Partner plots in gevangenis & geen hulp van zijn ouders
dinsdag 20 mei 2025 om 11:56
Dag iedereen,
Sinds een goede 3 jaar heb ik een stabiele, aangename relatie met iemand van 32. Zelf ben ik er 30. Zelf heb ik geen klagen over hem en zijn het fijne momenten samen. We maakten al plannen om deze zomer het eens te bekijken i.v.m. samenwonen want samen willen we wel verder met elkaar. Momenteel apart dus.
Zijn ouders zijn nog in leven en hij heeft ook nog een broer maar door omstandigheden uit het verleden is dat contact minimaal te noemen. Dewelke omstandigheden ook zijn, het komt er op neer dat hij altijd het gevoel had dat zijn oudere broer altijd thuis voorgetrokken werd in alles en nog wat, en hijzelf zich keer op keer het op eigen houtje moest bewijzen. Persoonlijk heb ik dat zelf ook al gemerkt hoe negatief ze kunnen doen naar mijn vriend, terwijl ze hun andere zoon ophemelen.
De laatste 2 jaar is het contact met zijn ouders en broer dan ook helemaal weggevallen.
Maar vorige week zondag, laat op de avond, toen ik aan het werken (horeca) was, ontving ik een oproep van de buurvrouw van mijn partner. Zelf was ze die dag overdag niet thuis geweest maar 's avonds had ze van buren gehoord dat mijn vriend eerder op de dag geboeid weggebracht werd door de politie. 1001 vragen en vooral veel paniek heb ik hem per telefoon proberen te bereiken maar die stond uit. Dus heb ik die zondagavond nog contact opgenomen met de lokale politie hier in Vlaanderen.
Ik kreeg de boodschap om de volgende dag terug te bellen. Maandagochtend nam ik opnieuw contact op. Ze bevestigden dat hij gearresteerd was maar de reden en hoe lang hij in arrest zat dat mochten ze me niet vertellen. Alles verliep via zijn aangestelde advocaat die in contact stond met... (jawel)... zijn ouders.
Zelf weet ik niet waar die ouders wonen, omdat ze zonder ons iets te melden verhuist waren, maar toch via de website van hun zaak hun een e-mail gestuurd over wat er me verteld was.
In een kort en ijskoud antwoord bevestigde zijn vader me dat het waar is dat hun zoon (mijn partner) gearresteerd was maar voor welke reden en voor hoe lang, wisten ze niet. Al had ik wel het gevoel dat ze meer wisten maar het eerder niet willen delen met me. Als een antwoord van mijn kant bedankte ik hen voor de informatie en vroeg ik hen om me verder op te hoogte te houden, samen met mijn telefoonnummer en of ze me konden vertellen waar precies hij in de gevangenis zat. Maar zelf bleef ik achter met vele vragen. Onderstreept heb ik hen gevraagd mijn telefoonnummer aan hem door te geven zodat hij me kan bellen.
Het bleef stil. Pas afgelopen zaterdagmiddag ontving ik een bericht op whatsapp. Opnieuw van zijn vader en opnieuw kort en koel. De arrestatie was met 1 maand verlengd. Verder stond er niks in van extra informatie.
Ondertussen zijn we al meer dan een week verder en sta ik nergens. Waar precies mijn partner vastgehouden wordt, dat weet ik niet. Bellen naar de Belgische ordediensten krijg ik steeds dezelfde uitleg. Omwille van de recht op privacy mogen ze me dat niet vertellen. Ze mochten dat wel mochten we samenwonen. Maar is dus niet het geval.
Afgelopen weekend heb ik per whatsapp contact proberen zoeken met zijn ouders. Een emotioneel en lang bericht waarin ik hen uitleg hoe ik me voel, wat hij voor me betekent en dat ik zo graag met hem in contact wens te komen, maar dat ik het gevoel heb dat er bewust van hun kant, me informatie wordt achtergehouden.
Nu zijn we verschillende dagen verder en hoewel er 2 vinkjes staan (bericht is afgeleverd op hun telefoon), wordt het niet gelezen. Dus geen blauwe vinkjes. Het opmerkelijke is dat ze ondertussen wél online zitten op whatsapp want voortdurend veranderd de datum en tijd van 'laatst online gezien' onder de naam.
Zelf heb ik al naar verschillende gevangenissen gebeld en omdat we niet samenwonen mogen ze me niets vertellen. Ik weet dat hij een advocaat heeft maar wie dat is, blijft me onbekend. Want ook die informatie krijg ik niet van zijn ouders. Ook vrienden en vriendinnen weten niks. Maar verschillende hebben me wel al bevestigd wat ik wist, namelijk dat de verstandhouding tussen mijn vriend en zijn ouders en broer, ver onder het vriespunt ligt.
Ik voel me verloren en hulpeloos. Ik hoor geruchten voor wat hij zou gearresteerd zijn, maar in hoeverre mag en kan je dit wel geloven. Ik wil het van hem horen. Ik wil luisteren. Ik wil praten.
Dat zijn ouders het bericht op whatsapp na al verschillende dagen na elkaar niet gelezen hebben, getuigd van geen goede wil. Negeren.
Hier zit een verslagen iemand, veel stress, veel verdriet, veel wanhoop.
Wat kan ik nog doen?
Sinds een goede 3 jaar heb ik een stabiele, aangename relatie met iemand van 32. Zelf ben ik er 30. Zelf heb ik geen klagen over hem en zijn het fijne momenten samen. We maakten al plannen om deze zomer het eens te bekijken i.v.m. samenwonen want samen willen we wel verder met elkaar. Momenteel apart dus.
Zijn ouders zijn nog in leven en hij heeft ook nog een broer maar door omstandigheden uit het verleden is dat contact minimaal te noemen. Dewelke omstandigheden ook zijn, het komt er op neer dat hij altijd het gevoel had dat zijn oudere broer altijd thuis voorgetrokken werd in alles en nog wat, en hijzelf zich keer op keer het op eigen houtje moest bewijzen. Persoonlijk heb ik dat zelf ook al gemerkt hoe negatief ze kunnen doen naar mijn vriend, terwijl ze hun andere zoon ophemelen.
De laatste 2 jaar is het contact met zijn ouders en broer dan ook helemaal weggevallen.
Maar vorige week zondag, laat op de avond, toen ik aan het werken (horeca) was, ontving ik een oproep van de buurvrouw van mijn partner. Zelf was ze die dag overdag niet thuis geweest maar 's avonds had ze van buren gehoord dat mijn vriend eerder op de dag geboeid weggebracht werd door de politie. 1001 vragen en vooral veel paniek heb ik hem per telefoon proberen te bereiken maar die stond uit. Dus heb ik die zondagavond nog contact opgenomen met de lokale politie hier in Vlaanderen.
Ik kreeg de boodschap om de volgende dag terug te bellen. Maandagochtend nam ik opnieuw contact op. Ze bevestigden dat hij gearresteerd was maar de reden en hoe lang hij in arrest zat dat mochten ze me niet vertellen. Alles verliep via zijn aangestelde advocaat die in contact stond met... (jawel)... zijn ouders.
Zelf weet ik niet waar die ouders wonen, omdat ze zonder ons iets te melden verhuist waren, maar toch via de website van hun zaak hun een e-mail gestuurd over wat er me verteld was.
In een kort en ijskoud antwoord bevestigde zijn vader me dat het waar is dat hun zoon (mijn partner) gearresteerd was maar voor welke reden en voor hoe lang, wisten ze niet. Al had ik wel het gevoel dat ze meer wisten maar het eerder niet willen delen met me. Als een antwoord van mijn kant bedankte ik hen voor de informatie en vroeg ik hen om me verder op te hoogte te houden, samen met mijn telefoonnummer en of ze me konden vertellen waar precies hij in de gevangenis zat. Maar zelf bleef ik achter met vele vragen. Onderstreept heb ik hen gevraagd mijn telefoonnummer aan hem door te geven zodat hij me kan bellen.
Het bleef stil. Pas afgelopen zaterdagmiddag ontving ik een bericht op whatsapp. Opnieuw van zijn vader en opnieuw kort en koel. De arrestatie was met 1 maand verlengd. Verder stond er niks in van extra informatie.
Ondertussen zijn we al meer dan een week verder en sta ik nergens. Waar precies mijn partner vastgehouden wordt, dat weet ik niet. Bellen naar de Belgische ordediensten krijg ik steeds dezelfde uitleg. Omwille van de recht op privacy mogen ze me dat niet vertellen. Ze mochten dat wel mochten we samenwonen. Maar is dus niet het geval.
Afgelopen weekend heb ik per whatsapp contact proberen zoeken met zijn ouders. Een emotioneel en lang bericht waarin ik hen uitleg hoe ik me voel, wat hij voor me betekent en dat ik zo graag met hem in contact wens te komen, maar dat ik het gevoel heb dat er bewust van hun kant, me informatie wordt achtergehouden.
Nu zijn we verschillende dagen verder en hoewel er 2 vinkjes staan (bericht is afgeleverd op hun telefoon), wordt het niet gelezen. Dus geen blauwe vinkjes. Het opmerkelijke is dat ze ondertussen wél online zitten op whatsapp want voortdurend veranderd de datum en tijd van 'laatst online gezien' onder de naam.
Zelf heb ik al naar verschillende gevangenissen gebeld en omdat we niet samenwonen mogen ze me niets vertellen. Ik weet dat hij een advocaat heeft maar wie dat is, blijft me onbekend. Want ook die informatie krijg ik niet van zijn ouders. Ook vrienden en vriendinnen weten niks. Maar verschillende hebben me wel al bevestigd wat ik wist, namelijk dat de verstandhouding tussen mijn vriend en zijn ouders en broer, ver onder het vriespunt ligt.
Ik voel me verloren en hulpeloos. Ik hoor geruchten voor wat hij zou gearresteerd zijn, maar in hoeverre mag en kan je dit wel geloven. Ik wil het van hem horen. Ik wil luisteren. Ik wil praten.
Dat zijn ouders het bericht op whatsapp na al verschillende dagen na elkaar niet gelezen hebben, getuigd van geen goede wil. Negeren.
Hier zit een verslagen iemand, veel stress, veel verdriet, veel wanhoop.
Wat kan ik nog doen?
woensdag 21 mei 2025 om 20:08
Dat is de keiharde aanpak die een meerderheid van de Nederlanders wil. Al zullen veel daarvan het nog soft vinden dat ze eerst toestemming moesten krijgen voor een verdere huiszoeking.Nyco schreef: ↑21-05-2025 08:55Ze kwamen naar aanleiding van een anonieme melding. Ik heb ze binnen gelaten. Dan mogen ze rondkijken maar nog niks doorzoeken. Toen zagen ze iets strafbaars liggen in een ruimte van mijn zoon. Dan bellen ze met een rechtercommisaris of het OM dat weet ik niet meer. Toen kregen ze toestemming om ruimtes te gaan doorzoeken, dan mogen ze ook in kasten kijken. Dan kijken ze eerst in gezamenlijke ruimtes zoals de garderobe en de kruipruimte, vinden ze daar niks (gelukkig niet) dan laten ze de rest van het huis met rust anders doorzoeken ze je hele huis. En naar aanleiding van spullen die gevonden werden in de kamer van mijn zoon en de schuur (dat was ook zijn domein) werd mijn zoon opgepakt.
Het begon dus weldegelijk allemaal door een anonieme melding, hadden ze het strafbare niet zien liggen dan hadden ze onverrichter zake kunnen vertrekken. Kind zit vanaf die tijd (december) in het HvB, in juni wordt zijn zaak inhoudelijk behandeld.
woensdag 21 mei 2025 om 20:09
Dat er fouten gemaakt worden betekent niet dat die fouten niet voorkomen kunnen worden en dat die fouten normaal zijn. Dat niemand de macht of expertise heeft om het recht te zetten is ook uit de lucht gegrepen. Die macht is er uiteraard wel. Die expertise ook.Claire45 schreef: ↑21-05-2025 20:02Laat ik het zo zeggen: als iemand ten onrechte, door een administratieve of andere fout, ruim een week te lang vastzit, is dat pech. Dan gelden de gebruikelijke regels niet. Daar is het systeem niet op ingericht. Niemand heeft de macht en/of expertise om dat recht te zetten. Ik weet niet of je dát kwalijke flauwekul noemt, maar daar had ik het over en het komt nog best vaak voor dat er dit soort fouten worden gemaakt. Verder kan uiteraard iedereen aanspraak maken op een redelijke behandeling en een advocaat etcetera. Het systeem werkt (de rechtsstaat). Maar voor dit soort fouten is geen ruimte. Wat verder geen drama is en ook niets zegt over het prima functioneren van de rechtsstaat, het zegt alleen iets over de manier waarop er soms echt wel mensen tussen wal en schip vallen.
Of die week extra vastzitten kwalijk is, hangt toch echt van het delict af.
Een functionele rechtsstaat heeft controlemechanismen ingebouwd.
En nogmaals: als iemand ten onrechte een week te lang vastzit, kan ook een onschuldige een week te lang vastzitten.
woensdag 21 mei 2025 om 20:30
Ik kende een jongen, enorm groot, sterk en lief, die sliep bij zijn vriendin. Die nacht werden ze opgepakt.
Dat was April 1988.
Hij heeft weken in de cel gezeten en “Moest bekennen” , “Moest toegeven”. En hij had géén idee wat. Hij is wel enorm beschadigd door de behandeling die hij gekregen heeft in de weken dat hij vast zat.
De vader van zijn vriendin was Ferdi E.
Al mijn alarmbellen zouden afgaan als iemand in mijn omgeving opgepakt wordt, maar ik zal niet iemand schuldig verklaren omdát diegene opgepakt is. Want er worden ook onschuldigen opgepakt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 21 mei 2025 om 20:30
Wat is daar keihard aan? Ja, als mijn buurjongen verdacht wordt van het hebben van vuurwapens, de zolder omgetoverd tot xtc-lab of de garage volgestouwd met illegaal vuurwerk, dan wil ik zeer zeker dat de politie een kijkje gaat nemen.
Als de politie aan mijn deur staat met het verhaal dat ze een anonieme melding hebben gekregen over mijn zoon dan zou ik ze ook binnenlaten. Uiteraard met de hoop dat er niets te vinden is en het gaat om een misselijke grap maar mocht er iets gevonden worden (drugs of vuurwapen, een lab, plantage of volgestouwde garage met cobra’s zou hij niet kunnen verbergen) dan heb ik liever dat de politie hem meeneemt dan dat hij een ‘concurrent’ op straat tegenkomt.
woensdag 21 mei 2025 om 21:49
En als je net een nieuwe baan hebt kan je dat je baan kosten. En als je zelfstandige bent kan je dat klanten kosten. En als jij net zou meedoen aan de selectie voor je studie/traineeship/competitiesport dan ben je dus je plek kwijt.
En dat kan dus óók volmaakt onschuldige burgers overkomen. Ik vind het vrij gek dat mensen dat zo makkelijk wegwuiven.
Ik ben er helemaal voor dat boeven gepakt worden. Maar laten we niet doen alsof het systeem nooit fouten maakt en als dat wel zo is jammer dan pech gehad dan had je maar geen pech moeten hebben.
woensdag 21 mei 2025 om 22:03
Nou, je gaat wel heel erg uit van een ideale wereld.
Het slechte nieuws: ja, ook een onschuldige kan een week te lang vastzitten. Of tien jaar. Of nog langer, die dingen (dwalingen) gebeuren. Ik begrijp niet helemaal wat je wilt zeggen, maar ik lees erin dat jij het ongeloofwaardig vindt dat er fouten gemaakt worden binnen een goed functionerend systeem? Ook daar worden fouten gemaakt en komen dwalingen voor.
Wat betreft je opmerking over een week extra vastzitten en dat dat afhangt van het delict: nee, natuurlijk niet. Er is een strafmaat en een moment waarop iemand in vrijheid wordt gesteld. Als diegene ná zijn invrijheidstelling nog een week wordt vastgehouden, heeft dat niets met het delict te maken en alles met onzorgvuldigheid. Gewoon een fout. Daar zijn geen ‘controlemechanismen’ voor, of misschien zijn ze er wel, maar ze werken niet altijd vlekkeloos. Daar kan ook een onschuldige de dupe van worden. Het lijkt me geen reden om de barricades op te gaan, shit happens, maar jouw positieve kijk op de zaak is wel een beetje wereldvreemd.
woensdag 21 mei 2025 om 22:05
Ik loop nu 40 jaar op deze aard: ik ken werkelijk niemand die onterecht in hechtenis is genomen. Nog nooit iemand gesproken die dat is overkomen. Of dat iemand vertelde dat ze iemand kenden die dat was overkomen. Nul. Zero.Ginevra schreef: ↑21-05-2025 21:49En als je net een nieuwe baan hebt kan je dat je baan kosten. En als je zelfstandige bent kan je dat klanten kosten. En als jij net zou meedoen aan de selectie voor je studie/traineeship/competitiesport dan ben je dus je plek kwijt.
En dat kan dus óók volmaakt onschuldige burgers overkomen. Ik vind het vrij gek dat mensen dat zo makkelijk wegwuiven.
Ik ben er helemaal voor dat boeven gepakt worden. Maar laten we niet doen alsof het systeem nooit fouten maakt en als dat wel zo is jammer dan pech gehad dan had je maar geen pech moeten hebben.
Dus ja het zal gebeuren. En ja dat is verschrikkelijk traumatisch, maar ik geloof niet dat het probleem zo groot is als je nu doet lijken.
woensdag 21 mei 2025 om 22:37
Dropdrop schreef: ↑21-05-2025 22:05Ik loop nu 40 jaar op deze aard: ik ken werkelijk niemand die onterecht in hechtenis is genomen. Nog nooit iemand gesproken die dat is overkomen. Of dat iemand vertelde dat ze iemand kenden die dat was overkomen. Nul. Zero.
Dus ja het zal gebeuren. En ja dat is verschrikkelijk traumatisch, maar ik geloof niet dat het probleem zo groot is als je nu doet lijken.
Het probleem hoeft ook niet groot te zijn om het beter te willen doen natuurlijk. Het feit dat het gebeurd is natuurlijk al reden genoeg om het aan te pakken.
De impact wat zoiets heeft op iemand en diens leven wanneer het wel gebeurd is gewoon enorm. Het is niet zomaar een foutje, het kan je werk beïnvloeden, je relatie, je privéleven, het vertrouwen in instanties.
Er gaat genoeg mis bij de politie. Ga maar eens aangifte doen van bedreiging bijvoorbeeld, daar doen ze precies niks mee.
woensdag 21 mei 2025 om 23:11
Leuk wat je allemaal zegt, maar ik reageerde op deze opmerking die je eerder maakte:Claire45 schreef: ↑21-05-2025 22:03Nou, je gaat wel heel erg uit van een ideale wereld.
Het slechte nieuws: ja, ook een onschuldige kan een week te lang vastzitten. Of tien jaar. Of nog langer, die dingen (dwalingen) gebeuren. Ik begrijp niet helemaal wat je wilt zeggen, maar ik lees erin dat jij het ongeloofwaardig vindt dat er fouten gemaakt worden binnen een goed functionerend systeem? Ook daar worden fouten gemaakt en komen dwalingen voor.
Wat betreft je opmerking over een week extra vastzitten en dat dat afhangt van het delict: nee, natuurlijk niet. Er is een strafmaat en een moment waarop iemand in vrijheid wordt gesteld. Als diegene ná zijn invrijheidstelling nog een week wordt vastgehouden, heeft dat niets met het delict te maken en alles met onzorgvuldigheid. Gewoon een fout. Daar zijn geen ‘controlemechanismen’ voor, of misschien zijn ze er wel, maar ze werken niet altijd vlekkeloos. Daar kan ook een onschuldige de dupe van worden. Het lijkt me geen reden om de barricades op te gaan, shit happens, maar jouw positieve kijk op de zaak is wel een beetje wereldvreemd.
"Terecht. Want je had in de eerste plaats nooit onfatsoenlijk moeten zijn. Doe je dat wel, dan werkt dat nog lang door en kun je geen aanspraak meer maken op een ‘redelijke’ behandeling."
Dit vind ik dus echt kwalijke onzin.
Je koppelt een eerlijke rechtsgang dus aan onfatsoenlijk zijn. En zo werkt het nadrukkelijk niet. En dat heeft ook niets te maken met fouten die gemaakt worden.
Mijn kijk op de zaken is niet wereldvreemd. Jouw kijk op de zaken getuigt van weinig kennis van de materie.
paradise wijzigde dit bericht op 21-05-2025 23:15
1.37% gewijzigd
woensdag 21 mei 2025 om 23:14
De toeslagenaffaire? Daar van gehoord? Die mensen werden misschien niet in hechtenis genomen, maar verloren wel zo'n beetje alles dat ze lief was.Dropdrop schreef: ↑21-05-2025 22:05Ik loop nu 40 jaar op deze aard: ik ken werkelijk niemand die onterecht in hechtenis is genomen. Nog nooit iemand gesproken die dat is overkomen. Of dat iemand vertelde dat ze iemand kenden die dat was overkomen. Nul. Zero.
Omdat ze vaak onterecht werden beschuldigd.
woensdag 21 mei 2025 om 23:33
Nog hierover: er is de laatste decennia al veel veranderd in de rechtspraak en bij opsporingsinstanties. Politieverhoren zijn veranderd, verdachten genieten meer bescherming, opsporingsmethoden zijn tegen het licht gehouden etc etc. En er zijn controlemechanismen ontworpen (zoals dat een advocaat bij een verhoor mag zijn, eerst mocht dat niet).Claire45 schreef: ↑21-05-2025 22:03Nou, je gaat wel heel erg uit van een ideale wereld.
Gewoon een fout. Daar zijn geen ‘controlemechanismen’ voor, of misschien zijn ze er wel, maar ze werken niet altijd vlekkeloos. Daar kan ook een onschuldige de dupe van worden. Het lijkt me geen reden om de barricades op te gaan, shit happens, maar jouw positieve kijk op de zaak is wel een beetje wereldvreemd.
Dit omdat - onder andere naar aanleiding van gerechtelijke dwalingen - mensen juist wel de barricades zijn op gegaan. Er wordt voortdurend gereageerd op onwenselijke bijeffecten van opsporing, en als het nodig is verbeteringen doorgevoerd.
Foutloos bestaat niet, maar het streven van een overheidsorganisatie moet wel zijn dat het vlekkeloos gaat. En daar is men ook voortdurend mee bezig.
Het is echt niet wereldvreemd wat ik zeg.
Maar je eerdere opmerking over fatsoen geeft aan dat je vindt dat verdachten en schuldigen eigenlijk gewoon pech hebben. Het gaat er dus niet om dat je fouten zegt te accepteren, je accepteert deze omdat het toch maar mensen betreft die iets op hun kerfstok hebben. Ik ben blij dat experts en juristen hier anders over denken. Dat die niet denken vanuit de onderbuik.
woensdag 21 mei 2025 om 23:56
Ik snap niet wat je bedoelt. Misschien praten we langs elkaar heen?Paradise schreef: ↑21-05-2025 23:11Leuk wat je allemaal zegt, maar ik reageerde op deze opmerking die je eerder maakte:
"Terecht. Want je had in de eerste plaats nooit onfatsoenlijk moeten zijn. Doe je dat wel, dan werkt dat nog lang door en kun je geen aanspraak meer maken op een ‘redelijke’ behandeling."
Dit vind ik dus echt kwalijke onzin.
Je koppelt een eerlijke rechtsgang dus aan onfatsoenlijk zijn. En zo werkt het nadrukkelijk niet. En dat heeft ook niets te maken met fouten die gemaakt worden.
Mijn kijk op de zaken is niet wereldvreemd. Jouw kijk op de zaken getuigt van weinig kennis van de materie.
Ik koppel een eerlijke rechtsgang niet aan onfatsoenlijk zijn. Ook niet aan fatsoenlijk zijn. Ik denk dat er wel eens dingen misgaan, het blijft mensenwerk tenslotte. En áls er dingen zijn misgegaan, dan is het knap lastig om daar als eenling werk van te maken, want dan is het systeem (zeg: de staat) een maatje te groot. Oók als je in je recht staat - bijvoorbeeld omdat je zonder reden een week langer bent vastgehouden nadat de rechter je in vrijheid heeft gesteld - kun je dan beter je verlies pakken. Dat was ook wat de advocaat in dit geval adviseerde: je hebt recht op een schadevergoeding maar je gaat nooit winnen van de staat. Dat heet dan een dwaling. Die dingen gebeuren. Dat zegt niets over het functioneren van de rechtsstaat, want zo’n dwaling is een uitzondering, maar mijn punt is dus dat je als underdog (iemand die een strafbaar feit heeft gepleegd) maar beter kunt accepteren dat er fouten worden gemaakt.
donderdag 22 mei 2025 om 00:06
Ik snap je eerder gemaakte opmerking dan niet. Waarin je het terecht vindt dat iemand die zich onfatsoenlijk gedraagt geen aanspraak meer kan maken. Dat heb je toch echt gezegd.Claire45 schreef: ↑21-05-2025 23:56Ik snap niet wat je bedoelt. Misschien praten we langs elkaar heen?
Ik koppel een eerlijke rechtsgang niet aan onfatsoenlijk zijn. Ook niet aan fatsoenlijk zijn. Ik denk dat er wel eens dingen misgaan, het blijft mensenwerk tenslotte. En áls er dingen zijn misgegaan, dan is het knap lastig om daar als eenling werk van te maken, want dan is het systeem (zeg: de staat) een maatje te groot. Oók als je in je recht staat - bijvoorbeeld omdat je zonder reden een week langer bent vastgehouden nadat de rechter je in vrijheid heeft gesteld - kun je dan beter je verlies pakken. Dat was ook wat de advocaat in dit geval adviseerde: je hebt recht op een schadevergoeding maar je gaat nooit winnen van de staat. Dat heet dan een dwaling. Die dingen gebeuren. Dat zegt niets over het functioneren van de rechtsstaat, want zo’n dwaling is een uitzondering, maar mijn punt is dus dat je als underdog (iemand die een strafbaar feit heeft gepleegd) maar beter kunt accepteren dat er fouten worden gemaakt.
Verder heb je het ook over controlemechanismen die er niet zijn en dat ik in een ideale wereld zou willen leven en wereldvreemd ben.
Maar ik heb al beargumenteerd waarom ik niet wereldvreemd ben. Omdat er veel juristen zijn die die fouten niet accepteren.
Je lijkt steeds iets heel anders te willen zeggen.
donderdag 22 mei 2025 om 01:44
Ik vind het niet terecht dat zo iemand geen aanspraak meer kan maken op bijvoorbeeld een schadevergoeding, ik weet alleen dat het zelden gebeurt. De ouders van de jongen die in Scandinavië vastzat (te lang, nadat hij door de rechter in vrijheid was gesteld) hebben hulp gekregen van een instantie die zich hardmaakt voor dit soort gevallen, maar ook zij zeiden dat het meestal vechten tegen de bierkaai is. Er zijn veel juristen die fouten niet accepteren, uiteraard, een fout is een fout, maar die realistisch genoeg zijn om te weten dat een eenling het aflegt tegen de staat. Daarom nemen ze zo’n zaak niet aan.Paradise schreef: ↑22-05-2025 00:06Ik snap je eerder gemaakte opmerking dan niet. Waarin je het terecht vindt dat iemand die zich onfatsoenlijk gedraagt geen aanspraak meer kan maken. Dat heb je toch echt gezegd.
Verder heb je het ook over controlemechanismen die er niet zijn en dat ik in een ideale wereld zou willen leven en wereldvreemd ben.
Maar ik heb al beargumenteerd waarom ik niet wereldvreemd ben. Omdat er veel juristen zijn die die fouten niet accepteren.
Je lijkt steeds iets heel anders te willen zeggen.
donderdag 22 mei 2025 om 08:01
In Nederland zijn er verschillende regelingen als je vast hebt gezeten en er geen straf of maatregel wordt opgelegd. Daar is een standaardprocedure voor. Je kunt dan voor iedere onterecht vastgezeten dag een x-bedrag krijgen, waarbij het tarief voor vastzitten in een politiecel anders is dan voor in een huis van bewaring. Daarnaast kun je bij dit verzoek ook materiële schadevergoeding verzoeken, zoals advocaatkosten e.d. Voor rechterlijke dwalingen (zoals destijds bij Ina Post) is het allemaal wat meer op maat, zeg maar.
donderdag 22 mei 2025 om 08:15
Dropdrop schreef: ↑21-05-2025 22:05Ik loop nu 40 jaar op deze aard: ik ken werkelijk niemand die onterecht in hechtenis is genomen. Nog nooit iemand gesproken die dat is overkomen. Of dat iemand vertelde dat ze iemand kenden die dat was overkomen. Nul. Zero.
Je hebt de Puttense moordzaak niet meegekregen? https://nl.wikipedia.org/wiki/Puttense_moordzaak
Of Lucia de Berk? https://nl.wikipedia.org/wiki/Zaak-Lucia_de_Berk
Zie hier een lijstje van meer gerechtelijke dwalingen in Nederland: https://nl.wikipedia.org/wiki/Justiti%C3%ABle_dwaling
Het is zeldzaam, en ik ken gelukkig persoonlijk ook niemand die het is overkomen, maar het gebeurt wel.
Coffee is never my cup of tea
donderdag 22 mei 2025 om 08:40
Dan heb jij zeker geen Marokkaanse vrienden of kennissen?Dropdrop schreef: ↑21-05-2025 22:05Ik loop nu 40 jaar op deze aard: ik ken werkelijk niemand die onterecht in hechtenis is genomen. Nog nooit iemand gesproken die dat is overkomen. Of dat iemand vertelde dat ze iemand kenden die dat was overkomen. Nul. Zero.
donderdag 22 mei 2025 om 08:52
donderdag 22 mei 2025 om 09:20
Dat is toch exact wat ze zegt in de post die jij quote?Marianneke schreef: ↑22-05-2025 08:15Je hebt de Puttense moordzaak niet meegekregen? https://nl.wikipedia.org/wiki/Puttense_moordzaak
Of Lucia de Berk? https://nl.wikipedia.org/wiki/Zaak-Lucia_de_Berk
Zie hier een lijstje van meer gerechtelijke dwalingen in Nederland: https://nl.wikipedia.org/wiki/Justiti%C3%ABle_dwaling
Het is zeldzaam, en ik ken gelukkig persoonlijk ook niemand die het is overkomen, maar het gebeurt wel.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
donderdag 22 mei 2025 om 09:36
LemoosGaatDoor schreef: ↑21-05-2025 20:30Wat is daar keihard aan? Ja, als mijn buurjongen verdacht wordt van het hebben van vuurwapens, de zolder omgetoverd tot xtc-lab of de garage volgestouwd met illegaal vuurwerk, dan wil ik zeer zeker dat de politie een kijkje gaat nemen.
Als de politie aan mijn deur staat met het verhaal dat ze een anonieme melding hebben gekregen over mijn zoon dan zou ik ze ook binnenlaten. Uiteraard met de hoop dat er niets te vinden is en het gaat om een misselijke grap maar mocht er iets gevonden worden (drugs of vuurwapen, een lab, plantage of volgestouwde garage met cobra’s zou hij niet kunnen verbergen) dan heb ik liever dat de politie hem meeneemt dan dat hij een ‘concurrent’ op straat tegenkomt.
Jij begrijpt het.
Wij zijn echt een paar weken in shock geweest over wat er gevonden is, scenario's van wat er had kunnen gebeuren, dat zou niet misselijk zijn geweest. En ja, wij waren blij dat hij daarvoor is opgepakt.
donderdag 22 mei 2025 om 09:39
Bethjelies, ik heb je een emotioneel en lang bericht gestuurd waarin ik je uitleg hoe ik me voel, wat je voor me betekent en dat ik zo graag met je in contact wens te komen, maar dat ik het gevoel heb dat er bewust van jouw kant, me informatie wordt achtergehouden.
Waar blijft jouw reactie? Ben je ook in hechtenis genomen?
A question that sometimes drives me hazy: Am I or are the others crazy?
donderdag 22 mei 2025 om 09:41
Whut?Morgan-Salander schreef: ↑22-05-2025 09:39Bethjelies, ik heb je een emotioneel en lang bericht gestuurd waarin ik je uitleg hoe ik me voel, wat je voor me betekent en dat ik zo graag met je in contact wens te komen, maar dat ik het gevoel heb dat er bewust van jouw kant, me informatie wordt achtergehouden.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in