Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!

28-12-2017 11:52 1352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!

Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!

Groetjes,
Bea
Bonen neem ik dus wel maar in beperkte mate als smaakmaker en het zijn plantaardige eiwitten en dat is anders dan in zuivel en vlees.
Als vet voeg ik na het koken soms sesamolie toe. Verhitting schijnt het gezonde juist om te vormen tot ongezond. Lijnzaadolie nemen sommigen ook wel koud.
Kan als dressing voor o.a. tomaat gebruikt.

Er is voor vetten en eiwitten ook een minimum, geloof ik. Ik wil gewoon minder smaakmakers binnen krijgen of in elk geval weten wat ik eet.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 13-01-2018 18:15
18.98% gewijzigd
Wij gaan uit eten, ik ben benieuwd :lol:
Pieremachochel
Veel plezier !
Eet smakelijk!
Saoghail schreef:
12-01-2018 22:45
Ik heb vanavond een mengelmoesje gemaakt van gehakt, gekookt ei, broccoli, bloemkool en brie. Even onder de grill om de kaas te laten smelten. Lekker!
Verder had ik als lunch een caprese salade, maar bedacht me later dat de balsamico dressing vast niet kha was.
Jammer, maar niks aan te doen.
Die paar druppels balsamico zal niet zo erg zijn hoor, doe je niet iedere dag 2 x per dag toch?
Case-je schreef:
13-01-2018 11:22
Ik merk dat ik erg ongemakkelijk word van het lezen van alle informatie over do's en don'ts en richtlijnen en percentages en punten en dergelijke. Er wordt aangeraden om alles heel precies bij te houden, maar dat kost best veel tijd. En ik zou alles moeten afwegen: lepeltje chia-zaad, lepeltje hennepzaad, lepeltje sesamzaad, pompoenpitten, enz. enz. En je moet geen kcal tellen, maar toch ook weer wel. Ik word er enorm onrustig van.

Ik merk dat ik hierdoor zo verkrampt naar eten kijk, dat ik niks meer durf te eten. De dagen die ik wel uitgerekend heb, blijk ik prima onder de kcal-inname te zitten en rond of onder de 20 khd-inname, maar als ik dan weer informatie ga lezen dan denk ik dat ik het misschien niet goed begrepen heb en dan ga ik het opnieuw berekenen, wat me echt veel tijd kost en dan gaat het me allemaal zo tegenstaan. Ik wil juist niet de hele dag met eten bezig zijn. Ik wil niet dat het een obsessie wordt.

Ik probeer nu gewoon alleen maar bij te houden wat ik eet en verder even niet. Zonder uitrekenen en zo.
Ik eet voornamelijk vlees, vis, ei, groentes, wat zaden en pompoenpitten en af en toe wat griekse yoghurt en kokosmelk en drink de bullet koffie (meestal 2 per dag, soms 3). Daar moet het voorlopig maar mee. Ik heb geen honger en maar zelden trek in de avond. Als ik wel trek krijg in iets in de avond, dan eet ik wat rauwe ham met augurk of een haring of zo.
Ik word al moe als ik het lees. Nee hoor lijstjes met percentages....nee, nooit aan gedaan.

Wel grofweg de khd geteld. Groente, noten yoghurt gewoon uit de losse pols.
Calorieën hoef je echt niet bij te houden als je echt khd arm doet. Pas als je veel khd eet is dat handig omdat het een balans is, meer van het een is minder van het ander.
nina1966 schreef:
13-01-2018 18:57
Die paar druppels balsamico zal niet zo erg zijn hoor, doe je niet iedere dag 2 x per dag toch?
Nee, ik zit er ook niet over in.
Maar om maar te illustreren dat er in veel producten ongemerkt suiker zit.
Ik heb hier nog een fles balsamico staan. Die durfde ik niet meer te gebruiken.
Er stond niets op over houdbaarheid. Maar las nu het volgende:

Houdbaarheid
Op een koele en donkere plaats kan balsamico letterlijk eeuwen bewaard worden. Het sediment dat op den duur ontstaat heeft geen negatieve gevolgen voor de kwaliteit. Het is beter de balsamico niet in een metalen container te bewaren, omdat er dan ongewenste reacties plaatsvinden.
hallo beatrix en hallo allemaal, ik doe mee hoor, ik ben 29 december gestart en nu -2 kilo.
Ik heb heerlijk gegeten tot nog toe en zit nu om 10 uur savonds aan een heerlijk grieks yoghurtje met een scheutje slagroom, lekker fris en smeuïg.
De glucose uitslag van bloedprikken was in december vorig jaar 8.8. Na 2 weken KHA eten was de uitslag afgelopen vrijdag 7.4
Dit is voor mij zo motiverend om door te gaan met het dieet.
Ik zit vanmorgen op 100.7 kg bij een lengte van 164 cm.
Dus lieve mensen ik ga ervoor.... :yes:
girasole3 schreef:
13-01-2018 16:07
Tartaartje nog fijner maken met staafmixer of keukenmachine, kleine lepel mayo, 1theelepel pittige mosterd, 2 druppels tabasco, wat paprikapoeder, zout, peper en wat worcestersaus.
En dit mengen.

Het is een beetje zoeken naar de juiste verhoudingen en ook afhankelijk van je eigen smaak natuurlijk.
Lekker!
Ja, het is echt heerlijk.
Heb nu een zelfgebakken cracker in stukjes gebroken met wat van de filet americain en eiersalade als beleg. Ik mis het glas wijn, maar ben toch heel stoer (vind ik zelf) voor een watertje met een smaakje gegaan (spa munt).
Momisa schreef:
13-01-2018 22:16
hallo beatrix en hallo allemaal, ik doe mee hoor, ik ben 29 december gestart en nu -2 kilo.
Ik heb heerlijk gegeten tot nog toe en zit nu om 10 uur savonds aan een heerlijk grieks yoghurtje met een scheutje slagroom, lekker fris en smeuïg.
De glucose uitslag van bloedprikken was in december vorig jaar 8.8. Na 2 weken KHA eten was de uitslag afgelopen vrijdag 7.4
Succes :cheer2:
Momisa schreef:
You go girl!!!💪💪💪
Pieremachochel
Momisa schreef:
Top!
girasole3 schreef:
13-01-2018 22:47
Ja, het is echt heerlijk.
Heb nu een zelfgebakken cracker in stukjes gebroken met wat van de filet americain en eiersalade als beleg. Ik mis het glas wijn, maar ben toch heel stoer (vind ik zelf) voor een watertje met een smaakje gegaan (spa munt).
De zaterdag avond hoeft idd echt niet snackloos te zijn.

Wat ik hier nog wel eens doe is geen avondeten maar bv courgette rolletjes (geitenkaas pesto) gebakken eendeborst of procureur van goede slager De eerste op een lepel en de tweede op een stokje. Rolletje ham met kruidenkaas, kip met paprika en crème fraîche, gevuld eitje... En ja dan soms toch echt wel een wijntje er bij.
Mijn theorie is dat je je groente en vlees op een bord kunt kwakken maar lekker gepimpt als borrelhap kan natuurlijk net zo goed.
Momisa schreef:
Wat fijn dat de glucose nu al gedaald is!
Herkenbaar Caseje en Girasole. Ik word er ook zenuwachtig van en ben helaas gevoelig voor een eetstoornis. Ik volg nu gewoon een dieet van een dietiste, 50 dagen koolhydraatbeperkt. Daarin staat gewoon elke dag precies wat ik mag eten. Daardoor eet ik ontzettend gevarieerd en heb ook al hele lekkere gerechten ermee 'ontdekt'. Het biedt mij veel rust dat ik gewoon t boekje kan volgen en verder niet zelf hoef te gaan tellen of te rekenen. Moet echter wel alles afwegen ermee, maar dat is prima.

Momisa, wat goed! Zet m op!
-
Phloxx schreef:
14-01-2018 10:57
Herkenbaar Caseje en Girasole. Ik word er ook zenuwachtig van en ben helaas gevoelig voor een eetstoornis. Ik volg nu gewoon een dieet van een dietiste, 50 dagen koolhydraatbeperkt. Daarin staat gewoon elke dag precies wat ik mag eten. Daardoor eet ik ontzettend gevarieerd en heb ook al hele lekkere gerechten ermee 'ontdekt'. Het biedt mij veel rust dat ik gewoon t boekje kan volgen en verder niet zelf hoef te gaan tellen of te rekenen. Moet echter wel alles afwegen ermee, maar dat is prima.

Momisa, wat goed! Zet m op!
Ik ben ook huiverig voor mijn eigen fanatisme en stressgevoeligheid, vandaar dat ik liever niet bezig ben met dat miniscule wegen en dergelijke. In het verleden heb ik periodes van een aantal jaar gehad dat ik wilde afvallen en dan uiteindelijk zo minimaal ging eten dat ik op ondergewicht uitkwam. Hartstikke ongezond en dat wil ik niet meer.

Het grote verschil nu is dat het me allemaal niet gaat om het afvallen, maar om een gezonde levenswijze omdat ik goed voor mezelf wil zorgen. Dat maakt voor mij wel uit, omdat ik daardoor meer rust heb. Het afvallen hoort wel bij gezonder worden, maar is niet mijn doel, maar een mooi bijkomend en gewenst gevolg van gezonder leven.

Maar ik doe nu dus mijn best om niet te vervallen in een rigoureus patroon van 'zo minimaal mogelijk'.
Dat tellen is ook enorm gedoe. In het begin deed ik het niet, en toen viel ik niet echt af. Door het tellen kreeg ik goed inzicht in wat de verschillende waarden waren en viel ik enorm goed af.

Nu weet ik het wel ongeveer en lukt het prima zonder tellen, gelukkig. Anders was het niet te doen geweest. Je houdt dat niet jaren vol en dit is wel de manier van eten die ik vast hou.
Gisteren ongesteld geworden en vandaag gelijk een kilo vocht erbij op de weegschaal....
Het gezonder eten heeft mij al wel mooiere nagels opgeleverd.
Maar meer insmeren vanwege het weer. Dat maakt ook verschil.
Vanochtend het wekelijkse weegmoment; 7 ons eraf.
Het was een beetje een onrustige week afgelopen week. Heb me wel goed aan het khd beperkt eten gehouden, maar voelde me ook niet zo fit (vooral ook heel erg onrustig).

Straks maar even een planning maken voor de komende dagen,
Morgenmiddag heb ik een zakelijke lunch; dat vind ik wel lastig, weet niet waar we gaan eten. En het is misschien ook wat vreemd om een omelet zonder brood te bestellen. Misschien is er een salade mogelijk met de dressing apart.
Hoe doen jullie het op dit soort momenten waarop je zelf weinig tot geen invloed hebt?
girasole3 schreef:
15-01-2018 10:23
Vanochtend het wekelijkse weegmoment; 7 ons eraf.
Het was een beetje een onrustige week afgelopen week. Heb me wel goed aan het khd beperkt eten gehouden, maar voelde me ook niet zo fit (vooral ook heel erg onrustig).

Straks maar even een planning maken voor de komende dagen,
Morgenmiddag heb ik een zakelijke lunch; dat vind ik wel lastig, weet niet waar we gaan eten. En het is misschien ook wat vreemd om een omelet zonder brood te bestellen. Misschien is er een salade mogelijk met de dressing apart.
Hoe doen jullie het op dit soort momenten waarop je zelf weinig tot geen invloed hebt?
Ik bestel idd een omelet zonder brood, of een hamburger en dan eet ik het broodje niet op.
Andere optie is een stuk vlees of vis, en dan ipv frietjes vraag ik om (gegrilde) groenten.
Goed gedaan, 0.7 eraf, ondanks een rotweek!
-
Girasole, wat fijn! Bijna een kilo eraf! Dat is een mooi resultaat. :cheer2:
Zelf wil ik gemiddeld een halve kilo per week eraf.

Dat onrustige, hield dat verband met je nieuwe voedingswijze?

Op je andere vragen heb ik nog geen antwoord, omdat ik nog niet in die situatie heb gezeten.
Ik weet niet precies waar de onrust vandaan komt; niet alleen van de nieuwe voedingswijze denk ik. In de eerste week had ik er namelijk helemaal geen last van.
Alhoewel ik de laatste dagen ook wel wat trillerig was zo nu en dan.

Er was om me heen behoorlijk wat onrust met een gestreste puber en een man die het nodige 'gedoe' had op zijn werk.
Heel stom, maar ik neem die onrust van anderen dan toch mee over; kan me daar heel slecht voor afsluiten. Ik zeg wel tegen mezelf dat ik er niets aan kan veranderen, maar dat helpt helaas niet voldoende.

Ik lees net dan het vandaag de meest deprimerende dag van het jaar is; dat kun je dus ook heel positief oppakken: vanaf morgen wordt het allemaal beter :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven