Moeder wilt dat ik zus help?
donderdag 14 oktober 2021 om 00:09
Ik heb sinds 2016 geen contact meer met mijn moeder en zus gehad. Vorig jaar werd er gevraagd of ik met spoed naar het ziekenhuis wilde komen omdat mijn zus in het ziekenhuis lag en hulp nodig had. Mijn zus had mij jaren daarvoor compleet genegeerd en uit haar leven geschopt. het wilde niet lukken met haar leven en ze zag dat het mij wel lukte, ik bood haar hulp aan en ze zegt nee. Okee ben verder gegaan met mijn leven en op dat moment ging ik gewoon op mezelf. 3 jaar later vraagt mijn zus of ik haar wil helpen maar haar jaloezie , heerst nog in de relatie, ik moet uitkijken met wat ik zeg en 1 keer heeft zij mij ook bedreigd, mijn moeder verwacht dat ik er voor haar ben desondanks hoe zij mij behandeld onder het mom van [''het is je zus'', nu heb ik hun voorgoed uit mijn leven getrapt en word ik met voicemails lastiggevallen door mijn moeder dat ik een slechte zus ben en dathaar dochter ''doodziek'' is en ik haar niet kom opzoeken. Maar ik ben het zat, hun hebben mij in mijn jeugd zo slecht behandeld dat ik mij voor alles schuldig voelde dat resulteerde in ik die een psycholoog bezochte om alles op een rijtje te zetten. Mijn moeder daarbij is ook geestelijk ziek dus dat maakt alles nog lastiger, ze verwacht dat ik ALLES voor haar doe en voor mijn zus. Maar ik wil ze niet, ik verschil qua kaarakter, hun raken jaloers op alles wat een ander heeft en ik niet, ik vind dat vermoeiend. Wat kan ik doen en wat vinden jullie hiervan?
zaterdag 23 oktober 2021 om 10:10
zaterdag 23 oktober 2021 om 18:14
To misschien is het goed nog wat ondersteunende gesprekken te hebben met de poh van de huisarts. Je hebt zo te zien nog last van schuldgevoelens en laat ze over jouw grenzen gaan.
Het enige wat je hier kunt doen is totaal niet reageren. Dus geen reactie geven op een voicemail. Beter nog blokker je de nummers en neem je zelf een ander nummer.
Bedenk dat je moeder en zus niet gaan of kunnen veranderen. Die drama's zijn onderdeel van hun ziekte. En jij hebt alle recht ervoor te kiezen dat niet te willen.
Jij bent geen hulpverlener! En kunt hun niet redden. Alleen jezelf de vernieling in krijgen. Laat deze mensen volledig los. Ongeacht wat er gebeurd (dus ook bij ziekte, opname in een instelling etc etc.
Het enige wat je hier kunt doen is totaal niet reageren. Dus geen reactie geven op een voicemail. Beter nog blokker je de nummers en neem je zelf een ander nummer.
Bedenk dat je moeder en zus niet gaan of kunnen veranderen. Die drama's zijn onderdeel van hun ziekte. En jij hebt alle recht ervoor te kiezen dat niet te willen.
Jij bent geen hulpverlener! En kunt hun niet redden. Alleen jezelf de vernieling in krijgen. Laat deze mensen volledig los. Ongeacht wat er gebeurd (dus ook bij ziekte, opname in een instelling etc etc.
zaterdag 23 oktober 2021 om 18:22
Ik ken een situatie waarbij iemand het contact ook volledig heeft verbroken. Hij heeft geen afscheid genomen toen ouder op sterven lag. En was niet bij het afscheid. Ook heeft hij bij (boze) familie aangegeven niet vermeld te willen worden in de rouwadvertentie.
Hij was bij leven (meer dan) klaar met ouder. En vond het hypocriet bij overlijden opeens wel contact te willen (tussen rouwende familieleden).
Hij was bij leven (meer dan) klaar met ouder. En vond het hypocriet bij overlijden opeens wel contact te willen (tussen rouwende familieleden).
zondag 24 oktober 2021 om 15:43
Pfffg klopt,evelien2010 schreef: ↑23-10-2021 18:14To misschien is het goed nog wat ondersteunende gesprekken te hebben met de poh van de huisarts. Je hebt zo te zien nog last van schuldgevoelens en laat ze over jouw grenzen gaan.
zondag 24 oktober 2021 om 23:19
Maar to, als jouw geheim is dat je naar een psycholoog bent geweest, dan is dat niet echt een geheim.
Van de mensen zónder bagage gaan er al mensen naar de psych. Dan heb je nog mensen met een aparte familie, na een scheiding, waarbij een ouder is overleden. Dat zijn er best wel wat. Die praten er allemaal over en de meesten komen er beter uit.
Het siert jou daar je hulp hebt geregeld toen je het nodig had.
Ik kan me voorstellen dat ze je nu uit balans hebben gebracht. Misschien kun je het zelf goed krijgen, misschien gaat het sneller met hulp.
Lullig dat jij moet werken om hun puinhoop op te ruimen.
Goed dat je het wel doet!
Van de mensen zónder bagage gaan er al mensen naar de psych. Dan heb je nog mensen met een aparte familie, na een scheiding, waarbij een ouder is overleden. Dat zijn er best wel wat. Die praten er allemaal over en de meesten komen er beter uit.
Het siert jou daar je hulp hebt geregeld toen je het nodig had.
Ik kan me voorstellen dat ze je nu uit balans hebben gebracht. Misschien kun je het zelf goed krijgen, misschien gaat het sneller met hulp.
Lullig dat jij moet werken om hun puinhoop op te ruimen.
Goed dat je het wel doet!
maandag 25 oktober 2021 om 20:35
Kijk ik wil niet heel me leven slecht behandeld worden, al dat gescheld en jaloezie en drama, het werd me teveel.

dinsdag 26 oktober 2021 om 11:30
Ik vind het gewoon erg dat ik hun de macht heb gegeven , al die drama in mijn leven dankzij hun drama voor niks, mijn zus is heel jaloers op mij. Altijd al geweest. Haar jaloezie maakt mij ziekevelien2010 schreef: ↑23-10-2021 18:14To misschien is het goed nog wat ondersteunende gesprekken te hebben met de poh van de huisarts. Je hebt zo te zien nog last van schuldgevoelens en laat ze over jouw grenzen gaan.
dinsdag 26 oktober 2021 om 11:52
"Nee" is een volwaardige zin.
En Nee zeggen tegen iemand anders betekent Ja zeggen tegen jezelf. Je mag dus hardop nee zeggen tegen je moeder, tegen je zus, maar ook tegen ieder ander. Dat je je daar rot of schuldig bij voelt is normaal, dat hoort er nou eenmaal bij. Dus accepteer dat gewoon. Maar houd jezelf ook voor ogen dat, als je ja zegt tegen je zus, je je dan uiteindelijk nog veel rotter zult voelen omdat je tegen jezelf ingaat.
Waarbij ik wel even wil zeggen: weeg het nee zeggen wel af. Nee zeggen tegen je baas als dat je je baan kan kosten is niet handig. Dan kun je beter eerst een andere baan zoeken.
En Nee zeggen tegen iemand anders betekent Ja zeggen tegen jezelf. Je mag dus hardop nee zeggen tegen je moeder, tegen je zus, maar ook tegen ieder ander. Dat je je daar rot of schuldig bij voelt is normaal, dat hoort er nou eenmaal bij. Dus accepteer dat gewoon. Maar houd jezelf ook voor ogen dat, als je ja zegt tegen je zus, je je dan uiteindelijk nog veel rotter zult voelen omdat je tegen jezelf ingaat.
Waarbij ik wel even wil zeggen: weeg het nee zeggen wel af. Nee zeggen tegen je baas als dat je je baan kan kosten is niet handig. Dan kun je beter eerst een andere baan zoeken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
dinsdag 26 oktober 2021 om 18:13
Nee niet, maar ik voel me schuldig, omdat het me aangeleerd is, hun hbbn mij geleerd on verantwoordelijk te zijn voor hun leven.Maandag27 schreef: ↑15-10-2021 13:48Dat is toch hartstikke zonde? Heb je ooit met de psycholoog gehad over je familie en hoe ze met je omgaan? Heb je daar misschien iets geleerd wat je kunt doen of denken als je je zo aangesproken en schuldig voelt?
Want ik ken de andere kant van het verhaal niet, maar op basis van wat je hier vertelt is die schuld er alleen maar omdat je moeder je vertelt dat je je zo zou moeten voelen. Maar als je nou van een afstandje kijkt? Wat hebben ze jou gedaan en je vergelijkt dat met wat jij voor hen hebt gedaan, wat wordt die optelsom dan? En als je daar dan weer bij optelt hoe ze jou in jouw ogen kleineerden toen je je zus hielp, is het dan terecht dat je je schuldig voelt?

dinsdag 26 oktober 2021 om 18:59
De hoogste tijd dus om jezelf wat nieuws te leren: Jij bent niet verantwoordelijk voor je zus en je moeder. Zij zijn verantwoordelijk voor zichzelf.
Jij hoeft je niet schuldig te voelen als zij van hun leven een zooitje maken. Jij bent alleen verantwoordelijk voor je eigen leven. Aan jou om te bepalen of zij in jouw leven horen.
donderdag 28 oktober 2021 om 19:31
Ze had letterlijk gezegd als ik niet onmiddelijk vertrek dat ze mij pijn zou doen.lemoos2 schreef: ↑14-10-2021 00:43Ik zou doen wat je jezelf eerder al hebt voorgenomen: geen contact meer. Desnoods een ander telefoonnummer nemen als die voicemails je zo van je stuk brengen.
Zo te lezen heeft praten met je moeder geen zin, ook met je zus niet. Wat moet je dan nog? De rest van je leven dat kruis op je rug nemen? En je intussen laten bedreigen? Ik zou daarvoor bedanken. Maar dat ben ik.
donderdag 28 oktober 2021 om 19:32
Ze had letterlijk gezegd als ik niet onmiddelijk vertrek dat ze mij pijn zou doen.lemoos2 schreef: ↑14-10-2021 00:43Ik zou doen wat je jezelf eerder al hebt voorgenomen: geen contact meer. Desnoods een ander telefoonnummer nemen als die voicemails je zo van je stuk brengen.
Zo te lezen heeft praten met je moeder geen zin, ook met je zus niet. Wat moet je dan nog? De rest van je leven dat kruis op je rug nemen? En je intussen laten bedreigen? Ik zou daarvoor bedanken. Maar dat ben ik.
vrijdag 29 oktober 2021 om 08:20
En is dat terecht? Heb je met je psycholoog besproken of dat een logische gedachte was?
Die geheimen waar je het over hebt, is dat iets wat echt een geheim is (je hebt een bank beroofd of in het geheim een gezin). Of is het iets waarover je familie heel dramatisch doet, maar niets voorstelt. Zoals een psycholoog bezoeken, elke ochtend een boterham met marmite eten of voor jezelf kiezen.
Op basis van wat je nog meer schrijft, denk ik het laatste. Waarschijnlijk is jouw geheim helemaal niet zo spannend en kun je het gewoon vertellen. Dan geef je meteen je zus en je moeder veel minder macht over jou.
Misschien een raar voorbeeld, maar ken je Nikki tutorials? Die dacht ook dat ze een groot geheim had. Maar toen ze dat zélf bekend maakte, ontving ze zoveel liefde en kansen dat ze een rolmodel geworden is. Haar geheim werd een kans. En degene die haar daarmee chanteerde? Die blijft met lege handen achter. Terecht
dinsdag 9 november 2021 om 06:04
Ik merk gewoon dat ze heel een ander misgunnen en jaloers raken. Ik bn nu 29, ik jb genoeg gehad. Ik begin ze ook echt te haten.Maandag27 schreef: ↑14-10-2021 10:05Ze weten hoe ze je kunnen kwetsen. Mocht nog een keer iemand het nodig vinden om dat tegen je te zeggen, dan is een simpel ‘Tsja, dat krijg je met zo’n moeder en zus’ venijnig genoeg. Wil je het luchtiger houden, kun je iets zeggen als ‘dat krijg je met zo’n familie maar ik ben trots op mezelf dat ik er iets aan gedaan heb’.
Verder, probeer het meer van je af te laten glijden. Het is echt niet ok wat ze doen, en probeer het zoveel mogelijk te negeren. Blokkeren is een goede, zeker als je nog een keer heel duidelijk maakt dat je niet zit te wachten op dit gedoe. Niet in discussie gaan, niet hopen dat ze veranderen, maar het bij jezelf houden. Jij vindt het niet fijn hoe je zus en moeder je behandelen en houdt daarom afstand. Heel verdrietig, maar je moet echt jezelf beschermen.
Iedereen die ernaar vraagt of vist, krijgt dat antwoord. Tot je het zelf ook zo voelt en zo reageert.
Sterkte daarmee, want het is gewoon niet leuk!
dinsdag 9 november 2021 om 23:51
Heb je binnenkort nog gesprekken bij een hulpverlener staan, ik denk dat dat wel zou kunnen helpen.
Niet omdat jij kapot bent.
Wel omdat jouw situatie heel lang kapot is geweest en jouw zus samen met jouw moeder zeiden dat dat juist goed was.
Ik gok steeds harder dat jouw enge geheim is dat je therapie gehad hebt. Hadden zij dat nou ook maar gedaan.
Zelfs al is er een echt eng of gemeen geheim. Stel. Dan is de vraag hoe je het nu, zoals jij nu bent, aan zou pakken. Is dat nog hetzelfde, dan is dat een ander verhaal dan als je nu iets anders zou doen.
Heeft de huisarts niet een online programma waar je je gedachten op een rij kan zetten, ik verwacht het wel.
Probeer daar dan jouw geheim te formuleren. Dikke kans dat je ziet dat het over jou gaat toen je jonger was. En dat het nu heel anders zou verlopen. Schrijf het op, praat erover. Maar gooi het open, in het licht. Ik wens voor jou daar het dan minder zwaar en zwart zal blijken.
Niet omdat jij kapot bent.
Wel omdat jouw situatie heel lang kapot is geweest en jouw zus samen met jouw moeder zeiden dat dat juist goed was.
Ik gok steeds harder dat jouw enge geheim is dat je therapie gehad hebt. Hadden zij dat nou ook maar gedaan.
Zelfs al is er een echt eng of gemeen geheim. Stel. Dan is de vraag hoe je het nu, zoals jij nu bent, aan zou pakken. Is dat nog hetzelfde, dan is dat een ander verhaal dan als je nu iets anders zou doen.
Heeft de huisarts niet een online programma waar je je gedachten op een rij kan zetten, ik verwacht het wel.
Probeer daar dan jouw geheim te formuleren. Dikke kans dat je ziet dat het over jou gaat toen je jonger was. En dat het nu heel anders zou verlopen. Schrijf het op, praat erover. Maar gooi het open, in het licht. Ik wens voor jou daar het dan minder zwaar en zwart zal blijken.
zondag 14 november 2021 om 13:19
Ja maar vind je het gek dat ik niet wil...sinds kinds af aan wordt ik meegesleurd in hun drama.Ttroeteltje schreef: ↑14-10-2021 06:16Jij wil het niet. Dat is meer dan voldoende reden om het niet te doen.
Voet bij stuk houden. Deze mensen blokkeren. Of als je dat niet wil eenmaal luid en duidelijk uit spreken dat je het niet wil en niet zult doen. Resoluut, stellig en zelfverzekerd.

maandag 15 november 2021 om 09:45
Het is niet gek dat je geen contact wil omdat het best heel gek gedrag is dat je familie vertoont.
Er is maar 1 ding hier wat je ten opzichte van hen kunt doen: verbreek alle contact.
Je kunt hun niet wijs maken hoe raar ze zijn en wat het jou allemaal gedaan heeft en nu nog doet. Daar zijn ze dus té raar voor. Buiten dat, daar zul jij verder niets aan hebben. Waar het hier om gaat ben jij en jij moet leren genoeg van jezelf te houden en te zien dat wie je bent helemaal goed is. Dat kan niemand anders voor je doen. Hoe moeilijk het ook is.
Ze beginnen te haten, dat kan, dat gebeurt en dat mag, eventjes. Blijf je daar in hangen, dan ben je nog steeds alleen maar bezig met hun. En zij zullen niets voelen daarvan, maar jij des te meer. Doe dat jezelf maar niet aan.
Er is maar 1 ding hier wat je ten opzichte van hen kunt doen: verbreek alle contact.
Je kunt hun niet wijs maken hoe raar ze zijn en wat het jou allemaal gedaan heeft en nu nog doet. Daar zijn ze dus té raar voor. Buiten dat, daar zul jij verder niets aan hebben. Waar het hier om gaat ben jij en jij moet leren genoeg van jezelf te houden en te zien dat wie je bent helemaal goed is. Dat kan niemand anders voor je doen. Hoe moeilijk het ook is.
Ze beginnen te haten, dat kan, dat gebeurt en dat mag, eventjes. Blijf je daar in hangen, dan ben je nog steeds alleen maar bezig met hun. En zij zullen niets voelen daarvan, maar jij des te meer. Doe dat jezelf maar niet aan.

maandag 17 januari 2022 om 04:41
Het is zwaar, ik denk er nog elke dag aan maar het is zwaar.Madderijn schreef: ↑14-10-2021 07:48Blijft natuurlijk wel klote dat dit jouw moeder en zus zijn. Waarom niet wat leuker.
Maar dit zijn ze. Ze maken jouw leven slechter. Je hebt al genoeg shit van ze gehad. Het is genoeg. Je mag gewoon zonder hen verder en het mooiste leven leiden dat je maar kan. Dat mag gewoon.
En een knuffel dat het zo rot is allemaal.
maandag 17 januari 2022 om 08:32
Nee geen contact meer. Geen zin meer in ook. Ik ben er klaar mee. Mijn moeder gaf ook an dat zij niet begreep waarom ik niet huilde toen mijn zus ziek was en bijna dood was. Vind je het gek ben ik nou de boosdoener hier?
maandag 17 januari 2022 om 08:38
Niet de boosdoener, het toont wel aan dat jouw moeder er echt niets van begrijpt.