Zacht licht

26-03-2025 13:45 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Hoe zorgen jullie voor een beetje zacht licht met al die felle spaarlampen? Ik vind dat heel lastig. Heb geen dimmers. Vroeger kon je gewoon een gloeilampje kopen met weinig watt, maar dat lijkt geen optie meer. Graag tips want ik raak verblind!
Ik heb ledlampen geen spaar… maar die kan je ook in verschillende sterktes kopen en warm en wit licht.
Dus hier geen felle lampen. Sommige zijn ook dimbaar trouwens. Met een dimmer of dimbare lampen ( stuk duurder)
Wij hebben heel simpel gewoon lampekappen die zorgen voor zachter licht. Die peertjes waar je zo in kijkt heb ik nooit gesnapt, ik vind dat veel te hard. Maar misschien snap ik niet wat je precies zoekt, wat voor lampen heb je? Kan je niet gewoon een lagere sterkte kopen qua lampje?
Smart lampen van IKEA. Zijn te dimmen en van kleur te veranderen (wittinten en eentje met allerlei kleuren en wittinten).
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
https://www.action.com/nl-nl/p/3206548/ ... t-ledlamp/

Deze werken via je wifi. Kun je dimmen met je smartphone.
...
Gewoon dimmen?

Mijn hue lampen dim ik.
Philips Hue! Kan geen andere lamp aan tippen.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Ja, philips Hue... echt top...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Wij hebben veelal Hue en soms tussendoor ook Ikea smart. Met Hue nooit problemen, met Ikea heel weinig problemen.

Ik heb voor elke gelegenheid een andere voorprogrammering: gewoon ontspannen, lezen, tv kijken…superrhandig.
nija wijzigde dit bericht op 26-03-2025 14:56
0.22% gewijzigd
Dank! Oke je bent dus gedwongen om een dimsysteem aan te schaffen, daar komt het op neer. Erg jammer en hartstikke duur.
Citterio schreef:
26-03-2025 14:53
Dank! Oke je bent dus gedwongen om een dimsysteem aan te schaffen, daar komt het op neer. Erg jammer en hartstikke duur.
love2dance schreef:
26-03-2025 13:47
Ik heb ledlampen geen spaar… maar die kan je ook in verschillende sterktes kopen en warm en wit licht.
Dus hier geen felle lampen. [...]
Nee, dus? Je kunt ook ledlampen kopen zegt love2dance.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Citterio schreef:
Of toch dimmers kopen bij de bouwmarkt...
Ik heb lampen van Wiz, werken hetzelfde als Philips Hue. Met een app kan ik ze dimmen, lichtkleur aanpassen etc. Hoef je dus geen dimmer voor aan te schaffen.
Hier ook overal sfeervolle lampenkappen/ lantaarns incl led-lampen die kunnen dimmen. Ik snap ook niet die hype met alleen met de lamp in het zicht, zonder kap oid, lelijk en veel te fel licht. Dit :Afbeelding versus dit Afbeelding (die laatste hebben wij ongeveer)
groentuintje wijzigde dit bericht op 26-03-2025 15:05
37.03% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Ik zei dat ik spaarlampen heb maar het is led en dat is ook hartstikke fel.
Citterio schreef:
26-03-2025 15:04
Ledlampen kan je in verschillende sterktes kopen. Jij hebt dus felle gekocht.
ik heb ook nog lampen van Tuya smart.. losse lampen die je bediend met een app en daarmee in kan stellen op sterkte..

30 euro voor 3 lampjes.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Misschien heb je hier wat aan, TO? De truc is om de juiste lampen te vinden. Je moet dan kijken naar het wattage (stroomverbruik) en aantal lumen (lichtsterkte). Hoe meer lumen, hoe feller het licht.

Afbeelding

En eigenlijk ook naar het aantal Kelvin (kleurtemperatuur). Minder Kelvin is warmer licht, meer Kelvin is koeler licht.

Afbeelding
Citterio schreef:
Philips Hue is een lamp. Een LED lamp. de lichtsterkte bedien je met een app. Je lichtschakelaar hoeft dus geen dimmer te zijn. Ja, de lampen zijn duur, maar geen enkele andere lamp is zo zuinig en gaan zo lang mee.
Maar begrijp ik jou goed dat je je huidige lampen wil houden maar een manier zoekt om ze dimbaar te maken (wat overigens niet met iedere lamp kan.)
Citterio schreef:
26-03-2025 15:04

Ja, omdat je dat zélf zo gekocht hebt :lightbulb: :lightbulb: :lightbulb: .
OlleGrieze schreef:
26-03-2025 15:06
Ledlampen kan je in verschillende sterktes kopen. Jij hebt dus felle gekocht.

én kleuren
Ik snap die lampen met een app niet geloof ik. Da's toch hartstikke onhandig? Moet je steeds je telefoon onderuit je tas gaan vissen om het licht aan te kunnen doen. En al je huisgenoten moeten ook zo'n app hebben.

Ik heb wel een tijdje zo'n los afstandsbedieninkje gehad. Dat was wel handig. Die leg je op tafel en daarmee kan iedereen het licht aan en uit doen.
merano wijzigde dit bericht op 26-03-2025 19:23
0.27% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
26-03-2025 15:29
Ik snap die lampen met een app niet geloof ik. Da's toch hartstikke onhandig? Moet je steeds je telefoon onderuit je tas gaan vissen om het licht aan te kunnen doen. En la je huisgenoten moeten ook zo'n app hebben.

Ik heb wel een tijdje zo'n los afstandsbedieninkje gehad. Dat was wel handig. Die leg je op tafel en daarmee kan iedereen het licht aan en uit doen.
Je kan de lampen ook handmatig bedienen, zonder je telefoon.
Zowat mijn hele huis is geautomatiseerd. Als ik thuiskom en het is donker dan gaan bijvoorbeeld bepaalde lichten automatisch aan als mijn telefoon in de buurt van het huis komt. Ik kan bij alle apparaten in die app mijn voorkeur instellen. Man kan dat ook op zijn telefoon. Die heeft bijvoorbeeld ingesteld dat alles automatisch uitgaat als zijn telefoon uit huis gaat (en mijn telefoon niet in huis is). Handig want hij vergeet altijd wel een lamp uit te doen, de verwarming lager te zetten e.d.
Onhandig vind ik dat je zonder die automatisering een rondje huis moet doen om handmatig alle (schemer)lampen uit te klikken.
Ik koop ze bij de supermarkt: 2100 K (warm wit) en 15 of 25 watt. Ongeveer €5,- per stuk.
merano schreef:
26-03-2025 15:29
Ik snap die lampen met een app niet geloof ik. Da's toch hartstikke onhandig? Moet je steeds je telefoon onderuit je tas gaan vissen om het licht aan te kunnen doen. En la je huisgenoten moeten ook zo'n app hebben.

Nee, je kunt ze ook met een app aan en uit zetten. Het kan ook gewoon met de lichtschakelaar. De range van instellingen doe ik wel met de app. Het kan ook met Alexa (en vast ook met Siri.)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven