Grote vraag of ik verder moet gaan met huwelijk
vrijdag 13 juni 2025 om 10:45
Ik ben al ruim 20 jaar samen met mijn huidige vrouw. We zijn 13 jaar getrouwd we hebben 2 kinderen van 11 en 14.
In de afgelopen jaren gaat het heel moeizaam. Ik heb ook al heel lang twijfels erover.
Ik probeer voor haar de 'ideale' man te zijn maar ik weet gewoon dat het niet gaat lukken.
In de afgelopen jaren heb ik me voor mijn gevoel al heel erg aangepast op bepaalde eigenschappen.
Ik werk zelf 36 uur per week de 4 uur die ik 'vrij' heb besteed ik aan het huishouden en mijn kind wegbrengen naar buitenschoolse activiteiten. Zij werkt veel minder uur (maar doet alsof het een baan van 60 uur is) maar heb toch het idee dat ik het meeste doe in het huishouden. Als ik het bespreekbaar wilt maken dan is het maar onzin en vind zij dat zij degene is die het meest doet in het huishouden.
Dus blijft er voor mijzelf niet echt vrije tijd over die ik kan besteden zonder dat andere daar last van hebben.
Ik ben een fervent gamer en haal daar mijn ontspanning uit. Maar elke keer als ik een game speel krijg ik opmerkingen van mijn vrouw dat zij het niet leuk vind (netjes geformuleerd) dat ik het speel. Dus ben daar maar mee gestopt.
Daarnaast hou ik van films en series. Maar welke film of serie ik ook opzet zij vind het allemaal maar drama en kan er niet tegen.
Ik vind het leuk om naar theather te gaan naar bepaalde cabaretiers maar zij vind het allemaal maar niks. Dus ga ik vaak alleen. Als ik dan vraag wat zij leuk vindt dan is het allemaal maar bagger.
Tijdens autorijden kan ze al fel reageren als ik voorrang heb maar diegene toch voor laat gaan omdat ik twijfel. Die twijfel heb ik alleen als zij naast me zit omdat ze vaak commentaar heeft op mijn rijstijl. Maar ik mag niks zeggen van haar rijstijl.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn affectie voor haar daalt steeds meer. Ik heb het idee dat zij en ik gewoon niet bij elkaar passen.
We zijn ook al heel lang niet intiem geweest. En dat komt gewoon omdat door haar doen en laten dat ik er geen behoefte aan heb.
Scheiden is een optie en dat is ook al zeker paar keer de revue gepasseerd. Maar dat is een grote en ingewikkelde stap.
Ik wil ook niet een schuldige aanwijzen. Maar we passen gewoon niet bij elkaar.
Kent iemand dit gevoel of deze situatie?
Groetjes Ramon
In de afgelopen jaren gaat het heel moeizaam. Ik heb ook al heel lang twijfels erover.
Ik probeer voor haar de 'ideale' man te zijn maar ik weet gewoon dat het niet gaat lukken.
In de afgelopen jaren heb ik me voor mijn gevoel al heel erg aangepast op bepaalde eigenschappen.
Ik werk zelf 36 uur per week de 4 uur die ik 'vrij' heb besteed ik aan het huishouden en mijn kind wegbrengen naar buitenschoolse activiteiten. Zij werkt veel minder uur (maar doet alsof het een baan van 60 uur is) maar heb toch het idee dat ik het meeste doe in het huishouden. Als ik het bespreekbaar wilt maken dan is het maar onzin en vind zij dat zij degene is die het meest doet in het huishouden.
Dus blijft er voor mijzelf niet echt vrije tijd over die ik kan besteden zonder dat andere daar last van hebben.
Ik ben een fervent gamer en haal daar mijn ontspanning uit. Maar elke keer als ik een game speel krijg ik opmerkingen van mijn vrouw dat zij het niet leuk vind (netjes geformuleerd) dat ik het speel. Dus ben daar maar mee gestopt.
Daarnaast hou ik van films en series. Maar welke film of serie ik ook opzet zij vind het allemaal maar drama en kan er niet tegen.
Ik vind het leuk om naar theather te gaan naar bepaalde cabaretiers maar zij vind het allemaal maar niks. Dus ga ik vaak alleen. Als ik dan vraag wat zij leuk vindt dan is het allemaal maar bagger.
Tijdens autorijden kan ze al fel reageren als ik voorrang heb maar diegene toch voor laat gaan omdat ik twijfel. Die twijfel heb ik alleen als zij naast me zit omdat ze vaak commentaar heeft op mijn rijstijl. Maar ik mag niks zeggen van haar rijstijl.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Mijn affectie voor haar daalt steeds meer. Ik heb het idee dat zij en ik gewoon niet bij elkaar passen.
We zijn ook al heel lang niet intiem geweest. En dat komt gewoon omdat door haar doen en laten dat ik er geen behoefte aan heb.
Scheiden is een optie en dat is ook al zeker paar keer de revue gepasseerd. Maar dat is een grote en ingewikkelde stap.
Ik wil ook niet een schuldige aanwijzen. Maar we passen gewoon niet bij elkaar.
Kent iemand dit gevoel of deze situatie?
Groetjes Ramon
dinsdag 17 juni 2025 om 09:12
Deze app zegt alleen niet zoveel over hoe je het ervaart. Bij ons komt hier 51/49 uit voor het huishouden, mental load scoor ik zelfs 60 tegen 40% maar ik ervaar nul "mental load" terwijl mijn partner overal stress van heeft, het huis veel te rommelig vindt en altijd wel ergens werk ziet liggen. Dan kan ik wel de wc en de badkamer elke week bijhouden of de vloer elke 2 weken eens dweilen, maar ik sta daarentegen niet elke 10 minuten op van de bank voor het wegpoetsen van een vlekje, een kruimeltje, het oprapen van een verloren sok, een deksel terug op een potje, een vlieg op de vensterbank, een blokje onder de verwarming opruimen. En zo wil ik ook niet leven. Maar het lijkt alsof ik de hele tijd alleen maar op mijn luie donder zit en niets uitvoer.-April- schreef: ↑17-06-2025 00:36@TO:
Kun je deze test even met je vrouw doen? Ben benieuwd naar de uitslag
En hopelijk levert het aan beide kanten inzicht op
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... dbattle/#/
dinsdag 17 juni 2025 om 09:55
Kinderen van 11 en 14 moet je naar buitenschoolse activiteiten brengen? Kunnen ze daar zelf niet heen?
Daarnaast, als jij van gamen houdt en zij niet dat is toch prima? Dat hoeft niet te betekenen dat jij niet meer gaat gamen. Zij hoort gewoon te accepteren dat jij het wel leuk vind, ongeacht wat zij er van vind.
Ik houdt bijvoorbeeld niet van uit gaan, maar mijn man gaan 1 keer per maand een avondje stappen met zijn vrienden. Dat kan toch gewoon?
Misschien moet je je mond eens open trekken tegen haar. Het lijkt alsof je volledig naar haar verwachting leeft. Zorg dat je een ruimte hebt om te gamen, zodat zij er geen “last” van heeft, en doe lekker je ding.
Mijn man houdt van actie series, ik totaal niet. Maar hij mag dan toch gewoon zijn series kijken die hij leuk vind? Ik lees op dat moment dan wel een boek, of scroll wat op mijn telefoon. Waarom word er van zulke kleine dingen een probleem gemaakt?
Je hoeft niet alle interesses samen te delen. Zolang er natuurlijk ook dingen zijn die jullie wél samen leuk vinden.
En over het huishouden, tja het is geen wedstrijd wie meer doet toch? De ene keer zul jij meer doen, de andere keer zij. Wat maakt het uit? Dat hoort toch gewoon bij het gezinsleven?
Jullie moeten elkaar wat meer gunnen denk ik.
En oh ja, als iemand commentaar heeft op hoe ik rijd, stop ik de auto stap ik uit en mag die persoon lekker zelf gaan rijden of de benen nemen.
Dus kom op, wees een vent trek je mond eens open naar haar in plaats van volledig naar haar verwachtingen te gaan leven.
Praat met elkaar, en ga anders inderdaad in relatietherapie als jullie er niet uit komen. Mocht dat niet werken, kun je altijd nog scheiden.
Daarnaast, als jij van gamen houdt en zij niet dat is toch prima? Dat hoeft niet te betekenen dat jij niet meer gaat gamen. Zij hoort gewoon te accepteren dat jij het wel leuk vind, ongeacht wat zij er van vind.
Ik houdt bijvoorbeeld niet van uit gaan, maar mijn man gaan 1 keer per maand een avondje stappen met zijn vrienden. Dat kan toch gewoon?
Misschien moet je je mond eens open trekken tegen haar. Het lijkt alsof je volledig naar haar verwachting leeft. Zorg dat je een ruimte hebt om te gamen, zodat zij er geen “last” van heeft, en doe lekker je ding.
Mijn man houdt van actie series, ik totaal niet. Maar hij mag dan toch gewoon zijn series kijken die hij leuk vind? Ik lees op dat moment dan wel een boek, of scroll wat op mijn telefoon. Waarom word er van zulke kleine dingen een probleem gemaakt?
Je hoeft niet alle interesses samen te delen. Zolang er natuurlijk ook dingen zijn die jullie wél samen leuk vinden.
En over het huishouden, tja het is geen wedstrijd wie meer doet toch? De ene keer zul jij meer doen, de andere keer zij. Wat maakt het uit? Dat hoort toch gewoon bij het gezinsleven?
Jullie moeten elkaar wat meer gunnen denk ik.
En oh ja, als iemand commentaar heeft op hoe ik rijd, stop ik de auto stap ik uit en mag die persoon lekker zelf gaan rijden of de benen nemen.
Dus kom op, wees een vent trek je mond eens open naar haar in plaats van volledig naar haar verwachtingen te gaan leven.
Praat met elkaar, en ga anders inderdaad in relatietherapie als jullie er niet uit komen. Mocht dat niet werken, kun je altijd nog scheiden.
dinsdag 17 juni 2025 om 10:23
Als hij 4 uur besteedt aan huishouden en zorg, zal zij de overige 40 maken. Dat maakt behoorlijk uit voor iemands levensgeluk.
dinsdag 17 juni 2025 om 10:38
Ik denk niet dat TO bedoelt dat die 4 uur alles zijn die hij aan het huishouden besteedt. Ik lees het als: een full time werkweek is 40 uur, en de 4 uur die hij daarvan niet werkt steekt hij niet in vrije tijd maar in het huishouden. En daarnaast dan nog meer tijd.
Maar een meningsverschil over wie er meer tijd aan het huishouden besteedt kan veel frustratie opleveren maar kan je niet op een forum oplossen. Als je een oplossing wilt dan start dat bij communicatie, met haar dus.
Wat ik wel gek vind, TO, is dat je schrijft dat je niet wilt scheiden maar ik zie werkelijk niets waaruit blijkt dat je bij elkaar wilt blijven. Alleen dat het een grote en ingewikkelde stap is.
En je wilt geen schuldige aanwijzen maar je geeft wel een opsomming van wat zij allemaal niet goed doet, en daartegenover niets aan zelfreflectie.
Wees dan in elk geval eerlijk naar jezelf en zeg niet wat je het beste vindt klinken voor de bühne.
Maar een meningsverschil over wie er meer tijd aan het huishouden besteedt kan veel frustratie opleveren maar kan je niet op een forum oplossen. Als je een oplossing wilt dan start dat bij communicatie, met haar dus.
Wat ik wel gek vind, TO, is dat je schrijft dat je niet wilt scheiden maar ik zie werkelijk niets waaruit blijkt dat je bij elkaar wilt blijven. Alleen dat het een grote en ingewikkelde stap is.
En je wilt geen schuldige aanwijzen maar je geeft wel een opsomming van wat zij allemaal niet goed doet, en daartegenover niets aan zelfreflectie.
Wees dan in elk geval eerlijk naar jezelf en zeg niet wat je het beste vindt klinken voor de bühne.
dinsdag 17 juni 2025 om 10:42
Gewoon blijven doen wat je leuk vindt en energie uit haalt. Dat moet je sowieso blijven doen, ongeacht of je nou met iemand bent of niet en sta daar ook duidelijk voor.
Voor de rest dit zeurwijf aan de kant zetten en gaan co-ouderen. Krijg je véél meer vrije tijd, leuke dates en rust voor terug.
Je doet trouwens of 36 uur werken heel veel is..
Voor de rest dit zeurwijf aan de kant zetten en gaan co-ouderen. Krijg je véél meer vrije tijd, leuke dates en rust voor terug.
Je doet trouwens of 36 uur werken heel veel is..
dinsdag 17 juni 2025 om 18:32
Zij werkt in ieder geval minder dan 36, zoals ik t lees.
En ik werk zelf wel meer dan 36 uur en heb vier kinderen. Ik game niet maar heb andere hobbies, dat kan toch gewoon? Waarom zou dat niet kunnen?
Ik besteed echt niet meer dan 4 uur per week aan huishouden, lijkt me meer dan voldoende.
dinsdag 17 juni 2025 om 19:27
TO moet in elk geval aangeven wat zijn behoeften zijn en dan zij daar op reageren. Het hoeft echt niet per se einde relatie te zijn. En vaak speelt er van alles mee dan dat je alleen geen leuk mens bent. Ieder mens heeft zijn leuke en minder leuke kanten. Wij heben in onze relatie discussies gehad over nagenoeg dezelfde onderwerpen als die TO in zijn OP opwerpt.
Maar ik kan uit ervaring zeggen dat het echt helpt om je eigen behoeften uit te spreken. En om ook begrip te hebben voor die van een ander.
dinsdag 17 juni 2025 om 19:50
smorre schreef: ↑17-06-2025 18:32Zij werkt in ieder geval minder dan 36, zoals ik t lees.
En ik werk zelf wel meer dan 36 uur en heb vier kinderen. Ik game niet maar heb andere hobbies, dat kan toch gewoon? Waarom zou dat niet kunnen?
Ik besteed echt niet meer dan 4 uur per week aan huishouden, lijkt me meer dan voldoende.
Nou, met 2 kinderen èn een vrij lage lat voor schoon had ik wel meer dan 4 uur werk hoor.
dinsdag 17 juni 2025 om 21:21
Alleen koken en afruimen kost toch al meer dan 4u per week?smorre schreef: ↑17-06-2025 18:32Zij werkt in ieder geval minder dan 36, zoals ik t lees.
dinsdag 17 juni 2025 om 21:25
dinsdag 17 juni 2025 om 21:26
Precies. En wat te denken van tandarts, huisarts, kapper, oudergesprekken, verjaardags feestjes, kleding kopen, ouderactiviteiten op school, boodschappen, was, tuinonderhoud, auto naar de garage etc. Als ik dat in 4 uur kon had ik ook wel 4 kinderen gewild
dinsdag 17 juni 2025 om 23:10
Met huishouden bedoel ik schoonmaken en koken. Ik heb een werkster dus veel verder dan stofzuigen en een doekje over de wc bril kom ik niet hoor.
Je kunt t zo moeilijk maken als je wil, ik lees hier vaak veel drama maar als ik even bovenstaand le post pak:
Tandarts huisarts kapper: de kinderen van TO zijn 11 en 14, dan doen ze dat zelf (bovendien noem ik dat geen huishouden)
Oudergesprekken: 2x per jaar 10 minuten
Verjaardagsfeestjes: is geen huishouden toch? Come on, dat hoort toch gewoon bij het leven? Daar hoef je toch niet over te strijden met je partner?
Kleding kopen; doet een 14 jarige zelf en de jongeren deed/doe ik online, is gewoon quality time met mijn kinderen op de bank, samen kijken wat we leuk vinden
Ouderactiviteiten op school: met 11 en 14 niet meer aan de orde (uitgezonderd kamp groep 8 maar dat is toch leuk?)
Boodschappen: online en worden bezorgd, okay moeten nog wel in de kast gestopt
Was: check, tussendoor met een podcaster of filmpje, strijken doe ik niet
Tuinonderhoud: check. Maar is geen huishouden
Auto naar de garage: check. Maar is geen huishouden
Kortom: vind dat vrouwen het zichzelf vaak onnodig moeilijk maken dan wel onnodig veel zeuren.
Je kunt t zo moeilijk maken als je wil, ik lees hier vaak veel drama maar als ik even bovenstaand le post pak:
Tandarts huisarts kapper: de kinderen van TO zijn 11 en 14, dan doen ze dat zelf (bovendien noem ik dat geen huishouden)
Verjaardagsfeestjes: is geen huishouden toch? Come on, dat hoort toch gewoon bij het leven? Daar hoef je toch niet over te strijden met je partner?
Kleding kopen; doet een 14 jarige zelf en de jongeren deed/doe ik online, is gewoon quality time met mijn kinderen op de bank, samen kijken wat we leuk vinden
Ouderactiviteiten op school: met 11 en 14 niet meer aan de orde (uitgezonderd kamp groep 8 maar dat is toch leuk?)
Kortom: vind dat vrouwen het zichzelf vaak onnodig moeilijk maken dan wel onnodig veel zeuren.
dinsdag 17 juni 2025 om 23:53
Hoezo zeuren en moeilijk maken? Je mag het van mij prima "is geen huishouden doen" noemen, maar er zit nét hier zo goed tijd in als in met het poetsdoekje over het aanrecht gaan en een kruimeltje stofzuigen. Bovendien hoeft dat laatste van mij echt niet per se elke tien minuten, dat doet iemand ook zichzelf aan. Maar je kunt dan niet gaan verwijten dat de ander "niks doet aan huishouden" alleen omdat je het allemaal geen huishouden vindt.smorre schreef: ↑17-06-2025 23:10Met huishouden bedoel ik schoonmaken en koken. Ik heb een werkster dus veel verder dan stofzuigen en een doekje over de wc bril kom ik niet hoor.
woensdag 18 juni 2025 om 17:36
woensdag 18 juni 2025 om 18:13
De opsomming die je gaf vind ik leuk en nuttig. Hierboven werd al eerder verwezen dat het verschil in huishoudelijke taken tussen werkende mannen en werkende vrouwen gemiddeld 40 minuten per dag bedraagt (4,5 uur per week). Als je er rekening mee houdt dat een man gemiddeld 36.8 uur werkt en een vrouw gemiddeld 26.6 uur per week kan je stellen dat gemiddeld genomen de taken tussen mannen en vrouwen best gelijk verdeeld zijn.smorre schreef: ↑18-06-2025 17:36Ik reageer alleen even op de berichten over dat de TO maar vier uur aan t huishouden besteedt. En dat er daarom vanuit gegaan wordt dat de rest door zijn vrouw wordt gedaan.
Het zou goed kunnen dat hij denkt zoals ik. Ik besteed er dan ook maar vier uur. Maar mijn partner dan niet perse meer.
Nu komt uit veel onderzoeken dat deze taken niet eerlijk zijn verdeeld. Dit ligt aan de vraagstelling. De één vind iets een huishoudelijke taak terwijl de ander dat niet vind. Dat blijkt ook uit jouw voorbeelden. Als je vraagt hoe lang je bezig bent met zorgtaken kunnen mensen totaal andere uren noemen terwijl ze hetzelfde doen.
Met de kinderen naar de binnenspeeltuin of de sportvereniging vind ik geen huishoudelijk klusje. Beetje met andere ouders hangen en koffie drinken. Andere vinden dat wel. Daarom herken ik mij in TO. Discussies dat je de hele dag al voor de kinderen heb gezorgd (binnenspeeltuin met patatje) en dat er dus al genoeg gedaan is. Terwijl de ander denkt: je hebt lekker op de loungestoel gezeten met een cappuccino en een stuk taart. Dit is echt heel herkenbaar. Een goed gesprek kan wel een oplossing zijn.
Precies zoals je aangeeft bijvoorbeeld de was. Dat is natuurlijk wel een huishoudelijk klusje. Beetje podcast luisteren. Prima hoor. Ik doe thuis tweemaal per week krachttraining. Was opvouwen doe ik dan tussen de setjes.
woensdag 18 juni 2025 om 18:30
Tsja, ik heb geen kinderen dus geen expert. Maar zelfs als tante of oppas vind ik een dagje museum, samen naar krijspaleis of andere kindgerelateerde dingen superleuk (als kindvrij persoon doe je dat geheel vrijwillig of niet) maar zéker geen ‘vrije tijd’. Je bent verantwoordelijk voor een kind en moet dus altijd aanstaan. In die loungestoel met capuchino die jij omschrijft ben ik ook bezig met: ‘Corneille, kom eens hier dat ik je groene, natte snor ff met een doekje weghaal.’ of ‘Frida, niét aan die verf van die meneer met snor zitten.’ Of ‘Vincent, wat hebben we thuis afgesproken over zonnebloemen? Niet doen!’ Of ‘Henri, ceci est bien un pipe, afblijven dus’ .Steven1980 schreef: ↑18-06-2025 18:13De opsomming die je gaf vind ik leuk en nuttig. Hierboven werd al eerder verwezen dat het verschil in huishoudelijke taken tussen werkende mannen en werkende vrouwen gemiddeld 40 minuten per dag bedraagt (4,5 uur per week). Als je er rekening mee houdt dat een man gemiddeld 36.8 uur werkt en een vrouw gemiddeld 26.6 uur per week kan je stellen dat gemiddeld genomen de taken tussen mannen en vrouwen best gelijk verdeeld zijn.
Nu komt uit veel onderzoeken dat deze taken niet eerlijk zijn verdeeld. Dit ligt aan de vraagstelling. De één vind iets een huishoudelijke taak terwijl de ander dat niet vind. Dat blijkt ook uit jouw voorbeelden. Als je vraagt hoe lang je bezig bent met zorgtaken kunnen mensen totaal andere uren noemen terwijl ze hetzelfde doen.
Met de kinderen naar de binnenspeeltuin of de sportvereniging vind ik geen huishoudelijk klusje. Beetje met andere ouders hangen en koffie drinken. Andere vinden dat wel. Daarom herken ik mij in TO. Discussies dat je de hele dag al voor de kinderen heb gezorgd (binnenspeeltuin met patatje) en dat er dus al genoeg gedaan is. Terwijl de ander denkt: je hebt lekker op de loungestoel gezeten met een cappuccino en een stuk taart. Dit is echt heel herkenbaar. Een goed gesprek kan wel een oplossing zijn.
Ik zou het wat minder directief zeggen als in mijn voorbeelden, maar ontspannen met een capuchino op de juiste temperatuur (dat is: niet koud) is het gewoon niet.
Where is my mind?
woensdag 18 juni 2025 om 18:52
Als je even naar boven scrolt kan je zien dat ik volledige zorg combineer met een voltijdsbaan. Ik durf ongezien met iedereen om dit forum te ruilen. Mijn punt was dat de één iets zorgtaken vind terwijl de ander dat niet vind. Dan ga je al langs elkaar praten over de verdeling. Ik heb in de buurt een ouderwetse speeltuinvereniging met zand, een watertafel, glijbaantje. Heerlijk ontspannen vond ik dat. Samen op de wip of schommel. Daarna op het bankje hangen om wat te lezen. Thermoskannetje en limonade mee. Heerlijk. Je moet wel een beetje opletten natuurlijk. Je kan niet wegdommelen

woensdag 18 juni 2025 om 18:55
Mijn man neemt de kinderen mee naar zo'n binnenspeeltuin om te werken, met een cappuccino. Maar dat betekent dat hij niet beschikbaar is voor de kinderen en ik dus na thuiskomst anderhalf uur hun gehuil moet managen omdat ze daar gepest werden. Als je als ouder niet investeert in je kinderen betekent dat extra werk voor de andere ouder. Als die andere ouder daar vervolgens chagrijnig van wordt kun je dat negeren, ten koste van je relatie, of ernaar luisteren en je handelen aanpassen. Welke keus je maakt hangt af van wat je meer waardeert, denk ik: kunnen kiezen wat je doet zonder rekening te houden met anderen of je relatie.
woensdag 18 juni 2025 om 18:56
Het gaat vooral om hoeveel tijd heb je, die je helemaal zelf in kan vullen. Aaneengesloten tijd.Steven1980 schreef: ↑18-06-2025 18:13De opsomming die je gaf vind ik leuk en nuttig. Hierboven werd al eerder verwezen dat het verschil in huishoudelijke taken tussen werkende mannen en werkende vrouwen gemiddeld 40 minuten per dag bedraagt (4,5 uur per week). Als je er rekening mee houdt dat een man gemiddeld 36.8 uur werkt en een vrouw gemiddeld 26.6 uur per week kan je stellen dat gemiddeld genomen de taken tussen mannen en vrouwen best gelijk verdeeld zijn.
Precies zoals je aangeeft bijvoorbeeld de was. Dat is natuurlijk wel een huishoudelijk klusje. Beetje podcast luisteren. Prima hoor. Ik doe thuis tweemaal per week krachttraining. Was opvouwen doe ik dan tussen de setjes.
Niet hoeft te denken aan anderen, niet hoeft te zorgen. 100% voor jezelf
En dat hebben vrouwen binnen een relatie gemiddeld veel minder dan mannen.
woensdag 18 juni 2025 om 19:19
Klopt wel wat je zegt. Het onderzoek van het sociaal planbureau geeft aan dat vrouwen vaker een gebrek ervaren aan écht vrije tijd — tijd die je volledig naar eigen inzicht kunt invullen, zonder rekening te houden met anderen. Denk aan het verschil tussen “even ontspannen op de bank” en “ontspannen, maar ondertussen opletten of de kinderen niets geks doen.” Onzichtbare taken, mentale belasting, altijd ‘aan’ staan — het telt allemaal op. Voorgaande is even een citaat van het SCP. Dus eigenlijk precies wat je zegt.Lila-Linda schreef: ↑18-06-2025 18:56Het gaat vooral om hoeveel tijd heb je, die je helemaal zelf in kan vullen. Aaneengesloten tijd.
Niet hoeft te denken aan anderen, niet hoeft te zorgen. 100% voor jezelf
En dat hebben vrouwen binnen een relatie gemiddeld veel minder dan mannen.
Bij TO is er een communicatieprobleem. Over de taakverdeling kan het natuurlijk wel hebben. Onzichtbare taken zijn veel moeilijker te verdelen. Laatste is ook vaak een karaktereigenschap. De ene ouder maakt zich enorm zorgen bij een kinderkamp of een schoolreisje terwijl de andere ouder alleen denkt hoe laat ze weer thuis zijn. In een goede relatie vul je elkaar hierop aan. Als het minder gaat drijft dit je juist uit elkaar.
woensdag 18 juni 2025 om 19:24
Ik vind mijn werk ook ontspannen. Heerlijk, koffietje, paar mailtjes beantwoorden die de hele wereld urgent vindt behalve ik, lekker lunchen, vergadering van een uur waarin echt 1 issue (wat niet eens een issue is) besproken wordt. Superontspannen en bij tijd en wijle geniet ik er ook nog van. Het blijft werk en geen vrije tijd. Maar ik word er wel voor betaald.Steven1980 schreef: ↑18-06-2025 18:52Als je even naar boven scrolt kan je zien dat ik volledige zorg combineer met een voltijdsbaan. Ik durf ongezien met iedereen om dit forum te ruilen. Mijn punt was dat de één iets zorgtaken vind terwijl de ander dat niet vind. Dan ga je al langs elkaar praten over de verdeling. Ik heb in de buurt een ouderwetse speeltuinvereniging met zand, een watertafel, glijbaantje. Heerlijk ontspannen vond ik dat. Samen op de wip of schommel. Daarna op het bankje hangen om wat te lezen. Thermoskannetje en limonade mee. Heerlijk. Je moet wel een beetje opletten natuurlijk. Je kan niet wegdommelen![]()
Where is my mind?
donderdag 19 juni 2025 om 07:56
En hoeveel uur per week besteedt je partner aan het huishouden? Kinderen halen en brengen en verzorgen vallen voor mij ook onder huishoudensmorre schreef: ↑17-06-2025 18:32Zij werkt in ieder geval minder dan 36, zoals ik t lees.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in