Situatie Midden-Oosten VII

07-03-2025 18:23 953 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
meisje22 schreef:
05-05-2025 00:23
Nederlandse burgers en soldaten idd. Daarom heet het Nationale Dodenherdenking en niet Internationale herdenking.

En we kunnen de Slavernij herdenking natuurlijk ook veel verder trekken. Waarom niet? Waarom niet alle slaven herdenken? Er wonen hier ook Yezidi die als seksslaaf gemaakt zijn door Nederlanders in het kalifaat.
Dit is een goed punt.

Verbreding is ook problematisch. En misschien ook geen goed idee.
Paradise schreef:
05-05-2025 00:25
En een Syrische Nederlander die is gevlucht onder Assad? Is die geen burger?
Je bent nu woordspelletjes aan het spelen. Doe ik niet aan mee. Je wat wat er bedoelt wordt.
meisje22 schreef:
05-05-2025 00:27
Je bent nu woordspelletjes aan het spelen. Doe ik niet aan mee. Je wat wat er bedoelt wordt.
Nee, ik speel oprecht geen woordspelletje.

Ik vind het interessant hoe er invulling wordt gegeven aan allerlei nationale dagen en hoe nieuwe Nederlanders zich daartoe moeten verhouden.
Kidneybean schreef:
30-04-2025 17:46
Dodenherdenking is voor mij het herdenken van alle doden als gevolg van oorlog overal te wereld. Ik snap dus wel dat er een andere organisatie opstaat met wat andere richtlijnen, zo lang alle doden herdacht worden. Ik dan weer geen problemen met het feit dat zij ook op 4 mei willen herdenken, het is een speciale dag voor dodenherdenking.

Gelukkig leven we in een land met deze vrijheden.
Dat zou het inderdaad kunnen zijn, maar dit is een nationale dodenherdenking.
Hakuna Matata
spinnetje_ schreef:
05-05-2025 00:35
Het wordt nationaal verwijst naar natie. En een natie is in principe een groep mensen.

Volgens sommige prognoses bestaat Nederland in 2100 voor de helft uit mensen die hier niet oorspronkelijk vandaan komen. Hun voorouders zijn hier aangekomen na de Tweede Wereldoorlog.

En hoe dan te herdenken? Hoe een nationale dodenherdenking op te tuigen als de meeste deelnemers van die natie thuis aan de keukentafel andere verhalen meekrijgen en hele andere dingen herdenken?

Ik heb het antwoord niet. Maar hierover niet nadenken is denk ik ook onverstandig.
spinnetje_ schreef:
05-05-2025 00:35
Spinnetje!

En met een duidelijke relatie tot de Tweede wereldoorlog. Als men massaal vind dat dat nu zo lang geleden is dat men daar geen behoefte meer aan heeft en het houdt op te bestaan, dan zij dat zo.

Ik hoef in ieder geval geen herdenking van de Tweede Wereldoorlog georganiseerd door een club opgericht door de man die de 3 van Breda vrij wilde laten.
What would Patsy do?
SurferRosa schreef:
30-04-2025 18:42
Treedt toe tot het Nationaal Comité 4 en 5 mei en breng verandering aan. Of herdenk in stilte wie je wil herdenken etc.

Dat alternatief lijkt wel sympathiek, maar naar mijn idee een beetje overbodig en nogal niet inclusief ipv wel. Zeg dan dat je écht alle gevallenen (militair en burger) ter wereld wil herdenken, dan ben je pas inclusief.
Nou, inderdaad. Mijn man had via insta gevraagd of hij daar de Israëlische slachtoffers mocht komen herdenken van 7 oktober en werd uiteraard geblokkeerd. Zo inclusief zijn ze dus.
Hakuna Matata
spinnetje_ schreef:
05-05-2025 00:41
Nou, inderdaad. Mijn man had via insta gevraagd of hij daar de Israëlische slachtoffers mocht komen herdenken van 7 oktober en werd uiteraard geblokkeerd. Zo inclusief zijn ze dus.
Oh, dat vroegen we ons hier ook al af. Ik zou aan nemen, dat het standpunt zou zijn, vanzelfsprekend, maar wel zonder Israëlische vlag. Maar blokkeren geeft wel een heel vreemd signaal.
What would Patsy do?
Paradise schreef:
04-05-2025 23:25
Het is een door de overheid betaald en mede georkestreerd evenement. Met de koning, live op televisie uitgezonden.

Ik vraag me of of de Dam vol blijft staan als de overheid zich er niet meer mee bemoeit en de koning voortaan iets anders gaat doen. Het is geen spontaan evenement.

Ik vond het als kind al ontroerend. Die twee minuten stilte. Daarna de taptoe gevolgd door het Wilhelmus. Met militaire officiele uniformen en mensen die salueren.
Het raakt me nog steeds. Maar het is ook een gebeurtenis met een nationalistisch karakter. Daar vind ik niets mis mee, maar het werpt ook de vraag op of het nog past bij een multicultureel land met inwoners uit alle windstreken.

Ik vind wel dat het herdenken van slachtoffers van de Holocaust een (grote) rol moet blijven spelen.
Ik vind het vooral militair. Heeft voor mij niet zoveel te maken met multicultureel. Het vlaggen en volkslied zou je wat mij betreft ook op Bevrijdingsdag kunnen doen. Maar dat gebeurt volgens mij bij de meeste herdenkingen ook helemaal niet. Op zich prima om te discussiëren over hoe je het landelijk vormgeeft als het bijvoorbeeld gaat om waar de koning is. Daar zijn natuurlijk ook andere opties voor te bedenken, zoals afwisselen. Maar dat heeft voor mij niet zoveel met multicultureel te maken.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Paradise schreef:
05-05-2025 00:14
Zo blijft het niet gek dat sommigen zich tweederangs burgers voelen. Blijkbaar gaat de ene geschiedenis voor op de andere.
Het lijkt je hoog te zitten, ook zoals je ineens (weer?) opduikt. Misschien een eigen topic openen hierover? Het gaat nu m.i. wel érg off-topic.
canis-felis schreef:
05-05-2025 00:52
Het lijkt je hoog te zitten, ook zoals je ineens (weer?) opduikt. Misschien een eigen topic openen hierover? Het gaat nu m.i. wel érg off-topic.
Waar heb je het allemaal over?
canis-felis schreef:
05-05-2025 00:47
Ik vind het vooral militair. Heeft voor mij niet zoveel te maken met multicultureel. Het vlaggen en volkslied zou je wat mij betreft ook op Bevrijdingsdag kunnen doen. Maar dat gebeurt volgens mij bij de meeste herdenkingen ook helemaal niet. Op zich prima om te discussiëren over hoe je het landelijk vormgeeft als het bijvoorbeeld gaat om waar de koning is. Daar zijn natuurlijk ook andere opties voor te bedenken, zoals afwisselen. Maar dat heeft voor mij niet zoveel met multicultureel te maken.
Ok, eens.
Paradise schreef:
05-05-2025 00:23
Ik weet niet of dat allemaal nogal zo wiedes is.

Er is nu ook al discussie over. Zie de alternatieve herdenking.
Nou, dat vind ik dus wel. Vanaf dat je in een ander land gaat wonen word je onderdeel van die geschiedenis en de toekomst. Ik vind het waanzin om te verwachten dat een land alle geschiedenissen van z’n nieuwe bewoners met terugwerkende kracht adopteert. En ook niet de toekomstige conflicten waar nieuwe bewoners zich door hun eigen geschiedenis nog verbonden mee voelen.
Ik vind wel dat wij als land ruimte moeten geven aan die gevoelens. Maar dat hoort voor mij dus niet bij een nationale (Nederlandse) herdenking. Daar moeten dan andere momenten voor gecreëerd worden.

Ik hoop in de toekomst naar Spanje te verhuizen. En daar zal binnen nationale vieringen en/of herdenkingen nooit ruimte zijn voor de Nederlandse geschiedenis of mijn persoonlijke geschiedenis en verdriet. En dat is prima.

Maar ik hoop vanaf dat moment wel mee te mogen doen aan de Spaanse geschiedenis en toekomst.
What would Patsy do?
Paradise schreef:
05-05-2025 00:30

Ik vind het interessant hoe er invulling wordt gegeven aan allerlei nationale dagen en hoe nieuwe Nederlanders zich daartoe moeten verhouden.

Ze moeten niets hoor, dat mogen zelf weten. Als ik emigreer verdiep ik me in de geschiedenis van het betreffende land en toon respect voor hun herdenkingen van hun doden. Zo'n herdenking zou voor mij geen aanleiding zijn me gepasseerd te voelen, omdat het niet perse relevant is voor mij of mijn voorouders.
Paradise schreef:
05-05-2025 01:00
Waar heb je het allemaal over?
Mijn punt was dat je de discussie een kant op stuurt en blijft sturen die nogal off-topic is.

"Ik vind het interessant hoe er invulling wordt gegeven aan allerlei nationale dagen en hoe nieuwe Nederlanders zich daartoe moeten verhouden."
Prachtig, open een topic. De voornaamste reden dat het in dit topic over de nationale herdenking ging is de worsteling die mensen daarin kunnen ervaren omdat voor hun gevoel voorbij wordt gegaan aan wat er in het Midden-Oosten, ook vanwege de regeringsvertegenwoordiging. Jouw punt over nieuwe Nederlanders is, zoals iemand anders ook al aangaf een andere discussie. En vooral off-topic.
canis-felis schreef:
05-05-2025 08:24
Mijn punt was dat je de discussie een kant op stuurt en blijft sturen die nogal off-topic is.

"Ik vind het interessant hoe er invulling wordt gegeven aan allerlei nationale dagen en hoe nieuwe Nederlanders zich daartoe moeten verhouden."
Prachtig, open een topic. De voornaamste reden dat het in dit topic over de nationale herdenking ging is de worsteling die mensen daarin kunnen ervaren omdat voor hun gevoel voorbij wordt gegaan aan wat er in het Midden-Oosten, ook vanwege de regeringsvertegenwoordiging. Jouw punt over nieuwe Nederlanders is, zoals iemand anders ook al aangaf een andere discussie. En vooral off-topic.
Ik begon hier met reageren omdat ik posts van anderen over het thema las.

Dat ik de discussie nu een kant op stuur is een onterecht verwijt.

Dan denk ik dat alle posts over dodenherdenking off-topic zijn. Want dit topic gaat over het midden-oosten, als ik het goed heb.

Maar genoeg stof tot nadenken.
canis-felis schreef:
05-05-2025 08:24
Ik weet nog steeds niet wat je bedoelt met dat ineens (weer) opduiken. Moet ik me ergens verplicht voorstellen? En dat het me hoog zit vind ik ook een vreemde opmerking.
Paradise schreef:
05-05-2025 00:25
En een Syrische Nederlander die is gevlucht onder Assad? Is die geen burger?

Jazeker, maar die kan dus ook meedoen aan onze nationale herdenking.

Als je het specifiek hebt over slachtoffers/conflicten die herdacht worden:
Als die van oorsprong Syrische, maar inmiddels Nederlandse burger ten tijde van zijn Nederlanderschap in naam van de staat heeft gevochten of verwond is geraakt of erger in internationale conflicten, ja, dan is het ook zijn herdenking.

Verder hebben we op 20 juni internationale dag van de vluchteling en hebben verschillende landen zo hun nationale herdenkingen en overige gedenkdagen.
Where is my mind?
Paradise schreef:
05-05-2025 08:33
Ik begon hier met reageren omdat ik posts van anderen over het thema las.

Dat ik de discussie nu een kant op stuur is een onterecht verwijt.

Dan denk ik dat alle posts over dodenherdenking off-topic zijn. Want dit topic gaat over het midden-oosten, als ik het goed heb.

Maar genoeg stof tot nadenken.
Jij víndt dat een onterecht verwijt, ook dat is wat anders. Ik heb al benoemd waarom ik de discussie in eerste instantie nog wel on topic vond. Maar ik heb geen zin om hierover met jou te blijven hakketakken, dat is evengoed off-topic.

En over je andere post. Heb ik ook al uitgelegd vanmorgen. Mag jij op jouw beurt vreemd vinden, evengoed als dat ik jouw manier van posten vreemd vind.
Ladyday21 schreef:
05-05-2025 00:39
Spinnetje!

En met een duidelijke relatie tot de Tweede wereldoorlog. Als men massaal vind dat dat nu zo lang geleden is dat men daar geen behoefte meer aan heeft en het houdt op te bestaan, dan zij dat zo.

Ik hoef in ieder geval geen herdenking van de Tweede Wereldoorlog georganiseerd door een club opgericht door de man die de 3 van Breda vrij wilde laten.
Ladyday! :hello:

En verder eens. En bedoel je Dries van Agt over de drie van Breda of heb ik iets gemist?
Hakuna Matata
canis-felis schreef:
05-05-2025 11:59
Jij víndt dat een onterecht verwijt, ook dat is wat anders. Ik heb al benoemd waarom ik de discussie in eerste instantie nog wel on topic vond. Maar ik heb geen zin om hierover met jou te blijven hakketakken, dat is evengoed off-topic.

En over je andere post. Heb ik ook al uitgelegd vanmorgen. Mag jij op jouw beurt vreemd vinden, evengoed als dat ik jouw manier van posten vreemd vind.
Ik weet niet wat je allemaal uitkraamt. Ik snap die vijandigheid ook niet.

Dat het off topic is, ben ik met je eens. Maar daar had je het ook bij kunnen laten inplaats van allerlei vage toespelingen te maken.
paradise wijzigde dit bericht op 05-05-2025 14:06
11.07% gewijzigd
spinnetje_ schreef:
05-05-2025 12:06
Ladyday! :hello:

En verder eens. En bedoel je Dries van Agt over de drie van Breda of heb ik iets gemist?
Natuurlijk bedoel ik Dries van Agt. Als dat de enige herdenking is die dan overblijft, dan doe ík niet meer mee. Dat bedoelde ik.
What would Patsy do?
Paradise schreef:

Ik ben er 1 van buitenlandse ouders/ nieuwe Nederlander van na de 2e wereldoorlog.
Alsof ik/we een invulling moeten geven aan allerlei nationale dagen? Mijne god, ik respecteer de Nederlandse nationale herdenking! Ik blijf ervan af....
Jeetje wat een discussie om niks. Je krijgt op de Nederlandse scholen geschiedenis. Bij ouderen een inburgering, waarin de 2e WO aan bod komt. Ik snap de ophef geheel niet. Mijn man herdenkt echt wo. Zijn ouders moesten uit huis op de vlucht. Ik herdenk in gedachten anders. Allemaal prima, ook voor niet Nederlanders.
Paradise schreef:

Ik heb familie wonen in diverse buitenlanden. Ik heb nog nooit gehoord dat die zich buitengesloten voelden omdat de Nederlandse geschiedenis niet aan bod kwam tijdens nationale feestdagen of herdenkingen aldaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven