Gezocht: perfecte (sport)zonnebril.

06-04-2025 12:41 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In verband met NAH kan ik (o.a.) moeilijk licht verdragen. Ondanks is pet en zonnebril met donkere polaroid glazen was het gisteren niet houdbaar.

Wie heeft dé tip voor een goede (sport)zonnebril die echt de felheid van zonlicht goed reduceert?

Hoor graag jullie ervaringen :D

Oja, mijn budget is helaas eindig, dus brillen van €1000 vallen af B)
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Categorie 4 misschien:

Wat betekent categorie 4 zonnebril?
Een categorie 4 zonnebril is uitgerust met zeer donkere glazen die slechts 3% tot 8% van het licht doorlaten. Deze zonnebrillen zijn ontworpen voor extreme lichtomstandigheden, zoals activiteiten in het hooggebergte en de gletsjer, of activiteiten in de woestijn. In deze gebieden is het zonlicht extra fel door reflectie van sneeuw en zand. Bovendien is er nauwelijks bescherming tegen de zon in deze gebieden, waardoor je altijd direct wordt blootgesteld aan de zon.

De extra donkere tint van categorie 4 glazen biedt maximale bescherming tegen verblinding en fel licht, waardoor je ogen minder snel vermoeid raken en ze meer kunnen ontspannen.
Cat4 sowieso en je kunt nog specifiek op gletsjerbril zoeken. Die hebben vaak aan de zijkanten nog afscherming.
Eentje waarbij de zijkanten ook afgeschermd zijn . Zowel mijn moeder als broer zeer slechtziend . Maar wel last van lichtinval en alleen een zonnebril die helemaal afgeschermd is helpt .
Met categorie 3 glas mag je nog autorijden, met categorie 4 glas niet meer. Ik heb een fijne bril van Julbo. (gekocht bij Bever)
Superuser2023 schreef:
06-04-2025 13:48
Met categorie 3 glas mag je nog autorijden, met categorie 4 glas niet meer. Ik heb een fijne bril van Julbo. (gekocht bij Bever)
Ik kan toch niet meer autorijden.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Yildizlar2 schreef:
06-04-2025 13:03
Eentje waarbij de zijkanten ook afgeschermd zijn . Zowel mijn moeder als broer zeer slechtziend . Maar wel last van lichtinval en alleen een zonnebril die helemaal afgeschermd is helpt .
En ik heb net geleerd dat dat een alpinebril heet, zoekt makkelijker en het lijkt me heel fijn dragen.
Star⁴ schreef:
06-04-2025 12:56
Categorie 4 misschien:

Wat betekent categorie 4 zonnebril?
Een categorie 4 zonnebril is uitgerust met zeer donkere glazen die slechts 3% tot 8% van het licht doorlaten. Deze zonnebrillen zijn ontworpen voor extreme lichtomstandigheden, zoals activiteiten in het hooggebergte en de gletsjer, of activiteiten in de woestijn. In deze gebieden is het zonlicht extra fel door reflectie van sneeuw en zand. Bovendien is er nauwelijks bescherming tegen de zon in deze gebieden, waardoor je altijd direct wordt blootgesteld aan de zon.

De extra donkere tint van categorie 4 glazen biedt maximale bescherming tegen verblinding en fel licht, waardoor je ogen minder snel vermoeid raken en ze meer kunnen ontspannen.
Categorie 4 dus. Ik heb me nooit gerealiseerd dat er categorieën bestonden.
Is polaroid een must? Ik zag de JULBO MONTEROSA 2, maar die heeft dus geen polaroid.

Edit: volgens een andere site weer wel.
Moiren schreef:
06-04-2025 14:07
Is polaroid een must? Ik zag de JULBO MONTEROSA 2, maar die heeft dus geen polaroid.

Edit: volgens een andere site weer wel.
Wat bedoel je met polaroid? Dat is een merk. Bedoel je gepolariseerde glazen? Dat vind ik zelf echt een must ja.
Met een polaroid glazen is het lastig om een telefoon en tablet af te lezen. Je moet deze dan iets draaien.

Verder kijk ook of dat de bril goed past bij het gezicht en er voor zorgt dat er geen zon boven of aan de zijkant je ogen kan verblinden.

Persoonlijk kijk ik het liefste door een groene of grijze glazen. Bij heel donkere glazen verlies ik diepte en scherpte. Ga anders een kijken bij een opticien, door welke kleur glazen jij het prettigst vindt kijken.
WaterGirl schreef:
06-04-2025 21:52
Met een polaroid glazen is het lastig om een telefoon en tablet af te lezen. Je moet deze dan iets draaien.

Verder kijk ook of dat de bril goed past bij het gezicht en er voor zorgt dat er geen zon boven of aan de zijkant je ogen kan verblinden.

Persoonlijk kijk ik het liefste door een groene of grijze glazen. Bij heel donkere glazen verlies ik diepte en scherpte. Ga anders een kijken bij een opticien, door welke kleur glazen jij het prettigst vindt kijken.
Glazen die zo min mogelijk licht doorlaten.
Moiren schreef:
06-04-2025 21:56
Glazen die zo min mogelijk licht doorlaten.
Er bestaan ook zeer donkere brillen voor mensen die bijvoorbeeld een oogafwijking hebben en daardoor overgevoelig voor licht zijn of albinisme hebben. Ik denk dat een opticien je daarbij kan adviseren. Krijg je geen vergoeding voor zoiets vanwege je NAH?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven