Het Huwelijk
woensdag 7 oktober 2020 om 23:24
Ik heb zojuist 2 documentaires gezien, wat de uitmonding is geweest van een relatie.
- huwelijk
Bekijk 2Doc:: Tot de dood ons scheidt op https://www.npostart.nl/KN_1717225
- ouderschap
Bekijk 2Doc:: Verstoten Vaders op https://www.npostart.nl/BV_101398075
Ik heb huilend deze afleveringen gekeken en gedacht waar doen we het voor en wat doen we elkaar aan. Is het de moeite waard om het huwelijk na te streven? Als klein meisje droomde ik altijd van trouwen, nu denk ik. Is dat wel de realiteit, of komt dat door Assepoester en andere sprookjes
Hoe kijken jullie tegen een nagenoeg levenslange verbintenis aan? Daarmee bedoel ik het huwelijk, in principe tot de dood scheidt en kinderen, die eeuwig bloedverwant zijn van 2 partijen.
Liefs!
- huwelijk
Bekijk 2Doc:: Tot de dood ons scheidt op https://www.npostart.nl/KN_1717225
- ouderschap
Bekijk 2Doc:: Verstoten Vaders op https://www.npostart.nl/BV_101398075
Ik heb huilend deze afleveringen gekeken en gedacht waar doen we het voor en wat doen we elkaar aan. Is het de moeite waard om het huwelijk na te streven? Als klein meisje droomde ik altijd van trouwen, nu denk ik. Is dat wel de realiteit, of komt dat door Assepoester en andere sprookjes
Hoe kijken jullie tegen een nagenoeg levenslange verbintenis aan? Daarmee bedoel ik het huwelijk, in principe tot de dood scheidt en kinderen, die eeuwig bloedverwant zijn van 2 partijen.
Liefs!
woensdag 7 oktober 2020 om 23:30
Zolang het gezellig is, en je elkaar respecteert en liefde voor elkaar voelt, waarom niet.
En tegenwoordig hoeft het natuurlijk geen levenslange verbintenis meer te zijn. Je stapt er natuurlijk wel in met het idee dat het levenslang is, maar als het om welke reden dan ook mis gaat dan is dat zo.
Ik ben getrouwd en ik denk dat wij daardoor harder ons best doen om het te laten slagen dan als we alleen maar vriend, vriendin zouden zijn. Maar dat weet ik niet zeker.
En tegenwoordig hoeft het natuurlijk geen levenslange verbintenis meer te zijn. Je stapt er natuurlijk wel in met het idee dat het levenslang is, maar als het om welke reden dan ook mis gaat dan is dat zo.
Ik ben getrouwd en ik denk dat wij daardoor harder ons best doen om het te laten slagen dan als we alleen maar vriend, vriendin zouden zijn. Maar dat weet ik niet zeker.
woensdag 7 oktober 2020 om 23:41
Vroeger was het gewoon economisch en sociaal. Mensen werden iets van 30 dus Tot de schijt je doodt had toen een andere lading.
In het huidige leven waar je als vrouw gewoon stemrecht hebt en kan werken vind ik t niks meer toevoegen. Het romantische plaatje er om heen is een soort van disney sprookje.
In het huidige leven waar je als vrouw gewoon stemrecht hebt en kan werken vind ik t niks meer toevoegen. Het romantische plaatje er om heen is een soort van disney sprookje.
woensdag 7 oktober 2020 om 23:51
donderdag 8 oktober 2020 om 00:12
Een levenslange verbintenis hoeft niet per se een huwelijk te betekenen.
Dat papiertje is niet nodig om je aan iemand te verbinden en voor iemand te gaan.
Ik heb nooit willen trouwen, heb vooral gezien dat het vaak niet werkt.
Mensen beloven elkaar van alles (bij een huwelijk), maar het stelt vaak niet zo veel voor in de praktijk met die beloftes.
Ik beloof mijn partner geen dingen als 'voor eeuwig' en dergelijke, ik weet namelijk niet of ik die belofte kan gaan houden als het moeilijk wordt en niemand kan in de toekomst kijken. Ik maak liever geen beloftes die ik misschien niet waar kan maken.
Ik kan alleen beloven voor die persoon en relatie te gaan , mijn best te doen en verder zien we het wel.
Wel vaste relaties gehad met alles erop en eraan. Best lange ook.
Twee keer samengewoond, een keer met samenlevingscontract en erfrecht, de hele mikmak in een koophuis.
Ik ben best in staat een verbintenis aan te gaan, maar het huwelijk benauwd me en voelt aan als iets dat meer vorm heeft dan inhoud in veel gevallen.
Niet in alle gevallen natuurlijk. Ik zie ook stellen die al heel lang getrouwd zijn en het oprecht goed samen hebben en na lange tijd nog steeds van elkaar houden.
Maar die stellen hadden hetzelfde kunnen bereiken zonder dat papiertje.
Dat papiertje is niet nodig om je aan iemand te verbinden en voor iemand te gaan.
Mensen beloven elkaar van alles (bij een huwelijk), maar het stelt vaak niet zo veel voor in de praktijk met die beloftes.
Ik beloof mijn partner geen dingen als 'voor eeuwig' en dergelijke, ik weet namelijk niet of ik die belofte kan gaan houden als het moeilijk wordt en niemand kan in de toekomst kijken. Ik maak liever geen beloftes die ik misschien niet waar kan maken.
Ik kan alleen beloven voor die persoon en relatie te gaan , mijn best te doen en verder zien we het wel.
Wel vaste relaties gehad met alles erop en eraan. Best lange ook.
Twee keer samengewoond, een keer met samenlevingscontract en erfrecht, de hele mikmak in een koophuis.
Ik ben best in staat een verbintenis aan te gaan, maar het huwelijk benauwd me en voelt aan als iets dat meer vorm heeft dan inhoud in veel gevallen.
Niet in alle gevallen natuurlijk. Ik zie ook stellen die al heel lang getrouwd zijn en het oprecht goed samen hebben en na lange tijd nog steeds van elkaar houden.
Maar die stellen hadden hetzelfde kunnen bereiken zonder dat papiertje.
donderdag 8 oktober 2020 om 00:56
+1DontYouHatePants schreef: ↑08-10-2020 00:12Ik heb nooit willen trouwen, heb vooral gezien dat het vaak niet werkt.
Ik merk dat ik mijn omgeving (hoogopgeleide twintigers) echt een uitzondering ben die zo denkt. De huidige dertigers zijn vaak niet getrouwd, maar twintigers wel of zijn dat van plan. (Ik heb hier geen bron bij, wel een keer gehoord en klopt ook wel met wat ik in m'n omgeving zie)
Mensen vinden mij maar een chagrijn met "je weet nooit hoe het leven loopt".
donderdag 8 oktober 2020 om 01:38
DontYouHatePants schreef: ↑08-10-2020 00:12Een levenslange verbintenis hoeft niet per se een huwelijk te betekenen.
Het is wel verstandig als je samen kinderen wilt en/of een huis koopt, alles van te voren goed te regelen.
Dat kan via een samenlevingscontract of een huwelijk.
donderdag 8 oktober 2020 om 05:54
donderdag 8 oktober 2020 om 06:27
Je hoeft ook bij een huwelijk elkaar niet voor eeuwig te beloven etc.DontYouHatePants schreef: ↑08-10-2020 00:12.
donderdag 8 oktober 2020 om 06:32
Wanneer was dat?Eggo schreef: ↑07-10-2020 23:41Vroeger was het gewoon economisch en sociaal. Mensen werden iets van 30 dus Tot de schijt je doodt had toen een andere lading.
donderdag 8 oktober 2020 om 06:36
Nee ik geloof niet in trouwen en de belofte 'voor altijd'. Als het gebeurt, super! Maar om dat nu al te beloven dmv van geloften af te leggen, vind ik zo iets geks.
Ik leef liever in het hier en nu, dat is waar het om gaat voor mij. In het hier en nu zijn mijn vriend en ik gelukkig. Over een jaar of langer weet ik niet waar we staan. Daar ga ik dan ook geen beloftes op doen.
Dus nee, trouwen is niks voor mij. Dan zou ik het alleen om de dag willen doen. Dat lijkt me erg leuk, maar ik vind trouwen een soort schijn veiligheid.
Je weet echt nooit of iets voor altijd is. Gelukkig maar. Het zorgt er bij mij in elk geval voor dat ik mijn vriend niet voor lief neem.
Ik leef liever in het hier en nu, dat is waar het om gaat voor mij. In het hier en nu zijn mijn vriend en ik gelukkig. Over een jaar of langer weet ik niet waar we staan. Daar ga ik dan ook geen beloftes op doen.
Dus nee, trouwen is niks voor mij. Dan zou ik het alleen om de dag willen doen. Dat lijkt me erg leuk, maar ik vind trouwen een soort schijn veiligheid.
Je weet echt nooit of iets voor altijd is. Gelukkig maar. Het zorgt er bij mij in elk geval voor dat ik mijn vriend niet voor lief neem.
donderdag 8 oktober 2020 om 06:39
Het huwelijk kan me erg aan het denken zetten.
Ik heb tot dusver nooit iemand getroffen die met me wilde trouwen, ook niet na heel lang bij elkaar te zijn. Dan vraag ik me soms wel af of dat het definitieve van het huwelijk is of dat ze dat met een ander wel zouden doen (en er wat mis is met mij) , en of er wat in mij zit (bindings angst) waardoor ik kies voor mannen die niet willen trouwen. Overthinking, overthinking.
Mijn huidige vriend heeft ook al categorisch verklaard nooit te gaan trouwen. Hij heeft de intentie bij elkaar te willen blijven maar neemt het leven dag per dag. Ondanks dat ik dat zelf nu nog niet wil met hem (te vroeg), wil ik ooit wel trouwen (en niet bejaard en ik ben al voor in de veertig dus ook niet eindeloos meer tijd). Soms vraag ik me dan af of deze relatie dan wel de moeite waard is, als hij toch dat vertrouwen niet heeft dat het (ooit) voor altijd is, of dat een signaal is dat het eigenlijk niet goed zit, dat wij 'het niet zijn' voor elkaar.
Ik denk dat het huwelijk voor mij vooral staat dat je partner denkt : Ja, jij bent het. Voor jou kies ik!
Ik heb tot dusver nooit iemand getroffen die met me wilde trouwen, ook niet na heel lang bij elkaar te zijn. Dan vraag ik me soms wel af of dat het definitieve van het huwelijk is of dat ze dat met een ander wel zouden doen (en er wat mis is met mij) , en of er wat in mij zit (bindings angst) waardoor ik kies voor mannen die niet willen trouwen. Overthinking, overthinking.
Mijn huidige vriend heeft ook al categorisch verklaard nooit te gaan trouwen. Hij heeft de intentie bij elkaar te willen blijven maar neemt het leven dag per dag. Ondanks dat ik dat zelf nu nog niet wil met hem (te vroeg), wil ik ooit wel trouwen (en niet bejaard en ik ben al voor in de veertig dus ook niet eindeloos meer tijd). Soms vraag ik me dan af of deze relatie dan wel de moeite waard is, als hij toch dat vertrouwen niet heeft dat het (ooit) voor altijd is, of dat een signaal is dat het eigenlijk niet goed zit, dat wij 'het niet zijn' voor elkaar.
Ik denk dat het huwelijk voor mij vooral staat dat je partner denkt : Ja, jij bent het. Voor jou kies ik!
donderdag 8 oktober 2020 om 06:50
Door dit soort gedachten alleen al vind ik dat ze het huwelijk moeten afschaffen. Wat een druk/bom leg je onder jezelf en je relatie. En dat is ook iets waar de maatschappij aan bijdraagt. Een huwelijk is nog steeds het idee van een volwaardige relatie. Gelukkig wordt dat al minder en minder. Al vind ik jouw post pijnlijk om te lezen.fluttershy schreef: ↑08-10-2020 06:39Het huwelijk kan me erg aan het denken zetten.
Geniet van wat is, ipv je druk maken over een papiertje. Je relatie blijft er echt hetzelfde om.
Je bent 'het' toch nu voor je vriend?
Hij is bij jou en niet bij een ander.
donderdag 8 oktober 2020 om 06:51
Dit! Wij zijn 18 jaar samen, waarvan 9 getrouwd. Nooit grote drama’s gehad, weinig gedoe, we doen gewoon veel leuke dingen samen en genieten van het leven. En van onze dochter uiteraardFarFarAway schreef: ↑08-10-2020 05:54Hier gaat het vanzelf, we zijn al 20 jaar samen. Soms zijn mensen wel een goede match hé, zonder drama en gedoe. We “streven” niets na maar hebben het gewoon leuk samen.
En als dat bij andere niet lukt is dat gewoon pech, dat ligt niet aan “het huwelijk” op zich.
We wilden beide ook trouwens omdat dat voor ons gewoon goed voelt, zeker met kinderen. Nu moet ik wel zeggen dat ik in onze directe familie- en vriendenkring (dus broers/zussen, ouders, vrienden en ouders van vrienden) bijna geen scheidingen heb. Alleen de ouders van schoonzus zijn gescheiden. Verder zijn alle ouders van broers en zussen en aangetrouwde schoonzussen en zwagers nog bij elkaar. En dus ook alle ouders van onze vrienden. Toeval? Misschien wel
donderdag 8 oktober 2020 om 07:02
Mijn ouders zijn nooit getrouwd omdat ze niet in het huwelijk geloven. Inmiddels zijn ze al 40 jaar samen 
Ik ben zelf wel getrouwd omdat toen zakelijk alles goed geregeld was en omdat we zin hadden om een leuk feestje te geven. Voor de rest is het hier ook niet doorlopend rozengeur en maneschijn, maar hebben we wel een gezellig leven met elkaar en met onze kinderen. En ook na 10 jaar vind ik mijn man nog steeds de allerleukste en liefste. Ik denk dat ik dit met niemand anders beter had kunnen doen dan met hem.
Zelfs al gaan we ooit uit elkaar, dan zal ik hem altijd dankbaar zijn voor deze jaren samen en onze kinderen.
Ik ben zelf wel getrouwd omdat toen zakelijk alles goed geregeld was en omdat we zin hadden om een leuk feestje te geven. Voor de rest is het hier ook niet doorlopend rozengeur en maneschijn, maar hebben we wel een gezellig leven met elkaar en met onze kinderen. En ook na 10 jaar vind ik mijn man nog steeds de allerleukste en liefste. Ik denk dat ik dit met niemand anders beter had kunnen doen dan met hem.
Zelfs al gaan we ooit uit elkaar, dan zal ik hem altijd dankbaar zijn voor deze jaren samen en onze kinderen.
donderdag 8 oktober 2020 om 07:05
Het gekke was trouwens dat ik altijd dacht dat ik wilde trouwen op een landgoed met een koets en een Sissi-jurk. Maar toen het dichterbij kwam, werd het gewoon een feestje op het strand met picknicktafels, een kampvuur en dansen op blote voeten. Ik heb me totaal niet bezig gehouden met bloemstukken, servetringen, cadeautjes voor het weggaan, etc. Als ik dan op Facebookpagina’s speciaal voor bruiden keek, had ik wel eens het idee dat er iets mis met me was
donderdag 8 oktober 2020 om 07:26
HerkenbaarLauraRoar schreef: ↑08-10-2020 07:05Het gekke was trouwens dat ik altijd dacht dat ik wilde trouwen op een landgoed met een koets en een Sissi-jurk. Maar toen het dichterbij kwam, werd het gewoon een feestje op het strand met picknicktafels, een kampvuur en dansen op blote voeten. Ik heb me totaal niet bezig gehouden met bloemstukken, servetringen, cadeautjes voor het weggaan, etc. Als ik dan op Facebookpagina’s speciaal voor bruiden keek, had ik wel eens het idee dat er iets mis met me was![]()
Ons doel was om alles vast te leggen qua kinderen en financiën, niet een extreem dure poppenkast (want dat vind ik vaak van huwelijksfeesten)
Voor iedereen een groene tuin
donderdag 8 oktober 2020 om 07:34
Het huwelijk is natuurlijk gewoon een zakelijke overkomst, waarin je elkaar belooft om voor elkaar te zorgen en waarbij je een verbintenis van vermogens aangaat (danwel een gemeenschap van goederen, danwel huwelijkse voorwaarden).
De zorgplicht wordt inmiddels steeds verder uitgekleed, omdat vrouwen tegenwoordig voor zichzelf kunnen zorgen. Vroeger, en dat is nog niet eens zo heel lang geleden (tot 14 juni 1956 om precies te zijn) was je als vrouw niet handelingsbekwaam en had je overal toestemming van je man voor nodig.
De zorgplicht wordt inmiddels steeds verder uitgekleed, omdat vrouwen tegenwoordig voor zichzelf kunnen zorgen. Vroeger, en dat is nog niet eens zo heel lang geleden (tot 14 juni 1956 om precies te zijn) was je als vrouw niet handelingsbekwaam en had je overal toestemming van je man voor nodig.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
donderdag 8 oktober 2020 om 07:37
Hier ook geen hele dure bruiloft. De ringen hebben we in Duitsland gekocht voor €400,-, trouwauto was de auto van schoonvader met een bloemstuk erop, mijn trouwboeket waren houten roosjes die ik als boeketje op een braderie heb gekocht en zelf wat heb aangekleed met stof om de bloemen en de stelen, getrouwd in het stadhuis en de feestlocatie was hier in onze stad bij een camping (locatie aan het water), fotograaf was de beste vriend van mijn broer en dan nog een dj
alles bij elkaar was het zo’n €5000,- voor een hele dag met 20 mensen en het feest met zo’n 80 man. De kleding kregen we van ouders.
Onze huwelijksreis hebben we dan weer niet op bespaard! 3 Weken rondreis langs de westkust van Amerika met de nationale parken (grand canyon, bryce, yosemite enz), wat pretparken en een luxe hotel in LA als afsluiting. Die reis was ook de aanleiding om te trouwen overigens
mijn man wilde er graag heen, leek ons wel mooi als huwelijksreis dus dat was dat. Al was het ook wel gewoon handig met toekomstige kinderen natuurlijk, dochter is 10 maanden later geboren
Onze huwelijksreis hebben we dan weer niet op bespaard! 3 Weken rondreis langs de westkust van Amerika met de nationale parken (grand canyon, bryce, yosemite enz), wat pretparken en een luxe hotel in LA als afsluiting. Die reis was ook de aanleiding om te trouwen overigens
donderdag 8 oktober 2020 om 07:43
Ik ben nu 56 en begrijp serieus al 50 jaar niet dat mensen een 'levenslange' verbintenis nastreven.
En ja, ik zie ook dat sommige mensen echt 50 jaar gelukkig met elkaar zijn, maar ik snap niet dat mensen daar op hun 20e al vanuit gaan.
En ja, ik zie ook dat sommige mensen echt 50 jaar gelukkig met elkaar zijn, maar ik snap niet dat mensen daar op hun 20e al vanuit gaan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning