Mode & Beauty alle pijlers

Help Kledingtips man - bruiloftsgast gezocht

06-05-2025 22:56 109 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Ik hoop dat jullie mijn vriend kunnen helpen. Hij is uitgenodigd op een bruiloft en de laatste keer dat hij op een trouwerij was is best lang geleden. Hij moet dus op zoek naar een geschikte outfit.

Nu draagt hij nooit pakken en is dat helemaal niet zijn stijl.
Wat hij gebruikelijk draagt zijn jeans, vans of andere sneakers, t-shirts en truien 😉 En als hij enigszins netjes voor de dag wilt komen een Carhartt blouse van dikkere stof die hij dan open draagt.
Qua merken denk aan: Obey, veel van Carhartt , Patagonia, Levi’s, Vans

Dresscode van het feest is “Feestelijk” met als omschrijving oa “elegante outfit” “dansschoenen”

En nu?!
Wie heeft voor ons outfit ideeën/inspiratie/webshops..
Wat past binnen de smaak van mijn vriend maar is feestelijk en elegant genoeg voor een bruiloft..
Het is trouwens in mei.

Dank alvast voor het meedenken!
Wissewis schreef:
07-05-2025 17:54
Tja, hier check ik af en toe toch écht wat zijn plannen zijn daarrond.

Anders kan ik wel eens vaststellen dat ie op zo'n moment zijn slechte afgesleten jeans aanheeft en een oude fleece-trui met vlekken.
En een zwart Zeeman-t-shirt.

Hem boeit het toch écht niet dat ik dat voor een feest - zeker aan mijn kant van de familie - maar niets vindt.

Hij mag van mij gerust mee in jeans, maar dan wel een degelijke.
En hij heeft hemden in de kast, dus hij trekt over dat zwart t-shirt maar één van die hemden aan.
Dat hij halverwege het feest dat ding uittrekt omdat ie liever in t-shirt rondloopt ... I don't care. Het gaat mij standaard vooral om hoe ie binnenkomt.

Hij is met mij getrouwd in een zwarte jeans :-).
Met het nodige duw- en trek-werk van zijn toekomstige schoonmoeder had ie zowaar wel een wit hemd aan ipv het grijs dik carreau-hemd dat al 20 jaar afgesleten in de kast hing en dat ie eerst wou "want enkel in zwart t-shirt is maar kaal en weet ik dat mijn vrouw-to-be liever niet wil".

Ik koop trouwens niets in zijn plaats. In de winkel doet hij volkomen zijn zin.
Maar ik stuur hem dus bij feestjes aan mijn kant van de familie wel soms terug naar boven voor beter geschikte spullen.
Een trui zonder vlekken is evenveel moeite om aan te doen dan één mét vlekken.
Die man wordt er niet zo snel op afgerekend, want ja, mannen he. Die zien dat allemaal niet, dus die kunnen daar niet zoveel aan doen.
Die hebben gewoon niet zoveel met mode want zijn druk met belangrijke dingen.
Voor vrouwen gelden heel andere regels, en je wordt ook nog afgerekend op de kleding van je man/ gezin.

Moet je jouw bericht voorstellen in omgekeerde rollen.
'Met het nodige duw- en trek-werk van haar toekomstige schoonvader had ze zowaar wel een wit bloesje aan ipv het grijs dik carreau-hemd dat al 20 jaar afgesleten in de kast hing en dat ze eerst wou "want enkel in zwart t-shirt is maar kaal en weet ik dat mijn man-to-be liever niet wil".'
Itsnojoke schreef:
07-05-2025 15:40
Eens. Ik begrijp beste dat pakken misschien niet iemands stijl zijn, maar ja, soms vraagt de gelegenheid daar nou eenmaal om. Ik kan ook niet zeggen 'een galajurk is niet mijn stijl' en dan in jeans naar een galafeest gaan. Natuurlijk is een galajurk niet mijn gewone stijl, dat spreekt voor zich. Maar het is gelegenheidskleding. Voor veel mannen geldt dat voor een pak ook. Een jeans voldoet echt niet aan de betreffende dresscode.
Ga gewoon naar een echt goede zaak, bijvoorbeeld van Tilburg in Nistelrode, en laat je een leuk pak adviseren. hoeft echt geen driedelig rokkostuum te zijn; er zijn best wat minder formele opties.
Ik vind dit echt prima kunnen naar een bruiloft:

Afbeelding

Eens met Moi over slechtzittende pakken bij mannen die nooit pakken dragen, krijg je dit:

Afbeelding
Itsnojoke schreef:
07-05-2025 15:49
Er zijn nou eenmaal gelegenheden waar het gebruikelijk is dat je bepaalde gebruiken hanteert. Bijvoorbeeld in ons land is dat: donkere kleding dragen op begrafenissen. Op je bruiloft geen hysterische dresscode eisen, maar ook: de gevraagde dresscode respecteren.

Ik vind zelf niet dat ik mensen veroordeel, al vind ik het wel ooit jammer als ik zie dat sommige mensen er altijd hetzelfde uitzien, of ze nou naar de bakker, een begrafenis of een feest of bruiloft gaan. Of nou ja, eigenlijk oordeel ik wel een beetje, want ik vind het respectvoller naar je gastvrouw/gastheer om te laten merken dat je je best hebt gedaan.

Voorbeeld, en ja, eigenlijk is dat wel een oordeel: mijn schoonzussen droegen op mijn bruiloft allebei een driekwartbroek met zakken op de zijkant, en een wijd t-shirt erboven. Platte sandalen als schoenen. Geen make-up of iets aan hun haar gedaan. Er was geen dresscode, maar ik vond het toch best wel een beetje jammer, zelfs een beetje verdrietig, dat ze zo overduidelijk niet van plan waren om ook maar íets van moeite te doen voor de gelegenheid. Er was geen dresscode en de rest was zeker niet in groot gala, maar toch staken ze flink af.
Voor mij ging dat niet om hoe het hoort. Maar meer als een boodschap van "ik wil geen moeite voor jou doen".

Niemand hoeft in een maatkostuum of galajurk, maar je look een beetje, binnen je eigen stijl, aanpassen aan de gelegenheid vind ik een kwestie van beleefdheid en sociale omgangsvormen.

Ik vind schoon, heel en passend bij het weer persoonlijk een nogal lage lat.
Weinig van gemerkt bij de laatste crematies/begrafenissen van (oude!) mensen die ik de afgelopen jaren heb gehad. Ik was zwaar in de minderheid in mijn donkere kleding.
Yakuzakiko schreef:
07-05-2025 18:15
Die man wordt er niet zo snel op afgerekend, want ja, mannen he. Die zien dat allemaal niet, dus die kunnen daar niet zoveel aan doen.
Die hebben gewoon niet zoveel met mode want zijn druk met belangrijke dingen.
Voor vrouwen gelden heel andere regels, en je wordt ook nog afgerekend op de kleding van je man/ gezin.

Moet je jouw bericht voorstellen in omgekeerde rollen.
'Met het nodige duw- en trek-werk van haar toekomstige schoonvader had ze zowaar wel een wit bloesje aan ipv het grijs dik carreau-hemd dat al 20 jaar afgesleten in de kast hing en dat ze eerst wou "want enkel in zwart t-shirt is maar kaal en weet ik dat mijn man-to-be liever niet wil".'
Bwah ... Als hij het belangrijk vindt mag hij perfect ook voorstellen doen voor mij.

Ik vraag hem ook geregeld om advies - zeker bij feestjes* - en hij gaat geregeld mee shoppen.
Het is hier toch echt geen éénrichtingsverkeer.

En als mijn schoonvader een mening had gehad had hij die heus mogen geven.

*Het is op die manier vaak dat ik ontdek wat hij voor dat feestje zelf wil aandoen.
Als ik zelf weer eens een uur voor mijn kast sta te twijfelen. En hij na een tijd mag meedenken omdat ik er 2 uur later anders nog sta.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Yakuzakiko schreef:
07-05-2025 16:11
Een volwassen man zoekt toch gewoon zelf uit wat hij aantrekt? Waarom ben jij met zijn kleding bezig?
Wat flauw zeg. Zie niet wat er mis mee is als mijn vriend totaal buiten zijn comfortzone kleding moet uitzoeken en mij daarbij om hulp vraagt?
Als ik naar een bruiloft zou gaan ( waar ik dus nooit geweest ben) zou ik mijn vriend ook vragen om advies. Zou dan zelf opties hebben, maar zou hem hier zeker ook bij betrekken en hem op advies vragen.
Zie niet wat er mis is met elkaar helpen.
Star⁴ schreef:
07-05-2025 18:11
Fijn dat Italianen zo goed gekleed zijn, de rest van de opvoeding wordt geen aandacht aan besteed zo te lezen.
:rofl:
Maar mensen gaan voorbij
Itsnojoke schreef:
07-05-2025 15:49
Er zijn nou eenmaal gelegenheden waar het gebruikelijk is dat je bepaalde gebruiken hanteert. Bijvoorbeeld in ons land is dat: donkere kleding dragen op begrafenissen. Op je bruiloft geen hysterische dresscode eisen, maar ook: de gevraagde dresscode respecteren.

Ik vind zelf niet dat ik mensen veroordeel, al vind ik het wel ooit jammer als ik zie dat sommige mensen er altijd hetzelfde uitzien, of ze nou naar de bakker, een begrafenis of een feest of bruiloft gaan. Of nou ja, eigenlijk oordeel ik wel een beetje, want ik vind het respectvoller naar je gastvrouw/gastheer om te laten merken dat je je best hebt gedaan.

Voorbeeld, en ja, eigenlijk is dat wel een oordeel: mijn schoonzussen droegen op mijn bruiloft allebei een driekwartbroek met zakken op de zijkant, en een wijd t-shirt erboven. Platte sandalen als schoenen. Geen make-up of iets aan hun haar gedaan. Er was geen dresscode, maar ik vond het toch best wel een beetje jammer, zelfs een beetje verdrietig, dat ze zo overduidelijk niet van plan waren om ook maar íets van moeite te doen voor de gelegenheid. Er was geen dresscode en de rest was zeker niet in groot gala, maar toch staken ze flink af.
Voor mij ging dat niet om hoe het hoort. Maar meer als een boodschap van "ik wil geen moeite voor jou doen".

Niemand hoeft in een maatkostuum of galajurk, maar je look een beetje, binnen je eigen stijl, aanpassen aan de gelegenheid vind ik een kwestie van beleefdheid en sociale omgangsvormen.

Ik vind schoon, heel en passend bij het weer persoonlijk een nogal lage lat.
Donkere kleding op een begrafenis??
Vroeger ja dat heb ik al heel lang niet meer gezien hoor.
Star⁴ schreef:
07-05-2025 18:19
Ik vind dit echt prima kunnen naar een bruiloft:

Afbeelding

Eens met Moi over slechtzittende pakken bij mannen die nooit pakken dragen, krijg je dit:

Afbeelding
Zelfs bij een goed zittend pak zie je dat iemand ongemakkelijk beweegt.

En verder vind ik jouw voorbeelden echt prima kunnen!
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Tafelkleed schreef:
07-05-2025 18:50
Donkere kleding op een begrafenis??
Vroeger ja dat heb ik al heel lang niet meer gezien hoor.
Hier is het nog wel vrij standaard.

Maar de helft van de mannen loopt daarbij wel in een donkere jeans rond.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Star⁴ schreef:
07-05-2025 18:11
Fijn dat Italianen zo goed gekleed zijn, de rest van de opvoeding wordt geen aandacht aan besteed zo te lezen.

:biggrin:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Een chino met een overhemd.

https://nl.tommy.com/scanton-slim-chino-dm0dm09595c87 Als het een echte spijkerbroekendrager is zal die tegen zoiets toch geen al te grote bezwaren hebben ?

https://nl.tommy.com/denton-satijnen-ch ... mw37873c1o
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 07-05-2025 20:42
84.94% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Vorig jaar een bruiloft in Valencia gehad met gasten vanuit heel Europa. Daar geen spijkerbroeken gezien, maar ook geen jasjes. Begin mei hier in NL wel spijkerbroeken, maar dan met een blouse en jasje.

Wat ik mooi vind (helaas niet bij mezelf) is dat er steeds meer mooie (broek)pakken te zien zijn bij vrouwen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Fantastische suggestie natuurlijk van Star, maar de vriend van TO vindt een openhangend Carhartt shirt al een soort van colbert als ik de OP moet geloven.
Over Valencia gesproken, ik zag laatst Valensia (van Gaia) en die had nog steeds een leuk gezicht. Wel gek haar.
Afbeelding
Yakuzakiko schreef:
07-05-2025 20:49
Over Valencia gesproken, ik zag laatst Valensia (van Gaia) en die had nog steeds een leuk gezicht. Wel gek haar.
Afbeelding
Valensia :heart:
Afbeelding

Ook mooi; dezelfde kleur.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yakuzakiko schreef:
07-05-2025 20:49
Afbeelding
Wat een mooie man!

Maar op een mannenforum waar een man hulp komt vragen over de kleding van zijn vriendin, zou het wel ongepast zijn om ineens over een mooie vrouw van vroeger en haar rare haar te beginnen hoor
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
blijfgewoonbianca schreef:
07-05-2025 20:58
Afbeelding

Ik vind dit en het bovenste voorbeeld van Star een stuk gekleder dan Leonardo in dat pak (onderste van Star).

Een mooie jeans kan echt een stuk netter zijn dat een een pantalon.
feow schreef:
07-05-2025 21:03
Wat een mooie man!

Maar op een mannenforum waar een man hulp komt vragen over de kleding van zijn vriendin, zou het wel ongepast zijn om ineens over een mooie vrouw van vroeger en haar rare haar te beginnen hoor
Welnee, dat zou daar ook prima kunnen. Bovendien vind ik Valensia's haar best wel leuk zolang het maar niet in mijn mond komt bij het zoenen.
Star⁴ schreef:
07-05-2025 18:21
Weinig van gemerkt bij de laatste crematies/begrafenissen van (oude!) mensen die ik de afgelopen jaren heb gehad. Ik was zwaar in de minderheid in mijn donkere kleding.
Inderdaad. Er is een groep mensen die daar stug aan vast blijft houden en boos is dat de rest – die is meegegaan met de tijd – zich daar niet aan houdt.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Yakuzakiko schreef:
07-05-2025 18:01
Precies dit. De kleding van het hele gezin wordt onder de vrouwentaken geschaard. Heeft niets met interesse te maken.
Je ziet vaak pas hoe raar iets is, wat eerst normaal leek, als je de rollen omdraait.
Mee eens! ik vind de rolverdeling wel leuker gelijk te trekken door 'mannen gaan ook voor vrouwen shoppen' in te voeren dan de oplossing 'vrouwen mogen zich niet meer met mannenkleding bemoeien'.

On topic: Vans zijn er in zoveel kleuren, die kun je er op uit kiezen dat de schoenen een geheel vormen met de rest (bijvoorbeeld een kleur of patroon van de schoen laten terugkomen in de pochet, en dan geen stropdas en overhemd niet helemaal dichtknopen).
Een feest is een concept hè, waarin je iets viert en hierbij passen gebruiken die dat concept behelzen. Maar als je vindt dat iemand geen 'feestelijke' kleding aanhoeft, waarom dan wel een feestelijke locatie, bloemen, feestelijk eten, trouwkaarten, muziek, toespraken, foto's, spelletjes, trouwringen, gebruiken/gebaren als hand geven/zoenen et cetera? Kunnen we niet gewoon ja zeggen bij het gemeentehuis en daarna met een biertje en blokje kaas thuis kletsen? Doe dan ook gewoon je dagelijkse t shirt en broek aan.

Tuurlijk kun je zelf een mening hebben over wat feestelijk is en dit verandert in de tijd en per groep/niche.
Veel mensen willen graag gebruiken, rituelen en daar past een feest bij.
Niet voor niks is er nog geen definitief vuurwerkverbod (wel een intentie inmiddels) na al die jaren en gaan we massaal aan de oliebollen, Kerstdiners, kerstbomen, Sintvieringen.

Ikzelf vind feest leuk met alles erop en eraan. En ja, ik vind het jammer dat iemand dan niet meedoet met het concept feest. Ik zal nooit iemand weigeren. Ik heb ook wel eens afwijkend gebruik. Ik drink geen drank hoe feestelijk jouw feest ook mogen zijn.
It-is-joysjuhhh schreef:
08-05-2025 08:45
Een feest is een concept hè, waarin je iets viert en hierbij passen gebruiken die dat concept behelzen.
....

Ik heb ook wel eens afwijkend gebruik. Ik drink geen drank hoe feestelijk jouw feest ook mogen zijn.
Maar voor andere mensen is het pas een feest als er flink gezopen wordt.

Joh, doe niet zo kinderachtig/ stijf/ saai dat je niet drinkt! Neem er eentje, daar word je wat gezelliger van! Het is feest! Drank hoort bij het concept!

Ben jij dan bereid om je eigen afwijkende gebruiken aan te passen voor de organisator van het feest omdat het anders voor hem/ haar geen echt feest is?
Kaatje_Ka schreef:
07-05-2025 15:48
Die suggestie van Pelle vind ik er uitzien alsof hij zijn jasje is vergeten.
En een te kleine/korte broek heeft gekocht...
blijfgewoonbianca schreef:
07-05-2025 20:58
Afbeelding

Hij ziet eruit alsof hij op Schiphol werkt of ergens bij de deur staat...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven