Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!
donderdag 28 december 2017 om 11:52
Hoi allen,
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
vrijdag 12 januari 2018 om 18:41
Ik herken het helaas, Superduba. Ik ben sinds 1 januari koolhydraatbeperkt gaan eten maar volgens mijn meetlint is er nog niets veranderd. En dat is niet omdat ik al op mijn juiste gewicht zit, want ik weeg 68 bij 1.60 en was voor ik ziek werd 57 kg (dat is mijn doel).
Per dag krijg ik zo'n 50 g kh binnen dus misschien moet ik daarmee toch nog lager gaan. Volgens ketobuddy is mijn bmr+activiteit 1625 kcal per dag waard als ik mijn gewicht constant zou willen houden. Dus als ik af wil vallen kom ik onder de 1500 kcal uit (E 16%, V72%, K12%). Ik begrijp ook niet dat er nog niets verandert, omdat nog geen 50 kh per dag ten opzichte van honderden koolhydraten per dag toch wel een heel verschil is.
Ik heb gisteren de kh-arme zadencrackers gebakken. Echt heel lekker, goede tip!
Per dag krijg ik zo'n 50 g kh binnen dus misschien moet ik daarmee toch nog lager gaan. Volgens ketobuddy is mijn bmr+activiteit 1625 kcal per dag waard als ik mijn gewicht constant zou willen houden. Dus als ik af wil vallen kom ik onder de 1500 kcal uit (E 16%, V72%, K12%). Ik begrijp ook niet dat er nog niets verandert, omdat nog geen 50 kh per dag ten opzichte van honderden koolhydraten per dag toch wel een heel verschil is.
anoniem_43516 wijzigde dit bericht op 12-01-2018 18:43
Reden: Foutje
Reden: Foutje
0.32% gewijzigd
vrijdag 12 januari 2018 om 18:45
Het schijnt omdat je vetcellen leger worden het beter verdeelt raakt. Plus dat de meeste diëten /leefwijzen beknibbelen op spiervoedsel, eiwit, en met khd arm doe je dat dus niet.lara1978 schreef: ↑12-01-2018 16:39Dat is mijn ervaring ook. Ik heb al ruim anderhalf jaar hetzelfde gewicht, maar toch wordt me geregeld gevraagd "of ik nou nog steeds afval". Ik zie zelf ook dat het strakker wordt. Het is me niet helemaal duidelijk hoe dat kan, want waar zit het gewicht dan nu?-, maar het werkt toch zo.
vrijdag 12 januari 2018 om 18:54
vrijdag 12 januari 2018 om 18:57
Ik kan deze app niet vinden in de AppstoreCase-je schreef: ↑12-01-2018 08:38Ik heb inmiddels een fijne app op mijn telefoon die iemand hier tipte: My weight. Het laat zien wat je vetpercentage is (wil ik dat weten).
Je vult je streefgewicht in en wanneer je dat bereikt wil hebben. Dan rekent het voor je uit hoeveel khd, proteïnes en vet je op een dag moet / mag eten. Ook laat het zien hoe je BMI is.
Mijn vooruitgang is 7,3% en ik heb dat gedaan in 2,1% van de tijd die ik ervoor in gedachten heb.
Vandaag woog ik iets meer dan een aantal dagen geleden. Ik maak me er niet druk om, want ik wil (voor het eerst van mijn leven) echt langzaam afvallen. Mijn gemiddelde zit nu op 1,5 kg per week. Dat vind ik eigenlijk nog best snel. Maar ik ga ervan uit dat het straks trager zal gaan.
vrijdag 12 januari 2018 om 19:28
Ik zeg "het schijnt" he. Ik heb daar niet echt onderbouwende wetenschappelijke bewijzen voor , maar ook niet tegen. Deze theorie kwam ik tegen en vind ik ansich heel plausibel Hier houd ik het iig bij tot er wat anders bewezen is
vrijdag 12 januari 2018 om 19:38
Een goede tekst voor degene die niet afvallen:
http://slank4u2.nl/help-ik-val-niet-af- ... arm-dieet/
http://slank4u2.nl/help-ik-val-niet-af- ... arm-dieet/
vrijdag 12 januari 2018 om 19:48
@lara1978: ik at vandaag. Om 13:00 (ik eet eerder niks): geroerbakte spitskool, boerenkool, kidneybonen en asperges. Dan net een kop stevige pompoen-wortelsoep, daarbij at ik gebakken courgette met kipfilet. En straks eet ik nog een keer de gebakken groenten. Groenten bak ik in 2 theelepels vet, kokosolie of rijstzemelolie, soms olijfolie. Dus vooral groenten en wat vlees/vis eet ik. Ik weet dat dit beperkt is qua keuzes, maar helaas heb ik een allergie voor oa melk, ei, soja, noten (behalve de kokos). Dus ik kan het al slecht invullen. Wel eet ik wel eens lekkere kokosyoghurt, maar echt bij uitzonderingen.
@Saoghail: mijn gewicht is ook goed, maar ik wil gewoon toch wat strakker in mijn vel zitten. Dan passen me toch de broeken een stuk fijner en mijn gezicht vind ik ook wat minder rond als ik 58 weeg.
@djengaz: precies wat jij zegt. De vetrolletjes zijn net te zien. Je bent gewoon, voor mijn gevoel, niet echt slank meer. Maar ik besef me ook wel dat het een beetje overdreven is, omdat mijn gewicht wel verder gewoon goed is. Alleen, tja, die randjes overal heb ik er gewoon liever af.
@nina1966: ja, dat zou wel goed kunnen. Ik heb mijn omvang niet gemeten met het meetlint. Ik zal hem even moeten zoeken haha! Uiteraard ga ik het gezonde eten niet opgeven voor slecht voedsel, maar oei, wat smacht ik naar zelfgebakken havermoutkoekjes!! Ik heb trouwens zelfs 52 gewogen vorig ja (was TE DUN). De kilos vlogen eraf met ketogeen, maar toen dacht ik ook dat je het vet ook zoveel mogelijk moest laten staan, dus dat was ontzettend ongezond. Ik liet koolhydraten weg, maar gebruikte ook minimaal vet. Geen goed idee!!
@pussywillow: ja, misschien willen we ook wat snel. We zijn immers pas 11 dagen bezig, maar het verbaasde mij ook wel dat ik nog niks kwijt was. Hopelijk gaat het ons lukken de kilo's eraf te krijgen!! Succes!
Mja, ik ben ook wel een beetje van het snel afvallen geweest. Toen ik eerder van 62 naar 58 wilde, had ik dat in een maand eraf. Nu ben ik vorig jaar 30 geworden en wellicht heeft het ook wel met leeftijd te maken dat het nu langzamer gaat.
Ik heb nu ook die my weight app en als ik invul dat ik 23 feb (over 6 weken, elke week een kilo) 58 kg wil wegen, betekent dat dat ik 1031 cal mag hebben per dag. Of is elke week een kilo gewoon ook echt teveel gevraagd? Met alleen groenten en wat bonen, en vlees kom ik echt niet over de 1000 cal heen.... hmmm misschien toch een ongezonde aanpak die ik aan het doen ben......
@Saoghail: mijn gewicht is ook goed, maar ik wil gewoon toch wat strakker in mijn vel zitten. Dan passen me toch de broeken een stuk fijner en mijn gezicht vind ik ook wat minder rond als ik 58 weeg.
@djengaz: precies wat jij zegt. De vetrolletjes zijn net te zien. Je bent gewoon, voor mijn gevoel, niet echt slank meer. Maar ik besef me ook wel dat het een beetje overdreven is, omdat mijn gewicht wel verder gewoon goed is. Alleen, tja, die randjes overal heb ik er gewoon liever af.
@nina1966: ja, dat zou wel goed kunnen. Ik heb mijn omvang niet gemeten met het meetlint. Ik zal hem even moeten zoeken haha! Uiteraard ga ik het gezonde eten niet opgeven voor slecht voedsel, maar oei, wat smacht ik naar zelfgebakken havermoutkoekjes!! Ik heb trouwens zelfs 52 gewogen vorig ja (was TE DUN). De kilos vlogen eraf met ketogeen, maar toen dacht ik ook dat je het vet ook zoveel mogelijk moest laten staan, dus dat was ontzettend ongezond. Ik liet koolhydraten weg, maar gebruikte ook minimaal vet. Geen goed idee!!
@pussywillow: ja, misschien willen we ook wat snel. We zijn immers pas 11 dagen bezig, maar het verbaasde mij ook wel dat ik nog niks kwijt was. Hopelijk gaat het ons lukken de kilo's eraf te krijgen!! Succes!
Mja, ik ben ook wel een beetje van het snel afvallen geweest. Toen ik eerder van 62 naar 58 wilde, had ik dat in een maand eraf. Nu ben ik vorig jaar 30 geworden en wellicht heeft het ook wel met leeftijd te maken dat het nu langzamer gaat.
Ik heb nu ook die my weight app en als ik invul dat ik 23 feb (over 6 weken, elke week een kilo) 58 kg wil wegen, betekent dat dat ik 1031 cal mag hebben per dag. Of is elke week een kilo gewoon ook echt teveel gevraagd? Met alleen groenten en wat bonen, en vlees kom ik echt niet over de 1000 cal heen.... hmmm misschien toch een ongezonde aanpak die ik aan het doen ben......
vrijdag 12 januari 2018 om 20:20
Dan neem je daarbij nog zink! Zit in paranoten, een stuk of 3-4 zijn voldoende.Habbekratz schreef: ↑12-01-2018 17:18Een tomaat bevat 22 mg vitamine C
Een kiwi bevat 60 mg vitamine C
In een sinaasappel zit 70 mg vitamine C
In een rode paprika zit 225 mg vitamine C
Dus ben je verkouden/grieperig aan de rode paprika![]()
Pieremachochel
vrijdag 12 januari 2018 om 20:27
Dat is E621 ook wel bekend als gistextract wat in bouillonblokjes zit.Cateautje schreef: ↑12-01-2018 17:38Ja, dat is Ve-tsin en dat is voor velen al veel langer bekend. Het is vergif en zit in steeds meer etenswaren. Het zorgt ervoor dat je nooit verzadigd raakt en maar door blijft eten.
De enige manier om ervoor de zorgen dat het niet meer in eten wordt gebruikt is door die voedingsmiddelen niet meer te kopen, maar helaas zijn we niet voldoende solidair aan elkaar en wat dat betreft niet eens aan onszelf, want gemak dient de mens.
https://gezondheidenvoeding.nl/voeding/ ... ezondheid/
Pieremachochel
vrijdag 12 januari 2018 om 20:32
Het is:
MY Weight
Pieremachochel
vrijdag 12 januari 2018 om 20:42
Ik heb er 5 jaar ingezeten dat ik te zwaar was..pussywillow schreef: ↑12-01-2018 18:41Ik herken het helaas, Superduba. Ik ben sinds 1 januari koolhydraatbeperkt gaan eten maar volgens mijn meetlint is er nog niets veranderd. En dat is niet omdat ik al op mijn juiste gewicht zit, want ik weeg 68 bij 1.60 en was voor ik ziek werd 57 kg (dat is mijn doel).
Pas sinds vorig jaar mei viel ik weer af.
Tja toen had ik de overgang en een helehoop sores verder achter de rug.
Vlak die overgang niet uit en cortisol ook niet.
Pieremachochel
vrijdag 12 januari 2018 om 20:44
Iedereen? Valt wel mee toch?pussywillow schreef: ↑12-01-2018 20:32Dankje wel Lara. Zie dat ik wat te hoog zat in mijn eiwitten, misschien is dat het. Ik houd alles precies bij. Ik zal het de tijd geven, maar als je hier leest hoe hard iedereen gewicht verliest, zet dat je wel aan het denken.
Daar moet je je ook niet blind op staren, een pond gemiddeld per week is al heel netjes!
Pieremachochel
vrijdag 12 januari 2018 om 21:03
Ik weet t niet...pussywillow schreef: ↑12-01-2018 20:55Ja misschien wil ik te snel. De overgang is in ieder geval nog lang niet aan de orde. Ik hou sowieso vol en bedank iedereen voor de lekkere en kha suggesties en alle tips die hier voorbij komen.
Zoals ik t geleerd heb met kha is dat je eerst minimaal 2 weken in inductie gaat en vandaaruit voeg je heel langzaam producten toe.
Als ik nu ‘zomaar’ aankom, ben ik dat binnen een week kwijt met ‘back to basic’ (=inductie).
Pieremachochel
vrijdag 12 januari 2018 om 21:28
Mmmm.... Ook dan krijg ik hem niet gevonden. Bedoel je misschien "monitor je gewicht"? Met een weegschaal als plaatje met 120 lbs?
vrijdag 12 januari 2018 om 21:33
Als ik in de appstore zoek krijg ik: Monitor je gewicht. Lukt die wel? Want dat is dus MY Weight.jazekerenof schreef: ↑12-01-2018 21:28Mmmm.... Ook dan krijg ik hem niet gevonden. Bedoel je misschien "monitor je gewicht"? Met een weegschaal als plaatje met 120 lbs?
Pieremachochel
vrijdag 12 januari 2018 om 21:41
je zit op het goede spoor want dat is hem!noglangnietjarig schreef: ↑12-01-2018 21:33Als ik in de appstore zoek krijg ik: Monitor je gewicht. Lukt die wel? Want dat is dus MY Weight.
vrijdag 12 januari 2018 om 21:43
De app heeft een site: 'monitoryourweight'
vrijdag 12 januari 2018 om 21:45
vrijdag 12 januari 2018 om 22:01
Het valt me op dat je weinig vetten binnen krijgt. Om een voorbeeld te geven: 's ochtends drink ik een kop bullit proof koffie en daar gaat 10 gram kokosolie en 10 gram roomboter in, en daarnaast zorg ik dat bij de lunch en het avondeten vet binnenkrijg in de vorm van vis of avocado of iets dergelijks.superduba schreef: ↑12-01-2018 19:48@lara1978: ik at vandaag. Om 13:00 (ik eet eerder niks): geroerbakte spitskool, boerenkool, kidneybonen en asperges. Dan net een kop stevige pompoen-wortelsoep, daarbij at ik gebakken courgette met kipfilet. En straks eet ik nog een keer de gebakken groenten. Groenten bak ik in 2 theelepels vet, kokosolie of rijstzemelolie, soms olijfolie. Dus vooral groenten en wat vlees/vis eet ik. Ik weet dat dit beperkt is qua keuzes, maar helaas heb ik een allergie voor oa melk, ei, soja, noten (behalve de kokos). Dus ik kan het al slecht invullen. Wel eet ik wel eens lekkere kokosyoghurt, maar echt bij uitzonderingen.
Verder zijn kidneybonen niet kha, want die zijn 60 kh/per 100 gram. Bonen en mais kun je wat dat betreft beter laten staan.
Het zou dus kunnen liggen aan ongemerkt meer kh binnen krijgen dan je denkt, en te weinig vet. Hier: nevo-online.rivm.nl/ kun je opzoeken wat de hoeveelheid kh is per product.
vrijdag 12 januari 2018 om 22:02
Yes! Die heb ik nu. Topnoglangnietjarig schreef: ↑12-01-2018 21:33Als ik in de appstore zoek krijg ik: Monitor je gewicht. Lukt die wel? Want dat is dus MY Weight.