Uitgerekend tweede helft van juni 2021

vrijdag 23 oktober 2020 om 13:16
Gefeliciteerd Bepje en welkom!
Zo bijzonder wat onze lichamen allemaal aan het doen zijn! Ik heb het ook vaak koud aan het einde van de middag en begin van de avond, maar in de loop van de avond krijg ik het dan juist weer heel warm en heb ik enorme gloeiwangen. Deze week werd ik snachts ook een keer nat van het zweet wakker, heel bizar.
Verder had ik gisteren echt een mentale down dag, gewoon de hele dag sip! Maar dat is vandaag weer voorbij gelukkig: hormonen
Zo bijzonder wat onze lichamen allemaal aan het doen zijn! Ik heb het ook vaak koud aan het einde van de middag en begin van de avond, maar in de loop van de avond krijg ik het dan juist weer heel warm en heb ik enorme gloeiwangen. Deze week werd ik snachts ook een keer nat van het zweet wakker, heel bizar.
Verder had ik gisteren echt een mentale down dag, gewoon de hele dag sip! Maar dat is vandaag weer voorbij gelukkig: hormonen

vrijdag 23 oktober 2020 om 15:12
Leuk om te lezen hoe het met jullie gaat!
Ik merk dat ik qua zwangerschapskwaaltjes best veel last heb van mijn borsten. Ik word er elke nacht van wakker, omdat draaien teveel pijn doet (borsten zijn te gevoelig om op mijn zij te kunnen liggen). En ik draai kennelijk veel in mijn slaap. Normaal gesproken val ik altijd op mijn zij in slaap. Dus erg vermoeiend zo. Maar geen ramp. Ik doe rustig aan.
Ik maak me soms ook druk om kleine dingen (ik baalde begin vorige week bijv héél erg dat ik niet wist dat er cafeïne in groene thee zit, sindsdien drink ik alleen rooibos en kamille) en heb afgelopen week de avond nadat ik mijn verjaardag had gevierd bijna een uur lang gehuild om iets super stoms. Niks voor mij, want ik huil niet snel.
Het valt me trouwens op dat ik vrij “laat” -als ik 10 weken zwanger ben- de eerste echo heb. De telefoniste van de Verloskundigenpraktijk zei dat eerder niet nodig is, maar dat veel vrouwen niet kunnen wachten, dus dat ik wel eerder een afspraak kan maken. Maar dan wel op eigen kosten. Begrijp me niet verkeerd, ik kan het bedrag best missen, maar ik vind het een beetje apart. Of is dit gebruikelijk?
Ik merk aan mezelf dat ik het nog steeds niet helemaal kan geloven en dat ik ook nog niet echt blij durf te zijn. Omdat ik geen idee heb hoe het gaat met de baby. Of het hartje wel klopt etc. Een maand wachten voelt toch wel lang. Zal ik toch bellen voor een vroegere echo?

Ik maak me soms ook druk om kleine dingen (ik baalde begin vorige week bijv héél erg dat ik niet wist dat er cafeïne in groene thee zit, sindsdien drink ik alleen rooibos en kamille) en heb afgelopen week de avond nadat ik mijn verjaardag had gevierd bijna een uur lang gehuild om iets super stoms. Niks voor mij, want ik huil niet snel.
Het valt me trouwens op dat ik vrij “laat” -als ik 10 weken zwanger ben- de eerste echo heb. De telefoniste van de Verloskundigenpraktijk zei dat eerder niet nodig is, maar dat veel vrouwen niet kunnen wachten, dus dat ik wel eerder een afspraak kan maken. Maar dan wel op eigen kosten. Begrijp me niet verkeerd, ik kan het bedrag best missen, maar ik vind het een beetje apart. Of is dit gebruikelijk?
Ik merk aan mezelf dat ik het nog steeds niet helemaal kan geloven en dat ik ook nog niet echt blij durf te zijn. Omdat ik geen idee heb hoe het gaat met de baby. Of het hartje wel klopt etc. Een maand wachten voelt toch wel lang. Zal ik toch bellen voor een vroegere echo?

vrijdag 23 oktober 2020 om 15:21
Nee, mijn zusjes, mijn moeder en mijn twee beste vriendinnen weten het al. Geen reden om ermee te wachten. Want mocht het misgaan, kunnen zij me steunen. Mijn andere vriendinnen ga ik na de eerste echo op de hoogte stellen. En ik wil wachten tot kerst om het aan mijn nichtje & neefje, opa & oma, vader en oom te vertellen. Omdat ik dat graag op een leuke manier wil doen (cadeautjes onder de kerstboom).
Mijn leidinggevende wil ik na 12 weken gaan informeren.

vrijdag 23 oktober 2020 om 16:20
lotus ik heb mijn eerste echo met 6.5 weken, ik heb niet specifiek om gevraagd maar het is de datum die ik gekregen heb. Ik had liever rond de 8 weken maar ja, voordeel is, ik hoef niet lang te wachten.
zwangerschapskwaaltjes: ik heb heel soms dat ik me misselijk voel en mijn borsten zijn af en toe gevoelig. Ik heb niet veel kwaaltjes, hopelijk blijft het ook zo. Ik heb dat ik mijn baarmoeder voel net als of ik ongesteld ben ofzo maar dan veel lichter. Mijn baarmoeder is in de groei blijkbaar.
zwangerschapskwaaltjes: ik heb heel soms dat ik me misselijk voel en mijn borsten zijn af en toe gevoelig. Ik heb niet veel kwaaltjes, hopelijk blijft het ook zo. Ik heb dat ik mijn baarmoeder voel net als of ik ongesteld ben ofzo maar dan veel lichter. Mijn baarmoeder is in de groei blijkbaar.
vrijdag 23 oktober 2020 om 18:19
Dankje allemaal!
Die gloeiwangen herken ik ook! Vooral 's avonds en inderdaad soms heel koud en dan een moment later heet met gloeiwangen haha. Horrormonen zijn rare dingen. Ik heb verder nog niet echt klachten behalve dat ik soms echt heel moe ben, maar heb ook weer momenten dat ik denk oh zou het wel echt zo zijn? Bij mijn eerste zwangerschap ging het al heel snel mis, dus ik hou overal rekening mee.
Lotus90 bij ons in de praktijk doen ze de vroege echo als service erbij en dan iets later de intake. De echo meest rond 8 weken. Ik snap dat je tot week 10 wel heel lang vindt! Doen ze van voren wel een intake of iets dergelijks of is je eerste afspraak echt pas met 10 weken?
Die gloeiwangen herken ik ook! Vooral 's avonds en inderdaad soms heel koud en dan een moment later heet met gloeiwangen haha. Horrormonen zijn rare dingen. Ik heb verder nog niet echt klachten behalve dat ik soms echt heel moe ben, maar heb ook weer momenten dat ik denk oh zou het wel echt zo zijn? Bij mijn eerste zwangerschap ging het al heel snel mis, dus ik hou overal rekening mee.
Lotus90 bij ons in de praktijk doen ze de vroege echo als service erbij en dan iets later de intake. De echo meest rond 8 weken. Ik snap dat je tot week 10 wel heel lang vindt! Doen ze van voren wel een intake of iets dergelijks of is je eerste afspraak echt pas met 10 weken?
vrijdag 23 oktober 2020 om 19:53

vrijdag 23 oktober 2020 om 20:32
Hier in de regio is het ook niet gebruikelijk om een vitaliteitsecho te doen al vroeg. Het kan wel, maar dan idd zelf betalen. Bij mijn 1e zwangerschap heb ik dat wel gedaan, bij 7 weken. Nu twijfel ik nog een beetje, maar denk dat ik het toch wel fijn vindt.
De zorgverzekeraar vergoedt in principe alleen de termijnecho en de 20 weken echo. Andere echo's alleen als er medische indicaties zijn. Verloskundigen kunnen er natuurlijk wel voor kiezen om meer echo's aan te bieden, maar zij krijgen daar dan geen vergoeding voor (tenzij ze een medische indicatie 'verzinnen')
De zorgverzekeraar vergoedt in principe alleen de termijnecho en de 20 weken echo. Andere echo's alleen als er medische indicaties zijn. Verloskundigen kunnen er natuurlijk wel voor kiezen om meer echo's aan te bieden, maar zij krijgen daar dan geen vergoeding voor (tenzij ze een medische indicatie 'verzinnen')

vrijdag 23 oktober 2020 om 20:32
Bij mijn eerste twee zwangerschappen deden ze ook alleen nog een termijnecho en geen vroege echo. Volgens mij is dat echt iets van de laatste jaren. Bij mijn vorige zwangerschap deden ze het wel, bij mij doet de praktijk het nu standaard en kosteloos dus ik heb er gebruik van gemaakt, vond het ook leuk. Althans tot het zover was want toen (bij 7 weken) bleek dat het een leeg vruchtzakje was. Ik ben dus heel blij dat ik er zo vroeg al achter was want als ik tot 12 weken had rondgelopen met het idee dat ik zwanger was en toen was gebleken dat het al die tijd al mis zat, had ik toch echt in alle opzichten heel erg pijnlijk gevonden. Dus ik vind het fijn dat ze nu standaard een vroege echo doen. Maar iedereen kan natuurlijk zelf bepalen of je dat wilt. Als je geen miskramen hebt meegemaakt sta je er wellicht ook anders in.
anoniem_63c420aa7e6d9 wijzigde dit bericht op 23-10-2020 20:33
Reden: typo aangepast
Reden: typo aangepast
0.24% gewijzigd

vrijdag 23 oktober 2020 om 21:34
Hoi dames,
Mag ik ook nog meeschrijven? Vandaag 5+1 zwanger van ons tweede kindje. We zijn in verwachting geraakt via een fertiliteitstraject (net als bij de eerste). Uitgerekende datum is 24 juni.
In juni heb ik helaas een bbz gehad. Dat zorgt ervoor dat ik maandag al mn eerste echo krijg om te kijken of het dit keer wel op de juiste plek zit. Ik vind het onwijs spannend. Maar wil er graag in geloven dat het dit keer wel weer goed gaat!
Ik ga even alles bij lezen!
Mag ik ook nog meeschrijven? Vandaag 5+1 zwanger van ons tweede kindje. We zijn in verwachting geraakt via een fertiliteitstraject (net als bij de eerste). Uitgerekende datum is 24 juni.
In juni heb ik helaas een bbz gehad. Dat zorgt ervoor dat ik maandag al mn eerste echo krijg om te kijken of het dit keer wel op de juiste plek zit. Ik vind het onwijs spannend. Maar wil er graag in geloven dat het dit keer wel weer goed gaat!

vrijdag 23 oktober 2020 om 21:52
Gefeliciteerd! En succes maandag!Elmen schreef: ↑23-10-2020 21:34Hoi dames,
In juni heb ik helaas een bbz gehad. Dat zorgt ervoor dat ik maandag al mn eerste echo krijg om te kijken of het dit keer wel op de juiste plek zit. Ik vind het onwijs spannend. Maar wil er graag in geloven dat het dit keer wel weer goed gaat!![]()

vrijdag 23 oktober 2020 om 21:56
Precies. Dat lijkt mij ook heel erg!ambracia schreef: ↑23-10-2020 20:32Bij mijn vorige zwangerschap deden ze het wel, bij mij doet de praktijk het nu standaard en kosteloos dus ik heb er gebruik van gemaakt, vond het ook leuk. Althans tot het zover was want toen (bij 7 weken) bleek dat het een leeg vruchtzakje was. Ik ben dus heel blij dat ik er zo vroeg al achter was want als ik tot 12 weken had rondgelopen met het idee dat ik zwanger was en toen was gebleken dat het al die tijd al mis zat, had ik toch echt in alle opzichten heel erg pijnlijk gevonden. Dus ik vind het fijn dat ze nu standaard een vroege echo doen. Maar iedereen kan natuurlijk zelf bepalen of je dat wilt. Als je geen miskramen hebt meegemaakt sta je er wellicht ook anders in.
vrijdag 23 oktober 2020 om 22:00
Elmen schreef: ↑23-10-2020 21:34Hoi dames,
In juni heb ik helaas een bbz gehad. Dat zorgt ervoor dat ik maandag al mn eerste echo krijg om te kijken of het dit keer wel op de juiste plek zit. Ik vind het onwijs spannend. Maar wil er graag in geloven dat het dit keer wel weer goed gaat!![]()
Welkom en gefeliciteerd! Wat naar zo'n bbz. Veel succes maandag.

vrijdag 23 oktober 2020 om 22:37
Ik breek even in voor Lotus. Het verschilt heel erg per praktijk of je vroeg een echo krijgt. Bij 'mijn' praktijk kun je hier voor kiezen. Dan krijg je tussen 6,5 en 8 weken een extra echo. De vitaliteitsecho. Hoefden we niet extra voor te betalen. Daarna enkel termijn echo en 20w echo, tenzij er reden is voor extra echo's. Er is hier in de omgeving zelfs een praktijk waar je elke controle een echo krijgt zonder extra te betalen.
Ps.. gefeliciteerd allemaal en veel geluk!
Ps.. gefeliciteerd allemaal en veel geluk!

zaterdag 24 oktober 2020 om 09:15
Youngpeople wat gaaf zeg!!
Leuk om te lezen dat we toch ook veel kwaaltjes gemeen hebben. Die plotselinge vermoeidheid vind ik best lastig, zit je op visite dan wil ik dus eigenlijk gewoon gelijk naar huis
En dat koud zijn van binnen vind ik ook zo bijzonder, rillen als een gek... douchen is echt mijn favoriete bezigheid op t moment!
Leuk om te lezen dat we toch ook veel kwaaltjes gemeen hebben. Die plotselinge vermoeidheid vind ik best lastig, zit je op visite dan wil ik dus eigenlijk gewoon gelijk naar huis
En dat koud zijn van binnen vind ik ook zo bijzonder, rillen als een gek... douchen is echt mijn favoriete bezigheid op t moment!

zaterdag 24 oktober 2020 om 11:01