Vriendinnen altijd maar druk - herkenbaar?

17-06-2025 18:42 111 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het valt mij de laatste tijd op dat iedereen het altijd maar druk heeft, en dat als je met iemand wilt afspreken het negen van de tien keer minstens een week later moet of zelfs weken/maanden later, want agenda’s zijn tot in den treure volgestouwd. Dat haalt voor mij de spontaniteit van het afspreken er wel een beetje af en dat vind ik jammer. Merk ook dat relaties daardoor oppervlakkiger worden omdat je elkaar simpelweg weinig spreekt.
Is dit typisch iets binnen mijn vriendenkring of herkennen meer mensen dit?
Yakuzakiko schreef:
17-06-2025 19:35
Maar dat is kennelijk wel wat zij willen. Laat ze gewoon met rust en zoek anderen die wel tijd voor je hebben.
Je ziet ze vanzelf wel weer eens aanwaaien, of niet, en dan weet je dat ook weer.
Je hebt gelijk hoor. Ik weet ook dat dit vooral míjn probleem is, maar vind het soms gewoon jammer en zonde om te zien in wat voor maatschappij we met z’n allen leven en dat er steeds minder ruimte lijkt te zijn voor betekenisvolle en diepgaande vriendschappen. Ik heb daar zelf wel veel behoefte aan, alleen ik weet soms niet meer waar ik zulke mensen moet vinden.
Hannelore_ schreef:
17-06-2025 19:32
Ik ben het hier echt niet mee eens. Zeker binnen een gezin met twee werkende ouders is het ook gewoon een puzzel wie wanneer tijd heeft om vrienden te zien. Er zijn namelijk nog zoveel andere verplichtingen die minder leuk zijn maar gewoon echt moeten. Dat heeft niets te maken met geen tijd is geen prioriteit. Ik vind dat echt een flauwe opmerking.
Maar "vriendinnen zien" en "vriendinnen zien te houden" is dus duidelijk geen prioriteit / verplichting voor jou / jullie.

Als die kinderen later 16 zijn er weinig oude vriendinnen die 16 jaar op je hebben gewacht tot ze toch eens een keertje prio worden.

Je kan "vriendinnen zien" ook gewoon om de zoveel tijd letterlijk in je agenda boeken als verplichting.
Naast het kopje "werk-kinderen-familie-huishouden-hobby-...". Desnoods gewoon als afleiding voor al het andere.

(En nope, dat hoeft voor mij niet wekelijks. 1 keer per kwartaal volstaat desnoods al.)
wissewis wijzigde dit bericht op 17-06-2025 19:45
4.76% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
aagjeheefteenvraagje schreef:
17-06-2025 19:41
Je hebt gelijk hoor. Ik weet ook dat dit vooral míjn probleem is, maar vind het soms gewoon jammer en zonde om te zien in wat voor maatschappij we met z’n allen leven en dat er steeds minder ruimte lijkt te zijn voor betekenisvolle en diepgaande vriendschappen. Ik heb daar zelf wel veel behoefte aan, alleen ik weet soms niet meer waar ik zulke mensen moet vinden.
Diepgaande en betekenisvolle vriendschappen kunnen ook bestaan met niet-wekelijks of spontaan afspreken. Maar als je vriendinnen nooit tijd voor je hebben dan zou ik inderdaad andere vrienden zoeken.
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
17-06-2025 19:38
Maar jij leest het als iets met een negatieve lading. Feitelijk klopt het gewoon. Een minder leuke verplichting voor laten gaan is dus prioriteit geven aan die verplichting boven koffie drinken met je vriendin wat je misschien wel leuker zou vinden.
Klopt. Maar ik lees het met een negatieve lading omdat, in de post die ik quote, de vraag werd gesteld of het wel echte vrienden zijn. Ik zou ook liever morgen spontaan gaan shoppen met een vriendin in plaats van werken. Maar ik moet toch echt naar mijn werk morgen. Maakt mij dat een slechte vriendin?
Wissewis schreef:
17-06-2025 19:42
Maar "vriendinnen zien" en "vriendinnen zien te houden" is dus duidelijk geen prioriteit / verplichting voor jou / jullie.

Als die kinderen later 16 zijn er weinig oude vriendinnen die 16 jaar op je hebben gewacht tot ze toch eens een keertje prio worden.

Je kan "vriendinnen zien" ook gewoon om de zoveel tijd letterlijk in je agenda boeken als verplichting.
Naast het kopje "werk-kinderen-familie-huishouden-hobby-...". Desnoods gewoon als afleiding voor al het andere.

(En nope, dat hoeft voor mij niet wekelijks. 1 keer per kwartaal volstaat desnoods al.)
Ik zie mijn vriendinnen ook, maar niet vaak spontaan. Dit is meestal al vooruitgepland. Daar ging dit topic toch over?
Hannelore_ schreef:
17-06-2025 19:44
Klopt. Maar ik lees het met een negatieve lading omdat, in de post die ik quote, de vraag werd gesteld of het wel echte vrienden zijn. Ik zou ook liever morgen spontaan gaan shoppen met een vriendin in plaats van werken. Maar ik moet toch echt naar mijn werk morgen. Maakt mij dat een slechte vriendin?
Nee natuurlijk niet, je werk heeft prioriteit. TO lijkt een behoefte te hebben aan vaak contact en graag op korte termijn, haar vrienden lijken een andere behoefte te hebben, andere prioriteiten. Daarin is niemand fout, maar dan kan het wel zo zijn dat je niet matcht in je manier van vriendschappen inrichten.
Where is my mind?
17-06-2025 18:56
Ik hou ook van een lege agenda. Spreek liever op het laatste moment wat af dan al twee weken van tevoren, maar het gebeurt dan dus vaak dat mensen al bezet zijn. En dan zit ik toch weer alleen, te balen van dat ik alleen ben :P. Laatst wilde ik met een vriendin afspreken, maar de eerstvolgende mogelijkheid was 2 maanden later (!), sorry, maar dan doe je toch iets verkeerd met je planning. Ze heeft niet eens kinderen!

Nou bij mij is mijn planning ook zo ongeveer, ik heb ieder weekend wel iets te doen, geloof dat ik op dit moment alleen 1 of 2 weekenden eind juli begin augustus nog "vrij" heb, en verder tot eind augustus niks meer.

Ik doe niks verkeerd met mijn planning, maar dit is gewoon wat het is. En ik heb ook geen kinderen, al zie ik niet zo goed in waarom dat perse zoveel verschil zou maken. Zonder kinderen kun je ook gewoon druk zijn en dus weinig momenten hebben om af te spreken.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Andere vraag: hoe vaak in de week spreken jullie af met een vriend/vriendin/vriendengroep? Ik zelf gemiddeld maar één keer, wat ik aan de weinige kant vind. Mijn werk is ook vrij solistisch. Denk dat ik gewoon behoefte heb aan wat meer sociaal contact, misschien hoeft het niet eens per se een vriendin te zijn maar gewoon wat meer onder de mensen zijn / onderdeel zijn van een groter geheel.
Maar betekenisvolle en diepgaande vriendschappen heeft toch weinig te maken met wel of niet spontaan kunnen afspreken? Ik heb hele betekenisvolle vriendschappen, maar we plannen wel. Zegt niets over de kwaliteit van de vriendschap
MrsM schreef:
17-06-2025 19:50
Nou bij mij is mijn planning ook zo ongeveer, ik heb ieder weekend wel iets te doen, geloof dat ik op dit moment alleen 1 of 2 weekenden eind juli begin augustus nog "vrij" heb, en verder tot eind augustus niks meer.

Ik doe niks verkeerd met mijn planning, maar dit is gewoon wat het is. En ik heb ook geen kinderen, al zie ik niet zo goed in waarom dat perse zoveel verschil zou maken. Zonder kinderen kun je ook gewoon druk zijn en dus weinig momenten hebben om af te spreken.
Ik ben dan benieuwd: maakt zo’n druk leven je gelukkig? Hou je genoeg tijd over om tot jezelf te komen en in je eentje op te laden? Of ben je gewoon heel extravert en heb je geen me-time nodig :-D (Niet negatief bedoeld hè dit, probeer het even vanuit een ander perspectief te bekijken, dan begrijp ik mijn vriendin misschien ook beter).
evelien2010 schreef:
17-06-2025 19:18
Eigenlijk is het heel simpel. Geen tijd is geen prioriteit. Mensen kunnen prima tijd maken. Maar hebben andere zaken die ze belangrijker vinden dan jij. Ik zou dus even goed kijken of dit echte vrienden zijn. Je kunt namelijk ook tijd maken voor al die eindeloze verjaardagen en andere zaken. Of dat manlief wel kan sporten of met zijn vrienden weg.

Mwah dat vind ik nogal een boude stelling. Als ik met vriendin A al een tijd iets heb gepland, dan met vriendin B en dan vriendin C, een verjaardag ertussen en een festival, dan moet vriendin D dus gewoon achteraan aansluiten zogezegd. Ik ga daar geen andere vriendinnen voor afzeggen, of een reeds gepland verjaardag en al helemaal niet een festival.

Maar, dat zijn vaak de zaterdagen en zondagen, dus spontaan een vrijmibo of zwempartij met mooi weer kan vaak wel op vrijdag. Doordeweeks in de avond werk ik vaak tot 20.00 dus dan ga ik niks meer afspreken.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik herken het gelukkig niet, maar mijn weekenden zijn meestal niet volgepland ook al heb ik kinderen. Ik plan het liefst ook niet maanden van te voren, liever korte termijn want dan weet ik zeker dat ik kan (ziekte van mij of kinderen, man reist voor werk)
Ik vind het mooi om te zien dat je moeite doet om de andere kant te begrijpen TO, dat siert je! Het zou me inderdaad niet verbazen als je meer op zoek bent naar de verbinding, en niet zozeer de frequentie van elkaar zien op korte termijn. Best interessant om eens na te gaan bij jezelf welke behoefte je nou echt hebt, en daar mee experimenteren. Misschien haal je je hart wel op bij een club, vereniging of vrijwilligerswerk :hyper:
17-06-2025 19:51
Andere vraag: hoe vaak in de week spreken jullie af met een vriend/vriendin/vriendengroep? Ik zelf gemiddeld maar één keer, wat ik aan de weinige kant vind. Mijn werk is ook vrij solistisch. Denk dat ik gewoon behoefte heb aan wat meer sociaal contact, misschien hoeft het niet eens per se een vriendin te zijn maar gewoon wat meer onder de mensen zijn / onderdeel zijn van een groter geheel.
1 a 2 keer per week. Sommige van mijn beste vrienden zie ik een paar keer per jaar, andere weer wel regelmatig en/of meermaals contact gedurende de week. Familie om de maand ongeveer en een familie-app waar geregeld het eea gedeeld wordt, per kwartaal een werkborrel doordeweeks, eens per maand een concert of voorstelling en dan is het balboekje wel vol als je zoals ik ook een grote behoefte aan rust en ‘me-time’ hebt.
Where is my mind?
MrsM schreef:
17-06-2025 19:56
Mwah dat vind ik nogal een boude stelling. Als ik met vriendin A al een tijd iets heb gepland, dan met vriendin B en dan vriendin C, een verjaardag ertussen en een festival, dan moet vriendin D dus gewoon achteraan aansluiten zogezegd. Ik ga daar geen andere vriendinnen voor afzeggen, of een reeds gepland verjaardag en al helemaal niet een festival.

Maar, dat zijn vaak de zaterdagen en zondagen, dus spontaan een vrijmibo of zwempartij met mooi weer kan vaak wel op vrijdag. Doordeweeks in de avond werk ik vaak tot 20.00 dus dan ga ik niks meer afspreken.
Eens. Je zou ook kunnen stellen dat degene die niet bereid is om vooruit te plannen jóu geen prioriteit geeft. Andere vrienden doen wel die moeite, ja dan sluit je inderdaad achteraan in de rij van verplichtingen
17-06-2025 19:53
Ik ben dan benieuwd: maakt zo’n druk leven je gelukkig? Hou je genoeg tijd over om tot jezelf te komen en in je eentje op te laden? Of ben je gewoon heel extravert en heb je geen me-time nodig :-D (Niet negatief bedoeld hè dit, probeer het even vanuit een ander perspectief te bekijken, dan begrijp ik mijn vriendin misschien ook beter).

Oh jawel hoor! As we speak zit ik lekker in mijn eentje buiten in de tuin te "ontprikkelen" van mijn werk. En dat kan ik volhouden tot 22.30. Man zit boven tv te kijken, niet gezellig maar we vinden dat allebei prima. En in de winter ga ik 1 avond per week lekker uitgebreid in bad.

Verder ben ik inderdaad een extravert persoon en heb ik heel erg veel last van FOMO, dus een leuk feestje of wat dan ook daar ga ik nooit met tegenzin heen.

Ik word gelukkig van mijn sociale contacten, de deur staat altijd open ook voor spontaan bezoek. Vrienden van mijn man staan vaak doordeweeks in de avond voor de deur, al dan niet met partner, gezellig! Ik heb dan ook altijd wel iets in huis qua hapjes en drankjes. Die spontane acties zijn ook gewoon leuk.

Daarnaast heb ik het ook druk met werk, dus doordeweeks in de avond afspreken dat doe ik liever niet. Dus dan blijven er eigenlijk maar 2 dagen per week over, maar als ik op zaterdag een festival/feest heb gehad dan hou ik de zondag wel liever vrij, ook omdat dat de enige dag is dat ik vrij ben van werk, en om even bij te komen. Dus het hangt ook af van wat voor iets ik op zaterdag heb gepland.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik weet niet wat er allemaal in die volgeramde weekenden van je vriendinnen zit, maar misschien zitten daar ook afspraken met betekenisvolle en diepgaande vriendschappen tussen?
En een vriendin waar je bijvoorbeeld vooral mee feest of shopt kan net zo belangrijk zijn als een vriendin waarmee je diepe gesprekken voert. Het kan je allebei goed doen.
Ik denk ongeveer gemiddeld 1 keer per 1 week. Soms ook helemaal niet.

Maar dat is dan wel naast een teamsport en naast 2-3 keer per week met collega's op kantoor werken.
En naast wekelijks eten bij mijn moeder
Ik zet geen aantal.
Het kan zijn dat er 2 maanden totaal niets is, het kan zijn dat er ineens 3 activiteiten op een week opduiken.
Bij voorkeur alleen geen 3 week-avonden.

Net omdat het vaak zo kalm is ga ik niet te moeilijk lopen doen over de momenten dat anderen dan wél ineens iets willen of een feestje organiseren. Hoogstens vloek ik inwendig even of moet nadien langer bekomen.

Ik moet sowieso altijd bekomen van de prikkels met dank aan mijn ASS :-).
Als ik daarmee écht rekening zou moeten houden doe ik gewoon niets.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik merk het idd ook.
michelle22 wijzigde dit bericht op 19-06-2025 09:36
94.69% gewijzigd

Elke week zou voor mij best vaak zijn. Mijn beste vriendin zie ik zo eens in de 1 of 2 maanden en dat is prima. Ik ben dol op me-tijd, en heb heel graag niets.

Heb je hobby's, die je kan delen met anderen, een vereniging of iets dergelijks?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Als ik een afspraak maak voor volgende week is het snel. Dat wordt eerder volgende maand. En de mensen in mijn omgeving zijn ook zo en vinden dat prima.

Ik heb kleine kinderen. Als ik werk doe ik daarna meestal niks. En mijn vrije dagen plan ik ook niet vol. Ben al druk zat.
Mijn agenda in de weekenden is grotendeels nagenoeg leeg. Bewust, want ik kom bij van een week werken. Ik heb een hechte vriendinnenclub die op 1 hand te tellen is. Met eentje daarvan heb ik ongeveer dagelijks app-contact en spreken we zeker wekelijks af. Met de anderen ook regelmatig contact maar afspreken is meer op basis van hun agenda en dat vind ik helemaal prima en zij ook. Als we elkaar dan weer zien is het ook gelijk leuk en gezellig.
wij slapen nooit.
Met sommige mensen spreek ik verder van te voren af. Dat vind ik niet zo'n punt maar spreek liever op wat kortere termijn af.

Ik vind spontaan afspreken ook wel fijn en doe dat ook vaak, vooral met mensen die vlak in de buurt wonen. Bijvoorbeeld een keer lunchen als ik vanuit huis werk of na werk even naar het park en daar een rondje lopen (neem dan jongste kind mee) of een vriendin die even meeloopt als ik met de honden wandel of 's avonds even wat drinken in een cafe in de buurt terwijl man bij de kinderen blijft. Dat vind ik altijd wel fijn omdat ik dan gewoon ja/nee kan zeggen al naar gelang het uitkomt. Dan hoef ik het ook niet in te plannen.
In het weekend doen we ook wel activiteiten samen met vrienden en de kinderen of we nodigen bijvoorbeeld mensen bij ons thuis uit. Ik vind het op zich fijner als we dat spontaan doen want dan weet ik zeker dat goed uitkomt.

Tegelijk is het natuurlijk niet handig met mensen die verder weg wonen dus daar maak ik wel echt afspraken mee & dat is ook prima. Maar op zich hou ik mijn agenda liever wat flexibel en kijk niet te ver vooruit.
Ik doe meerdere keren per week wel wat sociaals met anderen, zeker als het om spontane afspraken gaat. Als het echt gaat om iets inplannen op langere termijn dan ben ik iets terughoudender en wil mijn agenda niet te vol hebben omdat het met kinderen en werk soms lastig te voorspellen is hoe het gaat lopen. Dus dan plan ik niet te veel in en hou ruimte in mijn agenda. Op korte termijn iets doen, vaak de dag zelf of de dag van te voren afgesproken, is vaak veel makkelijker omdat ik dan wel zeker weet of ik tijd/energie heb.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven