Situatie Midden-Oosten VII
vrijdag 7 maart 2025 om 18:23
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
woensdag 2 april 2025 om 18:01
We zijn on-topic, want we bespreken wat hier een paar pagina's geleden gepost is. Hoe het gegaan is, is dus gewoon terug te lezen.Kidneybean schreef: ↑02-04-2025 17:57Zo is het niet helemaal gegaan, maar als jij dat denkt: prima.
Anyway, meneer is hoogstwaarschijnlijk gestopt met het forum dus laten we maar weer on topic gaan met zaken die er echt toe doen.
Dat gespeculeer over het hoe en waarom een medeforummer op anoniem is gegaan ben ik niet gestart.
woensdag 2 april 2025 om 18:09
Ik "redeneerde" vanaf de Ondertussen in Amsterdam, het is soms wat lastig in een langlopende thread. Ik zie hoe dan ook niet veel verschil in stijl met posts die ik van Rik heb gelezen. Geen reden om hetzelfde te doen, daarom trok ik het dus breder. En dergelijke opmerkingen heb ik al vaker gemaakt, maar misschien ben ik de enige die zich er op deze manier aan stoort.meisje22 schreef: ↑02-04-2025 16:43Ik zie dat Rik iets zegt over een uitspraak van Erdogan, waarnaar Griebus hem zijn oren wast over Gaza en de slachtoffers aldaar. En pasent wordt hem Moslimhaat in de schoenen geschoven. En dat allemaal nav een uitpsraak van Erdogan.
Vervolgens zegt Rik, in mijn ogen terecht, iets over een man in een commandopak, steekwerend vest en gevechtshandschoenen op onze eigen Dam en dan wordt hem wederom op een zeer intimiderende manier de oren gewassen over Gaza, maar niet alleen dat, hij krijgt ook nog allerlei onterechte beschudigingen in zijn schoenen geschoven. Ik snap wel dat hij even zijn cool verloor.
Ik had het inderdaad ook niet-constructief kunnen noemen, daar heb je helemaal gelijk in.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
woensdag 2 april 2025 om 18:29
Ah ja, ik pakte hem net daarvoor op. Verder eens, dit soort dingen gebeuren in een langlopende thread.canis-felis schreef: ↑02-04-2025 18:09Ik "redeneerde" vanaf de Ondertussen in Amsterdam, het is soms wat lastig in een langlopende thread. Ik zie hoe dan ook niet veel verschil in stijl met posts die ik van Rik heb gelezen. Geen reden om hetzelfde te doen, daarom trok ik het dus breder. En dergelijke opmerkingen heb ik al vaker gemaakt, maar misschien ben ik de enige die zich er op deze manier aan stoort.
Het spijt me, maar met het tweede gedeelte van je post begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt. Eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen dat ik niet aan jou refereer wanneer ik aangeef dat ik van mening ben dat Rik zijn oren werden gewassen nav post Erdogan en man in commandooutfit op de Dam. Deze werd eerder al gezien (een man in zo'n outfit, niet persé dié zelfde man. Kan ik niet zien, want ze zijn gemaskerd) bij de demo op 22 maart. De outfits schijnen overigens onderdeel te zijn van een ordedienst.
Daarom krijg ik er zo enorm de kriebels van om dat 'hier' te zien. Maar dit gewoon even terzijde. Is verder geen reactie op iets wat jij hebt gepost. Ik wil er gewoon iets over kwijt, omdat ik er erg van schrok toen ik die beelden zag.
woensdag 2 april 2025 om 18:47
Nou, dank je wel dan maar. Over agressief gesproken.meisje22 schreef: ↑02-04-2025 17:41Ik vond het ook een bizar gesprek om te lezen. Vandaar na enkele dagen toch niet kunnen laten om jouw agressieve manier van forummen onder de aandacht te brengen.
Wederom kantel je het gesprek weer en lijk je het volkomen legitiem te vinden om Rik uit te maken voor Moslimhater. Je had het niet over sommige mensen. Je zei het tegen Rik, omdat Rik iets zei over een uitspraak van Erdogan.
woensdag 2 april 2025 om 18:52
En ik schrik erg van jou. Het is duidelijk dat je niet iedereen volgt. Hoeft ook niet. Maar je stelligheid verrast me wel.meisje22 schreef: ↑02-04-2025 18:29Ah ja, ik pakte hem net daarvoor op. Verder eens, dit soort dingen gebeuren in een langlopende thread.
Het spijt me, maar met het tweede gedeelte van je post begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt. Eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen dat ik niet aan jou refereer wanneer ik aangeef dat ik van mening ben dat Rik zijn oren werden gewassen nav post Erdogan en man in commandooutfit op de Dam. Deze werd eerder al gezien (een man in zo'n outfit, niet persé dié zelfde man. Kan ik niet zien, want ze zijn gemaskerd) bij de demo op 22 maart. De outfits schijnen overigens onderdeel te zijn van een ordedienst.
Daarom krijg ik er zo enorm de kriebels van om dat 'hier' te zien. Maar dit gewoon even terzijde. Is verder geen reactie op iets wat jij hebt gepost. Ik wil er gewoon iets over kwijt, omdat ik er erg van schrok toen ik die beelden zag.
woensdag 2 april 2025 om 18:55
Wat vind je dan precies agressief? Je kantelt toch ook? Je verdraait je eerdere uitspraak toch ook?
Je noemt Rik een Moslimhater nav een uitspraak van Erdogan die Rik aanhaalt ("Dood aan Israel) en als jij op jouw eigen reactie aangesproken wordt, dan draai je door te schrijven dat sommige forummers op sommige topics Moslimhaat spuien.
Is dat benoemen agressief? Dat spijt me dan.
woensdag 2 april 2025 om 19:01
Ik kan gewoon lezen wat mensen hier in het MO topic posten. Net als een ieder hier dat kan. En ik hoef geen forummers te volgen. Ik volg topics en ik reageer op wat forummers schrijven in dié specifieke topics.
woensdag 2 april 2025 om 19:04
Mijn discussie met Rik had een voorgeschiedenis. Daar heb jij duidelijk niets van meegekregen. Dat geeft verder niet, maar ik zou je willen verzoeken om je in een ander onderwerp vast te bijten en mij met rust te laten.meisje22 schreef: ↑02-04-2025 18:55Wat vind je dan precies agressief? Je kantelt toch ook? Je verdraait je eerdere uitspraak toch ook?
Je noemt Rik een Moslimhater nav een uitspraak van Erdogan die Rik aanhaalt ("Dood aan Israel) en als jij op jouw eigen reactie aangesproken wordt, dan draai je door te schrijven dat sommige forummers op sommige topics Moslimhaat spuien.
Is dat benoemen agressief? Dat spijt me dan.
Je spijt mag je houden.
woensdag 2 april 2025 om 19:10
Misschien moet je je fitties uit het verleden op desbetreffende topics uitvechten en niet op andere topics.GriebusDus schreef: ↑02-04-2025 19:04Mijn discussie met Rik had een voorgeschiedenis. Daar heb jij duidelijk niets van meegekregen. Dat geeft verder niet, maar ik zou je willen verzoeken om je in een ander onderwerp vast te bijten en mij met rust te laten.
Je spijt mag je houden.
Als je het normale reactie vindt om op de uitspraak "Dood aan Israel" die een forummer aanhaalt in nb het Midden-Oosten topic te reageren met dat die forummer het blijkbaar helemaal niet erg vindt wat er in Gaza gebeurt en een Moslimhater is dan slaat dat gewoon nergens op.
Je kan niet verwachten dat iedereen zich jouw fitties met andere forummers herinnert. Je kan wel gewoon reageren op wat iemand daadwerkelijk zegt ipv de reactie laten ingeven op jouw aannamens over die forummers.
woensdag 2 april 2025 om 19:20
Dat snap ik heel goed, dat bepaalde outfits je een heel naar gevoel geven. Dat heb ik ook. Lijkt mij ook heel logisch om hier in dit topic te kunnen benoemen. Dat zou ik in ieder geval prettig vinden als dat kan als beleving van een van de vele uitingen die je tegenkomt in de maatschappij. In mijn beleving, maar ik ben natuurlijk ook niet objectief, worden dat soort posts vaak geplaatst als reactie, ondersteuning van een weerlegging van andermans beleving. Dat vind ik jammer, maar lijkt zoals ik het ervaar een aanhoudende tendens in dit topic. Ik bedoelde dat zo'n beetje, maar ik zie er ook wel "gradaties" in, bijvoorbeeld wanneer mensen elkaar gaan beschuldigen. Ik vind het nogal zinloos bovendien, want je komt alleen maar harder tegenover elkaar te staan.meisje22 schreef: ↑02-04-2025 18:29Ah ja, ik pakte hem net daarvoor op. Verder eens, dit soort dingen gebeuren in een langlopende thread.
Ik had het niet opgevat als dat je aan mij refereerde, maar dank dat je dat benoemt.
woensdag 2 april 2025 om 19:30
Zo ontzettend eens met deze post!canis-felis schreef: ↑02-04-2025 19:20Dat snap ik heel goed, dat bepaalde outfits je een heel naar gevoel geven. Dat heb ik ook. Lijkt mij ook heel logisch om hier in dit topic te kunnen benoemen. Dat zou ik in ieder geval prettig vinden als dat kan als beleving van een van de vele uitingen die je tegenkomt in de maatschappij. In mijn beleving, maar ik ben natuurlijk ook niet objectief, worden dat soort posts vaak geplaatst als reactie, ondersteuning van een weerlegging van andermans beleving. Dat vind ik jammer, maar lijkt zoals ik het ervaar een aanhoudende tendens in dit topic. Ik bedoelde dat zo'n beetje, maar ik zie er ook wel "gradaties" in, bijvoorbeeld wanneer mensen elkaar gaan beschuldigen. Ik vind het nogal zinloos bovendien, want je komt alleen maar harder tegenover elkaar te staan.
Ik had het niet opgevat als dat je aan mij refereerde, maar dank dat je dat benoemt.
En ik wil daarbij toevoegen dat wat je laatst schreef over je angst voor het narratief dat het bestaansrecht van Israel in twijfel wordt gebracht dat ik die angst herken en met je deel.
Ik heb alleen het geluk dat dat narratief totaal niet aan de orde is in mijn directe omgeving, zoals bij jou.
Ook om die angst te delen moet hier plaats zijn, ondanks de verschrikkelijke daden van de Israelische regering.
woensdag 2 april 2025 om 19:40
Kijk dit is en getuigd, heel wat meer empathie dan je voorgaande postings. Erg prettig. En die angst is er andersom precies eender. Bang om geen burger meer te mogen zijn op je eigen stukje land. Angst voor kolonisatie. Angst voor het IDF en Israëlische orde handhavers. En dat op de West bank. In gaza is het leed niet meer te beschrijven en los van de regering Nethanyahu, verwijt ik dat ook aan regering Trump, met zijn waanbeelden.meisje22 schreef: ↑02-04-2025 19:30Zo ontzettend eens met deze post!
En ik wil daarbij toevoegen dat wat je laatst schreef over je angst voor het narratief dat het bestaansrecht van Israel in twijfel wordt gebracht dat ik die angst herken en met je deel.
Ik heb alleen het geluk dat dat narratief totaal niet aan de orde is in mijn directe omgeving, zoals bij jou.
Ook om die angst te delen moet hier plaats zijn, ondanks de verschrikkelijke daden van de Israelische regering.
woensdag 2 april 2025 om 19:51
Redhead70 schreef: ↑02-04-2025 19:40Kijk dit is en getuigd, heel wat meer empathie dan je voorgaande postings. Erg prettig. En die angst is er andersom precies eender. Bang om geen burger meer te mogen zijn op je eigen stukje land. Angst voor kolonisatie. Angst voor het IDF en Israëlische orde handhavers. En dat op de West bank. In gaza is het leed niet meer te beschrijven en los van de regering Nethanyahu, verwijt ik dat ook aan regering Trump, met zijn waanbeelden.
De Gazanen worden en zijn op zoveel vlakken zo ontzettend onderdrukt en de lul.
Ik kan er daarom ook echt niet over uit hoeveel moed de Palestijnen hebben dat ze hun stem laten horen. De straat opgaan met, zoals helaas al gebleken is, gevaar voor eigen leven. Alweer.
woensdag 2 april 2025 om 20:09
Laatste keer, en dan ga ik de negeerknop maar eens afstoffen. De discussies die ik had met de forummer waar jij het zo hartstochtelijk voor opneemt, waren juist over dit onderwerp, in dit topic en het vorige. De opmerkingen die ik maakte en de vragen die ik stelde, zijn in die context prima te plaatsen.meisje22 schreef: ↑02-04-2025 19:10Misschien moet je je fitties uit het verleden op desbetreffende topics uitvechten en niet op andere topics.
Als je het normale reactie vindt om op de uitspraak "Dood aan Israel" die een forummer aanhaalt in nb het Midden-Oosten topic te reageren met dat die forummer het blijkbaar helemaal niet erg vindt wat er in Gaza gebeurt en een Moslimhater is dan slaat dat gewoon nergens op.
Je kan niet verwachten dat iedereen zich jouw fitties met andere forummers herinnert. Je kan wel gewoon reageren op wat iemand daadwerkelijk zegt ipv de reactie laten ingeven op jouw aannamens over die forummers.
Ik kan me voorstellen dat je niet alles bijhoudt. Als je echt benieuwd bent waar iets vandaan komt, kun je dat ook vragen. Maar ik ben het zat om door jou beticht te worden van iets wat niet klopt.
woensdag 2 april 2025 om 20:21
Nee hoor, dan zijn ze nog steeds niet te plaatsen. En nogmaals, ik lees wat jij schrijft. Je kan niet steeds verwachten dat de lezer alles wat jij schrijft aan bepaalde personen steeds maar weer in een bepaalde context geplaatst worden.GriebusDus schreef: ↑02-04-2025 20:09Laatste keer, en dan ga ik de negeerknop maar eens afstoffen. De discussies die ik had met de forummer waar jij het zo hartstochtelijk voor opneemt, waren juist over dit onderwerp, in dit topic en het vorige. De opmerkingen die ik maakte en de vragen die ik stelde, zijn in die context prima te plaatsen.
Ik kan me voorstellen dat je niet alles bijhoudt. Als je echt benieuwd bent waar iets vandaan komt, kun je dat ook vragen. Maar ik ben het zat om door jou beticht te worden van iets wat niet klopt.
Daarnaast zou het ook constructiever zijn ala je niet denkt te kunnen bepalen waar dit topic wel en niet over mag gaan.
Daarop nog even, het mag hier dus prima gaan over geüniformeerde personen van een onbekende ordedienst in Amsterdam.
Net zoals het in het topic over de oorlog in de Oekraïne, naar mijn mening, over de verdachte van de steekpartij over de Dam zou mogen gaan.
Wellicht sta ik al op de negeer, maar ik heb je eerder, een soort van, uitnodiging gegeven om over de demonstrerende Palestijnen te praten met elkaar. Om samen onze hoop uit te spreken voor deze mensen.
Dat zou ik een veel constructiever gesprek vinden.
woensdag 2 april 2025 om 20:59
Dames,
Ik wil jullie verzoeken te stoppen met de discussie over een forummer die op anoniem is gegaan.
Met vriendelijke groet,
Moderator Vivaforum.
Ik wil jullie verzoeken te stoppen met de discussie over een forummer die op anoniem is gegaan.
Met vriendelijke groet,
Moderator Vivaforum.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
woensdag 2 april 2025 om 21:04
Dankjewelmeisje22 schreef: ↑02-04-2025 19:30Zo ontzettend eens met deze post!

woensdag 2 april 2025 om 21:09
Precies. Ik zag op social media een filmpje van Aziz Abu Sarah in antwoord op de vraag "Where are the Palestinian peacemakers?" Ik vond het zeer illustratief. https://x.com/AdarWeinreb/status/190748 ... DnBNA&s=19meisje22 schreef: ↑02-04-2025 19:51De Gazanen worden en zijn op zoveel vlakken zo ontzettend onderdrukt en de lul.
Ik kan er daarom ook echt niet over uit hoeveel moed de Palestijnen hebben dat ze hun stem laten horen. De straat opgaan met, zoals helaas al gebleken is, gevaar voor eigen leven. Alweer.
Gepost door Adar Weinreb. Die kende ik nog niet, maar zo te lezen ook een interessante en belangwekkende stem (vind ik).
woensdag 2 april 2025 om 22:02
Ik snap wat je zegt. Ik heb Joodse/ Israelische vrienden die deze gevoelens ook ervaren in sommige van hun bubbels.canis-felis schreef: ↑02-04-2025 21:04DankjewelNiet dat die angst prettig is, natuurlijk. Ik wil het overigens ook totaal niet vergelijken met wat Gazanen, of überhaupt mensen "on the ground" ervaren. Maar als ik over het onderwerp praat - hier, in mijn "bubbel", waar dan ook - is die angst onderdeel van mijn totaalplaatje. Ik denk dat bij een persoon die zoiets mogelijk zegt niet eens zo sterk het bewustzijn zit wat hij daarmee teweegbrengt. Hij ziet het als een kwaadaardig regime, zoals er landen verder van ons bed zijn waarover we misschien makkelijker in zwart-wit denken. Maar dan nog vind ik wel dat het makkelijker dan in andere gevallen over bestaansrecht gaat en dat vind ik een rottig gevoel.
woensdag 2 april 2025 om 22:09
Dank voor het delen. Interessant account, ga ik volgen.canis-felis schreef: ↑02-04-2025 21:09Precies. Ik zag op social media een filmpje van Aziz Abu Sarah in antwoord op de vraag "Where are the Palestinian peacemakers?" Ik vond het zeer illustratief. https://x.com/AdarWeinreb/status/190748 ... DnBNA&s=19
Gepost door Adar Weinreb. Die kende ik nog niet, maar zo te lezen ook een interessante en belangwekkende stem (vind ik).
Ik volg ook de volgende accounts op X. Misschien ken je ze al, maar zo niet vind je die wellicht ook interessant:
@IhabHassane, een Palestijn woonachtig in DC
En @HowidyHamza, een Palestijn woonachtig in Europa (herinner me zo even niet waar)
woensdag 2 april 2025 om 22:17
Er staat me bij, dat hij pas sinds de zomer van 2023 Gaza ontvlucht is. Vlak voor dat alles daar dus losbarstte. Maar misschien vergis ik me.meisje22 schreef: ↑02-04-2025 22:09Dank voor het delen. Interessant account, ga ik volgen.
Ik volg ook de volgende accounts op X. Misschien ken je ze al, maar zo niet vind je die wellicht ook interessant:
En @HowidyHamza, een Palestijn woonachtig in Europa (herinner me zo even niet waar)
What would Patsy do?
woensdag 2 april 2025 om 22:35
Ik vind het een complexe identiteit, maar durf dat momenteel - in het algemeen - niet goed meer te benoemen. Een paar jaar geleden had een goede vriendin een boek voor me gekocht van een Duitse jonge vrouw over hoe zij, als derde generatie na WO II, omgaat met haar Duitse identiteit. Prima keuze op zich, want ik vind het interessante materie en voel empathie naar dezelfde generatie als de mijne, die natuurlijk geen enkele schuld of wat ook heeft maar het - direct of indirect - nog wel aangerekend krijgt. Maar toch moest ik even slikken, had ik een diep verstopt gevoel dat mijn vriendin me in de kou zette. Ik herken dat gevoel bij mezelf, dus laat het even zijn en weer wegtrekken (ik heb wel even "research" gedaan naar de auteur van het boek, erg hè...). Er worden af en toe dingen aangeraakt van wat er in mijn familie aan trauma zit, maar daar hebben de meeste mensen natuurlijk geen weet van. En dat staat dan nog los van het onderwerp Israël en de Palestijnse gebieden...
woensdag 2 april 2025 om 22:37
Die eerste volg ik misschien al, de tweede niet. Ik was eigenlijk bezig om mijn X-account "uit te faseren", maar het wil nog niet erg lukkenmeisje22 schreef: ↑02-04-2025 22:09Dank voor het delen. Interessant account, ga ik volgen.

donderdag 3 april 2025 om 02:02
Een debat met onder andere Hamza.meisje22 schreef: ↑02-04-2025 22:09Dank voor het delen. Interessant account, ga ik volgen.
https://www.youtube.com/watch?v=MsgXdlH ... cyMovement
What would Patsy do?
donderdag 3 april 2025 om 08:43
Zelfde hiercanis-felis schreef: ↑02-04-2025 22:37Die eerste volg ik misschien al, de tweede niet. Ik was eigenlijk bezig om mijn X-account "uit te faseren", maar het wil nog niet erg lukken![]()