Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren onder werktijd

16-05-2025 17:16 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi forumleden,

ik ben bezig met het zoeken naar een nieuwe baan. Nu heb ik tot nu toe gesprekken gehad die op mijn vrije dag vielen, maar nu heb ik gesprekken die gepland worden op dagen dat ik moet werken. Ik vroeg mij af hoe jullie dit regelen? Ik zit in het onderwijs en beschik niet over verlofdagen of -uren. Ziekmelden voel ik mij ook niet goed bij (en zou ik dan elke keer meoten doen :p)

Hoor graag jullie benadering!
Wees open naar de werkgever waar je solliciteert dat je graag op andere tijdstippen/dagen gesprekken wilt, omdat je geen verlofdagen hebt en je niet ziek wilt melden. Voor een werkgever kom je krachtig en eerlijk over. Heb je meteen een plusje. Werkgevers houden daarvan, geloof me.
Laat je nieuwsgierig naar de ander het altijd winnen van je drang om te (ver)oordelen.
Veel werkgevers snappen dat en kun je buiten kantoortijden een gesprek plannen.
In het onderwijs krijg je gewoon verlof om te solliciteren.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Gewoon aangeven bij nieuwe werkgever? Ik heb vorige week hetzelfde gehad, uitgelegd dat ik niet op het voorgestelde tijdstip kon en drie andere mogelijkheden voorgelegd. Was geen enkel probleem heb zelfs gisteren al een tweede gesprek gehad
KwistigVerlangen schreef:
16-05-2025 17:24
Wees open naar de werkgever waar je solliciteert dat je graag op andere tijdstippen/dagen gesprekken wilt, omdat je geen verlofdagen hebt en je niet ziek wilt melden. Voor een werkgever kom je krachtig en eerlijk over. Heb je meteen een plusje. Werkgevers houden daarvan, geloof me.
Dat ziek melden zou ik dan weer niet als alternatief noemen. Dat komt vreselijk raar over, net alsof je dat normaal wel als smoesje zou gebruiken.
Als je nog niet wil dat je huidige werkgever het weet dan kun je bijna niks anders dan de mogelijk nieuwe werkgever vragen om een andere datum.

Werk je parttime en een leuke klik met je duo, kun je vragen of duo wil ruilen en dan verzin je iets waarom je dat wil. Als is het een bezoek aan je tante in Verweggië die jarig is.
Ik heb een kantoorbaan, dus ik ga gewoon naar een gesprek. Heb ook niet een functie waar ik dat ergens moet melden ofzo. Dus ik heb makkelijk praten.
Speculaastaart schreef:
16-05-2025 18:22
Als je nog niet wil dat je huidige werkgever het weet dan kun je bijna niks anders dan de mogelijk nieuwe werkgever vragen om een andere datum.

Werk je parttime en een leuke klik met je duo, kun je vragen of duo wil ruilen en dan verzin je iets waarom je dat wil. Als is het een bezoek aan je tante in Verweggië die jarig is.
Onderwijs kan natuurlijk ook geen basisschool zijn.

Ik ken het niet anders dan dat je toch probeert een tijdstip te vinden op je vrije dag. Of misschien begin je een dag later (als je geen basisschooldocent bent) en kun je 's ochtends komen? Ik heb wel gesprekken om 8.15 gevoerd, bijvoorbeeld.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
bedankt voor de reacties!

Het probleem is dat het een gesprek 3 uur verderop betreft (ik wil verhuizen, vandaar :) ) en het is een gesprek met een commissie. Bij een zelfde soort gesprek die ik eerder heb gehad was het (ook) niet mogelijk om te verplaatsen a.g.z. die mensen de hele dag voor de gesprekken hebben gepland.

ik neig nu toch naar eerlijk zijn naar mijn LG en hopen dat ik mag gaan :)
schoenveter schreef:
16-05-2025 20:39

Het probleem is dat het een gesprek 3 uur verderop betreft (ik wil verhuizen, vandaar :) ) en het is een gesprek met een commissie. Bij een zelfde soort gesprek die ik eerder heb gehad was het (ook) niet mogelijk om te verplaatsen a.g.z. die mensen de hele dag voor de gesprekken hebben gepland.

Dan zou ik eerlijk zijn tegen je huidige werkgever. Je krijgt er gewoon ruimte voor. Is het praktisch? Nee, het is overmacht.
schoenveter schreef:

Anders vragen of het eerste gesprek via Teams oid kan?
schoenveter schreef:

Volgens moet de werkgever vrij geven voor een sollicitatiegesprek.
(waarschijnlijk moet je het wel op een redelijke termijn melden)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Toch bespreken met je leidinggevende en kijen waar je de uren kunt inhalen (ruilen met collega?)
Een incidenteel sollicitatiegesprek omdat je een erg leuke vacature hebt gezien, daar zou ik gewoon verlof voor aanvragen.

Maar als je in het rond solliciteert omdat je bij jouw huidige plek niet meer wilt werken, dan kost dat wel heel veel vrije dagen. En dus zou ik daar een gesprek over voeren met de werkgever. Dan vindt de werkgever het misschien ook verstandiger dat jij vertrekt (want je bent al aan het vertrekken), en wil hij meedenken over een gedeeltelijke vrijstelling van werk zodat je kunt solliciteren.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
schoenveter schreef:

Maar als je gaat verhuizen naar een plek op 3 uur reizen, dan weet jouw werkgever toch al dat jij daar niet gaat blijven? En voor zo'n gesprek kun je toch prima een vrije dag opnemen? Onder het mom van 'huizen bezichtigen' ofzoiets.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
schoenveter schreef:

Wij zitten net in zo'n procedure en kunnen ook nauwelijks schuiven, idd door een vrij strakke planning.
Maar wat ik me dan afvraag, je wil gaan verhuizen zeg je, weet je wg dat al wel? Want dan neem ik aan dat die ook wel begrijpt dat je dan op den duur sowieso gaat vertrekken. Dan zou ik open zijn.
There is always something happening, and it's usually right now
De beoogde functie is niet in het onderwijs? Als het nog wel in het onderwijs is zouden ze toch moeten begrijpen dat dit niet mogelijk is op je werkdag.

Weet je werkgever al van je verhuisplannen? Dan toch maar overleggen wat er mogelijk is.
Coffee is never my cup of tea

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven