Werk & Studie alle pijlers

Vaststellingsovereenkomst of re-integreren tweede spoor?

30-04-2020 12:04 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

momenteel zit ik nog thuis met een burn out. Terugkeren bij mijn huidige werkgever is geen optie omdat mijn werkgever mij ondanks dat ik altijd goede beoordelingen had niet meer wil hebben. Nu ben ik nog niet heel lang thuis, therapie begint net, maar toch denk ik al aan wat dan daarna? Want een plan van aanpak etc gaat gewoon door. Ik zie terugkeer ook niet meer zitten, want de werkplek geeft me heel veel stress en dat zal niet ten goede komen van het herstel. Nu zit ik dus heel erg te twijfelen wat op termijn beter zal zijn een vaststellingsovereenkomst of re-integreren via het tweede spoor. Mijn gevoel zegt dat langzaam opbouwen beter zal zijn, maar ik ben heel bang om dan bij een bedrijf te komen waar ik zelf niet zo achter sta. Ik zit echt te denken aan een carriereswitch want na een aantal jaar merk ik dat er wat stressfactoren zijn die echt horen bij mijn beroep. Ik kan ook niet zo goed vinden hoe het zit met re-intergratie tweede spoor, is het mogelijk dan een (deeltijd)opleiding te gaan volgen, is er een loket die je hierover kunt bellen? Of is het echt zo snel mogelijk kijken in welke baan je nu terecht kan om op te bouwen en daar moet je het mee doen? Kan me voorstellen dat een werkgever helemaal niet zit te wachten op iemand die aan het opbouwen is en dat de keuze daarmee beperkt wordt. Ik vindt het echt een hele lastige kwestie.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Ik zou nooit een vaststellingsovereenkomst aan gaan als er ziekte of uitval mee gemoeid is.

Is niet in jouw voordeel.
heeft je werkgever je deze keus gegeven?
Let erop bij een vaststellingsovereenkomst dat die wel wordt opgemaakt op een manier zodat je wel recht hebt op een uitkering. Reïntegratie tweede spoor klinkt dan wel aantrekkelijk.

Maar, hoe is de situatie nu. Wat is het plan van aanpak. Heb je een tijdelijk contract en zo ja, wanneer loopt dat af. Wat adviseert de bedrijfsarts.

Het UWV is de plek waar je terecht kunt met je vragen.
Dat lees ik ook inderdaad, maar ik kan nergens duidelijk vinden wat precies de inhoud is van een re-intergratie via het tweede spoor vooral als je echt iets anders wilt gaan doen. Het lijkt me ook niet voordelig om op een werkplek te komen waar ik niet zo achter sta en lijkt me dat niet alle werkgevers erom staan te springen om iemand te laten re-intergreren. Wat ik het liefste zou willen is dus eigenlijk omscholing en ik kan nergens echt iets vinden over die mogelijkheden in samenwerking met re-intergratie tweede spoor.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
lise1985 schreef:
30-04-2020 12:07
Let erop bij een vaststellingsovereenkomst dat die wel wordt opgemaakt op een manier zodat je wel recht hebt op een uitkering. Reïntegratie tweede spoor klinkt dan wel aantrekkelijk.

Maar, hoe is de situatie nu. Wat is het plan van aanpak. Heb je een tijdelijk contract en zo ja, wanneer loopt dat af. Wat adviseert de bedrijfsarts.

Het UWV is de plek waar je terecht kunt met je vragen.
Ah het UWV is ook voor deze vragen? Ik heb gelukkig een vast contract.
Kihei schreef:
30-04-2020 12:11
Ah het UWV is ook voor deze vragen? Ik heb gelukkig een vast contract.
en bel, als je op een vaststelling afstevent, een advocaat
dat levert je altijd geld op
Je wil veel te snel en bent nu al met dingen bezig die nog absoluut niet belangrijk zijn!
Je staat nu aan het begin.

Doorloop gewoon het hele traject (wet Poortwachter), stappen volgen vanzelf.
Je behandeling begint nu en je hebt (neem ik aan) regelmatig contact met de bedrijfsarts.
Al naar gelang de tijd verloopt en je behandeling vordert, komt er vanzelf wel naar voren wat voor jouw de beste keuze is.

Ben je lid van een vakbond? Die kun je ook altijd bellen voor advies.
groenebroek wijzigde dit bericht op 30-04-2020 12:20
2.03% gewijzigd
nogmaals: wat wil je werkgever?
je hebt niet altijd keus hoor, en als je geen keus hebt... kun je ook stoppen met piekeren
lise1985 schreef:
30-04-2020 12:07
Let erop bij een vaststellingsovereenkomst dat die wel wordt opgemaakt op een manier zodat je wel recht hebt op een uitkering.

Tijdens de eerste twee jaar van ziekte, kun je geen vaststellingsovereenkomst tekenen met behoud van het recht op uitkering. De werkgever is verantwoordelijk voor loondoorbetaling bij ziekte, waardoor er geen recht op een ziektegerelateerde uitkering bestaat. En om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet je volledig beschikbaar zijn voor werk.
Bij een 2e spoortraject heb je zelf de touwtjes in handen. Vaak bestaat een traject uit 3 fasen: wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik.
Je krijgt de tijd om deze vragen uit te zoeken, je coach helpt je daarbij. Om te re-integreren ga je op zoek naar een bedrijf dat bij je past. Je wordt niet zomaar ergens geplaatst, je hebt zelf de regie. *

Ik zou absoluut voor een 2e spoortraject gaan. Dat geeft je tijd en het gaat stap voor stap. Ja, je moet wel aan de eisen van het uwv voldoen, maar die zijn niet onredelijk.

Een opleiding volgen kan soms, als dat de kortste weg naar een nieuwe baan is. Meestal is dat niet zo, maar een korte bijscholing kan soms wel.

En verder: juist bij een burn-out moet je de tijd nemen en proberen niet alles al te gaan regelen voor 'wat als'.
Hoe lang ben je nu thuis? Een 2e spoortraject wordt meestal pas na een jaar ziek zijn opgestart.

* bij een goed re-integratiebureau
bubbel° wijzigde dit bericht op 30-04-2020 12:20
2.08% gewijzigd
Nee helaas geen lid. Klopt dat ik nog aan het begin sta daarom lijkt een vaststellingsovereenkomst me soms zo fijn omdat je dan alles wat de meeste stress veroorzaakt echt los kunt laten. De bedrijfsarts heeft me opgegeven voor een belastbaarheidsonderzoek(ook nog een waarvan ik veel slechte reviews lees betreffende mentale problemen), dat geeft me het gevoel van dat ik nu al moet denken aan wat als daar uit komt dat ik een bepaald aantal uur kan werken. Ik voel dus enorm veel druk.
Als je nog maar net burn out bent en je behandeling juist is opgestart zou ik helemaal geen keuzes maken of misschien wel hele ingrijpende beslissingen nemen. Daar is het nu te vroeg voor. Je bent nu mentaal gezond genoeg om een goede keuze te maken voor jezelf. Daarvoor moet je echt eerst een heel stuk opgeknapt zijn.

En laat je door je werkgever niet zo voor het blok zetten, jullie hebben allereerst beide de plicht om te zorgen voor een goede reintegratie. Jouw werkgever kan niet zomaar zeggen dat hij je niet terugwil. Dat hij je nu zo voor het blok zet is simpelweg proberen heel naar druk uit te oefenen op iemand die heel kwetsbaar is.

Heb je al gegoogled op wet poortwachter? Daar vind je meer info over wederzijdse verplichtingen.

En....schakel deskundige hulp in, rechtsbijstandverzekering indien je werkdekking hebt, vakbond, uwv. Laat je heel goed voorlichten, voordat je straks akkoord gaat met iets wat niet in jouw belang is.
Maud*de*Braose schreef:
30-04-2020 12:21

En laat je door je werkgever niet zo voor het blok zetten,
welk blok?

ik zoek erg naar wat de werkgever wil, en lees er wellicht overheen?
Bubbel° schreef:
30-04-2020 12:19
Bij een 2e spoortraject heb je zelf de touwtjes in handen. Vaak bestaat een traject uit 3 fasen: wie ben ik, wat wil ik, wat kan ik.
Je krijgt de tijd om deze vragen uit te zoeken, je coach helpt je daarbij. Om te re-integreren ga je op zoek naar een bedrijf dat bij je past. Je wordt niet zomaar ergens geplaatst, je hebt zelf de regie. *

Ik zou absoluut voor een 2e spoortraject gaan. Dat geeft je tijd en het gaat stap voor stap. Ja, je moet wel aan de eisen van het uwv voldoen, maar die zijn niet onredelijk.

Een opleiding volgen kan soms, als dat de kortste weg naar een nieuwe baan is. Meestal is dat niet zo, maar een korte bijscholing kan soms wel.

En verder: juist bij een burn-out moet je de tijd nemen en proberen niet alles al te gaan regelen voor 'wat als'.
Hoe lang ben je nu thuis? Een 2e spoortraject wordt meestal pas na een jaar ziek zijn opgestart.

* bij een goed re-integratiebureau
Mag ik vragen of je er zelf ervaring mee hebt? Zo ja hoe is bij jou het tweede spoor verlopen?
Kihei schreef:
30-04-2020 12:19
Nee helaas geen lid. Klopt dat ik nog aan het begin sta daarom lijkt een vaststellingsovereenkomst me soms zo fijn omdat je dan alles wat de meeste stress veroorzaakt echt los kunt laten. De bedrijfsarts heeft me opgegeven voor een belastbaarheidsonderzoek(ook nog een waarvan ik veel slechte reviews lees betreffende mentale problemen), dat geeft me het gevoel van dat ik nu al moet denken aan wat als daar uit komt dat ik een bepaald aantal uur kan werken. Ik voel dus enorm veel druk.
Dit zie je echt verkeerd. Als je uit dienst gaat met een vaststellingsovereenkomst en je krijgt ww moet je vanaf dag 1 gaan solliciteren en wordt verwacht dat je zo snel mogelijk weer aan het werk gaat. Het is geen mogelijkheid om uit te rusten of bij te komen. Onderschat alsjeblieft niet hoe stressvol werkloos zijn is.
lilalinda schreef:
30-04-2020 12:23
welk blok?

ik zoek erg naar wat de werkgever wil, en lees er wellicht overheen?
Ik lees dat de werkgever heeft gezegd dat ze To niet terug willen in haar functie/baan.
Nummer*Zoveel schreef:
30-04-2020 12:17
Tijdens de eerste twee jaar van ziekte, kun je geen vaststellingsovereenkomst tekenen met behoud van het recht op uitkering. De werkgever is verantwoordelijk voor loondoorbetaling bij ziekte, waardoor er geen recht op een ziektegerelateerde uitkering bestaat. En om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet je volledig beschikbaar zijn voor werk.
Dit dus.
Volg de stappen van de wet Poortwachter.
Kihei schreef:
30-04-2020 12:10
Dat lees ik ook inderdaad, maar ik kan nergens duidelijk vinden wat precies de inhoud is van een re-intergratie via het tweede spoor vooral als je echt iets anders wilt gaan doen. Het lijkt me ook niet voordelig om op een werkplek te komen waar ik niet zo achter sta en lijkt me dat niet alle werkgevers erom staan te springen om iemand te laten re-intergreren. Wat ik het liefste zou willen is dus eigenlijk omscholing en ik kan nergens echt iets vinden over die mogelijkheden in samenwerking met re-intergratie tweede spoor.

Even een reactie om jouw verwachtingen te managen:

Een - al dan niet via het tweede spoor - re-integratietraject is gericht op werken naar vermogen. Het doel daarvan is niet dat je werk gaat doen wat je leuk vindt, maar dat je zoveel mogelijk in je eigen inkomen kunt voorzien, en zo min mogelijk afhankelijk bent van loondoorbetaling (of op termijn afhankelijk wordt van een uitkering).

Dit soort trajecten zijn daarmee dan dus ook geen door de werkgever/overheid gefinancierde omscholingstrajecten. Er wordt gekeken naar jouw arbeidsmogelijkheden, en vervolgens of er functies bestaan of gecreëerd kunnen worden waarin je die mogelijkheden kunt benutten.

In eerste instantie zal gekeken worden of terugkeer naar, al dan niet aangepast, eigen werk mogelijk is. In tweede instantie wordt er pas gekeken naar ander werk, en dan weer eerst bij de eigen werkgever en daarna pas eventueel bij een andere werkgever.

Pas als er onduidelijkheid is over wat jouw mogelijkheden nog zijn en/of in welke functies deze benut kunnen worden, kan er gekeken worden naar een stukje loopbaanbegeleiding en eventueel om- of bijscholing.
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 30-04-2020 12:30
0.03% gewijzigd
bij een vaststellingsovereenkomst goed opletten of je recht op uitkering behouden blijft. Tweede spoor lijkt me een goede keuze met veel mogelijkheden.
Nummer*Zoveel schreef:
30-04-2020 12:17
Dat was dus inderdaad waar ik op doelde, maar ik had niet alle feiten paraat.

Ik snap TO wel dat een vso lijkt alsof het veel rust brengt, maar het brengt juist veel onrust met zich mee.
Wat adviseert de bedrijfsarts?

Is het groot of een klein bedrijf? Zijn andere werkzaamheden op een andere afdeling ook niet haalbaar?

Ik zou voorlopig geen grote beslissingen nemen tot dat je deze in therapie kunt bespreken. Met een vaststellingsovereenkomst tijdens ziekte verlies je je uitkeringsrechten omdat je een benadelingshandeling pleegt.

Het 1e spoor moet wettelijk gezien onderzocht worden op passende mogelijkheden. Je kunt daar niet zomaar aan voorbij gaan.

Ik heb het idee dat je te snel wil en dat je je nog niet echt hebt geaccepteerd dat je nu ziek bent. Je wil naar de oplossing voordat je het probleem hebt verkend.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Daar je graag voor ontslag wil gaan...kun je leven zonder inkomen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je bent nog maar net ziek. Het past bij je ziektebeeld dat je heel veel beren op de weg ziet. Daar moet je nu gewoon nog niet mee bezig zijn. Heb je überhaupt al een bedrijfsarts gesproken?
Als de VSO goed wordt opgesteld kan het zeker wel, en ook met recht op behoud van WW. Laat het dan even nakijken door een deskundige/rechtsbijstand oid zodat het goed in elkaar zit.
Mijn ervaring is (ik ben bedrijfsmaatschappelijk werker bij verschillende bedrijven) dat een 2e spoor traject juist vaak weinig oplevert.
ik heb nog nooit meegemaakt dat dit iemand echt een baan opleverde.
Het is meer verkennen van opties, interesses, waar liggen de kansen etc.
Ik zou liever in de VSO een bedrag meekrijgen (onderhandelen) en dan zelf beslissen waar ik dat in zou investeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven