Thailand tips?

02-03-2025 09:32 161 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag!
Wij gaan deze zomer 22 dagen naar Thailand. Tickets naar Bangkok geboekt.
Met drie kinderen tussen de 10 en 15 jaar oud. Onze eerste reis met hen buiten Europa.
Nu zijn we op zoek maat accomodaties: eerst in Bangkok (ik denk dat drie nachten wel fijn is, komen 15u aan ook om te acckimatiseren) willen vervolgens vliegen naar Chiangmai daarna naar khao lak (of khao sak?) en daarna naar koh samui (ik denk wel een week: waar moeten we hier zitten? Bij fisherman collage om hele toeristische / commerciële deel te skippen) 1 nachtje Bangkok en dan vliegen naar huis!
We willen overal een lekker zwembad.
Tips voor hotels met z’n vijfjes zijn meer dan welkom! Ik weet ook niet hoe lang waar etc. Zo lastig in te schatten. Hoor het graag hier, of in een pb (bij specifieke accommodatie is een pb fijn want anders is het zo vol…)
Dank
Hannes1979 schreef:
03-03-2025 10:56
Kanchanaburi Is meer noordelijk. Dus uit de richting van de rest wat we willen zien…

In khao sok hebben we hotel met zwembad bewust uitgekozen. Ik hoorde van vrienden dat de jungle daar geweldig is. Vandaar deze keuze en 4 nachten omdat we pas in de avond aankomen. Dus eigenlijk hebben we maar 3 volle dagen dan daar..

Op de eilanden is toch niet enkel strand heb ik mij laten vertellen.. ook genoeg om te ondernemen.. ik hoef echt niet een hele dag aan het strand te liggen.. zonde inderdaad. We houden wel enorm van snorkelen bv

Maar wat Vinden jullie van het idee om vanuit Bangkok een tussenstop te maken in khao Sam roi yot National park?

En koh samui vervangen we dan dus voor koh tao.

Kinderen willen naar de jungle, zijn dol op zwemmen, snorkelen..
Ik vind Koh Tao geweldig.
Maar je kunt er wel ongeveer alleen duiken/snorkelen en uitgaan.
Dat is voor ons prima voor een paar dagen. Maar het is nu niet zo dat je daar heel veel bezienswaardigheden hebt zoals je die bij bv Kanchanubaru wel hebt.
Dus het hangt vooral af van wat jij zoekt op vakantie.
Van Koh Tao naar BKK kost je ook wel minstens 1 dag. Ferry vliegen, dan in BKK nog weer naar hotel. Of nachttrein na de ferry...
Ja shit..maar daar ontkomen we denk ik niet aan om een vlucht te nemen vanuit koh tao (via Surat thani) naar Bangkok
Ja misschien een week in totaal op de twee eilanden kho phangan en koh tao
En dat als de echte chill week te beschouwen voordat we naar Nederland terug gaan..

Ik ben alleen nog zoekende of we van Bangkok naar khao sak een leuke tussenstop kunnen maken..
dus of dat national park Sam roi yot
Of bv Hua Hin.
Ratchaburi lijkt me gaaf (ook die watervallen etc) maar ligt niet echt op de route naar khao sok volgens mij?
Benieuwd hoe anderen dit deden?
Hannes1979 schreef:
03-03-2025 11:26
Ja shit..maar daar ontkomen we denk ik niet aan om een vlucht te nemen vanuit koh tao (via Surat thani) naar Bangkok
Makkelijker is via Koh Samui.
Je kunt op de eilanden ook zeker andere dingen doen; snorkeltours, hiken, tempels bezoeken etc. Mijn ervaring is echter dat je er vrij snel lui wordt. ;-D

Wat ik nu even zou doen als ik jouw was;
Je concept plan concreter gaan maken met alle vervoersopties ertussen. Dan kan je ook wat beter inschatten wat precies passend is.

En nog even een andere dwarsstraat; ik heb zelf eens een auto gehuurd en daarmee een rondje in de golden triangle gemaakt. Vaak denkt men daar niet zo aan, maar zoon (toen 3) en ik vonden het geweldig. Je zou dus ook kunnen kijken of je niet een aantal dingen in een relatief klein gebied zou willen doen en dan zelf rijden.
Ik ben echter zelf meer type ‘genieten van het land, de cultuur en de mensen’ en niet perse gebrand op de hotspots. Na de roadtrip gingen we dan lekker chillen op een eiland.
Frizz schreef:
03-03-2025 13:29
Wat ik nu even zou doen als ik jouw was;
Je concept plan concreter gaan maken met alle vervoersopties ertussen. Dan kan je ook wat beter inschatten wat precies passend is.

Dat inderdaad. Dan kun je gaan schuiven en plannen. Dat kan gewoon in excel met data horizontaal en uren verticaal en dan blokjes invullen.

Toen ik plannen maakte voor een eiland dat via meerdere vliegvelden goed te bereiken is, was het plan eerst om via vliegveld A te vliegen. Maar de leuke accomodatie lag dichterbij de pier waar de boten vanaf vliegveld B aankomen, dus werd het toch vliegveld B.
Kun je voor jouw Golf-eilanden ook uitzoeken welke het makkelijkste te bereiken is vanaf Khao Sok en wat de totale reistijd is?
Je kunt terug naar Bangkok vliegen of treinen via Surat Thani of Chumphon en je reisvolgorde aanpassen aan wat het meest praktisch is..
Marlijn schreef:
03-03-2025 12:27
Makkelijker is via Koh Samui.
Hoe bedoel je? Koh samui eiland willen we vervangen voor die twee andere (mooiere?) eilanden.
Ravintola schreef:
04-03-2025 01:01
Dat inderdaad. Dan kun je gaan schuiven en plannen. Dat kan gewoon in excel met data horizontaal en uren verticaal en dan blokjes invullen.

Toen ik plannen maakte voor een eiland dat via meerdere vliegvelden goed te bereiken is, was het plan eerst om via vliegveld A te vliegen. Maar de leuke accomodatie lag dichterbij de pier waar de boten vanaf vliegveld B aankomen, dus werd het toch vliegveld B.
Kun je voor jouw Golf-eilanden ook uitzoeken welke het makkelijkste te bereiken is vanaf Khao Sok en wat de totale reistijd is?
Je kunt terug naar Bangkok vliegen of treinen via Surat Thani of Chumphon en je reisvolgorde aanpassen aan wat het meest praktisch is..
Ja je hebt gelijk. Zover was ik niet… treinen gaan uitzieken. Is daar een gemakkelijke site voor? Anders Google ik zelf even..
maar hoop ook vanuit ervaring van anderen hier tips te krijgen of don’ts! En wat handig is etc?
De trein moet je echt heel ruim op tijd reserveren;

https://www.thairailways.com/

Met 12go kun je ongeveer alles boeken, maar ik zou het eerst maar eens gebruiken om een goede route uit te zetten:

https://12go.asia/nl/travel/phuket/koh- ... bwQAvD_BwE

Dan kan je precies zie hoe lang je reisdagen zijn. Ik zou je adviseren bij de eilanden geen speedboten te nemen ivm veiligheid.
Op de Thailand FB pagina, waar TO ook de vraag heeft gesteld, wordt afgeraden om dingen via 12go te boeken want te duur en niet altijd correctie informatie (dingen nog wel of juist niet meer boekbaar).
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Oh dat is shit! Dan alleen gebruiken als ‘routeplanner’.
Ik ben drie keer in Thailand geweest en ik zou het volgende doen:

- Na aankomst 3 nachten in Bangkok, waarvan je 1 dagje naar Ayutthaya, of die doe je op het eind nog
- Met de bus naar Sukothai, daar 1 nachtje blijven en fietsen tussen de tempels
- Door met de bus naar Chaing Mai, daar 3 nachten blijven en lekker tokkelen en (verantwoorde!!!) olifanten bezoeken.

Vliegen naar Krabi.

- Dan drie nachten op Ko Phi Phi, vond ik echt heel mooi. Ja druk, ja party, maar gewoon echt heel mooi.

- 3 nachten in Khao Sok, ik zag dat ze nu van die waterbungalows hebben, dat zou ik dan 1 van die nachtjes doen, maar ook zeker jungletochten en wij deden ook zo'n tour langs grotten, met een boot.

- Naar Koh Tao, lekker snorkelen en ik zou je kids trakteren op een duikcursus of op z'n minst een try-dive. En jezelf ook, als je toch bezig bent. Ik zou daar drie weken blijven maar in jullie geval zou ik 4 nachten doen.

- Terug naar Bangkok voor 3 nachten. Waarom Bangkok op het eind: je kunt er eindeloos shoppen en dan hoef je al die spullen niet het hele land door te zeulen. En dan ook zeker fietsen met Co van Kessel. De avondtocht is ook heel leuk.
Hannes1979 schreef:
04-03-2025 07:20
Ja je hebt gelijk. Zover was ik niet… treinen gaan uitzieken. Is daar een gemakkelijke site voor? Anders Google ik zelf even..
maar hoop ook vanuit ervaring van anderen hier tips te krijgen of don’ts! En wat handig is etc?

Voor het uitzoekwerk met treinen in seat61 meestal goed geïnformeerd.

https://www.seat61.com/Thailand.htm
Ravintola schreef:
04-03-2025 17:07
Voor het uitzoekwerk met treinen in seat61 meestal goed geïnformeerd.

https://www.seat61.com/Thailand.htm
Ja klopt, maar inmiddels heeft de Thai railway gewoon een Engelstalige site waar je kan boeken.
Wij zijn afgelopen zomer met onze 2 kinderen van 19 en 16 naar Thailand geweest. Dit was onze route:

3n Bangkok, Chillax Heritage hotel (aanrader, zeer gunstige ligging)
per nachttrein (hele leuke ervaring) naar Chiangmai
4n Chiangmai in My Chiangmai Boutique Lodge
per vliegtuig naar Surat Thani, vervolgens Khao Sok
3n Khao Sok in Las Oquideas Resort, incl 1 nacht op het meer
4n Ko Tao in Jamaiquiri (hier hadden we een villa met zwembad en zeezicht!!!)
4n Koh Samui inRoyal Beach Samui (ook app., met privé zwembad en zz)
1n Bangkok in Samsem Street Hotel

Wat vonden we de hoogtepunten?:
- Rambuttri in BKK erg gezellig, en Khao San kijk je je ogen uit
- fietstocht in Bangkok
- de kookworkshop bij Chiang Mai
- zipplinen bij Chiang Mai
- de dag privé trekking bij Chiang Mai
- het dorpje Khao Sok, erg chill!
- Ko Tao, heerlijk sfeertje en super accommodatie

Wat hadden we anders gedaan/wat vonden we minder?:
- de nacht op het meer in Khao Sok, alleen maar Nederlanders
- Koh Samui was wel een beetje een afknapper na Ko Tao

Verder echt een geweldige reis gehad. Dit jaar gaan we naar Vierman.

Veel plezier alvast!
Lucky1976 schreef:
04-03-2025 19:57
Wij zijn afgelopen zomer met onze 2 kinderen van 19 en 16 naar Thailand geweest. Dit was onze route:

Wat hadden we anders gedaan/wat vonden we minder?:
- de nacht op het meer in Khao Sok, alleen maar Nederlanders
- Koh Samui was wel een beetje een afknapper na Ko Tao

Verder echt een geweldige reis gehad. Dit jaar gaan we naar Vierman.

Veel plezier alvast!

Ik lees mee ;-)
Heb eerder gelezen dat Koh Samui tegenvalt. Terwijl wij juist dachten om daar te gaan zitten; op een groter eiland is vast meer te doen en zien. Maar dat is dus niet zo?
Wij vonden de sfeer op Ko Tao heel relaxed. En eerlijk gezegd hebben we op Samui ook weinig ondernomen en lekker op het strand gelegen. Dus misschien niet heel objectief.
Ik ben het ook helemaal eens met koh tao VS samui!
Wij zijn nu van plan om het volgende te doen:
3 nachten Bangkok -
nachttrein naar Khao sok -
4 nachten khao sok
Reisdag naar koh tao
5 nachten Koh tao
5 nachten ko phangan
en via koh samui , daar zit een vliegveld terugvliegen naar - Bangkok.
3 nachten Bangkok

Of 4 nachten (ipv 5) op Ko Phangan en dan met bus naar Sam Roi Yot National park. Daar mooi resort gevonden met zwembad. Vanuit daar mooie wandelingen maken plus relaxen Daar 3 nachten en dan met bus naar Bangkok en 1 nacht dicht bij airport in hotel.

Wat zouden jullie doen? Ik lees weinig over dat Sam roi yot park maar schijnt adembenemend mooi te zijn
hannes1979 wijzigde dit bericht op 05-03-2025 11:14
43.40% gewijzigd
Ps) weet iemand of je op booking ergens kan aanvinken dat je de prijzen in euro’s wilt zien? Zo irritant dat ik het nu steeds zelf moet omrekenen..
Hannes1979 schreef:
05-03-2025 10:59
Ps) weet iemand of je op booking ergens kan aanvinken dat je de prijzen in euro’s wilt zien? Zo irritant dat ik het nu steeds zelf moet omrekenen..
Helemaal bovenin kun je taal en valuta selecteren.
Hannes1979 schreef:
05-03-2025 10:56
Wij zijn nu van plan om het volgende te doen:
3 nachten Bangkok -
4 nachten khao sok
Reisdag naar koh tao
5 nachten Koh tao
5 nachten ko phangan
en via koh samui , daar zit een vliegveld terugvliegen naar - Bangkok.
3 nachten Bangkok

Of 4 nachten (ipv 5) op Ko Phangan en dan met bus naar Sam Roi Yot National park. Daar mooi resort gevonden met zwembad. Vanuit daar mooie wandelingen maken plus relaxen Daar 3 nachten en dan met bus naar Bangkok en 1 nacht dicht bij airport in hotel.

Wat zouden jullie doen? Ik lees weinig over dat Sam roi yot park maar schijnt adembenemend mooi te zijn

Koh Samui is monopolie van Bangkok Airways. Vaak dure vluchten. Maar als je dat niet erg vindt is het wel een relaxte route.

Sam roi yot park kende ik niet, maar ziet er mooi uit.

Gaan jullie vanuit Bangkok wel een dag naar Ayutthaya? Veel bezoekers doen daar een rondvaart langs de tempels, maar het is ook fijn om zelf op de fiets de stad te doorkruisen en verschillende tempels te bezoeken. Het hoort er toch een beetje bij in Thailand.

Zes nachten Bangkok lijkt me wat veel, Aan het begin kun je ook een enkele nacht in Bangkok boeken in een lekker hotel met zwembad en daar beetje zwemmen en in de buurt hapje eten. Dan kun je eerder door naar Khao Sok. En dan kun je Sam roi yot op de terugweg van Koh Tao / Koh Phangan doen (want er is zo te zien een treinverbinding tussen Chumphon en Sam roi yot).

1 nacht Bangkok -
4 nachten khao sok
Reisdag naar koh tao
5 nachten Koh tao
5 nachten ko phangan
Reisdag naar Sam roi yot
2 nachten Sam roi yot
3 nachten Bangkok
Ik zie de toegevoegde waarde van Ko Phangan niet na Koh Tao.
Ravintola, in jouw schema zou TO maar 2 dagen in Bangkok hebben (inclusief Ayutthaya?).
Dat is erg kort, er is in Bangkok zoveel te zien!
We willen sowieso starten met een paar dagen Bangkok om van de jetlag en drukke weken qua werk en school bij te komen.. ook lekker aan het zwembad hangen

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven