De Bermudadriehoek van talent

20-04-2025 16:56 106 berichten
Ik ben bezig met het lezen van het hier besproken boek: https://decorrespondent.nl/15998/de-ber ... 29d7d19fe9 en ik vind het eigenlijk wel onthutsend. Ook al wist ik stiekem al heel veel wat ik tot nu toe heb gelezen, en dan vooral dat de functies repetitief en banaal zijn (het bekende “koffie schenken”). Zelf moet ik zeggen dat ik al die grote kantoren en vage functies altijd maar eng vond, en dat ik ook weleens vragen uit mijn omgeving en zelfs van mijn familie kreeg over waarom ik niet bij De Brauw Blackstone Westbroek oid ben gaan solliciteren. Achteraf gezien maar goed ook, degenen die ik ken die dat wel hebben gedaan en zijn aangenomen zonderen zich helemaal af en komen niet zelden na verloop van tijd langdurig ziek thuis te zitten. Gaat het weer beter, dan keren ze altijd terug naar de volgende Zuidas-functie voor misschien 1-2 jaar en dan zitten ze weer ziek thuis.

Het boek heb ik nog lang niet uit. Frappant vind ik wel dat een toets die alle sollicitanten moeten maken zonder controle door anderen kan worden gemaakt. Er zijn studenten die anderen aanbieden dat voor 70 euro te doen.

Wat zijn jullie ervaringen met dit “fenomeen”?
Alle reacties Link kopieren Quote
pina schreef:
23-04-2025 09:21
Ik ben zelf ook links en zit ook in een linkse bubbel. Maar alles heeft een tijd een plaats, en ik hoef niet mijn hele leven met inzetten voor de maatschappij te overgieten. Ik ga gewoon lekker naar mijn werk en doe daar mijn ding, niet anders dan iemand die in de horeca, beveiliging of luchtvaart of wat dan ook werkt. Ik voel me niet schuldig dat ik leef, of automatisch verantwoordelijk voor de wereld, dat niet. Zie mezelf als een linkse realist, ben absoluut geen idealist.
Eens. En de wereld beter maken, dat kan ook op een andere manieren dan gelijk in het groot.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
pina schreef:
Ik ben zelf ook links en zit ook in een linkse bubbel. Maar alles heeft een tijd een plaats, en ik hoef niet mijn hele leven met inzetten voor de maatschappij te overgieten. Ik ga gewoon lekker naar mijn werk en doe daar mijn ding, niet anders dan iemand die in de horeca, beveiliging of luchtvaart of wat dan ook werkt. Ik voel me niet schuldig dat ik leef, of automatisch verantwoordelijk voor de wereld, dat niet. Zie mezelf als een linkse realist, ben absoluut geen idealist.
Huh?
Waarom zou je je schuldig voelen dat je leeft?
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
23-04-2025 15:13
Huh?
Waarom zou je je schuldig voelen dat je leeft?
Een hyperbool om aan te geven dat ik niet mij voortdurend hoef in te zetten voor de maatschappij omdat ik ooit op aarde ben geslingerd. En bedrijven hoeven dat ook niet. Dus die urgentie herken ik niet, nee.
pina schreef:
22-04-2025 22:46
Wat is daar mis mee? Ook intern zijn de mensen die beleid schrijven niet dezelfden als die het implementeren.
Niks mis mee, maar ik denk dat het voor iedereen goed is -even buitenaf dit onderwerp om- om zowel af en toe te proeven aan de uitvoerende kant van allerlei soorten werk. Overigens zelf ook zowel profit als non-profit geweest dus weet dat het ook met andere zaken te maken heeft of je je nuttig voelt en nuttig kunt maken. Ik heb nu ook een vrij pragmatische baan met een goed inkomen waarvan 30% direct ideeel, 30% profit en 40% overhead of zo je wilt bullshit die erbij hoort.

<< inmiddels het artikel gelezen en ik snap de insteek en het lokken en vormen -ben zelf ook in een big4 traineeship begonnen- maar de auteur zelf is inderdaad wel erg bleu over wat het betekent om betekenisvol werk te doen. Dat is niet met grote woorden aan Grootse Werken werken maar kan van allerlei zaken betekenen. Ik deel dus wel de analyse van hoe dat type bedrijven de 'studententijd' verlengt en een bubble creert, maar niet de 'oplossing'. Een goede balie bij de gemeente bemensen; knallen op de zuidas met gewetensgrenzen; de vuilnis ophalen en aan een boek werken; of een goede buur zijn naast je prima-vage baan. Een beetje verbondenheid om je heen creeren is een stuk belangrijker om 1 maatschappij te blijven behouden dan wat je precies doet op je werk >>
pina schreef:
22-04-2025 20:01
Graeber illustreert het zelf ook vooral met Zuidas-achtige banen.
Eigenlijk wel grappig dat iedereen wel een beeld heeft bij "Zuidas banen", maar dat niet veel mensen zich realiseren dat het VU MC en de VU bij de grootste werkgevers aan de Zuidas horen. Het aantal typische Zuidas banen is maar een fractie van de de 50.000 mensen die aan de Zuidas werken.Wij hebben er ook een kantoor maar daar werken echt geen zuidas-consultants voor tonnen per jaar.
pina schreef:
21-04-2025 12:49
Ja, in het buitenland kun je absoluut niet met Nederland vergelijken natuurlijk. Daar liggen salarissen vaak vele malen hoger. Mijn directe collega’s in Parijs, Londen en Zwitserland verdienen vaak het driedubbele van wat ik verdien. En wij hebben geen van allen bestuursfuncties. Amerika laat ik maar even helemaal buiten beschouwing, haha! En die betalen ook nog eens nauwelijks belasting.
Ik kwam er van de week achter wat de salarissen zijn bij een aantal van die grote zuidaskantoren. Misschien dat senioren er wel goed verdienen, maar ik had de indruk dat de meeste mensen wel heel erg dik worden onderbetaald.

Ik vind het ook raar dat die salarissen vaak ook helemaal niet genoemd worden in de vacatures en dat er geen CAO's zijn.

Aan goede arbeidsvoorwaarden als "een bioscoopbon" terwijl je feitelijk 80 uur per week werkt heb je ook helemaal niks.
pina schreef:
Zie mezelf als een linkse realist, ben absoluut geen idealist.
Er zijn echter meer realisten dan idealisten.
Het stimuleren om maatschappelijke idealen te verwezenlijken is natuurlijk veel wenselijker dan het nastreven van commerciële resultaten.
Er zijn mensen die denken dat ze idealistisch bezig zijn door bijvoorbeeld zonnepanelen te verkopen.
Echte veranderingen vergen echter veel tijd en energie.
Ik ben daarom blij dat er nog steeds idealisten zijn en dat wordt aangemoedigd
Daantje_ schreef:
26-04-2025 17:29
Ik kwam er van de week achter wat de salarissen zijn bij een aantal van die grote zuidaskantoren. Misschien dat senioren er wel goed verdienen, maar ik had de indruk dat de meeste mensen wel heel erg dik worden onderbetaald.
Er zijn ook veel mensen, zeker in bepaald soort functies, die kunnen uitstralen alsof ze een dik salaris hebben. Door de manier van praten, gedrag, rondjes geven als er een teamevent was etc. Toen ik net bij mijn huidige werkgever zat (en nog een stuk jonger en naiever was) keek ik op tegen de account managers. Later kwam ik erachter dat ik een stuk meer verdiende. Maar op mijn afdeling deed niemand aan uiterlijk vertoon en waren we allemaal veel spaarzamer. Als je een paar honderd euro die je per maand spaart aan uiterlijk vertoon uitgeeft kan je heel erg rijk lijken.
Appletje schreef:
26-04-2025 19:24
Er zijn ook veel mensen, zeker in bepaald soort functies, die kunnen uitstralen alsof ze een dik salaris hebben. Door de manier van praten, gedrag, rondjes geven als er een teamevent was etc. Toen ik net bij mijn huidige werkgever zat (en nog een stuk jonger en naiever was) keek ik op tegen de account managers. Later kwam ik erachter dat ik een stuk meer verdiende. Maar op mijn afdeling deed niemand aan uiterlijk vertoon en waren we allemaal veel spaarzamer. Als je een paar honderd euro die je per maand spaart aan uiterlijk vertoon uitgeeft kan je heel erg rijk lijken.
Ik studeer nog, maar ik herken heel erg wat jij beschrijft. Het zijn vooral snelle jongens die uitstralen dat ze het erg breed hebben en veel doen aan "uiterlijk vertoon". Ik haal het bijvoorbeeld niet in mijn hoofd om van het weekend uit eten te gaan bij de Librije of colleges te skippen voor een ski-uitje. Deze jongens doen dat wel en zijn op school ook prominent aanwezig met hun maatpakken en 'manier van praten'. Als ze al ergens werken is het vaak een 'stage' waar op de website van de werkgever staat dat je voor 2 maanden werken (e) 750,- vergoeding krijgt.

Momenteel kijk ik ook al rond naar bij welke werkgevers ik later misschien zou kunnen werken. Zo'n Zuidas-kantoorbaan lijkt me helemaal niks, het is veel werken voor relatief weinig geld. Het valt mij ook op dat deze werkgevers op mijn Hogeschool op iedere banenmarkt aanwezig zijn, en dat er op hun websites steeds veel en ook vaak dezelfde vacatures terugkomen.
Bij de advocatenkantoren op de Zuidas stap je als junior advocaat in elk geval zeker weten hoog in. Daar is niets aan verzonnen.
Catalina schreef:
22-04-2025 18:31
Het idee van een bullshitbaan van Graeber is een baan waarvan degene die hem heeft het idee heeft dat het niets toevoegt. Dus als je zelf vindt dat je baan prima is heb je per definitie al geen bullshitbaan.
Graeber legde het nog simpeler uit. Je kunt het nut van een baan afmeten aan het feit hoeveel hinder een staking van deze beroepsgroep zou veroorzaken.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
27-04-2025 21:42
Graeber legde het nog simpeler uit. Je kunt het nut van een baan afmeten aan het feit hoeveel hinder een staking van deze beroepsgroep zou veroorzaken.
En dat vind ik dus complete onzin. Als morgen de vuilnisman staakt, hebben we daar meteen last van. Maar als morgen de planner, personeelspersoon en de leidinggevende van de vuilnismannen gaan staken, merken we daar morgen waarschijnlijk (vrijwel) niks van. Hebben hun banen dan geen nut? Of minder nut? Of zou het toch wel vervelend zijn als over een maand er totaal geen planning meer is, en die vuilnismannen niet weten wat ze wanneer moeten doen? Er over een jaar veel te weinig zijn omdat er geen nieuwe zijn aangenomen? Als de fabrikanten van de vuilniswagen gaan staken, hebben we daar komend jaar ook nog geen last van. Tot er geen vuilniswagen meer te krijgen is. Met het directe effect van een staking meet je vooral korte termijn nut. Maar dat zegt niks over het nut van alles wat er ‘achter de schermen’ gebeurt.
pina schreef:
26-04-2025 21:33
Bij de advocatenkantoren op de Zuidas stap je als junior advocaat in elk geval zeker weten hoog in. Daar is niets aan verzonnen.
Dat wilde ik ook net zeggen. Deze instapsalarissen staan jaarlijks zelfs vaak openbaar op internet.

Dus ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de functie waar Daantje het dan over heeft.
oudebaas schreef:
27-04-2025 21:42
Dit is natuurlijk niet hetzelfde als zijn definitie van een baan die je zelf niets vindt toevoegen. In zijn onderzoek vroeg hij mensen te reageren die dit zelf vinden van hun baan, dus als je zijn onderzoeksresultaten wil gebruiken zul je het toch met deze definitie moeten doen.
nausicaa schreef:
27-04-2025 21:52
En dat vind ik dus complete onzin. Als morgen de vuilnisman staakt, hebben we daar meteen last van. Maar als morgen de planner, personeelspersoon en de leidinggevende van de vuilnismannen gaan staken, merken we daar morgen waarschijnlijk (vrijwel) niks van. Hebben hun banen dan geen nut? Of minder nut? Of zou het toch wel vervelend zijn als over een maand er totaal geen planning meer is, en die vuilnismannen niet weten wat ze wanneer moeten doen? Er over een jaar veel te weinig zijn omdat er geen nieuwe zijn aangenomen? Als de fabrikanten van de vuilniswagen gaan staken, hebben we daar komend jaar ook nog geen last van. Tot er geen vuilniswagen meer te krijgen is. Met het directe effect van een staking meet je vooral korte termijn nut. Maar dat zegt niks over het nut van alles wat er ‘achter de schermen’ gebeurt.
Als de planners van de vuilophaal gaan staken ondervinden we daar ook wel degelijk last van. Niet direct morgen, maar wel op termijn. Als lifestylecoaches gaan staken denk ik dat we er weinig van merken, buiten de directe cliënten dan.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Oh, dan heb ik een bullshitbaan. Gelukkig maar, want er is in een bullshitbaan vaak aanzienlijk minder reden tot staken en met petje op en spandoek mee naar het Malieveld te gaan, wegens een fijn salaris en dergelijke.
hvm schreef:
28-04-2025 03:00
Dat wilde ik ook net zeggen. Deze instapsalarissen staan jaarlijks zelfs vaak openbaar op internet.

Dus ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de functie waar Daantje het dan over heeft.
ik denk banen bij Accenture en ey, de big consultancy. Daar begint t laag en is dan up or op een gegeven moment out
pina schreef:
28-04-2025 09:42
Oh, dan heb ik een bullshitbaan. Gelukkig maar, want er is in een bullshitbaan vaak aanzienlijk minder reden tot staken en met petje op en spandoek mee naar het Malieveld te gaan, wegens een fijn salaris en dergelijke.
Je zegt het om te sarren, toch?
Wat eten we vanavond?
Dubbel.
Wat eten we vanavond?
Cypresshill schreef:
28-04-2025 22:11
ik denk banen bij Accenture en ey, de big consultancy. Daar begint t laag en is dan up or op een gegeven moment out
Up or out is echt al jaren niet meer aan de orde.
makreel schreef:
28-04-2025 22:48
Je zegt het om te sarren, toch?
Nou ja, ik bof er wel mee.
Cypresshill schreef:
28-04-2025 22:11
Daar begint het laag? 😮 Ik wil niet weten wat je dan van de salarissen in de maatschappelijke sectoren vind. Partner verdiende daar vanaf dag 1 al een (in mijn ogen) belachelijk salaris met slechts 2 jaar werkervaring elders. Het zal best zo zijn dat elders op de Zuidas nog meer binnen geharkt kan worden, maar laag beginnen... mwah.
Je herkent de Zuidasser gelukkig knap snel aan het volgende; Luidruchtig bonussen bespreken in het openbaar vervoer. Dit is het systeem dat door de persoon heen spreekt en met diens stem een onstilbare honger vormgeeft.

ps wil je een stukje terug in de tijd, lees dan eens "dit kan niet waar zijn" van luyendijk.

Geen zuidas, wel fenomeen "bubbel" kundig uiteengezet.
Er zijn ook mensen die op de zuidas beginnen voor een paar jaar en daarna doorstromen in relevantere banen. Hoe stom ook, paar jaar BCG/MckKinsey op je CV opent toch best wat deuren.
Mensen zijn niet meteen voor het leven verpest. Maar dat véél mensen in "bullshit"banen werken, tja klopt. Dat is hoe de maatschappij het heeft gevormd.

Moet nog vaak denken aan het klappen in Corona tijd.
care_ schreef:
30-04-2025 12:42
Er zijn ook mensen die op de zuidas beginnen voor een paar jaar en daarna doorstromen in relevantere banen. Hoe stom ook, paar jaar BCG/MckKinsey op je CV opent toch best wat deuren.
Mensen zijn niet meteen voor het leven verpest. Maar dat véél mensen in "bullshit"banen werken, tja klopt. Dat is hoe de maatschappij het heeft gevormd.

Moet nog vaak denken aan het klappen in Corona tijd.
Zo doen de meesten het. Even paar jaar buffelen en dan doorstromen naar rustiger vaarwater.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven