Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!
donderdag 28 december 2017 om 11:52
Hoi allen,
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!
Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!
Groetjes,
Bea
dinsdag 16 januari 2018 om 20:58
Wel goed om te ervaren wat het gelijk met je lichaam doet. Dat opgeblazen gevoel is vervelend en met KHA heb ik nog niet gehad. Vraag me wel af waardoor het komt want zoveel heb je toch niet gegeten?jazekerenof schreef: ↑16-01-2018 19:37En gebruik je de koffie warm?
Ik heb trouwens echt weer een enorm opgeblazen gevoel. Echt zo’n ‘tot mijn keel toe vol’ gevoel.
dinsdag 16 januari 2018 om 21:07
Ik had vandaag een vergadering en had er even niet aan gedacht dat daar natuurlijk een lunch bij zat. Ik had van het weekend al besloten dat het allemaal niet zo heel streng hoeft van mij, dus heb voor het eerst in drie weken weer brood gegeten (3 sneden van dat luxe Duitse brood) en nog wat dingen waar Kh in zitten.
Nou dat heb ik geweten! Ik dacht eerst dat het effect wel meeviel, maar na een uur kreeg ik een soort sugar rush. Niet heel heftig maar wel duidelijk merkbaar. Ik werd lichtelijk duizelig en erg nerveus.
Vanavond stond een hardlooptraining op de planning en daar kon ik het ook goed merken: ik liep als een speer. Ik weet nu dus wat te doen als ik mijn PR wil verbeteren!
Heb extra lang gelopen, dus hoop dat ik alle Kh nu weer een beetje kwijt ben uit mijn lichaam.
Nou dat heb ik geweten! Ik dacht eerst dat het effect wel meeviel, maar na een uur kreeg ik een soort sugar rush. Niet heel heftig maar wel duidelijk merkbaar. Ik werd lichtelijk duizelig en erg nerveus.
Vanavond stond een hardlooptraining op de planning en daar kon ik het ook goed merken: ik liep als een speer. Ik weet nu dus wat te doen als ik mijn PR wil verbeteren!
dinsdag 16 januari 2018 om 21:37
Ja, ik gebruik de koffie liefst zo warm mogelijk (anders vind ik het ook vies). Met een staafmixer gaat prima, maar ik vindt het met de magic bullit wat lekkerder.jazekerenof schreef: ↑16-01-2018 19:37En gebruik je de koffie warm?
Ik heb trouwens echt weer een enorm opgeblazen gevoel. Echt zo’n ‘tot mijn keel toe vol’ gevoel.
woensdag 17 januari 2018 om 09:12
Voordat ik mijn vragen stel (en dat zijn er een hoop
), wil ik mezelf even voorstellen: ik ben 46 jaar, 4 kinderen en ben gisteren van mijn geloof gevallen toen ik de batterij van de weegschaal na 3/4 jaar eindelijk had vervangen. Ik wist wel dat ik zwaarder was geworden, maar het is nog erger dan gedacht (had ik ook kunnen verwachten eigenlijk).
Ik ben ongeveer 3 jaar geleden begonnen met suikervrij eten, dus geen toegevoegde suikers. In het begin viel ik wel af, maar ik vond het moeilijk om knop helemaal en definitief om te zetten naar altijd zo eten, ondanks dat ik me beter voelde, beter sliep, etc. Dus ik hobbelde een beetje tussen suikervrij en gewoon eten in. Maar voordeel was wel dat ik me bewuster ben geworden wat ik allemaal at en kookte en daarin heb ik wel mijn draai gevonden. Helaas hebben een aantal gebeurtenissen vorig jaar ervoor gezorgd dat het me allemaal even niet meer boeide en zijn, met name, de tussendoortjes in de vorm van alles wat niet goed is, weer in mijn eetpatroon geslopen. En de decembermaand was echt vreselijk (nu ik achteraf bekijk wat ik gegeten heb). Maar goed, de knop is sinds gisteren weer helemaal om en ik weet van mezelf dat ik het nu ook gewoon kan volhouden.
Mijn vragen zijn eigenlijk simpel: bij suikervrij eten, keek ik vooral naar de GI van de producten, en minder naar de koolhydraten an sich. Maar ik merk ook aan mezelf dat ik de (snelle) koolhydraten uit bv brood, pasta, rijst en aardappelen het beste helemaal kan vermijden. Ik eet bv vaker zoete aardappel met pastinaak (gepureerd), naar werk 2 sneetjes roggezuurdesembrood (puur en alleen rogge, geen tarwe erin) met humus en avocado, en ook wel eens ontbijt/lunch pannekoeken van havermeel (op mijn thuisdagen). Nu lees ik hier dat in haver en rogge ook veel koolhydraten zitten en zoete aardappel ook niet te vaak moet worden gegeten. Juist omdat ik meer op de GI lette, is dit voor mij een hele omschakeling van denken, althans zo lijkt het wel.
Ook al ben ik gisteren weer definitief strikt begonnen met suikervrij (was wel al een week aan het afbouwen om niet als godzilla door het huis te banjeren), ik heb me van te voren ook al ingelezen in KHB eten (en gisteren dit topic helemaal doorgelezen en het duizelt me nog steeds
). Kijken jullie puur en alleen naar het aantal koolhydraten per portie, en niet naar de GI? Welke producten moet ik echt laten staan (al dan niet voorlopig). Wat is een goed alternatief om mee te nemen naar werk waar ik niets kan verwarmen?
Ik ben ongeveer 3 jaar geleden begonnen met suikervrij eten, dus geen toegevoegde suikers. In het begin viel ik wel af, maar ik vond het moeilijk om knop helemaal en definitief om te zetten naar altijd zo eten, ondanks dat ik me beter voelde, beter sliep, etc. Dus ik hobbelde een beetje tussen suikervrij en gewoon eten in. Maar voordeel was wel dat ik me bewuster ben geworden wat ik allemaal at en kookte en daarin heb ik wel mijn draai gevonden. Helaas hebben een aantal gebeurtenissen vorig jaar ervoor gezorgd dat het me allemaal even niet meer boeide en zijn, met name, de tussendoortjes in de vorm van alles wat niet goed is, weer in mijn eetpatroon geslopen. En de decembermaand was echt vreselijk (nu ik achteraf bekijk wat ik gegeten heb). Maar goed, de knop is sinds gisteren weer helemaal om en ik weet van mezelf dat ik het nu ook gewoon kan volhouden.
Mijn vragen zijn eigenlijk simpel: bij suikervrij eten, keek ik vooral naar de GI van de producten, en minder naar de koolhydraten an sich. Maar ik merk ook aan mezelf dat ik de (snelle) koolhydraten uit bv brood, pasta, rijst en aardappelen het beste helemaal kan vermijden. Ik eet bv vaker zoete aardappel met pastinaak (gepureerd), naar werk 2 sneetjes roggezuurdesembrood (puur en alleen rogge, geen tarwe erin) met humus en avocado, en ook wel eens ontbijt/lunch pannekoeken van havermeel (op mijn thuisdagen). Nu lees ik hier dat in haver en rogge ook veel koolhydraten zitten en zoete aardappel ook niet te vaak moet worden gegeten. Juist omdat ik meer op de GI lette, is dit voor mij een hele omschakeling van denken, althans zo lijkt het wel.
Ook al ben ik gisteren weer definitief strikt begonnen met suikervrij (was wel al een week aan het afbouwen om niet als godzilla door het huis te banjeren), ik heb me van te voren ook al ingelezen in KHB eten (en gisteren dit topic helemaal doorgelezen en het duizelt me nog steeds
woensdag 17 januari 2018 om 10:27
Ik merk dat ik echt nergens meer trek in heb. Inmiddels zelfs niet meer na een hele dag alleen maar veel water en 2 x (ochtend en ergens begin van de middag) de bullit proof koffie.
Het is eigenlijk niet zo zeer dat ik geen trek heb, het staat me zelfs tegen.
Ik eet dan wel, omdat ik het belangrijk vind om gezonde voeding binnen te krijgen. Ik voel de minste weerzin bij salades, dus dat eet ik veel, met zo divers mogelijke groentes. Daarbij dan nog ei of vlees.
Maar eergisteren en gisteren werd ik daarna misselijk en zit dan de hele avond te proberen niet over te geven.
Ik neem in ieder geval vitamines in in de ochtend, want ik maak me zorgen dat ik nu niet voldoende daarvan binnen krijg.
Ik heb echt een vieze adem gekregen, maar nu ook een andere zweetgeur. Brrr. Krijg de neiging om me meerdere keren per dag te douchen.
Het is eigenlijk niet zo zeer dat ik geen trek heb, het staat me zelfs tegen.
Ik eet dan wel, omdat ik het belangrijk vind om gezonde voeding binnen te krijgen. Ik voel de minste weerzin bij salades, dus dat eet ik veel, met zo divers mogelijke groentes. Daarbij dan nog ei of vlees.
Maar eergisteren en gisteren werd ik daarna misselijk en zit dan de hele avond te proberen niet over te geven.
Ik neem in ieder geval vitamines in in de ochtend, want ik maak me zorgen dat ik nu niet voldoende daarvan binnen krijg.
Ik heb echt een vieze adem gekregen, maar nu ook een andere zweetgeur. Brrr. Krijg de neiging om me meerdere keren per dag te douchen.
woensdag 17 januari 2018 om 11:25
Ruma: de GI is weer net wat anders dan kha (al heeft het wat overlappingen). Ik kijk niet naar de GI-waarde, maar naar het aantal koolhydraten per 100 gram. Dat is dan ook de reden dat ik zoete aardappel en pastinaak laat staan (dat laatste kun je trouwens goed vervangen door wortelpeterselie/ peterseliewortel).
Ik denk dat je hier veel aan zult hebben: https://www.gobento.nl/beginnen/.
Kortgezegd komt het neer op: geen toegevoegde suikers, geen tarwe en geen producten die hoger zijn dan 5kh per 100 gram.
Op die site hier boven staan ook goede recepten voor de lunch en googelen op "koolhydraatarme lunch" levert ook veel op, maar je zou kunnen denken aan:
- een salade van makreel, augurk, mayonaise en bleekselderij
- koude omelet
- lijnzaadcrackers (even googelen, kun je in de magnetron maken) met eiersalade
- salade met tomaat, komkommer, ei, feta, tonijn
- koolhydraatarme huzarensalade (https://www.gobento.nl/huzarensalade/
- tonijnsalade
- zalmsalade
Kortgezegd komt het neer op: geen toegevoegde suikers, geen tarwe en geen producten die hoger zijn dan 5kh per 100 gram.
Op die site hier boven staan ook goede recepten voor de lunch en googelen op "koolhydraatarme lunch" levert ook veel op, maar je zou kunnen denken aan:
- koude omelet
- tonijnsalade
- zalmsalade
woensdag 17 januari 2018 om 12:20
woensdag 17 januari 2018 om 12:23
@case-Je
Slechte adem herken ik. Ik heb twee mondsprayspuitjes gekocht bij de kruitvat en die gebruik ik om de zoveel tijd. Ik begrijp van mijn man dat het anders nogal een intense geur is haha
Herkennen andere slechte adem ook?. Zoja Hoe komt dat en wat deden jullie eraan? (Bv bepaalde producten mijden?)
Slechte adem herken ik. Ik heb twee mondsprayspuitjes gekocht bij de kruitvat en die gebruik ik om de zoveel tijd. Ik begrijp van mijn man dat het anders nogal een intense geur is haha
Herkennen andere slechte adem ook?. Zoja Hoe komt dat en wat deden jullie eraan? (Bv bepaalde producten mijden?)
woensdag 17 januari 2018 om 12:24
De slechte adem komt door de ketose. Zie hier voor uitleg: https://www.ketogeendieet.net/ketose/
woensdag 17 januari 2018 om 14:01
Dank je voor de tip. Erg leuke en overzichtelijke site met niet teveel poespas qua gerechten. Geldt vnl voor mijn puberzonen.... de rest van gezin blijft wel nog koolhydraten eten, behalve ik dan. Vanavond maak ik verse pasta (van de AH) voor de rest en ik eet mijn courgettteslierten met gezamenlijke verse rode pastasaus. Dat is nog een suikervrij recept en komt mooi overeen met het recept op de site van Gobento. Het enige waar ik dus echt nog op leren letten zijn de koolhydraten per product.lara1978 schreef: ↑17-01-2018 11:25Ruma: de GI is weer net wat anders dan kha (al heeft het wat overlappingen). Ik kijk niet naar de GI-waarde, maar naar het aantal koolhydraten per 100 gram. Dat is dan ook de reden dat ik zoete aardappel en pastinaak laat staan (dat laatste kun je trouwens goed vervangen door wortelpeterselie/ peterseliewortel).
- koude omelet
- tonijnsalade
- zalmsalade
Net een heerlijke omelet gegeten met scheutje melk, peper en peterselie erdoorheen belegd met 2 plakken gerookte zalm, avocado en beetje humus en gebakken in kokosolie. Halverwege de omelet dacht ik echt dat het te weinig was. Heel even gewacht met verder eten en daarna met een beetje moeite nog opgegeten. Vulde opeens erg snel.
woensdag 17 januari 2018 om 14:04
Toen ik een complete maand volledig suikervrij ging, had ik daar ook de eerste 2 weken last van. Evt. een muntblaadje om op te kauwen? Ik poets mijn tanden iets vaker en gebruik een mondwater (sterke) om zo iets ertegen te doen.willie89 schreef: ↑17-01-2018 12:23@case-Je
woensdag 17 januari 2018 om 14:48
@Ruma: hou je er rekening mee dat melk en hummus veel koolhydraten bevatten? Ook in passata/ tomatenblokjes kunnen veel koolhydraten zitten. Ik doe dus altijd weinig saus, veel courgette.
Dit zijn ook goede sites voor recepten (ik heb er ook kookboeken van):
https://oanhskitchen.nl/
https://www.koolhydraatarmrecept.nl/
Dit zijn ook goede sites voor recepten (ik heb er ook kookboeken van):
https://oanhskitchen.nl/
https://www.koolhydraatarmrecept.nl/
woensdag 17 januari 2018 om 16:51
@Lara1978: ik gebruik voor de tomatensaus nu al jaren de biologische tomatensaus van AH. Zit alleen tomaten in en khd zijn 4,0 gram per 100 gram. Dat is in principe toch goed? Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken? Hummus is idd khd-rijker: 10 gram per100 gram, maar ik smeer het vrij dun. Ik heb eens afgewogen en toen zat ik op 20 gram per 2 boterhammen (roggezuurdesem), dus dat zou dan wel moeten kunnen, toch?
woensdag 17 januari 2018 om 17:32
Ik denk dat de roggezuurdesem hoog in kh is en waarschijnlijk tarwe bevat?
4,0 kh is prima (die van Elvea van de AH) is nog wat lager: 3,0. Het is meer dat je uiteindelijk meer tomatensaus gebruikt dan je denkt. Ik heb het een tijdje afgewogen en dat viel me toen op, maar ik hield toen 20 kh per dag aan en daarom was ik extra voorzichtig.
4,0 kh is prima (die van Elvea van de AH) is nog wat lager: 3,0. Het is meer dat je uiteindelijk meer tomatensaus gebruikt dan je denkt. Ik heb het een tijdje afgewogen en dat viel me toen op, maar ik hield toen 20 kh per dag aan en daarom was ik extra voorzichtig.
woensdag 17 januari 2018 om 17:38
Dit gaat allemaal niet meer over een levenswijze, maar wel degelijk over een streng dieet. Zit al een tijdje met verbazing te lezen wat jullie jezelf allemaal aandoen en als er dan iemand post die genuanceerd bezig is en goed bezig is voor zichzelf, dan wordt ze terechtgewezen en moet het anders.
Het valt me alleen maar op.
Het valt me alleen maar op.
woensdag 17 januari 2018 om 18:00
Zowel de saus als de hummus lijken me prima! Hartstikke gezond en echt niet hoog in koolhydraten.ruma1999 schreef: ↑17-01-2018 16:51@Lara1978: ik gebruik voor de tomatensaus nu al jaren de biologische tomatensaus van AH. Zit alleen tomaten in en khd zijn 4,0 gram per 100 gram. Dat is in principe toch goed? Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken? Hummus is idd khd-rijker: 10 gram per100 gram, maar ik smeer het vrij dun. Ik heb eens afgewogen en toen zat ik op 20 gram per 2 boterhammen (roggezuurdesem), dus dat zou dan wel moeten kunnen, toch?
woensdag 17 januari 2018 om 18:02
Waarom vind je dat? Ik heb namelijk niet de indruk dat ik, of iemand anders, iemand terecht wijst. Het is in elk geval niet mijn bedoeling. Als iemand het anders wil doen dan is dat natuurlijk prima, maar het is zonde als iemand wel kha wil eten, maar het door onwetendheid niet doet.
Natuurlijk is het een dieet. Een dieet is niets meer of minder dan een samenstelling van voeding. De reden dat het een levenswijze wordt genoemd is omdat mensen het veelal niet tijdelijk doen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een caloriearm dieet.
Natuurlijk is het een dieet. Een dieet is niets meer of minder dan een samenstelling van voeding. De reden dat het een levenswijze wordt genoemd is omdat mensen het veelal niet tijdelijk doen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een caloriearm dieet.
woensdag 17 januari 2018 om 18:13
De meesten van jullie zitten op of over het randje van ketogeen en als er iemand KHA of KHB bezig is, dan wordt deze persoon richting ketogeen gewezen. Lees maar terug. Niemand die erbij stilstaat, maar het gebeurt wel.lara1978 schreef: ↑17-01-2018 18:02Waarom vind je dat? Ik heb namelijk niet de indruk dat ik, of iemand anders, iemand terecht wijst. Het is in elk geval niet mijn bedoeling. Als iemand het anders wil doen dan is dat natuurlijk prima, maar het is zonde als iemand wel kha wil eten, maar het door onwetendheid niet doet.
woensdag 17 januari 2018 om 18:21
Ik heb gisteren 200 gram bloemkool met twee kleine aardappels gegeten.
Wel met heel veel kruiden erbij. Vandaag heb ik een normale stoelgang.
Ook ik zou niet weten hoe ik zo'n dieet zou moeten volhouden.
Maar mag zoiets ook niet volgen van mijn huisarts.
Maar is ook maar een opmerking, want ik zou er geen zinnige aanvulling op kunnen geven.
(* Heb hier een pak met blonde LINZEN - die mogen niet, maar ik smul ervan - van HAK zonder bijltje. Daarop staat voor Nederlanders en Duitsers een verschillende bereidingswijze vermeld. Ik heb besloten om maar een Duitstalige kok te worden. Dus de gebruiksaanwijzing in het Duits te volgen. LEES de verpakking als je die in huis hebt. Voor alle anderen. Dit bericht als niet geplaatst beschouwen.
*)
Vandaag wilde ik dus linzen koken en eten, maar dat wordt dus morgen. Ich lese alle Fremdsprachen.
EDIT: Nou, dat recept in het Duits kan niet goed zijn. Ik ga ze toch maar koken.
Wel met heel veel kruiden erbij. Vandaag heb ik een normale stoelgang.
Ook ik zou niet weten hoe ik zo'n dieet zou moeten volhouden.
Maar mag zoiets ook niet volgen van mijn huisarts.
Maar is ook maar een opmerking, want ik zou er geen zinnige aanvulling op kunnen geven.
(* Heb hier een pak met blonde LINZEN - die mogen niet, maar ik smul ervan - van HAK zonder bijltje. Daarop staat voor Nederlanders en Duitsers een verschillende bereidingswijze vermeld. Ik heb besloten om maar een Duitstalige kok te worden. Dus de gebruiksaanwijzing in het Duits te volgen. LEES de verpakking als je die in huis hebt. Voor alle anderen. Dit bericht als niet geplaatst beschouwen.
Vandaag wilde ik dus linzen koken en eten, maar dat wordt dus morgen. Ich lese alle Fremdsprachen.
EDIT: Nou, dat recept in het Duits kan niet goed zijn. Ik ga ze toch maar koken.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 17-01-2018 19:28
Reden: edit
Reden: edit
10.72% gewijzigd
woensdag 17 januari 2018 om 18:27
Valt mij ook op!Cateautje schreef: ↑17-01-2018 17:38Dit gaat allemaal niet meer over een levenswijze, maar wel degelijk over een streng dieet. Zit al een tijdje met verbazing te lezen wat jullie jezelf allemaal aandoen en als er dan iemand post die genuanceerd bezig is en goed bezig is voor zichzelf, dan wordt ze terechtgewezen en moet het anders.
Het valt me alleen maar op.![]()
Ik doe niks rigoreus, ik tel ook niet heel erg.. Hou het uiteraard wel een beetje in de gaten.
Maar ik vind sommigen hier wel erg streng, ik durf bijna te zeggen beetje obsessief.
Ik eet gemiddeld rond de 40-50gr koolhydraten per dag, en de kilo's vliegen eraf.
Over een grammetje meer of minder khd kijk ik echt niet om. Wil ook lekker eten!
Heb ook minder last van mn darmen (zijn gevoelig) en slaap beter.
Welkom Ruma!
Oke een klein zeurdingetje maar stiekem ook heeeel leuk: heb allemaal superleuke dingen in de sale gekocht, expres een maat kleiner, voor als ik op streefgewicht zit.
Maar ze passen allemaal bijna nu al! Dus moet allemaal omgeruild!
-
woensdag 17 januari 2018 om 19:21
Wat goed dat je zo snel gaat en dat net gekochte kleding alweer terug kan.Phloxx schreef: ↑17-01-2018 18:27Valt mij ook op!
Ik doe niks rigoreus, ik tel ook niet heel erg.. Hou het uiteraard wel een beetje in de gaten.
Maar ik vind sommigen hier wel erg streng, ik durf bijna te zeggen beetje obsessief.
Ik eet gemiddeld rond de 40-50gr koolhydraten per dag, en de kilo's vliegen eraf.
Over een grammetje meer of minder khd kijk ik echt niet om. Wil ook lekker eten!
Heb ook minder last van mn darmen (zijn gevoelig) en slaap beter.
Welkom Ruma!
Oke een klein zeurdingetje maar stiekem ook heeeel leuk: heb allemaal superleuke dingen in de sale gekocht, expres een maat kleiner, voor als ik op streefgewicht zit.
Maar ze passen allemaal bijna nu al! Dus moet allemaal omgeruild!
Jij komt er wel, met gemak en met smaak.