Situatie Midden-Oosten VII
vrijdag 7 maart 2025 om 18:23
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
zondag 4 mei 2025 om 18:17
Ik ben dat met je eens.Appletje schreef: ↑04-05-2025 15:454 mei zou eigenlijk ondertussen een andere inhoud moeten gaan krijgen. Hoeft niet direct maar wel geleidelijk. De tweede wereldoorlog wordt op een gegeven moment zo abstract als je niet meer de verhalen uit eerste hand hoort van opa's en oma's. Mijn kinderen hebben mijn opa en oma niet bewust meegemaakt dus de verhalen zoals ik die heb gehoord zegt ze niets. Ja, ik kan vertellen wat mijn opa's en oma's mij hebben verteld maar dat is net zo echt als een geschiedenisboek. Heel praktisch: als mijn generatie er niet meer is, is het over met de herdenkingen als er niets verandert.
Ik denk zelf dat het goed is om andere conflicten ook te gaan herdenken. En dan de noodzaak van vrede en mensenrechten centraal te gaan stellen.
Dit omdat steeds meer Nederlanders de Tweede Wereldoorlog niet als ijkpunt hebben. Omdat (voor)ouders het niet hebben meegemaakt. Wel hebben steeds meer Nederlanders andere ijkpunten. Zoals mensen die oorspronkelijk uit Syrie komen. Of uit Soedan. Of Gaza.
Een nationaal moment moet zich eigenlijk richten op iets wat voor alle mensen in die natie zo relevant mogelijk is. En dat de Tweede Wereldoorlog niet per definitie.
Ik vind dan ook dat 7 oktober op zo'n dag herdacht mag worden.
zondag 4 mei 2025 om 22:32
Wat als relevant ervaren wordt is volgens mij een ander uitgangspunt dan het huidige, namelijk het herdenken van Nederlanders die zijn omgekomen of vermoord "tijdens de Tweede Wereldoorlog en de koloniale oorlog in Indonesië, als in oorlogssituaties en bij vredesoperaties daarna". Het ontgaat mij waarom het óf-óf moet zijn. Zo te zien is er nog altijd veel animo om bij 4-mei-herdenkingen te zijn. Op de Dam, maar ook bij Westerbork was het zo te zien druk. Kennelijk is deze insteek voor mensen nog altijd relevant, en vergeet niet dat het programma al verbreedt en/of experimenteert.
Ik keek naar de familie Hein, waar Ruben Hein, een van de zoons van de vader die onderduik overleefde , van mijn leeftijd is. Hij is echter tweede generatie, waar ik derde ben, en zijn kinderen derde waar mijn neefjes en nichtjes vierde zijn.
Ook al verdwijnt de eerste generatie inmiddels vrij vlot, het is zeker niet weg. Hoe dat bij andere mensen werkt, waarbij ik aanneem dat de meesten die naar de Dam komen geen directe nakomelingen van holocaustoverlevenden zijn, weet ik niet. Maar zolang de Dam vol staat is er blijkbaar een behoefte. Daarnaast kan op een andere datum - bijvoorbeeld een Dag van de Vrede (of de dag daarvoor), want daar gaat het dan om, lijkt me - een herdenking of zoiets in het leven geroepen worden als men vindt dat wat er al plaatsvindt aan verbreding niet genoeg is?
Ik keek naar de familie Hein, waar Ruben Hein, een van de zoons van de vader die onderduik overleefde , van mijn leeftijd is. Hij is echter tweede generatie, waar ik derde ben, en zijn kinderen derde waar mijn neefjes en nichtjes vierde zijn.
Ook al verdwijnt de eerste generatie inmiddels vrij vlot, het is zeker niet weg. Hoe dat bij andere mensen werkt, waarbij ik aanneem dat de meesten die naar de Dam komen geen directe nakomelingen van holocaustoverlevenden zijn, weet ik niet. Maar zolang de Dam vol staat is er blijkbaar een behoefte. Daarnaast kan op een andere datum - bijvoorbeeld een Dag van de Vrede (of de dag daarvoor), want daar gaat het dan om, lijkt me - een herdenking of zoiets in het leven geroepen worden als men vindt dat wat er al plaatsvindt aan verbreding niet genoeg is?
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zondag 4 mei 2025 om 23:08
Ik lees nu dat er wel mensen geweest zijn die zich letterlijk tegen Schoof en Bosma gekeerd hebben. Naar Schoof zou ook nog geroepen zijn dat hij bloed aan zijn handen heeft. Ziek gedoe. Temeer aangezien Schoofs opa blijkbaar gefusilleerd is. Mensen die dan hun bek klep niet even kunnen houden vind ik gewoon debiel. Die snappen duidelijk niet waar het over gaat.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zondag 4 mei 2025 om 23:25
Het is een door de overheid betaald en mede georkestreerd evenement. Met de koning, live op televisie uitgezonden.canis-felis schreef: ↑04-05-2025 22:32Wat als relevant ervaren wordt is volgens mij een ander uitgangspunt dan het huidige, namelijk het herdenken van Nederlanders die zijn omgekomen of vermoord "tijdens de Tweede Wereldoorlog en de koloniale oorlog in Indonesië, als in oorlogssituaties en bij vredesoperaties daarna". Het ontgaat mij waarom het óf-óf moet zijn. Zo te zien is er nog altijd veel animo om bij 4-mei-herdenkingen te zijn. Op de Dam, maar ook bij Westerbork was het zo te zien druk. Kennelijk is deze insteek voor mensen nog altijd relevant, en vergeet niet dat het programma al verbreedt en/of experimenteert.
Ik vraag me of of de Dam vol blijft staan als de overheid zich er niet meer mee bemoeit en de koning voortaan iets anders gaat doen. Het is geen spontaan evenement.
Ik vond het als kind al ontroerend. Die twee minuten stilte. Daarna de taptoe gevolgd door het Wilhelmus. Met militaire officiele uniformen en mensen die salueren.
Het raakt me nog steeds. Maar het is ook een gebeurtenis met een nationalistisch karakter. Daar vind ik niets mis mee, maar het werpt ook de vraag op of het nog past bij een multicultureel land met inwoners uit alle windstreken.
Ik vind wel dat het herdenken van slachtoffers van de Holocaust een (grote) rol moet blijven spelen.
zondag 4 mei 2025 om 23:34
Er zijn, mede door de Nederlandse overheid, 107.000 Nederlandse Joden afgevoerd naar de vernietingskampen. Slechts 5000 daarvan hebben dat overleefd. 73% van de Nederlandse Joden zijn vermoord. Nederland heeft het hoogste percentage vermoorde Joden van heel Europa.Paradise schreef: ↑04-05-2025 23:25Het is een door de overheid betaald en mede georkestreerd evenement. Met de koning, live op televisie uitgezonden.
Ik vraag me of of de Dam vol blijft staan als de overheid zich er niet meer mee bemoeit en de koning voortaan iets anders gaat doen. Het is geen spontaan evenement.
Ik vond het als kind al ontroerend. Die twee minuten stilte. Daarna de taptoe gevolgd door het Wilhelmus. Met militaire officiele uniformen en mensen die salueren.
Het raakt me nog steeds. Maar het is ook een gebeurtenis met een nationalistisch karakter. Daar vind ik niets mis mee, maar het werpt ook de vraag op of het nog past bij een multicultureel land met inwoners uit alle windstreken.
Deze mensen herdenken zal imho altijd zéér passend zijn. Deze geschiedenis hoort bij Nederland. Misschien dat die nieuwe inwoners daar maar aan moeten wennen ipv dat wij deze duistere kant van onze vaderlandse geschiedenis maar niet meer zo prominent moeten herdenken.
Hoge opkomst in de Hollandsche Schouwburg vanavond. Mooi om te zien, juist, op "die schuldige plek", zoals Femke Halsema vorige week aanhaalde. Aanrader om haar toespraak tijdens Jom Hasjoa te luisteren. Ze legde precies haar vinger op de zere plek mbt tot onze vaderlandse geschiedenis. We hebben een enorme schuldige geschiedenis naar onze, vroegere, medeburgers en hun nazaten. Die moet herinnert en herdacht blijven, vind ik.
zondag 4 mei 2025 om 23:40
Nieuwe inwoners moeten daar inderdaad aan wennen. Daar heb je gelijk in. Maar misschien moeten autochtone Nederlanders er ook aan wennen dat de vaderlandse nationale geschiedenis niet alleen maar op Nederlandse bodem begon.meisje22 schreef: ↑04-05-2025 23:34Er zijn, mede door de Nederlandse overheid, 107.000 Nederlandse Joden afgevoerd naar de vernietingskampen. Slechts 5000 daarvan hebben dat overleefd. 73% van de Nederlandse Joden zijn vermoord. Nederland heeft het hoogste percentage vermoorde Joden van heel Europa.
Deze mensen herdenken zal imho altijd zéér passend zijn. Deze geschiedenis hoort bij Nederland. Misschien dat die nieuwe inwoners daar maar aan moeten wennen ipv dat wij deze duistere kant van onze vaderlandse geschiedenis maar niet meer zo prominent moeten herdenken.
Hoge opkomst in de Hollandsche Schouwburg vanavond. Mooi om te zien, juist, op "die schuldige plek", zoals Femke Halsema vorige week aanhaalde. Aanrader om haar toespraak tijdens Jom Hasjoa te luisteren. Ze legde precies haar vinger op de zere plek mbt tot onze vaderlandse geschiedenis. We hebben een enorme schuldige geschiedenis naar onze, vroegere, medeburgers en hun nazaten. Die moet herinnert en herdacht blijven, vind ik.
Er is wat dat betreft geen vaderland dat voor iedereen hetzelfde is.
zondag 4 mei 2025 om 23:58
Ik begrijp niet wat je wil zeggen, denk ik. De dodenherdenking is niet voor niks aan de vooravond van de bevrijdingsdag van 5 mei 1945. Die herdenking is dus op die specifieke dag geinitieerd voor het doeleinde de zwarte bladzijde 40-45 te herdenken. Het gaat over die geschiedenis en niet over de nationale geschiedenis die niet alleen maar op Nederlandse bodem begon, of wat je daar dan ook mee bedoelt.Paradise schreef: ↑04-05-2025 23:40Nieuwe inwoners moeten daar inderdaad aan wennen. Daar heb je gelijk in. Maar misschien moeten autochtone Nederlanders er ook aan wennen dat de vaderlandse nationale geschiedenis niet alleen maar op Nederlandse bodem begon.
Er is wat dat betreft geen vaderland dat voor iedereen hetzelfde is.
En niet iedereen woonachtig in Nederland mag Nederland dan als vaderland hebben. Het is wel dé geschiedenis van het land waar ze zijn komen wonen. Die hoeft niet uitgewist te worden omdat Nederland niet het vaderland van iedere inwoner is.
maandag 5 mei 2025 om 00:04
De geschiedenis van steeds meer Nederlanders begon niet in hier in Nederland.meisje22 schreef: ↑04-05-2025 23:58Ik begrijp niet wat je wil zeggen, denk ik. De dodenherdenking is niet voor niks aan de vooravond van de bevrijdingsdag van 5 mei 1945. Die herdenking is dus op die specifieke dag geinitieerd voor het doeleinde de zwarte bladzijde 40-45 te herdenken. Het gaat over die geschiedenis en niet over de nationale geschiedenis die niet alleen maar op Nederlandse bodem begon, of wat je daar dan ook mee bedoelt.
maandag 5 mei 2025 om 00:07
Nee, maar dat werkt wel twee kanten op.meisje22 schreef: ↑04-05-2025 23:58Ik begrijp niet wat je wil zeggen, denk ik. De dodenherdenking is niet voor niks aan de vooravond van de bevrijdingsdag van 5 mei 1945. Die herdenking is dus op die specifieke dag geinitieerd voor het doeleinde de zwarte bladzijde 40-45 te herdenken. Het gaat over die geschiedenis en niet over de nationale geschiedenis die niet alleen maar op Nederlandse bodem begon, of wat je daar dan ook mee bedoelt.
En niet iedereen woonachtig in Nederland mag Nederland dan als vaderland hebben. Het is wel dé geschiedenis van het land waar ze zijn komen wonen. Die hoeft niet uitgewist te worden omdat Nederland niet het vaderland van iedere inwoner is.
De overheid is ook de overheid van nieuwe Nederlanders.
En we herdenken slachtoffers tijdens dodenherdenking. Die geschiedenis zit dus in mensen. De geschiedenis van een land gaat ook vaak over mensen.
maandag 5 mei 2025 om 00:09
Er zijn 73% van onze Joodse medelanders vermoordt. Daar laat ik het verder bij. En als je hier in Nederland geboren wordt hoort dát gegeven dus bij je vaderlandse geschiedenis.
maandag 5 mei 2025 om 00:09
Die overheid is democratisch gekozen en van iedereen. Ik vind dit denken vanuit een dominante meerderheid niet echt passen bij dodenherdenking en bevrijdingsdag.
Dat dominante denken is nu precies wat zo gevaarlijk is. Dat een minderheid dingen moet slikken ook.
Ik vind ook niet dat het afgeschaft moet worden. En zeker het herdenken van de Holocaust niet. Maar ik ben wel voor verbreding denk ik. Terwijl daar ook allerlei nadelen aan zitten.
paradise wijzigde dit bericht op 05-05-2025 00:11
11.68% gewijzigd
maandag 5 mei 2025 om 00:10
En als je hier niet bent geboren?
En als je ouders hier niet zijn geboren?
Ik snap wat je bedoelt hoor. En ik twijfel ook over verbreding. Maar ik vraag me ook af of die verbreding geen democratische plicht is.
maandag 5 mei 2025 om 00:11
Dominant denken. Voor mij einde discussie.Paradise schreef: ↑05-05-2025 00:09Die overheid is democratisch gekozen en van iedereen. Ik vind dit denken vanuit een dominante meerderheid niet echt passen bij dodenherdenking en bevrijdingsdag.
Dat dominante denken is nu precies wat zo gevaarlijk is. Dat een minderheid dingen moet slikken ook.
Ik vind ook niet dat het afgeschaft moet worden.
maandag 5 mei 2025 om 00:12
Dat anderen iets moeten slikken zijn jouw woorden.
En verder: Nationale dodenherdenking wordt betaald door de overheid en neemt in ons culturele en historische bestel een grote rol in. Het is gewoon een dominant discours.
Volgens mij wil je dat toch ook?
paradise wijzigde dit bericht op 05-05-2025 00:13
1.74% gewijzigd
maandag 5 mei 2025 om 00:13
Dan nog steeds is het de geschiedenis van het land waar je bent komen wonen!
En die verbreding kan op heel veel andere dagen in het jaar. Maar het gaat hier niet om verbreding volgens mij. Eerder om de versmalling die jij lijkt te willen aambremgen. Want ja, al die nieuwelingen in het land willen ook wat te herdenken hebben immers en die oorlog is al 80 jaar hersacht, dus soit.
maandag 5 mei 2025 om 00:14
Zo blijft het niet gek dat sommigen zich tweederangs burgers voelen. Blijkbaar gaat de ene geschiedenis voor op de andere.meisje22 schreef: ↑05-05-2025 00:13Dan nog steeds is het de geschiedenis van het land waar je bent komen wonen!
En die verbreding kan op heel veel andere dagen in het jaar. Maar het gaat hier niet om verbreding volgens mij. Eerder om de versmalling die jij lijkt te willen aambremgen. Want ja, al die nieuwelingen in het land willen ook wat te herdenken hebben immers en die oorlog is al 80 jaar hersacht, dus soit.
maandag 5 mei 2025 om 00:16
Ik wil dan tijdens de volgende slavernij herdenking de huidige slaven in de VAE en Quatar herdenken. Passend lijkt me ook de Yezidi vrouwen die n og steeds als slaven worden gehouden (oa door Nederlanders, dus mooie link, lijkt me.
maandag 5 mei 2025 om 00:18
Nee hoor, de ene geschiedenis kan gewoon op een ander moment herdacht worden. Al is het natuurlijk wel zo dat als we alles van mensen uit hun landen van herkomsten hier ook moeten gaan herdenken (en andersom, onze herdenkingen moeten houden in andere landen dan Nederland, omdat we nu nou eenmaal niet meer in Nederland wonen) het een druk jaar wordt.
Maar dat is vast niet de bedoeling. Dat moet op de data die gelinkt zijn aan de periode 40-45, uiteraard.
meisje22 wijzigde dit bericht op 05-05-2025 00:22
26.45% gewijzigd
maandag 5 mei 2025 om 00:19
Ja, duh. In Nederland gaat de geschiedenis van Nederland voor de geschiedenis van andere landen. Dat lijkt me echt nogal wiedes. Er wonen over de hele wereld allerlei mensen in landen die van oorsprong niet de hunne zijn. Daar worden nationale herdenkingen ook niet aangepast aan wat al die mensen aan eigen bagage mee hebben genomen.
Maar volgens mij is dat nu niet eens de discussie geweest bij de alternatieve herdenking. Die wordt gerechtvaardigd door te zeggen dat er meer bij het heden, wat wereldwijd aan de gang is moet worden stilgestaan. Of zo begrijp ik het. Dat is een andere discussie.
What would Patsy do?
maandag 5 mei 2025 om 00:21
Nationale dodenherdenking gaat toch al over alle burgers die slachtoffer werden in oorlogssituaties en vredesmissies waar dan ook ter wereld?
De slavernij-herdenking is minder breed geformuleerd.
maandag 5 mei 2025 om 00:23
Ik weet niet of dat allemaal nogal zo wiedes is.Ladyday21 schreef: ↑05-05-2025 00:19Ja, duh. In Nederland gaat de geschiedenis van Nederland voor de geschiedenis van andere landen. Dat lijkt me echt nogal wiedes. Er wonen over de hele wereld allerlei mensen in landen die van oorsprong niet de hunne zijn. Daar worden nationale herdenkingen ook niet aangepast aan wat al die mensen aan eigen bagage mee hebben genomen.
Maar volgens mij is dat nu niet eens de discussie geweest bij de alternatieve herdenking. Die wordt gerechtvaardigd door te zeggen dat er meer bij het heden, wat wereldwijd aan de gang is moet worden stilgestaan. Of zo begrijp ik het. Dat is een andere discussie.
Er is nu ook al discussie over. Zie de alternatieve herdenking.
maandag 5 mei 2025 om 00:23
Nederlandse burgers en soldaten idd. Daarom heet het Nationale Dodenherdenking en niet Internationale herdenking.
En we kunnen de Slavernij herdenking natuurlijk ook veel verder trekken. Waarom niet? Waarom niet alle slaven herdenken? Er wonen hier ook Yezidi die als seksslaaf gemaakt zijn door Nederlanders in het kalifaat.