Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!
donderdag 28 december 2017 om 11:52
Hoi allen,
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
donderdag 11 januari 2018 om 21:46
Als je maar doorhebt dat er in ketjap een hoop suiker zit, dan kun je een weloverwogen keuze maken.girasole3 schreef: ↑11-01-2018 21:42Als jij het lekker vindt om een keer zo'n ding te eten: vooral doen!
Iedereen geeft er toch op zijn eigen manier invulling aan; de een kijkt heel sterk naar het aantal khd per 100 gram, terwijl een ander veel meer kijkt naar het aantal khd per portie.
Ik probeer zoveel mogelijk langzame koolhydraten te eten; maar heb eerder deze week ook 2 lepels ketjap gebruikt in een pan bloemkoolnasi. Dat waren maar 4 khd op een hele pan voor 3 personen, dat vind ik geen probleem. Maar een ander zal zoiets ook niet doen: prima toch?
Ik zou dan dus voor de kikoman kiezen Kan ik de suiker khd weer voor wat anders gebruiken
donderdag 11 januari 2018 om 22:15
Ik ga mezelf dit weekend inderdaad een wijnje gunnen.
Ook beter om daar bewuster mee bezig te zijn.
Merke dat ik ongemerkt toch steeds meer ging drinken. Even minder of niet is zo slecht nog niet.
vrijdag 12 januari 2018 om 07:15
Ik merk bij mezelf dat ik toch heel erg op de calorieën blijf zitten. Dus alles zo koolhydraatarm met een maximum van 1500 calorieën per dag. Vandaag woog ik ineens 0,3 kg meer dan gisteren.
Wat ik me nu dus afvraag is of ik misschien juist meer calorieën moet eten? Bv 1800? En dan natuurlijk wel kh-beperkt.
Wat ik me nu dus afvraag is of ik misschien juist meer calorieën moet eten? Bv 1800? En dan natuurlijk wel kh-beperkt.
vrijdag 12 januari 2018 om 07:26
Ik denk het wel, want ik denk dat je te weinig vetten binnenkrijgt en die vetten heb je juist nodig om te verbranden.
Nu tel je dus wat je eet? Misschien kun je eens op Ketobuddy berekenen wat je binnen moet krijgen aan vetten en eiwitten en dat een weekje proberen? Je hebt echt veel meer vetten nodig dan je zou denken.
Overigens moet je ook niet teveel aan 1 dag ophangen. Als je vlak voor je menstruatie zit dan kun je ineens een stuk meer wegen (en het daarna zo kwijt zijn), en soms kom je een pond aan en val je die de volgende dag er weer in een klap af.
Nu tel je dus wat je eet? Misschien kun je eens op Ketobuddy berekenen wat je binnen moet krijgen aan vetten en eiwitten en dat een weekje proberen? Je hebt echt veel meer vetten nodig dan je zou denken.
Overigens moet je ook niet teveel aan 1 dag ophangen. Als je vlak voor je menstruatie zit dan kun je ineens een stuk meer wegen (en het daarna zo kwijt zijn), en soms kom je een pond aan en val je die de volgende dag er weer in een klap af.
lara1978 wijzigde dit bericht op 12-01-2018 07:27
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
27.25% gewijzigd
vrijdag 12 januari 2018 om 07:45
Leuk!Dymphnatam schreef: ↑12-01-2018 07:41Voor wie de Volkskrant leest: in het middenkatern staat vandaag een leuke fotoreportage. Kinderen uit alle delen van de wereld gefotografeerd, met wat ze in een week aan voedsel hebben gehad om zich heen uitgestald.
vrijdag 12 januari 2018 om 08:25
JA! 1500 is echt te weinig! Bij te weinig eten stopt je lichaam met verbranden. Láát die calorieen , niet meer aan denken. En eet voldoende vetten! Echt heel belangrijk. Het zijn tandwieltjes en zonder smeer draaien ze niet zo goed. En NIET MEER CALS TELLENjazekerenof schreef: ↑12-01-2018 07:15Ik merk bij mezelf dat ik toch heel erg op de calorieën blijf zitten. Dus alles zo koolhydraatarm met een maximum van 1500 calorieën per dag. Vandaag woog ik ineens 0,3 kg meer dan gisteren.
vrijdag 12 januari 2018 om 08:26
Heb ik ook, ja. Ik eet eigenlijk niet zo veel, want ik heb nauwelijks trek met deze manier van eten. Maar het voelt nog steeds heel vreemd dat het eten zoveel vetter (nu ja, eigenlijk voornamelijk die bullet koffie) is dan ik gebruikelijk at. Het gaat rechtstreeks in tegen hoe ik mijn hele leven heb gehoord dat het eten mag zijn. Ben ook nog steeds een beetje huiverig, alhoewel ik me er wel goed bij voel (op nog wat naweeën van de 'keto-griep' na.)jazekerenof schreef: ↑11-01-2018 20:07Absoluut!
Het is inderdaad echt een hele fijne methode. Ben echt heel blij met wat ik allemaal mag eten. Soms kan ik het haast niet geloven. Gek he?
case-je wijzigde dit bericht op 12-01-2018 08:32
0.44% gewijzigd
vrijdag 12 januari 2018 om 08:27
Ben jij soms al langer bezig met cals tellen en afvallen? Dan kan het zijn dat je lijf niet meer wil en is 50 gr khd gewoon te veel, in het begin tenminste. Als het niet wil zou je eens 2 weken op max 20 kunnen gaan zitten. Daar ga je echt niet dood van hoorjazekerenof schreef: ↑12-01-2018 07:49Als ik mfp er op nasla, dan eet ik veel meer eiwitten dan vet. Dat moet ik gaan omdraaien. Qua kh zit ik wel aardig waar ik wil zitten, namelijk zo rond de 50 gram per dag.
vrijdag 12 januari 2018 om 08:29
Die gebruik ik al. Hele fijne app!Dymphnatam schreef: ↑12-01-2018 08:04Neem de app "myFItnessPal", die houdt alles nauwkeurig bij wat je invoert. Naast calorien ook kh, vetten en eiwitten.
(Of was jij nu degene bij wie de app het niet deed?)
vrijdag 12 januari 2018 om 08:31
Heb ze heel lang geteld en ben daar ong een half jaar geleden mee gestopt, omdat ik toen een vrij vast eetpatroon had. Toen at ik zo tussen de 1600 en 2000 kcal.nina1966 schreef: ↑12-01-2018 08:27Ben jij soms al langer bezig met cals tellen en afvallen? Dan kan het zijn dat je lijf niet meer wil en is 50 gr khd gewoon te veel, in het begin tenminste. Als het niet wil zou je eens 2 weken op max 20 kunnen gaan zitten. Daar ga je echt niet dood van hoorKijken of je je lijf een schop onder de kont kan geven.
![]()
Nu check ik het toch weer en merk dat ik het ineens weer ‘eng’ vind om zoveel te eten.
Ik ga het in gedachte houden, die 20 Gr voor twee weken.
vrijdag 12 januari 2018 om 08:32
Ik ga het echt proberen! Of doen dus eigenlijk.
vrijdag 12 januari 2018 om 08:38
Ik heb inmiddels een fijne app op mijn telefoon die iemand hier tipte: My weight. Het laat zien wat je vetpercentage is (wil ik dat weten
).
Je vult je streefgewicht in en wanneer je dat bereikt wil hebben. Dan rekent het voor je uit hoeveel khd, proteïnes en vet je op een dag moet / mag eten. Ook laat het zien hoe je BMI is.
Mijn vooruitgang is 7,3% en ik heb dat gedaan in 2,1% van de tijd die ik ervoor in gedachten heb.
Vandaag woog ik iets meer dan een aantal dagen geleden. Ik maak me er niet druk om, want ik wil (voor het eerst van mijn leven) echt langzaam afvallen. Mijn gemiddelde zit nu op 1,5 kg per week. Dat vind ik eigenlijk nog best snel. Maar ik ga ervan uit dat het straks trager zal gaan.
Je vult je streefgewicht in en wanneer je dat bereikt wil hebben. Dan rekent het voor je uit hoeveel khd, proteïnes en vet je op een dag moet / mag eten. Ook laat het zien hoe je BMI is.
Mijn vooruitgang is 7,3% en ik heb dat gedaan in 2,1% van de tijd die ik ervoor in gedachten heb.
Vandaag woog ik iets meer dan een aantal dagen geleden. Ik maak me er niet druk om, want ik wil (voor het eerst van mijn leven) echt langzaam afvallen. Mijn gemiddelde zit nu op 1,5 kg per week. Dat vind ik eigenlijk nog best snel. Maar ik ga ervan uit dat het straks trager zal gaan.
vrijdag 12 januari 2018 om 08:41
jazekerenof: ik snap dat het een omschakeling is. Je bent niet gewend om zoveel vet te eten. Probeer het gewoon en kijk of het werkt. Bedenk je ook dat (gezonde!) vetten gewoon heel goed voor je zijn.
toen ik nog kh bijhield hield ik altijd 20-25 gram kh aan. Dat werkte prima bij mij en zo lang je die kh voornamelijk uit groenten haalt (en dus niet uit lege kh) is dat gewoon gezond. Succes!
toen ik nog kh bijhield hield ik altijd 20-25 gram kh aan. Dat werkte prima bij mij en zo lang je die kh voornamelijk uit groenten haalt (en dus niet uit lege kh) is dat gewoon gezond. Succes!
vrijdag 12 januari 2018 om 10:15
Als het je gerust mag stellen, de olietjes gaan er hier vlotjes vandoor. Olijfolie, sesamolie, notenolie, kokosvet...
Vaak feta of zachte geitenkaas bij de maaltijd, noten,....
Mijn man en ik eten dit nu al zo’n drie jaar en zijn nog steeds heel slank.
Ieder jaar laat ik mijn bloed controleren en mijn waardes zijn altijd een dikke prima, bij mijn man hetzelfde trouwens.
Dat vet druist inderdaad in tegen wat je jarenlang is ingepompt maar het werkt echt!
vrijdag 12 januari 2018 om 10:40
vrijdag 12 januari 2018 om 11:12
vrijdag 12 januari 2018 om 11:17
Goed zo! Ik vind die van de Zaanse hoeve heel lekker. Sommige mensen gaan wel stil staan van zuivel. Ik gelukkig niet. Vind het ook wel lekker om 's middags te eten met wat fijngehakte pecannoten.
Qua vetten eet ik vaak salade van bleekselderij (goed voor de vochtafdrijving ook), augurk, makreel en een beetje mayo (die van Excellent uit de glazen pot vind ik lekker en is 0 kh) en ik begin 's ochtends met een bullit proof koffie.
Qua vetten eet ik vaak salade van bleekselderij (goed voor de vochtafdrijving ook), augurk, makreel en een beetje mayo (die van Excellent uit de glazen pot vind ik lekker en is 0 kh) en ik begin 's ochtends met een bullit proof koffie.