Boeken en artikelen die je zijn bijgebleven uit je jeugd
dinsdag 17 juni 2025 om 16:38
TO trapt af:
Ik ben uit de jaren 70 en groeide op in de 80's.
Ik was dol op lezen, lid vd bieb en heel wat verstouwd in die tijd.
Er zijn mij een aantal boeken echt bijgebleven qua verhaal en inhoud en indruk.
Ik las in die tijd ook strips, Suske en Wiske vooral en soms de Tina van mijn oudere nicht maar ook bladen uit de leesmap van mijn oom en tante waar ik in bepaalde gevallen echt nog te jong voor was.
Wat mij qua boektitels altijd is bijgebleven:
Kruistocht in Spijkerbroek.
Wierook en Tranen.
Ik hoef niet op schoot.
De meidenklup ( ja zo schreef je dat toen nog)
Een anti love story.
Ook twee artikelen, ik meen uit de Panorama over de vermissing van Gemma van de Boom en het meisje Thea Puymbroeck die door haar eigen moeder en diens vriend omgebracht is.
Dat laatste daar heb ik best lang last van gehad zeg maar qua details en feit dat ik het las toen ik pas 8 was.
Van de Tina herinner ik mij het verhaal van een schilderij waar mensen in gevangen zaten en een meisje waarvan de mensen in de wereld om haar heen robots bleken te zijn.
Benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.
Ik ben uit de jaren 70 en groeide op in de 80's.
Ik was dol op lezen, lid vd bieb en heel wat verstouwd in die tijd.
Er zijn mij een aantal boeken echt bijgebleven qua verhaal en inhoud en indruk.
Ik las in die tijd ook strips, Suske en Wiske vooral en soms de Tina van mijn oudere nicht maar ook bladen uit de leesmap van mijn oom en tante waar ik in bepaalde gevallen echt nog te jong voor was.
Wat mij qua boektitels altijd is bijgebleven:
Kruistocht in Spijkerbroek.
Wierook en Tranen.
Ik hoef niet op schoot.
De meidenklup ( ja zo schreef je dat toen nog)
Een anti love story.
Ook twee artikelen, ik meen uit de Panorama over de vermissing van Gemma van de Boom en het meisje Thea Puymbroeck die door haar eigen moeder en diens vriend omgebracht is.
Dat laatste daar heb ik best lang last van gehad zeg maar qua details en feit dat ik het las toen ik pas 8 was.
Van de Tina herinner ik mij het verhaal van een schilderij waar mensen in gevangen zaten en een meisje waarvan de mensen in de wereld om haar heen robots bleken te zijn.
Benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
dinsdag 17 juni 2025 om 20:58
Feest van herkenning hier!
Als kind idd de dolle tweeling, pitty op kostschool, de vijf . En in de vakantie Tina topstrip boeken van m’n grotere nichtjes, eindeloos herlezen. Ook een verhaal van een meisje in een huis vlakbij een kerkhof O wat vond ik dat eng. Boeken van Jan Terlouw, Pjotr en koning van kantoren. Thea Beckman inderdaad. Als tiener ook christiane F, heb het later vaak nog herlezen en het onkruid en de bloem, dat meisje gaat dood aan een overdosis. Maakte een verpletterende indruk. Maar ook Lenie saris zuster britta en nel Schuttevaer Veldhuis’ de Annelies omnibus. Elke vakantie weer lezen. En idd blijf lachen irmgard over het sanatorium.
En die boekjes van het Beste, ik weet nog een verhaal over een brandende tankauto in Spanje dat was heel eng. Ook eng: de medische encyclopedie met allerlei kleurenfoto s van aandoeningen brrrrr.
Als kind idd de dolle tweeling, pitty op kostschool, de vijf . En in de vakantie Tina topstrip boeken van m’n grotere nichtjes, eindeloos herlezen. Ook een verhaal van een meisje in een huis vlakbij een kerkhof O wat vond ik dat eng. Boeken van Jan Terlouw, Pjotr en koning van kantoren. Thea Beckman inderdaad. Als tiener ook christiane F, heb het later vaak nog herlezen en het onkruid en de bloem, dat meisje gaat dood aan een overdosis. Maakte een verpletterende indruk. Maar ook Lenie saris zuster britta en nel Schuttevaer Veldhuis’ de Annelies omnibus. Elke vakantie weer lezen. En idd blijf lachen irmgard over het sanatorium.
En die boekjes van het Beste, ik weet nog een verhaal over een brandende tankauto in Spanje dat was heel eng. Ook eng: de medische encyclopedie met allerlei kleurenfoto s van aandoeningen brrrrr.
dinsdag 17 juni 2025 om 21:02
dinsdag 17 juni 2025 om 21:02
dinsdag 17 juni 2025 om 21:03
Het onkruid en de bloem, dagboek van een meisje dat verslaafd raakt aan de drugs. Is ook een film van go ask Alice
Maakte veel indruk. Ik lees het boek soms nog wel eens.
Verder in de panorama een artikel over zelfontbranding, doodsbang daarna...
Wat jaren later ook uit de panorama over de vliegramp Tenerife. Daarvoor best regelmatig gevlogen, maar vanaf dat artikel vliegangst ontwikkeld....erg jammer
Maakte veel indruk. Ik lees het boek soms nog wel eens.
Verder in de panorama een artikel over zelfontbranding, doodsbang daarna...
Wat jaren later ook uit de panorama over de vliegramp Tenerife. Daarvoor best regelmatig gevlogen, maar vanaf dat artikel vliegangst ontwikkeld....erg jammer
dinsdag 17 juni 2025 om 21:12
Volgens mij trekt hij naar het zuiden. Hij begint zijn spraak te verliezen omdat hij met niemand kan spreken.
Hij komt aan in wat ik denk Gibraltar is, en is er ondersteboven van dat hij daar apen aantreft omdat ze op mensen lijken. Hij heeft 'soortgenoten' gevonden.
Van Paul Biegel: de tuinen van Dorr.
Ook een akelig verhaal, geen idee meer waarover het ging.
Verder
- de torens van februari (tonke draagt)
- krabat of meester van de zwarte molen (preussler)
- torenhoog en mijlenbreed (ook tonke dragt)
- Boris (Jaap ter haar)
En uiteraard ALLES van Terlouw.
dinsdag 17 juni 2025 om 21:12
dinsdag 17 juni 2025 om 21:17
Pappa is een hond, van Guus Kuijer.
Vreselijk naar verhaal vind ik dat, nog steeds. Ik hou best van een beetje dystopisch hoor maar dat ze daar in 1977 of zo kleine kinderen mee lastig vielen snap ik nog altijd geen reet van.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 17 juni 2025 om 21:17
Oh wat een leuk topic!
Wat hier diepe indruk maakte was de strip "Steffies hart van steen" in de Tina. Dat was zo'n doorlopende strip. Ik had een hele stapel oude Tina's van mijn buurmeisje gekregen dus het was zoeken naar de volgende week met het vervolg. Het ging over Steffie, waarvan haar beste vriendin overleed. En kort daarna komt er een nieuw meisje in de klas, die als twee druppels water op het overleden vriendinnetje leek en die wilde vriendinnen worden maar Steffie wilde nooit meer om iemand geven. Een groot standbeeld (met een hart van steen) hielp haar daarbij.
Die strip maakte zoveel indruk. Zou m graag nog eens lezen maar ik heb geen idee welk jaargang het was.
De griezelverhalen van R.L. Stine verslond ik. Op tv had je "Are you afraid of the dark". Dat had datzelfde sfeertje.
Als 12-jarige was ik groot fan van de Bloemen op zolder-serie. Ik zie mijn dochter van die leeftijd dat nog niet lezen, maar het was begin 90's, dus dat kon gewoon.
Wat hier diepe indruk maakte was de strip "Steffies hart van steen" in de Tina. Dat was zo'n doorlopende strip. Ik had een hele stapel oude Tina's van mijn buurmeisje gekregen dus het was zoeken naar de volgende week met het vervolg. Het ging over Steffie, waarvan haar beste vriendin overleed. En kort daarna komt er een nieuw meisje in de klas, die als twee druppels water op het overleden vriendinnetje leek en die wilde vriendinnen worden maar Steffie wilde nooit meer om iemand geven. Een groot standbeeld (met een hart van steen) hielp haar daarbij.
Die strip maakte zoveel indruk. Zou m graag nog eens lezen maar ik heb geen idee welk jaargang het was.
De griezelverhalen van R.L. Stine verslond ik. Op tv had je "Are you afraid of the dark". Dat had datzelfde sfeertje.
Als 12-jarige was ik groot fan van de Bloemen op zolder-serie. Ik zie mijn dochter van die leeftijd dat nog niet lezen, maar het was begin 90's, dus dat kon gewoon.
dinsdag 17 juni 2025 om 21:19
Ja, dat dan weer wel. Die had het ook niet altijd over al te gezellige dingen maar wel met een beetje humor en het einde was altijd in ieder geval hoopvol.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 17 juni 2025 om 21:20
Oh wat leuk. Ik las ze ook stuk. We speelden zelf ook babysittersclubje
Ik vroeg me als kind altijd af of Inge Praet als Praat of Pret werd uitgesproken. Zo'n rare achternaam.
Mijn dochter las ze ook graag maar de bieb heeft maar een paar old school bsc-boekjes.

dinsdag 17 juni 2025 om 21:25
Ik las als een malle. De trend van gruwelijke boeken trok me niet zo, ik denk ook omdat het bij ons thuis zo ongezellig was. Maar mijn vriendinnen verslonden Floortje Bloem, Christiane F, David S en die fokking bloemen op zolder natuurlijk.
Zelf las ik al heel jong Stephen King en dat was achteraf niet zo handig. Soms kreeg ik dingen ook gewoon niet mee van de bibliothecaresse, wat ik toen stom vond, maar nu prima begrijp.
Op de basisschool liep ik voor met lezen en ik mocht van de juf daarom alleen maar Annie MG Schmidt lezen, vanwege het rijke taalgebruik. Dan las iedereen iets anders en ik moest wiplala weer lezen. Was verder prima trouwens.
Mijn jeugd kenmerkte zich door weinig toezicht, waardoor ik veel dingen gelezen en gekeken heb die niet echt pasten bij mijn leeftijd. Ik was daar niet de enige in, horrorfilms in groep zes, moord en doodslag, we vonden het allemaal fascinerend.
Zelf las ik al heel jong Stephen King en dat was achteraf niet zo handig. Soms kreeg ik dingen ook gewoon niet mee van de bibliothecaresse, wat ik toen stom vond, maar nu prima begrijp.
Op de basisschool liep ik voor met lezen en ik mocht van de juf daarom alleen maar Annie MG Schmidt lezen, vanwege het rijke taalgebruik. Dan las iedereen iets anders en ik moest wiplala weer lezen. Was verder prima trouwens.
Mijn jeugd kenmerkte zich door weinig toezicht, waardoor ik veel dingen gelezen en gekeken heb die niet echt pasten bij mijn leeftijd. Ik was daar niet de enige in, horrorfilms in groep zes, moord en doodslag, we vonden het allemaal fascinerend.
dinsdag 17 juni 2025 om 21:26
De tuinen van Dorr heb ik onlangs herlezen. Een liefdesverhaal waarin een heks een stad versteend heeft en een van de twee geliefden in een bloem heeft veranderd. In het verhaal zitten ook weer andere kleine verhaaltjes.aliva schreef: ↑17-06-2025 21:12Volgens mij trekt hij naar het zuiden. Hij begint zijn spraak te verliezen omdat hij met niemand kan spreken.
Hij komt aan in wat ik denk Gibraltar is, en is er ondersteboven van dat hij daar apen aantreft omdat ze op mensen lijken. Hij heeft 'soortgenoten' gevonden.
Van Paul Biegel: de tuinen van Dorr.
Ook een akelig verhaal, geen idee meer waarover het ging.
Verder
- de torens van februari (tonke draagt)
- krabat of meester van de zwarte molen (preussler)
- torenhoog en mijlenbreed (ook tonke dragt)
- Boris (Jaap ter haar)
En uiteraard ALLES van Terlouw.
Meester van de zwarte molen is mijn favoriete jeugdboek. Ik ben ooit begonnen met voorlezen aan mijn dochter maar die vond het niks. *snif, snotter*
dinsdag 17 juni 2025 om 21:27
Ik heb er een paar in huis, ooit gekregen bij drieduizend jaargangen gebonden Duckies. Maar voor de Pep bleek ik echt niet oud genoeg

(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 17 juni 2025 om 21:30
Ja dat dus. Zo had ik op mijn negende de jeugdbieb uit, en toen begon ik maar aan de boekenkast van mijn ouders. En die vonden alles allang best, zo lang ze maar geen last van me hadden. Op die manier heb ik een levenslange aversie tegen Wolkers opgelopen want wat die hoofdpersoon in Kort Amerikaans deed met die kip vond ik zelfs niet eens meer fascinerendNana_Mouskouri schreef: ↑17-06-2025 21:25

(Herman Finkers)
(Herman Finkers)

dinsdag 17 juni 2025 om 21:31
Mijn liefde voor literatuur, die uiteindelijk ook mijn studiekeuze bepaalde, is aangewakkerd door de bijzondere boeken die ik totaal willekeurig op mijn leeslijst gezet heb. Die Verwandlung van Kafka en l'étranger van Camus. Ik was daar echt van in de war, op een intense, puberachtige manier. Thuis hadden we heus boeken, maar zoiets had ik nog nooit gelezen. Toen kwam ook nog de ontdekking van de hemel, wat echt precies een boek is voor een pedant vwo-meisje van zestien en toen was ik verkocht.
dinsdag 17 juni 2025 om 21:31
Leuk! Ik denk Inge PratMistborn schreef: ↑17-06-2025 21:20Oh wat leuk. Ik las ze ook stuk. We speelden zelf ook babysittersclubje. Ik wilde altijd Joke zijn, want die had "donkere amandelvormige ogen" en was heel artistiek.
Ik vroeg me als kind altijd af of Inge Praet als Praat of Pret werd uitgesproken. Zo'n rare achternaam.
Mijn dochter las ze ook graag maar de bieb heeft maar een paar old school bsc-boekjes.

Blijft een mysterie

dinsdag 17 juni 2025 om 21:34
Wat een feest van herkenning. Ik woonde in de bied in mijn jonge jaren en verslond alles. Favoriet waren ook bij mij verhalen waarin ellende voorkwam. In de dikke Tina vond ik met name de verhalen van arme weeskinderen die buiten in de kou aan het bedelen waren erg fascinerend.
Wat bij mij veel indruk heeft gemaakt als zaak is een rituele moord op een baby. Zijn moeder was ervan overtuigd dat het jochie bezeten was. In mijn beleving heette het jochie Olivier. De ontvoering van Cheryl uit IJmuiden maakte diepe indruk op mij, we waren even oud. Waar ik ook als tiener enorm van onder de indruk was, is de overval in een AH voor openingstijd in Oosterhout waarbij ik geloof 1 medewerker is gedood en 1 invalide is geraakt.
Oh en een boek die ik heb verslonden is de Toverhoed.
Wat bij mij veel indruk heeft gemaakt als zaak is een rituele moord op een baby. Zijn moeder was ervan overtuigd dat het jochie bezeten was. In mijn beleving heette het jochie Olivier. De ontvoering van Cheryl uit IJmuiden maakte diepe indruk op mij, we waren even oud. Waar ik ook als tiener enorm van onder de indruk was, is de overval in een AH voor openingstijd in Oosterhout waarbij ik geloof 1 medewerker is gedood en 1 invalide is geraakt.
Oh en een boek die ik heb verslonden is de Toverhoed.

dinsdag 17 juni 2025 om 21:34
Ja, ik kan het me indenken. Wij hadden ik, Jan Cremer. Ook prachtig voor een kind.Lady*Voldemort schreef: ↑17-06-2025 21:30Ja dat dus. Zo had ik op mijn negende de jeugdbieb uit, en toen begon ik maar aan de boekenkast van mijn ouders. En die vonden alles allang best, zo lang ze maar geen last van me hadden. Op die manier heb ik een levenslange aversie tegen Wolkers opgelopen want wat die hoofdpersoon in Kort Amerikaans deed met die kip vond ik zelfs niet eens meer fascinerend![]()
Het begon bij Agatha Christie. Dat was best beschaafde moorderij en ik leerde er veel oubollige woorden van. Toen Stephen King dus. Oh, en we hadden thuis het volledige oeuvre van Rien Poortvliet, maar dat was vooral slaapverwekkend gereformeerd.
dinsdag 17 juni 2025 om 21:37
dinsdag 17 juni 2025 om 21:39
Nana_Mouskouri schreef: ↑17-06-2025 21:34Ja, ik kan het me indenken. Wij hadden ik, Jan Cremer. Ook prachtig voor een kind.
Het begon bij Agatha Christie. Dat was best beschaafde moorderij en ik leerde er veel oubollige woorden van. Toen Stephen King dus. Oh, en we hadden thuis het volledige oeuvre van Rien Poortvliet, maar dat was vooral slaapverwekkend gereformeerd.
Oh ja, Ik Jan Cremer. Die heb ik ook gelezen toen ik acht was of zo.
Rien Poortvliet kocht ik zelf van mijn zakgeld, ik vond die kabouters wel cool eigenlijk. En van slaapverwekkend gereformeerd had ik weinig last want wij waren katholiek dus het was weer eens wat anders.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 17 juni 2025 om 21:45
In dat kabouterboek zat een ontzettend griezelige plaat. Vond ik als kind dan. Een blauwig lijf met meerdere hoofden met grimassen en vuiligheid erom heen. Zit je eerst guitige kabouters te kijken... Hoewel ik die trollen ook doodeng vond. Met die gore snottebellen. Wat kon die man tekenen.Lady*Voldemort schreef: ↑17-06-2025 21:39Oh ja, Ik Jan Cremer. Die heb ik ook gelezen toen ik acht was of zo.
Rien Poortvliet kocht ik zelf van mijn zakgeld, ik vond die kabouters wel cool eigenlijk. En van slaapverwekkend gereformeerd had ik weinig last want wij waren katholiek dus het was weer eens wat anders.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in