Werk & Studie alle pijlers

Ben jij nog tevreden?

09-05-2025 22:06 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Allereerst als hier al een topic van bestaat, sorry. Dan kan deze gesloten worden.

Nav het eindexamen topic vroeg ik mij af of de mensen die al langer geleden examen deden nog steeds tevreden zijn met de (studie)keuze(s) van toen?

Ben je misschien toch iets anders gaan studeren?
Iets anders gaan doen in een ander werkgebied en hoe heb je dat aangepakt?
Kwam je hier meteen achter of jaren later pas?

Ik zal zelf beginnen onder dit bericht.
teddydeniffler wijzigde dit bericht op 09-05-2025 22:07
Reden: Letter te veel
0.11% gewijzigd
Ik heb eerst een praktijk opleiding gedaan en toen 4 jaar gewerkt. Hierna wilde ik meer verdieping en heb ik een studie opgepakt in de voeding. Super leuk, helaas loopt het alleen niet zoals ik ooit hoopte. Nu jaren later denk ik had ik toch nog verder door moeten gaan met leren?

Het voelt niet meer zo goed als eerst de keuzes. Nu denk ik toch dat een meer richting de hulpverlening wil. Nuttig zijn voor de samenleving. Het is alleen eng om het meer bekende op te geven voor iets waar je nog geen uitzicht op hebt. Uiteindelijk lijkt het of je toch beetje blijft hangen in het bekende.
Ik heb jaren gewerkt in mijn vakgebied (hbo+ grschoold) toen was ik het tijdens covid helemaal beu.
Omgeschoold naar de zorg, dat doe ik met heel veel liefde.
Maar de overuren, gebrek aan personeel,veel te wisselende en dubbele diensten, de onrust, de druk, lage verdiensten en het gezeik van hogerhand maakt dat ik de zorg weer verlaat en terug ga naar het mkb
Mijn studie was interessant (een natuurwetenschap), maar aan het einde wilde ik iets anders doen en nu wil ik weer iets met mijn studie doen.

Ik ben eigenlijk van plan een technische opleiding te volgen (voltijd, ik heb genoeg spaargeld) waar ik mijn kennis toe kan passen.

Ik kan daarna nog 10 jaar werken tot mijn pensioen.
En dan hopelijk in mijn vakgebied.
Ik heb een taal gestudeerd waarvan iedereen dacht dat het volkomen nutteloos zou zijn, of misschien iets minder negatief, maar zeker niet positief. Maar ik vond het leuk en heb eigenlijk altijd gedaan wat op mijn pad kwam, geen uitgestippeld carrièrepad. Ik heb altijd leuke banen gehad, bij bedrijven waar het heel goed van pas kwam dat ik die taal + Nederlands beheers. Ik verdien er uiteindelijk een heel goede boterham mee, met die rare taal :hihi:
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Ik heb een letterenstudie gedaan, maar als ik nu voor de keuze zou hebben gestaan, had ik rechten gekozen. Maar ik ben inmiddels 50, ben tevreden met mijn huidige baan en heb geen zin meer nog aan een complete WO-opleiding te beginnen. Dus die rechtenstudie gaat er niet meer van komen.
Gekozen voor de makkelijke weg, mbo zonder moeite. Kon denk ik makkelijk hbo, maar geen zin en direct na mbo diploma een baan aangeboden gekregen.
Werk en functioneer op hbo niveau in de zorg, functioneer meer dan prima maar merk toch dat ik met mijn mbo moeilijk binnenkom bij andere organisaties omdat zij puur naar opleidingsniveau kijken. Ook meegemaakt dat ik vanwege m’n mbo een salarisschaal lager ingeschaald zou worden dan collega met hbo papier, want ik had alleen een mbo diploma.. vriendelijk voor bedankt.

Ondanks ik het echt dikke onzin vind dat er zo naar papiertje gekeken wordt, baal ik toch wel dat is destijds niet direct hbo er achteraan heb gedaan. Nu heb ik er echt de motivatie niet voor, mede omdat ik dus al ruimschoots de kennis en ervaring heb. Zou niet per se wat nieuws leren.

Wel blij dat ik in de zorg werk, maar zou ook wel graag wat meer zeggenschap over rooster willen hebben.
Ik heb geen spijt van mijn opleidingen maar als ik van te voren had geweten wat ik nu weet had ik een andere keuze gemaakt.

Bij een studie vond ik een onderdeel heel leuk en omdat ik echt nog niet wist wat ik wilde dacht ik van ik gebruik die als opstapje. Daarna een leuke opleiding gedaan waarbij ik wel alles leuk vond maar toen ik eenmaal klaar was, was de situatie qua banen die tijdens de opleiding werd verteld wel anders dan de werkelijkheid. Als in er was amper werk in te vinden, veel competitie etc. Eindstand: Ik heb naderhand nooit wat met mijn opleidingen gedaan. Ik ben ook nog steeds zoekende van wat ik nou echt leuk vind qua baan. Ik weet dat iedere baan minder leuke dingen heeft maar heb nog geen een baan gehad waarvan ik denk je dit wil ik wel blijven doen tot mijn pensioen ofzo.
Ben soms dus best wel jaloers op mensen die voor zichzelf de perfecte baan hebben gevonden die ze echt leuk vinden en iedere dag met veel plezier doen.
Ik zit in het onderwijs (met uiteraard bijbehorende opleiding). In de tijd toen de banen niet voor het oprapen lagen wel eens getwijfeld of ik iets anders wilde, maar kon niks anders bedacht krijgen dat me leuker leek. Dus blijven plakken. Al bijna 30 jaar en ga nog ieder dag met veel plezier.

Elders zou ik vast meer kunnen verdienen (in de zakenwereld of zo), maar het plezier dat ik in mijn werk heb vind ik belangrijker dan dat extra geld dat ik zou kunnen verdienen.
Nee, ik wist helemaal niet wat wat ik wilde en ben dan maar leraar geworden. Achteraf gezien had ik naar de school voor journalistiek moeten gaan, dat had heel goed bij me gepast.
Our little life is rounded with a sleep
Ik heb 12 jaar in de zorg gewerkt na het behalen van m'n MBO. Op mijn 31 ben ik een HBO opleiding gaan doen en de overstap naar het onderwijs gemaakt.
Het was pittig, werken, studeren en een gezin draaiende houden. Maar ik heb er geen moment spijt van!
Ik ben ergens in de 40 en ben me nu aan het omscholen. Dat gaat goed. Heb een dubbele bachelor afgerond en ben nu part-time in de sector aan het werk terwijl ik een master volg. Dan kan ik vast werkervaring opdoen. En het is beter voor de financiën. Hierna wil ik nog een master volgen als alles meezit. Ik zit wel in een sector waar een enorm tekort is. Dus ik hoef niet bang te zijn dat er later geen werk voor me zal zijn.
Ik heb door de situatie thuis niet kunnen studeren wat ik wou. Altijd jammer gevonden.
Maar steeds een plantrekker geweest, leuke dingen gedaan en als +40 omgeschoold.
Ik heb destijds rechten gestudeerd en zou die studie nog steeds gekozen hebben. Ik ben werkzaam binnen mijn vakgebied en vind mijn werk oprecht leuk en de studie best veelzijdig. Ik denk ook dat het een studie is die bij mij past.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik heb een jaar kunstacademie gedaan, een opleiding in een sociaal agogische richting afgerond en daarna in twee jaar de pabo gedaan. Bij elkaar een mooi pakket voor het mooie onderwijs waar ik in mag werken.
Mijn eerste studie is de juiste keuze geweest. Of nou ja, over de opleiding zelf ben ik nooit heel erg te spreken geweest. Ze zijn de enigste die opleiden voor dat specifieke vakgebied (15 studieplaatsen per jaar), maar toen ik daar eenmaal doorheen was, kwam ik wel makkelijk op de plek waar ik hoorde.

Heb er daarna deeltijd nog een tweede studie bijgedaan als "backup" en na afstuderen even wat werkervaring opgedaan, maar was daar doodongelukkig. Dus dat blijft wat mij betreft ook echt een backup.

Ik ken de verhalen van mensen die "niet weten wat ze nou echt leuk vinden of willen" wel uit mijn omgeving, maar zelf niet. Dat lijkt mij heel frustrerend. Ik prijs mezelf dan ook erg gelukkig dat ik al vrij jong wist wat ik wilde en in een rechte lijn erop af heb kunnen gaan.
s7rin wijzigde dit bericht op 10-05-2025 07:50
21.71% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Graze schreef:
10-05-2025 00:43
Ik ben ook nog steeds zoekende van wat ik nou echt leuk vind qua baan. Ik weet dat iedere baan minder leuke dingen heeft maar heb nog geen een baan gehad waarvan ik denk je dit wil ik wel blijven doen tot mijn pensioen ofzo.
Ben soms dus best wel jaloers op mensen die voor zichzelf de perfecte baan hebben gevonden die ze echt leuk vinden en iedere dag met veel plezier doen.
Deze zinnen zouden door mij geschreven kunnen zijn. Ik heb twee universitaire studies gedaan, maar achteraf gezien heb ik steeds te pragmatische keuzes gemaakt. Meer gekeken naar wat werk oplevert dan naar wat mijn passie is, denk ik. Ik ben midden 40 en ben 10 jaar geleden via zij-instroom docent op het mbo geworden. Uiteindelijk werk ik nu in een beleidsfunctie in het onderwijs. Na vier jaar had ik de klas wel gezien.
Al met al heb ik best wat dingen geprobeerd in mijn werk, af en toe een ander pad ingeslagen. Maar voor niets loop ik echt warm. Het is wel oké, maar ook niet meer dan dat.

Ik lees hier meer mensen die na hun 40e nog een carrièreswitch hebben gemaakt. Ik ben eigenlijk best benieuwd hoe je dan hebt ontdekt wat je wel echt leuk vindt. Bij toeval? Een loopbaancoach? Ik zou graag nog eens een switch maken, echt een baan met plezier doen. Maar hoe? Dat vind ik best een vraagstuk.
Mistborn schreef:
10-05-2025 07:37
Ik heb een jaar kunstacademie gedaan, een opleiding in een sociaal agogische richting afgerond en daarna in twee jaar de pabo gedaan. Bij elkaar een mooi pakket voor het mooie onderwijs waar ik in mag werken.
Hey wat leuk! Ik heb ook Academie gedaan, twee keer het eerste jaar. Binnenkomen was voor mij geen probleem, blijven plakken wel ;)

Mijn loopbaan:
Jaar kunstacademie Den Haag, jaar kunstacademie Arnhem, jaar werken bij een prepress bedrijf Haarlem, jaar in Schotland wonen, hbo communicatie, schrijven voor verschillende vaktijdschriften en losse tekst opdrachten, free lancen voor enkele lokale kranten, cursussen in richting boekhouden ( de laatste rondde ik zwanger af) en nu al 11 jaar in de financiële richting. Dit is soms best saai dus een prettige omgeving is van levensbelang. Het werk zelf vind ik meestal leuk.
Opleiding voor de mode gedaan. Ik ben coupeuse. Daar nooit in gewerkt.

Drie jaar in diverse winkels gewerkt (geen mode)

Veertien jaar bij een bank gewerkt.

Vijf jaar werkloos geweest.

En toen omgeschoold naar onderwijs, en daar ga ik mijn pensioen wel halen. Leukste wat ik ooit gedaan heb. Dankbaarste wat ik ooit gedaan heb.
Op zich wel. Toen ik begon met mijn eerste hbo studie wist ik al in de eerste week dat ik niet in dat vakgebied wilde gaan werken. Wel de studie afgemaakt, want stoppen zit niet zo in mijn systeem. Toch ook min of meer in die richting aan het werk gegaan. Een bepaald onderdeel van de studie en het werk vond ik wel heel leuk. Daar heb ik toen nog een deeltijd post hbo opleiding in gevolgd. Dat werk doe ik nu 20 jaar later nog steeds. Ik vind het ook nog steeds leuk, maar door constant wijzigende wetgeving ben ik het soms wel zat aan het worden. En ik ben inmiddels werkgever/leidinggevende, maar dat ligt me totaal niet. Ik zou liever gewoon lekker mijn vak uitvoeren en al dat management gedoe niet.

Ik zie mezelf nog wel een keer mijn bedrijf verkopen en dan gewoon in mijn uppie nog een paar jaar als zzp’er doorgaan.
Ik ben heel tevreden met mijn werk. Ben direct na mijn afstuderen op een goeie plek terecht gekomen, waar ik al vrij vlot me kon inkopen. Het is een bloeiend bedrijf met genoeg toekomstperspectief als ik het vergelijk met anderen in mijn vakgebied. Nog een jaar of tien en dan verkoop ik het en kan ik rentenieren of nog een beetje bijklussen elders als ik wil.

Toch vraag ik me wel eens af hoe mijn leven was verlopen als ik wiskunde was gaan studeren. Dat was mijn beste vak op de middelbare school, en het leek me toen te eenzijdig om te studeren. Pas later ben ik in gaan zien waar je allemaal kunt werken na je doctoraal wiskunde. Zou ik dan ook wel zijn gaan ondernemen? Zou ik in loondienst wel net zo blij zijn geweest? In hoeverre is mijn eigen zaak runnen belangrijk voor mij?
Coffee is never my cup of tea
Pamflet schreef:
10-05-2025 07:48
Deze zinnen zouden door mij geschreven kunnen zijn. Ik heb twee universitaire studies gedaan, maar achteraf gezien heb ik steeds te pragmatische keuzes gemaakt. Meer gekeken naar wat werk oplevert dan naar wat mijn passie is, denk ik. Ik ben midden 40 en ben 10 jaar geleden via zij-instroom docent op het mbo geworden. Uiteindelijk werk ik nu in een beleidsfunctie in het onderwijs. Na vier jaar had ik de klas wel gezien.
Al met al heb ik best wat dingen geprobeerd in mijn werk, af en toe een ander pad ingeslagen. Maar voor niets loop ik echt warm. Het is wel oké, maar ook niet meer dan dat.

Ik lees hier meer mensen die na hun 40e nog een carrièreswitch hebben gemaakt. Ik ben eigenlijk best benieuwd hoe je dan hebt ontdekt wat je wel echt leuk vindt. Bij toeval? Een loopbaancoach? Ik zou graag nog eens een switch maken, echt een baan met plezier doen. Maar hoe? Dat vind ik best een vraagstuk.

Bij mij was het toeval. Tijdens mijn mbo opleiding vonden docenten en medeleerlingen dat ik een carrière in het onderwijs moest overwegen omdat ik praktische dingen zo goed kon uitleggen. Ik heb wel eens iets staan uitleggen aan de hele klas wat bijna niemand snapte na de uitleg van de docent.

Ruim twintig jaar later, was ik aan het helpen op de school van mijn kinderen. Project waarbij leerkracht en ik in drie groepen steeds hetzelfde gingen knutselen. Zij legde het twee keer uit een bij de derde keer was er iets aan de hand waarvoor zij de klas uitliep. Vijftien verwachtingsvolle koppies voor mijn neus. Dus ik dacht: ik begin maar vast. En toen dacht ik: Dit is leuk! Dit wil ik doen, voor de rest van mijn werkende leven. Ik ben nu leerkrachtondersteuner. Sta regelmatig voor een halve groep van een combinatiegroep verder werk ik met groepjes van vier tot acht kinderen.
Ik ben wel tevreden met waar ik ben en wat ik doe, maar als ik mijn keuzes mbt school over zou moeten doen, zouden het zeker andere keuzes zijn. Ik wist niet wat ik wilde en niet wat ik kon. Heb uiteindelijk de voor mij makkelijke weg gekozen (qua profielkeuze al, en na het vwo een vrij brede hbo opleiding). Inmiddels (20 jaar verder) is het kwartje gevallen dat ik meer kan dan ik toen dacht.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven