Viva’s hondenveldje deel drie

15-08-2022 19:55 1756 berichten
En hier weer verder!
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.amazon.nl/Ontsnappingsbeste ... d_source=1

Zoiets? Los verstelbaar. Volgens mij is zoiets ook verplicht bij honden uit het buitenland de eerste periode.
Bladoor het tuigje dat jij plaatst is, zoals je al hebt gemerkt, niet ontsnappingsproof.
Het tuig van Moonenz wel omdat er nog een extra band achter de ribben zit.
Trixie en Hunter hebben ook anti-ontsnap tuigjes.

Spaanse heeft haar 4-wekelijkse spuit weer gehad.
Voor nu hebben we besloten als het nodig is er pijnstilling bij te geven.
Het kan een dag of 3 duren voor de spuit weer optimaal werkt, dan stop ik even met extra pijnstilling om te kijken hoelang ze het zonder nog acceptabel doet.
Tegen het einde mag de pijnstilling ook nog omhoog.
Hopelijk win ik zo toch nog wat kwalitatieve tijd.
Soms praat ik tegen mezelf, dan moeten we allebei lachen.
Ik hoop dat het zo gaat werken Tover Feetje.

@Bladora: jongedame had in het begin ook een tuigje met drie banden. En ze was toen nog 4 kilo zwaar met het model van een whippet (miniatuurversie). Haar bandjes waren ook verstelbaar, die hadden zo’n sluiting als op skilaarzen. Die van jongedame was van het merk Hunter.
*Bladoor* schreef:
30-04-2025 17:27
Even een vraagje hier, heeft iemand ervaring met 'escape proof' harnassen?

Omdat onze tuin niet omheind is zit Weim soms aan een lang lijn in de tuin, de lijn zit met een veiligheids karabiner vast aan zijn harnas. We dachten dat het helemaal safe was hond zo lekker in de tuin te laten, maar helaas heeft hij gisteren ontdekt dat hij uit zijn harnas kan komen. Het is nooit een wegloper geweest, en ook met uitlaten blijft hij altijd netjes bij ons, maar ik denk dat het komt doordat hij ineens alleen is en wat in zijn neus krijgt dat hij er dus wel vandoor is gegaan :(.

Het harnas lag netjes nog helemaal vast aan de lijn in de tuin en hond was weg. Ik had grote paniek, want op roepen reageerde hij niet en ook niet op rammelen met zijn brokjes. Uiteindelijk heb ik hem gevonden bij buren een eind verderop, waar de honden los op het terrein lopen, hij was daar lekker met ze aan het spelen. Dat had natuurlijk heel anders kunnen aflopen :(. Er lopen hier ook schapen en konijnen los, dus ik ben al lang blij dat hij besloten had te gaan spelen in plaats van te jagen....

Hoe dan ook. Het duurt nog even voordat de tuin omheind is, en het is toch wel lekker voor hond om buiten te zijn. Maar ik durf dat nu dus niet meer met dit harnas. Weet iemand een goed antihoudini harnas?

Ik heb al wat gegoogled en ik denk dat hij zo'n harnas moet hebben met 2 riemen rond rib en buik. Maar omdat hij zo slank en glad is lijkt het me best lastig.

Nu draagt hij deze (als hij wil dus :) ) https://www.bullybillows.eu/en-ie/produ ... wQo_dkNFZI
https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... ape-proof/

https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... ig-anny-x/
Ik zou een hond nooit langer dan nodig in zo een anti-ontsnappingstuig laten zitten. Een goed harnas zit niet comfortabel, dat zit namelijk strak om de borst, zo worden rug en nek het minste belast. Vergelijk het met je vervelendste BH, waar je niet in kan ontspannen. Dat gevoel heeft je hond dan.

Een (tweedehands?) kennel of schapengaas kan ook een oplossing zijn En met je hond op jachttraining gaan om hem te leren om zijn impuls te beheersen.
Ik ga dit later verwijderen wegens herkenning, niet quoten dus ajb
Mag ik meningen over het volgende?

Ik heb een senior asielhond, in huis genomen als puber, klein gestalte (5kg) valt heel erg uit naar andere honden, altijd geweest.
Toen zij jonger was liep ze altijd los (hier op vitten mag maar daar gaat het nu niet over), zij stond erg goed onder appèl, ging nooit van het wandelpad af, loopt aan de kant, wanneer ze in de verte een hond zag naderen kwam ze op de duur vanzelf naar mij om haar aan te lijnen waarna ze bij het kruisen, aangelijnd, vreselijk tekeer ging. Ze kon wel wennen aan honden, als de andere hond haar met rust liet kon ik met mensen met honden gaan wandelen. Los. Nu, aangelijnd, gaat dat veel moeilijker.

Intussen is zij zowat doof waardoor ik haar niet meer kan terugroepen en is zij al een jaar altijd aangelijnd. Het uitvallen is door het aangelijnd wandelen veel erger maar ik wandel altijd in de natuur en kom niet zo veel honden tegen.

Een poosje geleden ging ik in mijn droom-omgeving wonen, op een boogscheut van een pad naar prachtige natuur.
Echter, op het begin van dat pad woont een man met een hond die meer dan het 10-voud van de mijne weegt en zijn hond regelmatig (onbewaakt) laat los lopen. Het eerste jaar ging dat redelijk goed. De mijne liep nog los en communiceerde beter met die grote hond.
Op zich is het een lamme goedzak maar omdat die van mij, sinds ze aangelijnd is, zo agressief naar de kolos reageert, reageert hij heftiger naar haar. Met als gevolg dat er al een paar aanvaringen geweest zijn waarbij ik dacht dat hij de mijne dood zou bijten en ik dus ook uitgeschoten ben naar die man omdat zijn hond niet enkel los loopt maar hij hem ook niet onder appèl heeft, laat staan kan tegen houden.
Onlangs begon de mijne van ver op hem te blaffen en liep hij (imo agressief) onze kant uit, baas riep hem terug, geen reactie, ik doodsbang dat de mijne hem in de lip zou bijten en hij zou terug bijten wat het eind van de mijne zou betekenen. Hij dwong de mijne tegen de grond en ging er boven staan. Die van mij doodsbang en ik ook...
Ik durf niet meer die kant uit wandelen en maak een grote omweg om in de natuur te raken. Heb die man duidelijk gemaakt wat dit met me doet. Dat ik speciaal een woning gekocht heb voor de omgeving en ik, omdat hij zijn hond (los)uitlaat daar nauwelijks nog kan van genieten en onder stress mijn deur uit kom met de hond. Ik besef dat de mijne steeds begint met uithalen maar ik vind het onverantwoord dat zo'n grote, sterke hond los (soms zelfs zonder toezicht) buiten zijn terrein loopt. Vooral omdat hij niet onder appèl staat.

Nu stond die man gisteren aan mijn deur. Of ik mijn hond enkele keren in zijn tuin met de zijne wil laten kennis maken zodat zij 'vrienden' worden en de mijne leert dat er geen reden is om zo agressief naar de zijne te reageren, zodat ik weer ontspannen kan gaan wandelen.
Ik ben bang voor escalatie door de mijne haar gedrag. Als zijn hond terug hapt is die van mij er aan. Weet niet of dat doen op zijn territorium wel een goed idee is.
Weet niet of het sowieso een goed idee is...
Wat denken jullie?

Ik heb een therapeut ingeschakeld vele jaren terug, heeft niets geholpen, ga ik niet weer mee beginnen. Statistisch heeft ze nog 1 a 2 jaren tegoed al is ze door de vele, lange wandelingen nog erg goed voor haar leeftijd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven