Twaalfde Tegen-TegelTuinenTopic

09-03-2025 11:29 344 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En met deze klinkende titel (niet te verwarren met ‘klinker’, die willen we niet) allitereren we het twaalfde deel in van dit gezellige en inspirerende topic. Liefhebbers en ambassadeurs van groene tuinen delen hier tips, foto’s, successen en tegenvallers. We kirren over alles wat groeit en bloeit, vliegt en zoemt, kruipt, sluipt en scharrelt in onze tuinen en op onze balkons. We klagen over plagen en af en toe ranten we op een door ons zo verfoeide tegeltuin.

De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.

Dit is geen tuin:
Afbeelding
bron: Onderhoudsarmoe

Dit wel:
Afbeelding

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.

Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is. :P
Ik vind hier dingen van.
Gefeliciteerd Tuingravin !! :cheer2:
Dank jullie wel! De was hangt ook te wapperen in de zon, ik ga nu lekker plantjes kopen. Zal wel druk zijn bij het tuincentrum!
Gefeliciteerd tuingravin.

Dat je veel ontspanning mag vinden in je tuin wanneer de dag weer eens bijzonder is verlopen.
Dank je Zonnigweertje (en dat is het).
Net weer terug uit het tuincentrum. Ze hadden wel sedummatten, maar het zag er niet uit en was nogal prijzig. Maar er was een aanbieding van sempervivum, 6 per traytje, mooie en stevige planten. 2 trays meegenomen. Ook hadden ze grote potten met sedum, daar ook drie van meegenomen. Die kan ik makkelijk opsplitsen. Er hangen al uitlopers aan met worteltjes, dus dat is veel plantjes uit 1 potje :lol:
Verder 3 euyonimusplanten, die gaan in de potten op de ‘pilaren’ bij het hek voor de oprijlaan (lees oprit :biggrin: ). Daar zit nu halfdode kuiflavendel in, ga even kijken wat er nog van te redden is en in de border kan. Euyonimus doet het goed in potten en kan dan jaren mee. En het snoeisel kun je stekken (ik voel weer een project aankomen).
Een maagdenpalm plantje met leuke lila bloemetjes (mooie bodembedekker) en tot slot nog 2 zakjes zaad, van slaapmutsjes en campanula medium.
Mooi geslaagd voor een geslaagde, haha.
Het is me nu te warm om het spul uit te planten, dat ga ik vanavond of morgen doen. En dan flink de sproeier erop, de tuin is kurkdroog en er hangt al van alles slap.
De vorig jaar verplantte appel loopt uit. 😁 blij mee. Want moment van verplanten was erg slecht. Nu duimen voor de peer.

Pomp draait hier ook alweer. Kurk en kurk droog hier
De vetplantjes in mijn paadje zitten er in.
De toplaag van de grond is erg droog, 10 cm diep valt het me nog mee. Inmiddels is het pal in de zon een beetje te warm voor mij om in de tuin te werken, en het bleke vel is ook nog geen zon gewend. Dus nu maar even stoppen en in de namiddag weer verder.
Ik hoop dat mijn sedum en sempervivum het goed gaat doen. Afgevallen stukjes ga ik oppotten, voor nieuwe plantjes. Het ziet er in elk geval al een stuk gezelliger uit zo.

Mijn sering krijgt al flinke knoppen, de struik zelf groeit nog niet zo hard. Staat er al een paar jaar, maar wil nog geen meters maken. Wie heeft er ook een sering, en duurde dat ook zo lang?
Wat is het heerlijk nu hè :sun: !!
Klinkt goed TG, altijd leuk om te lezen wat jij weer allemaal in je tuin hebt :) !

Hier is nu mijn schaduwtuin wel een zegen. Het is droog, maar al vrij dicht aan het oppervlakte is de bodem nog vochtig en koel. Er hangt nog niks slap, geef wel zelf nu wat water bij aan de nieuwe/verplaatste aanplant.

Alles loopt schitterend uit! Ook de Gelderse roos waarvan ik even bang was dat hij het aanplanten niet overleefd had loopt nu uit. Zijn de vervanger van lelijke grote houtige hortensia's, dus hopelijk worden het een beetje flinke struikjes.

Net op de plantenmarkt nog wat biologische planten gehaald, hebben ze gelukkig steeds meer in het assortiment! Gebroken hartjes, kamperfoelie en zaadjes voor Dagkoekoeksbloem.

Ik verwacht ergens volgende week een grote plantenbestelling die de hoveniers komen brengen, dan wordt het even flink buffelen maar hopelijk goede keuzes gemaakt.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Drie weken geleden heb ik het gazon geverticuteerd en kalk gestrooid. Maar door de droogte zie ik de korrels nog steeds liggen. Ik denk dat ik vanavond maar ga sproeien, want ik wil over 2 weken mestkorrels strooien en dat gaat niet samen.

Verder nog een klein katjesboompje gekocht, ik moet alleen nog even bedenken waar ik die neer ga zetten.
Hier moeten sproeien, heel droog idd
Voor iedereen een groene tuin
Citroenthee schreef:
05-04-2025 09:12
Drie weken geleden heb ik het gazon geverticuteerd en kalk gestrooid. Maar door de droogte zie ik de korrels nog steeds liggen. Ik denk dat ik vanavond maar ga sproeien, want ik wil over 2 weken mestkorrels strooien en dat gaat niet samen.

Verder nog een klein katjesboompje gekocht, ik moet alleen nog even bedenken waar ik die neer ga zetten.
Citroenthee, als de mestkorrels organisch zijn dan kan dat wel hoor. Die regel stamt nog uit de tijd dat iedereen kunstmest strooide. Dat is chemisch en dat gaat inderdaad een reactie aan met kalk. Maar als je geen kunstmest strooit is er niets aan de hand. Heb ik van Jurgen geleerd. :)
Ik vind hier dingen van.
Handig!

Hier kun je checken of je gemeente een subsidie geeft voor ( aanleg) van groen

https://groenesubsidiewijzer.verbeterje ... idiewijzer
GroenTuintje schreef:
05-04-2025 09:29
Hier moeten sproeien, heel droog idd
Sinds vandaag ook de slang weer aangesloten en flink gesproeid.
LaFolie schreef:
04-04-2025 13:17
Wat is het heerlijk nu hè :sun: !!
Klinkt goed TG, altijd leuk om te lezen wat jij weer allemaal in je tuin hebt :) !

Hier is nu mijn schaduwtuin wel een zegen. Het is droog, maar al vrij dicht aan het oppervlakte is de bodem nog vochtig en koel. Er hangt nog niks slap, geef wel zelf nu wat water bij aan de nieuwe/verplaatste aanplant.

Alles loopt schitterend uit! Ook de Gelderse roos waarvan ik even bang was dat hij het aanplanten niet overleefd had loopt nu uit. Zijn de vervanger van lelijke grote houtige hortensia's, dus hopelijk worden het een beetje flinke struikjes.

Net op de plantenmarkt nog wat biologische planten gehaald, hebben ze gelukkig steeds meer in het assortiment! Gebroken hartjes, kamperfoelie en zaadjes voor Dagkoekoeksbloem.

Ik verwacht ergens volgende week een grote plantenbestelling die de hoveniers komen brengen, dan wordt het even flink buffelen maar hopelijk goede keuzes gemaakt.
Leuke planten en zaden.
Lekker in de tuin gewerkt vandaag! Vorige week bloeide er nog niet zoveel, maar nu staat de perenboom in bloei, de akebia, alle bessen. En het longkruid waarvan ik dacht dat ik hem verloren was aan de slakken vorig jaar, staat er ineens weer en in bloei!
Verder nog een grote kluit Japans bosgras uitgegraven en in kleine stukjes opgedeeld voor de plantjesruilmarkt die hier volgende week in de buurt is. Dat was nog niet zo makkelijk. Verder nog een klimrek/wigwag gebouwd uit snoeihout voor de peultjes. En nu ben ik gaar, maar wel voldaan gaar :-)
TG nog gefeliciteerd, benieuwd hoe je project er over een paar weken bijstaat.
Sering heb ik hier ook al jaren staan en lijkt ook echt geen meters te maken, misschien wil die niet op onze kleigrond.

Leuk om iedereen weer te lezen die met vanalles bezig is. Zo langzaam komt alles weer boven de grond.

Hier is het echt chaos in mijn hoofd, ik overzie het allemaal niet meer helemaal, veel planten verdwenen, ik moet een hoop gaan verplaatsen weer, echt na 2 jaar verbouwen baal ik toch het meest van de compleet verwaarloosde tuin, lijkt alsof ik opnieuw moet beginnen.
Ik ga van de week gewoon beginnen per border en dan hoop ik van de zomer een beetje de boel aan kant te hebben.
Komt vast weer goed @Catco :hug: . Een tuin hoeft ook niet perfect te zijn vind ik :)
Catco schreef:
06-04-2025 19:45
TG nog gefeliciteerd, benieuwd hoe je project er over een paar weken bijstaat.
Sering heb ik hier ook al jaren staan en lijkt ook echt geen meters te maken, misschien wil die niet op onze kleigrond.

Leuk om iedereen weer te lezen die met vanalles bezig is. Zo langzaam komt alles weer boven de grond.

Hier is het echt chaos in mijn hoofd, ik overzie het allemaal niet meer helemaal, veel planten verdwenen, ik moet een hoop gaan verplaatsen weer, echt na 2 jaar verbouwen baal ik toch het meest van de compleet verwaarloosde tuin, lijkt alsof ik opnieuw moet beginnen.
Ik ga van de week gewoon beginnen per border en dan hoop ik van de zomer een beetje de boel aan kant te hebben.
Ergens is dat ook juist leuk.
Een blanco tuin die je nog helemaal mag invullen zoals jij wil!

Heeft er iemand een egelhuisje in de tuin?
En een egel?
maxi14 schreef:
05-04-2025 20:34
Lekker in de tuin gewerkt vandaag! Vorige week bloeide er nog niet zoveel, maar nu staat de perenboom in bloei, de akebia, alle bessen. En het longkruid waarvan ik dacht dat ik hem verloren was aan de slakken vorig jaar, staat er ineens weer en in bloei!
Verder nog een grote kluit Japans bosgras uitgegraven en in kleine stukjes opgedeeld voor de plantjesruilmarkt die hier volgende week in de buurt is. Dat was nog niet zo makkelijk. Verder nog een klimrek/wigwag gebouwd uit snoeihout voor de peultjes. En nu ben ik gaar, maar wel voldaan gaar :-)
Klimrek voor peultjes brengt mij op een idee.
Dat is helemaal waar TG, misschien moet ik dat even loslaten, ik wil het misschien te snel perfect hebben.

Abby ook waar wat je zegt maar de tuin was soort van aangelegd en nu 2 jaar verwaarloosd en dan voelt het een soort van zwaar om weer te beginnen, maar ook wel wat jij zegt ik kan ook proberen het weer als ene leeg canvas te zien.
Onze tuin is ook elk jaar weer anders qua planten die opkomen, maar ook uw dichtheid (of we wel of niet veel snoeien). En soms overwoekerd de boel een beetje, maar ach, de musjes en merels, roodborstjes ( en andere vogels) zijn dan wel weer blij :-D
Jullie verhalen klinken enthousiast! Leuk vind ik dat.

Ik heb vandaag korenbloem gezaaid van korenbloemen die ik geplukt heb langs de weg net voordat ze weggemaaid gingen worden. Nu fingers crossed dat dat goed gaat.
Ze zitten in een kweekbak, maar geen idee of die binnen of buiten moet staan, wel of niet in de zon? Kan iemand me daar iets over vertellen.

Ik heb gelezen dat ze een koude periode nodig hadden om te ontkiemen, tenminste dat werd aangeraden, maar verder weet ik het niet. Dus alle tips zijn welkom!
https://maandvandegroenetuin.nl/tegelruilactie/

Misschien nog fijn voor iemand.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Van de week stonden hier ineens 2 mannen van 1 of ander bedrijf
Gestuurd door de woningbouwvereniging
Ze gaan over 2 week de Japanse duizendknoop eindelijk bij ons uit de tuin weg halen
Oei Mama_Inge, hopelijk ben je daarna van de Japanse duizendknoop af. Het is geen pretje om die in de tuin te hebben. Halen ze dan alles overhoop, of hoe gaan ze dat doen?
Tuingravin schreef:
07-04-2025 08:38
Oei Mama_Inge, hopelijk ben je daarna van de Japanse duizendknoop af. Het is geen pretje om die in de tuin te hebben. Halen ze dan alles overhoop, of hoe gaan ze dat doen?
Dat vraag ik mij ook af :( enige manier is alles heel lang afdekken met zwart zeil …. Niet echt een leuke oplossing

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven