat kindje had gezien
Janne89 schreef:
07-08-2017 19:53
Ze is verder altijd vrolijk en heel makkelijk maar net als vandaag ze at haar avond eten niet en moest ze van mij in iedergeval wat happen vla eten en toen begon het... het is echt als ze haar zin niet krijgt en ik zeg dan dat ze zulke woorden niet mag zeggen en ze dan op de stoel moet gaan zitten tot ze is afgekoeld en daarna praat ik met haar eerst vraag ik of ze weet waarom ze op de stoel moest zitten, daarna waarom ze zo deed en dat zeg ik dat ze zoiets niet mag zeggen, dat ze best boos mag zijn maar niet zulke woorden
Ik mis de vraag waarom ze boos is :)

Duidelijk dat ze niet wilde eten in dit geval maar waarom? Het eten niet lekker? Voelt ze zich niet lekker en wil ze daarom niet? Was ze boos omdat ze zich niet gehoord voelde?

Voor de rest prima aangepakt lijkt mij. Consequent blijven is in elk geval vaak het belangrijkste.

En, maar dat is persoonlijk, zou ik zelf geen druk zetten op een kind dat al boos is/niet wilde eten om dat nog happen vla te nemen. Maar ik was dan altijd wel makkelijk daarin: niet eten? prima. Zolang ze aan tafel bleven en niet later om snoep gingen vragen was het mij best. Heb zelf ook niet altijd trek. En als ze toch nog honger kregen was het gewoon hun avondeten van eerder opgewarmd.
En ben je nu blij met jezelf?
Was die vla nou echt zo belangrijk dat je dit er voor over hebt?

Een kind dwingen te eten is nergens goed voor.
Kinderen doen dit soort dingen vaak omdat ze er iets uit kunnen halen. Dus ga eens op zoek wat zo'n driftbui haar op levert. Van daaruit kun je jouw manier van omgaan met de driftbui gaan aanpakken.
Sugarmiss ze wou zelf vla dus ik zet het voor haar neer ging ze ermee spelen dus ik zei dat ze in iedergeval 3 hapjes moest eten als ik dat niet doet eet ze niks want met avond eten mag ik al blij zijn als ze een beetje eet. Dus ik vind dat ik dat goed doe en het was puur omdat ze haar zin niet kreeg, ik dwing haar nergens toe maar als ze zelf zegt dat ze vla wilt ja dan eet je ook maar een paar hapjes en aangezien ze met avond eten vaak moeilijk doet zeg ik altijd hoeveel hapjes ze moet eten dat vraagt ze zelf ook altijd,
Janne89 schreef:
07-08-2017 20:36
Sugarmiss ze wou zelf vla dus ik zet het voor haar neer ging ze ermee spelen dus ik zei dat ze in iedergeval 3 hapjes moest eten als ik dat niet doet eet ze niks want met avond eten mag ik al blij zijn als ze een beetje eet. Dus ik vind dat ik dat goed doe en het was puur omdat ze haar zin niet kreeg, ik dwing haar nergens toe maar als ze zelf zegt dat ze vla wilt ja dan eet je ook maar een paar hapjes en aangezien ze met avond eten vaak moeilijk doet zeg ik altijd hoeveel hapjes ze moet eten dat vraagt ze zelf ook altijd,
Tja, doe wat je altijd al deed en krijg wat je altijd al kreeg.
Hier zeg ik tegen mijn zoon van bijna 4. 'als je er alleen maar mee wil spelen dan haal ik het weer weg. Eten is niet om te spelen. Wat ga je kiezen, eten of spelen?'
Ja dat deed ik eerst ook vaak maar toen begon ze zelf met hoeveel hapjes en dat werkt wel
attribuutje schreef:
07-08-2017 19:49
Eerste wat in me opkomt, negeren, negeren, negeren.
Negeren? Een kind die je uitscheldt voor kut moeder negeren? Wat een goed recept voor een onhandelbaar kind in de toekomst!

TO ik zou een gesprekje voeren met haar op een rustig moment waarom schelden niet acceptabel is. Met lelijke woorden praten mag niet, want dan doe je mensen pijn. Geef ook een consequentie mee. Als je met lelijke woorden praat dan ga je maar even nadenken op je kamer wat de regels ook al weer waren. En waarom.

En op die manier ook handelen als ze dit gedrag inzet.
Ja zo leg ik haar dat ook uit, negeren doe ik niet zodra ze zoiets zegt pak ik haar op en zet ik haar op de stoel en zeg ik haar duidelijk dat ze zoiets niet mag zeggen en dan na een paar minuten praat ik met haar
Zalmsnipper schreef:
07-08-2017 20:44
Negeren? Een kind die je uitscheldt voor kut moeder negeren? Wat een goed recept voor een onhandelbaar kind in de toekomst!

TO ik zou een gesprekje voeren met haar op een rustig moment waarom schelden niet acceptabel is. Met lelijke woorden praten mag niet, want dan doe je mensen pijn. Geef ook een consequentie mee. Als je met lelijke woorden praat dan ga je maar even nadenken op je kamer wat de regels ook al weer waren. En waarom.

En op die manier ook handelen als ze dit gedrag inzet.
Alles wat je aandacht geeft groeit. Door iets stelselmatig te negeren wordt het steeds minder interessant en dus zal het vanzelf steeds minder vaak gebruikt worden.

Resultaat is hetzelfde de weg ernaartoe is anders, de ene manier is niet beter dan de andere.
Mijn zoon is ook nogal een driftkop. Toen hij jonger was beet hij zichzelf ook. Dit was dan een uiting van pure frustratie, maar ook omdat ik daar gigantisch op triggerde. Nu hij ouder is is dat helemaal gestopt. Het enige wat helpt is rustig en consequent blijven.
Andersom schreef:
07-08-2017 20:48
Alles wat je aandacht geeft groeit. Door iets stelselmatig te negeren wordt het steeds minder interessant en dus zal het vanzelf steeds minder vaak gebruikt worden.

Resultaat is hetzelfde de weg ernaartoe is anders, de ene manier is niet beter dan de andere.
Nou prima als het voor jou werkt, maar is het ook nog de juiste methode als het schelden tegen andere mensen wordt ingezet? Die daar (terecht!) op zullen reageren? :wtf:

Ik zag laatst een moeder op het schoolplein. Haar 8 jarige dotje schopte en sloeg haar. De moeder liep maar gewoon door.
zalmsnipper wijzigde dit bericht op 07-08-2017 20:53
10.86% gewijzigd
Zalmsnipper, ik reageerde eigenlijk meer op de driftbui, die van mij heeft ooit zo een bui gekregen in een supermarkt, ik ben weggelopen (omdat ik van dat soort acties niet gediend ben/was), dat was snel over.

Een andere bui heb ik eens kunnen smoren met een flens koud water.

Schelden hebben die van mij nooit waar ik bij was gedaan.

Maar TO, ze wilde zelf vla, waarom zijn er geen hapjes afgesproken? Als dat altijd goed werkte.
Als ze zich bijt of slaat negeer ik dat en praat ik daarna met haar, gaat ze ermee door zeg ik vind je dat leuk je eigen pijn doen? En dan kijkt ze me aan en stopt ze er wel mee
Wel ik heb gezegt hoeveel hapjes maar het begon omdat ze er niet mee mocht spelen
En dan reageert er eens een vreemde op de stoute woorden van je kind, vreemde ogen dwingen, is misschien net wat het kind nodig heeft om het af te leren.

En natuurlijk leg je uit dat je er niet van gediend bent, dat het andere mensen en ook mama zeer doet, meer kun je er denk ik ook niet aan doen.
Je hebt het gezegd, het is dus niet afgesproken, verder wat Doreia zegt, benoemen waarom iets weggehaald wordt en dan ook weghalen. Als ze dan al in zichzelf bijtend aan de tafel blijft zitten heeft ze alleen zichzelf mee lijkt me.
attribuutje schreef:
07-08-2017 20:55
En dan reageert er eens een vreemde op de stoute woorden van je kind, vreemde ogen dwingen, is misschien net wat het kind nodig heeft om het af te leren.

En natuurlijk leg je uit dat je er niet van gediend bent, dat het andere mensen en ook mama zeer doet, meer kun je er denk ik ook niet aan doen.
Ik heb ergens ook ooit eens gelezen het kind zulke woorden als "straf" een keer of 50 (of meer, weet het niet meer precies) achter elkaar te laten zeggen en dat ze lol er dan snel af was. Maar of dat op die leeftijd nu de juiste aanpak is...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven