Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!

28-12-2017 11:52 1352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!

Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!

Groetjes,
Bea
lara1978 schreef:
12-01-2018 22:01
Het valt me op dat je weinig vetten binnen krijgt. Om een voorbeeld te geven: 's ochtends drink ik een kop bullit proof koffie en daar gaat 10 gram kokosolie en 10 gram roomboter in, en daarnaast zorg ik dat bij de lunch en het avondeten vet binnenkrijg in de vorm van vis of avocado of iets dergelijks.
Verder zijn kidneybonen niet kha, want die zijn 60 kh/per 100 gram. Bonen en mais kun je wat dat betreft beter laten staan.

Het zou dus kunnen liggen aan ongemerkt meer kh binnen krijgen dan je denkt, en te weinig vet. Hier: nevo-online.rivm.nl/ kun je opzoeken wat de hoeveelheid kh is per product.
dankjewel Lara! Ik heb me inderdaad vergist in de koolhydraten bij bonen. Maar ik zou er serieus niet aan moeten denken om die ook nog weg te laten. Dus ik denk dat ik maar afscheid ga nemen van het koolhydraat arm. Ik eet voor de rest ALLEEN maar groenten en vis of vlees. En dus verder geen rijst, pasta, brood enzovoort. Maar bonen had ik even over het hoofd gezien. Maar die kan ik dus echt niet weglaten omdat ik het met niks anders kan wisselen ivm mijn allergieen voor ei, noten, soja, melk, daarbij volg ik een anti-histamine dieet. Dus dan valt avocado ook al weg :( Beetje jammer!
Hier weinig bijzonderheden vandaag.
Vanavond een omelet gemaakt van 2 eieren met een scheutje room en 100 gr soepgroenten, 2 plakken ham en wat geraspte kaas.

Net hebben dochter en ik nog een rookkaascracker op; zij vindt die ook heerlijk.
girasole3 schreef:
12-01-2018 22:23
Hier weinig bijzonderheden vandaag.
Vanavond een omelet gemaakt van 2 eieren met een scheutje room en 100 gr soepgroenten, 2 plakken ham en wat geraspte kaas.

Net hebben dochter en ik nog een rookkaascracker op; zij vindt die ook heerlijk.
Dat is niet zo heel veel als avondeten. Geen honger?
Ik denk dan inderdaad dat dit niet echt bij jou past superduba; je moet wel vervangende producten kunnen eten. Als die eigenlijk allemaal afvallen wegens allergieen dan wordt het een lastig verhaal.
superduba schreef:
12-01-2018 22:22
dankjewel Lara! Ik heb me inderdaad vergist in de koolhydraten bij bonen. Maar ik zou er serieus niet aan moeten denken om die ook nog weg te laten. Dus ik denk dat ik maar afscheid ga nemen van het koolhydraat arm. Ik eet voor de rest ALLEEN maar groenten en vis of vlees. En dus verder geen rijst, pasta, brood enzovoort. Maar bonen had ik even over het hoofd gezien. Maar die kan ik dus echt niet weglaten omdat ik het met niks anders kan wisselen ivm mijn allergieen voor ei, noten, soja, melk, daarbij volg ik een anti-histamine dieet. Dus dan valt avocado ook al weg :( Beetje jammer!

Jeetje, wat een pittig dieet zeg! Tsja, kha is dan inderdaad best lastig. Niet zozeer vanwege de bonen (die eet ik ook niet, en ook geen brood en pasta) maar vooral omdat je ook geen zalm, makreel en avocado mag en je daar dus geen vetten uit kunt halen.
Ik heb vanavond een mengelmoesje gemaakt van gehakt, gekookt ei, broccoli, bloemkool en brie. Even onder de grill om de kaas te laten smelten. Lekker!
Verder had ik als lunch een caprese salade, maar bedacht me later dat de balsamico dressing vast niet kha was.
Jammer, maar niks aan te doen.
nina1966 schreef:
12-01-2018 22:25
Dat is niet zo heel veel als avondeten. Geen honger?
Het was best een behoorlijke hoeveelheid, ik heb vooraf een kiwi op.
Was prima te doen.

Net voor de lekker nog wat roomkaas met gerookte zalm en verse kruiden op 😋
lara1978 schreef:
12-01-2018 22:41
Jeetje, wat een pittig dieet zeg! Tsja, kha is dan inderdaad best lastig. Niet zozeer vanwege de bonen (die eet ik ook niet, en ook geen brood en pasta) maar vooral omdat je ook geen zalm, makreel en avocado mag en je daar dus geen vetten uit kunt halen.
zalm en makreel mag ik wel. Anders wist ik het echt niet waar ik de vetten uit moet halen haha! Maar voor ketogeen heb ik echt te weinig alternatieven, ben ik bang.
superduba schreef:
12-01-2018 22:22
Ff inbreken dan maar weer...
Zie t begin als dat je weer opnieuw moet leren eten en gestaag voer je op wat kwa voeding wel/niet bij je lichaam past. Maw die bonen mogen nu nog even niet, maar dat komt wel weer. Je moet eerst iets ‘laten’, straks krijg je t weer terug.
Pieremachochel
superduba schreef:
12-01-2018 22:51
zalm en makreel mag ik wel. Anders wist ik het echt niet waar ik de vetten uit moet halen haha! Maar voor ketogeen heb ik echt te weinig alternatieven, ben ik bang.

Ik had gegoogeld op dat dieet en toen zag ik een lijst waarin ook makreel en zalm stond, vandaar. Gelukkig maar, want die lijst leek wel bijna eindeloos...

In dat geval past het toch? Ik eet ook alleen groenten, vlees en vis (en soms Griekse yoghurt en noten, maar die zou ik makkelijk kunnen weglaten).

Kijk anders eens op deze sites, daar staan goede recepten op, die veelal prima passen in hetgeen je mag eten (denk ik):

https://oanhskitchen.nl/CategorieIndex/recepten/
https://www.gobento.nl/category/koolhydraat-arm/
https://www.koolhydraatarmrecept.nl/cou ... fdgerecht/
Als ontbijt een bak Optimel yogurt en zonet 6 kippevleugels met andijvie a la creme gegeten als vroeg middageten omdat ik zo weg moet. Ik zit vol.Maar goed tot 1700 uur eet ik in ieder geval niet meer dus daar red ik het wel mee.
Ik merk dat ik erg ongemakkelijk word van het lezen van alle informatie over do's en don'ts en richtlijnen en percentages en punten en dergelijke. Er wordt aangeraden om alles heel precies bij te houden, maar dat kost best veel tijd. En ik zou alles moeten afwegen: lepeltje chia-zaad, lepeltje hennepzaad, lepeltje sesamzaad, pompoenpitten, enz. enz. En je moet geen kcal tellen, maar toch ook weer wel. Ik word er enorm onrustig van.

Ik merk dat ik hierdoor zo verkrampt naar eten kijk, dat ik niks meer durf te eten. De dagen die ik wel uitgerekend heb, blijk ik prima onder de kcal-inname te zitten en rond of onder de 20 khd-inname, maar als ik dan weer informatie ga lezen dan denk ik dat ik het misschien niet goed begrepen heb en dan ga ik het opnieuw berekenen, wat me echt veel tijd kost en dan gaat het me allemaal zo tegenstaan. Ik wil juist niet de hele dag met eten bezig zijn. Ik wil niet dat het een obsessie wordt.

Ik probeer nu gewoon alleen maar bij te houden wat ik eet en verder even niet. Zonder uitrekenen en zo.
Ik eet voornamelijk vlees, vis, ei, groentes, wat zaden en pompoenpitten en af en toe wat griekse yoghurt en kokosmelk en drink de bullet koffie (meestal 2 per dag, soms 3). Daar moet het voorlopig maar mee. Ik heb geen honger en maar zelden trek in de avond. Als ik wel trek krijg in iets in de avond, dan eet ik wat rauwe ham met augurk of een haring of zo.
Case-je schreef:
13-01-2018 11:22
Ik merk dat ik erg ongemakkelijk word van het lezen van alle informatie over do's en don'ts en richtlijnen en percentages en punten en dergelijke. Er wordt aangeraden om alles heel precies bij te houden, maar dat kost best veel tijd. En ik zou alles moeten afwegen: lepeltje chia-zaad, lepeltje hennepzaad, lepeltje sesamzaad, pompoenpitten, enz. enz. En je moet geen kcal tellen, maar toch ook weer wel. Ik word er enorm onrustig van.

Ik merk dat ik hierdoor zo verkrampt naar eten kijk, dat ik niks meer durf te eten. De dagen die ik wel uitgerekend heb, blijk ik prima onder de kcal-inname te zitten en rond of onder de 20 khd-inname, maar als ik dan weer informatie ga lezen dan denk ik dat ik het misschien niet goed begrepen heb en dan ga ik het opnieuw berekenen, wat me echt veel tijd kost en dan gaat het me allemaal zo tegenstaan. Ik wil juist niet de hele dag met eten bezig zijn. Ik wil niet dat het een obsessie wordt.

Ik probeer nu gewoon alleen maar bij te houden wat ik eet en verder even niet. Zonder uitrekenen en zo.
Ik eet voornamelijk vlees, vis, ei, groentes, wat zaden en pompoenpitten en af en toe wat griekse yoghurt en kokosmelk en drink de bullet koffie (meestal 2 per dag, soms 3). Daar moet het voorlopig maar mee. Ik heb geen honger en maar zelden trek in de avond. Als ik wel trek krijg in iets in de avond, dan eet ik wat rauwe ham met augurk of een haring of zo.
Ik had het geluk dat mijn begeleidster daar net zo overdacht toen ik vertelde dat ik niet uit die apps kwam.
Ik maakte wel elke dag een eetlijstje en zij keek ze elke week even door.
In begin is t misschien even lastig, maar op den duur weet je wel hoeveel kh iets bevat enz.
Pieremachochel
Ik houd ook helemaal niks bij Case-je; qua caloriën, khd e.d.
Ik volg globaal de richtlijnen van het GOK boek en haal daar ook recepten uit; maar volg dat ook niet heel stringent. Het koolhydratenuur dat daar instaat heb ik alleen de eerste 2 dagen gedaan en daarna ook niet meer.
Eerlijk gezegd vind ik het niet zo heel boeiend hoeveel khd ik per dag binnen krijg; het kunnen er nooit mega veel zijn en in elk geval vele malen minder dan voorheen, toen ik de hele dag door trek had en dan weer een cracker, dan weer dit en dan weer dat at.
Probeer ook niet elke dag te wegen, want daar word ik ook heel onrustig van (maar dat lukt over het algemeen nog niet zo goed ;-) ).

Ik vraag me wel af of ik niet meer af moet wisselen; eet eigenlijk elke ochtend hetzelfde (skyr met een scheutje slagroom, noten, zaden en wat kaneel) en tussen de middag zelf gemaakte crackers (wel verschillende varianten) met wel divers beleg iedere dag (zelfgemaakte filet americain, eiersalade, kaas, brie etc etc).
Tussendoor pak ik wel eens een plakje vleeswaren of een bullet proof koffie.
's Avonds eet ik wel heel gevarieerd.

De afgelopen nachten heb ik wel heel lucide dromen. Ik word 's ochtends helemaal hyper en gestrest wakker. Hopelijk ook snel weer over!
Ik heb destijds de eerste maanden wel alles gewogen, omdat ik veel (20 kilo) moest afvallen. Op zich vond ik het wel goed om een idee te krijgen van de verschillende waarden. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat je echt veel vet moet eten om aan de norm te komen.
Nu weeg ik l anderhalf jaar niet meer, omdat ik ongeveer wel weet hoe het zit.
@girasole3, hoe maak jij de filet americain?
Ik weeg nu ook nog alles. Vooral omdat ik anders juist te weinig eet.
Ik eet ook gewoon ‘op gevoel’ hoor. Werkt prima.
Ik vind het juist belangrijk om te leren luisteren naar mijn lichaam, ik eet dus niet alle dagen even veel.
Wat ik weet over voeding pas ik toe, dus geen brood, pasta, rijst of aadappelen en zo veel mogelijk onbewerkt. En ik eet zeer gevarieerd en geen vlees.
Alleen als ik twijfel over iets kijk ik naar de glycemische lading.
Ingewikkelder is het niet voor mij...
jazekerenof schreef:
13-01-2018 14:29
@girasole3, hoe maak jij de filet americain?
Tartaartje nog fijner maken met staafmixer of keukenmachine, kleine lepel mayo, 1theelepel pittige mosterd, 2 druppels tabasco, wat paprikapoeder, zout, peper en wat worcestersaus.
En dit mengen.

Het is een beetje zoeken naar de juiste verhoudingen en ook afhankelijk van je eigen smaak natuurlijk.
Dank voor jullie reacties! Ik ga nu ook maar even uit van mijn lijf en van het feit dat ik hoe dan ook enorm veel minder eet dan eerst en ook veel gezonder.
Precies, zo denk ik er ook maar over.

Ben benieuwd wat de weegschaal maandagochtend aangeeft ;-)
girasole3 schreef:
13-01-2018 16:21
Precies, zo denk ik er ook maar over.

Ben benieuwd wat de weegschaal maandagochtend aangeeft ;-)
Ik heb een weegschaal, maar kom zelden in de verleiding om er op te gaan staan :)
En laatst wilde ik me wegen, maar hij stond in de badkamer en ik had onvoldoende licht en zonder leesbril kan ik het dan niet zien. (Mijn leesbril overbrugt de afstand tot verder dan mijn tenen blijkbaar ;-D )
Ik moet eraan denken om dat ding in mijn slaapkamer te zetten, dan kan ik het wel goed zien.
girasole3 schreef:
13-01-2018 16:07
Tartaartje nog fijner maken met staafmixer of keukenmachine, kleine lepel mayo, 1theelepel pittige mosterd, 2 druppels tabasco, wat paprikapoeder, zout, peper en wat worcestersaus.
En dit mengen.

Het is een beetje zoeken naar de juiste verhoudingen en ook afhankelijk van je eigen smaak natuurlijk.
Oeh, lekker :yum:
Maar herkenbaar die moeite om genoeg vet te eten. Ik heb uitgerekend hoeveel vet ik mag en dat is tussen de 90 en 140 gram. Ik zit nu nog op 65...
Maar ook eiwitten. Ik mag 80 gr en zit nu op 35. Okay ik moet nog avondeten.
Ik heb voor vanavond maar worst en kaas gehaald.
Khd gaat goed. Ik zit nu op 13 en wil tot 20 gaan.
DIT is dus een link met recepten voor ketchup:
https://www.jamieoliver.com/recipes/veg ... o-ketchup/
http://www.smulweb.nl/recepten/1341839/ ... mie-oliver
Kan je ook zien hoeveel suiker er in zit.
Mijn idee erachter is het anders te maken en een smaakmaker (deels) na te bootsen. Of dat wat het zo lekker maakt er uit te halen.

Zo is broodje gezond een voorbeeld van een recept.
Daar kan je ook omgekeerd een variant van maken d.v.m. smaakmakers.
Piccalilly en bepaalde recepten voor chili con carne bevatten erg veel suiker.
Ik noem de term botulisme vanwege het rijpen van o.a. mosterd en sambal.
Ik voeg vaak iets van vers fruit toe. Zongerijpte tomaten zijn heerlijk.
Een theelepel of twee volle eetlepels maken inhoudelijk verschil, maar zijn zo weg gehapt. Af en toe een theelepel van iets maakt een wereld van verschil voor de smaak.

Ik heb net een lekker broodje donker met sappige peer gegeten.
Walnoten (geroosterd en ongezouten) is net als pinda's ook te koop in hersluitbare zakken bij bepaalde supermarkten.

EDIT: Net ontdekt bij het lezen over walnoten. De beperkt houdbaar komt wel met een duidelijke uitleg. Vandaar dat walnoten ook niet een heel seizoen te koop zijn. https://nl.wikipedia.org/wiki/Walnoot_(vrucht) Na een tijd gaan de vetten in de noot oxideren en dat zijn giftige stoffen.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 13-01-2018 18:44
Reden: EDIT over beperkt houdbaar olie.
14.17% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven