Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarm het nieuwe jaar in!

28-12-2017 11:52 1352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb met mezelf de deal gemaakt dat ik in 2018 terug start met koolhydraatarm eten. Enerzijds omdat ik -18 kg kwijt wil, anderzijds om mijn energie terug te vinden. Ik heb hier in het verleden super resultaten mee geboekt, maar door omstandigheden ben ik hier helaas mee gestopt. Tijd om de draad terug op te pikken!

Het lijkt me leuk om ervaringen te delen, recepten uit te wisselen, en er gewoon een leuk klets-topic van te maken. Wie doet er met me mee?!

Groetjes,
Bea
Oh wat zonde! Maar nu weet je wel hoe het moet :)
Voor kant en klaar tip ik Atkins fibre crackers.
Afbeelding
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Die zijn 31 kh per 100 gr, dat past niet als je zoals ik alles onder de 5 kh per 100 gr doet.
ruma1999 schreef:
14-02-2018 09:25
Ik ben niet na een paar happen al verzadigd, maar ik eet geen grote hoeveel heden meer. Wellicht omdat je nu ook misschien meer volle produkten gebruikt? Die verzadigen ook sneller. Ik kan overigens geen 400 gram groente (adh) naar binnen werken, dat lukt me met geen mogelijkheid....
Ik zou het wel gaan proberen om meer groente te gaan eten, van oorsprong zijn dat nl wel de vezels (voor je darmen ;-) ) die je lichaam nodig heeft.
Vroegah.. waren er geen vezelcrackers enz. Je lichaam gaat nog altijd uit van zn oorsprong (blauwdruk).
Daar kan ik verder ook niets aan doen.
Als ik begin te eten, ik doe if kha, begin ik met gebakken eieren en een komkommer en die weegt al snel 350 gram.
Pieremachochel
00gjes schreef:
16-02-2018 20:28
Die zijn 31 kh per 100 gr, dat past niet als je zoals ik alles onder de 5 kh per 100 gr doet.
Dat moet je natuurlijk zelf weten, maar waarom?

Het gaat toch om je totale intake. Dus of je nu 5 gram eet van iets dat 30 khd per 100 gram heeft of 30 gram van iets dat 5 khd per 100 gram heeft, dat komt toch precies op hetzelfde neer?

Die crackers zijn 3,1 gr. khd (net carbs) per stuk. Er zitten 10 in een pakje van 100 gr. Ik vind dat eigenlijk reuze meevallen voor een gemaksoptie.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Case-je schreef:
14-02-2018 15:03
Het lukte mij maar niet om die lijnzaadcrackers te maken waar diverse mensen het hier over hadden. Ook die andere crackers niet trouwens, waar minder lijnzaad in zit en wel iets van amandelmeel. En overal waar ik recepten las voor dergelijke crackers, las ik dat het supersimpel was. Nou.. niet hier! (6)

Maar goed, ik heb na meerdere pogingen vandaag maar weer eens geprobeerd om ze te maken. Ik kan het namelijk niet uitstaan, dat iets wat makkelijk genoemd wordt, mij niet lukt.

Ik koos een recept waar bij stond dat de schrijver het ook steeds niet gelukt was.

Ik had niet de genoemde zonnebloempitten, dus heb die vervangen door andere zaden. Ik had ook niet de juiste hoeveelheid pompoenpitten, dus ook die vervangen door andere zaden. Gaandeweg bedacht ik dat het, met al die aanpassingen waarschijnlijk nu ook wel mis zou gaan. Ik overwoog nog om het er maar erbij te laten zitten, maar ik had inmiddels een belachelijke hoeveelheid droge ingrediënten waarvan het zonde zou zijn om ze weg te doen. En een ander recept met deze spullen kon ik niet bedenken. Dus toch maar doorgezet.

En ik had het nooit kunnen dromen, maar ze lukten!! :jump:

Netjes op een rooster gelegd om af te koelen. Een blik klaargezet om de crackers straks in te bewaren. Yay!!!

En toen liep de hond langs de keukentafel. En hapte in de crackers.
Weg crackers. :'(
Wat irritant!!!

Een niet te mislukken manier is trouwens deze: https://www.gobento.nl/lijnzaadcracker/ ook zo klaar.

Bohemia: wat goed dat je bent gaan wandelen! Ongeveer gelijktijdig dat ik met kha begon ben ik ook gaan wandelen. In het begin vond ik het doodsaai, maar nu vind ik het heerlijk. Een goede manier ook om je hoofd leeg te maken. Ik heb een fitbit gekocht en dat motiveert ook heel erg. Ik doe nu al ruim 2 jaar minimaal 10.000 stappen per dag (maar het liefst 12.500 of meer).
merano schreef:
16-02-2018 11:16
Voor kant en klaar tip ik Atkins fibre crackers.
Afbeelding

Die heb ik standaard in huis ook. Goed belegd vullen ze prima en ze helpen mij ook bij een betere stoelgang. Vind ze een uitkomst.
manamana...tutuutududu
Ik herhaal het nog maar een keer: ik heb een bus psyllium vezels, waarvan ik elke dag sowieso 2 tot 3 theelepels gebruik.
Ook in de crackers die ik maak gebruik ik die.
Heel goed voor je darmen.

Ik ben nu nog op vakantie. Afgelopen dinsdag heb ik in een aantal etappes crackers gebakken en die heb ik in een vershouddoos meegenomen.

Op de heenweg trouwens gelunched bij een restaurant waar ze een kopje koolhydraatarme gerechten op de kaart hebben staan. Een super lekker burger op een salade met kiemgroentes: heerlijk!
lara1978 schreef:
17-02-2018 12:47
Wat irritant!!!

Een niet te mislukken manier is trouwens deze: https://www.gobento.nl/lijnzaadcracker/ ook zo klaar.

Bohemia: wat goed dat je bent gaan wandelen! Ongeveer gelijktijdig dat ik met kha begon ben ik ook gaan wandelen. In het begin vond ik het doodsaai, maar nu vind ik het heerlijk. Een goede manier ook om je hoofd leeg te maken. Ik heb een fitbit gekocht en dat motiveert ook heel erg. Ik doe nu al ruim 2 jaar minimaal 10.000 stappen per dag (maar het liefst 12.500 of meer).
Is dat echt aan te raden, een fitbit? Ik ben nu 3-4 keer per week aan het wandelen. Wandel nu steeds 6 tot 8 kilometer per keer. Vind het heeeeeerlijk, het is zo ontspannend. Als het weer beter is en vooral mijn conditie beter is wil ik hardlopen.

Het ging van de week hier eventjes een beetje mis. Mijn man had chips en pizza en weet ik veel, vond dat vreselijk moeilijk. Toen ook stiekem gezondigd. Maar nu vandaag ben ik toch 8,5kg kwijt! :cheer2:
merano schreef:
17-02-2018 09:06
Dat moet je natuurlijk zelf weten, maar waarom?

Het gaat toch om je totale intake. Dus of je nu 5 gram eet van iets dat 30 khd per 100 gram heeft of 30 gram van iets dat 5 khd per 100 gram heeft, dat komt toch precies op hetzelfde neer?

Die crackers zijn 3,1 gr. khd (net carbs) per stuk. Er zitten 10 in een pakje van 100 gr. Ik vind dat eigenlijk reuze meevallen voor een gemaksoptie.
Ach, je hebt natuurlijk gelijk. Ik ben gewoon besmet geraakt met het "corrigeer-virus" wat ik op sommige KHA fb pagina's zie langskomen. Excuses.

Er zijn zo veel manier om kha te doen, de jouwe is er één van, de mijne een andere.
Ieder kiest wat bij haar past!
Hallo allemaal,
ik reageer ook maar weer eens een keer. Dit weekend teruggekomen van 6 dagen wintersport met vrienden, waar veel gegeten is en nog meer gedronken.
Ik merk het ook meteen aan mijn lijf, ben zo rond als een tonnetje, opgezette buik en mond vol aften. Dus gisteren weer begonnen met gezond eten. Mijn lijf snakt ook echt naar gezonde etenswaren nu. Ik heb nog niet op de weegschaal durven staan.
Girasole, wat fijn dat je eindelijk iets gevonden hebt waarop je het beter doet!

Die atkins crackers vind ik een goede tip voor noodsituaties! Haal je die gewoon bij de AH ofzo?
-
... Duidelijk. Is ongezond.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 20-02-2018 22:57
95.67% gewijzigd
Phloxx schreef:
20-02-2018 11:32

Die atkins crackers vind ik een goede tip voor noodsituaties! Haal je die gewoon bij de AH ofzo?
Eigenlijk overal. AH, Kruidvat, Plus, Jumbo, de Tuinen of hoe dat tegenwoordig heet... Maar niet alle supermarktfilialen hebben ze, dus je moet soms even zoeken. En als je het niet kunt vinden niet als alternatief het Atkins knackebröd nemen. Dat is puur geblazen lucht. ;-)

Ik vind het nu even lastig.
Ik heb de griep, en daardoor weinig trek, zeker niet in eiwitrijk en vetrijk voedsel.
Grijp toch snel naar een cracker met kaas ofzo.
Wat eten jullie aan kha eten als je ziek bent?
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
cowandchicken schreef:
20-02-2018 22:20
Ik heb de griep, en daardoor weinig trek, zeker niet in eiwitrijk en vetrijk voedsel.
Inderdaad crackers en soep. Zou het niet te ingewikkeld maken hoor als je griep hebt. Beterschap!
Woohoo! Dankzij ketodieet en wandelen en cardio ben ik nu in 32 dagen 10kg afgevallen. :cheer2: Nog 13,5kg te gaan.

Ik blijf nog steeds vaak hunkeren naar koolhydraten. Ik ben echt gek op tosti's en die mis ik nu onwijs. :'(
Wat goed Bohemia! Dat is echt veel voor een maand! Vervelend dat die hunkering naar kh blijft. Maar een tosti kun je toch prima maken van koolhydraatarm brood?
Zo hard val ik niet af; maar het gaat verder wel goed en de hunkering naar khd herken ik totaal niet. Ik 'hoef' maar een kilo of 10 kwijt, dat scheelt allicht ook.
Vorige week zijn we een kleine week op vakantie geweest en vorige week maandag was ik 4 ons aangekomen. Heb tijdens de vakantie me eigenlijk prima aan de regels gehouden, maar met elke avond uit eten (weet je niet hoe het klaar gemaakt wordt) en een aantal wijntjes in die week vond ik het prima.

Afgelopen week heb ik weer mijn normale ritme opgepakt en ik ben benieuwd wat de stand morgen is.
Case-je schreef:
14-02-2018 15:03
Het lukte mij maar niet om die lijnzaadcrackers te maken waar diverse mensen het hier over hadden. Ook die andere crackers niet trouwens, waar minder lijnzaad in zit en wel iets van amandelmeel. En overal waar ik recepten las voor dergelijke crackers, las ik dat het supersimpel was. Nou.. niet hier! (6)

Maar goed, ik heb na meerdere pogingen vandaag maar weer eens geprobeerd om ze te maken. Ik kan het namelijk niet uitstaan, dat iets wat makkelijk genoemd wordt, mij niet lukt.

Ik koos een recept waar bij stond dat de schrijver het ook steeds niet gelukt was.

Ik had niet de genoemde zonnebloempitten, dus heb die vervangen door andere zaden. Ik had ook niet de juiste hoeveelheid pompoenpitten, dus ook die vervangen door andere zaden. Gaandeweg bedacht ik dat het, met al die aanpassingen waarschijnlijk nu ook wel mis zou gaan. Ik overwoog nog om het er maar erbij te laten zitten, maar ik had inmiddels een belachelijke hoeveelheid droge ingrediënten waarvan het zonde zou zijn om ze weg te doen. En een ander recept met deze spullen kon ik niet bedenken. Dus toch maar doorgezet.

En ik had het nooit kunnen dromen, maar ze lukten!! :jump:

Netjes op een rooster gelegd om af te koelen. Een blik klaargezet om de crackers straks in te bewaren. Yay!!!

En toen liep de hond langs de keukentafel. En hapte in de crackers.
Weg crackers. :'(
:rofl: :rofl: Sorry maar té grappig
cowandchicken schreef:
20-02-2018 22:20
zachtgekookte eitjes, soep, yoghurt met fruit. Ligt er aan hoeveel trek /honger ik heb. Gewoon af en toe een plakje kip of gepocheerde kip is ook wel eens lekker en heel licht.
Precies een kilo minder dan vorige week en in totaal nu 5 kilo afgevallen.
Kan je die psyllium vezels dagelijks en voor langere tijd eten? Raken je darmen daar niet lui/ontregelt van?

Ik was een tijdje gestopt met kha, teveel feestjes/weekendjes weg en bij mij is het een beetje alles of niks. Nu weer begonnen, het voelt goed en ik wil ook echt een aantal kilo's eraf.

Ik probeer het voor mezelf wel makkelijk te maken. Vooral lunch en ontbijt vind ik lastig om kha te eten. Maar heb afgelopen zondag oopsies voor 2 dagen gemaakt en die waren gelukt :yes: En daarnaast wil ik 2 dagen omelet en griekse yoghurt en 1 dag vasten. In het weekend moet ik nog iets bedenken, anders dan ei of yoghurt. Tips?

Die crackers heb ik ook gemaakt en gebruik ze als toastjes voor in het weekend. Zijn lekker!
Als je geen gevulde omelet wilt maken voor lunch, wat dacht je dan van rauwkostsalade met iets eiwit en iets vets?
BV met een soort kaas en olijfolie, of met tonijn en mayo, of met worst(plakjes, evt gesneden) en pijnboompitjes, of met gerookte kipreepjes en mayo, of met gekookt ei, of...
Ik lunch elke dag met rauwkostsalade met iets. Je hebt lekker iets te kauwen, het is makkelijk en je kunt makkelijk variëren.
Ik eet inderdaad altijd sla etc bij mn omelet, met tomaat, paprika etc. Ik eet daarnaast ook vegetarisch dus dat maakt het allemaal wat lastiger.

Maar ik kan inderdaad me wat meer richten op lunch met rauwkost en vetten.

Ik wil eigenlijk 1 keer per dag kaas eten omdat teveel kaas me ook weer ongezond lijkt en ook een beetje indruist tegen m'n vegetarische principes (eet altijd wel vegetarische kaas).
Ik gebruik psyliumvezels in de crackers die ik maak. Soms neem ik 2 theelepeltjes in een glas water of gebruik er wat door de skyr.
Volgens mij worden je darmen er echt niet lui van.
Ik heb in elk geval nooit problemen met mijn ontlasting.

Die oopsies heb ik ook een keer gemaakt en bij courgettesoep gegeten; ik vond er niet zoveel aan.

Maak nu met enige regelmaat een ‘muffin in a mug’: 1 ei en 1 eetlepel slagroom loskloppen in een mok, 3 afgestreken eetlepels amandelmeel, 1 eetlepel haverzemelen, 1 eetlepel sesam/pompoenpitten/zonnebloempitten, een theelepeltje wijnsteenbakpoeder en wat zout erbij. Goed mengen en dan 2,5 minuut op vol vermogen in de magnetron.
Ik snijd er plakjes van en eet die zo of met beleg (roomboter / kaas / gerookte zalm / eiersalade .......).
Vult prima en ik vind het lekker.
Er zijn natuurlijk nog 1001 varianten te bedenken, maar ik vind deze het lekkerst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven