Boeken en artikelen die je zijn bijgebleven uit je jeugd

17-06-2025 16:38 256 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
TO trapt af:
Ik ben uit de jaren 70 en groeide op in de 80's.

Ik was dol op lezen, lid vd bieb en heel wat verstouwd in die tijd.

Er zijn mij een aantal boeken echt bijgebleven qua verhaal en inhoud en indruk.
Ik las in die tijd ook strips, Suske en Wiske vooral en soms de Tina van mijn oudere nicht maar ook bladen uit de leesmap van mijn oom en tante waar ik in bepaalde gevallen echt nog te jong voor was.

Wat mij qua boektitels altijd is bijgebleven:
Kruistocht in Spijkerbroek.
Wierook en Tranen.
Ik hoef niet op schoot.
De meidenklup ( ja zo schreef je dat toen nog)
Een anti love story.

Ook twee artikelen, ik meen uit de Panorama over de vermissing van Gemma van de Boom en het meisje Thea Puymbroeck die door haar eigen moeder en diens vriend omgebracht is.
Dat laatste daar heb ik best lang last van gehad zeg maar qua details en feit dat ik het las toen ik pas 8 was.

Van de Tina herinner ik mij het verhaal van een schilderij waar mensen in gevangen zaten en een meisje waarvan de mensen in de wereld om haar heen robots bleken te zijn.

Benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
feow schreef:
17-06-2025 22:30
Aiiii…
Eeuwige schande over mij en mijn nageslacht.
Je hebt gelijk.
Die man schreef echt rare dingen. Misschien reuze literair verantwoord hoor, maar tot op de dag van vandaag kan ik er niks meer mee. En de verwarring met Cremer snap ik wel want die was ook niet goed.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Bk112 schreef:
17-06-2025 22:16
En er was een jeugdboek waarbij de oudere broer of zus van een middelbare scholier in de politiek ging. En die partij bleek chips o.i.d. In hun bloed gespoten te hebben. En opa had sigaretten in de schuur verzameld, omdat hij wel zag aankomen dat ze die dingen heeeeeeeeeel duur gingen maken en dat je daar geld aan kon verdienen. Iemand enig idee welk boek dit is??

Dit is evert hartman. Volgens mij vechten voor overmorgen. Heb hem laatst nog weer gelezen
Dankjedankjedankje!
Hier zit voor mij een hele geschiedenis aan vast. ENÓRME familieruzie, waarbijwij dit boek absoluut níet leuk of goed mochten vinden. Want links werd verdacht gemaakt ofzo. In ieder geval een kantelpunt in mijn jeugd en ik heb nooit durven vragen welk boek dit nou was.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Stukgelezen: Een zomerzotheid, en Kees de Jongen.

Absolute favorieten: De gebroeders Leeuwenhart en de Geef me de vrijheid trilogie.

Eervolle vermelding: Krassen in het tafelblad.

Lijfblad als puber: de Club. Dat was wel even iets anders dan die brave Flair en Vriendin. De Club schuwde controversiële onderwerpen niet en was haar tijd soms ver vooruit. Was best een alternatief blad.
To the end of my days; I will follow.
Lady*Voldemort schreef:
17-06-2025 22:36
Die man schreef echt rare dingen. Misschien reuze literair verantwoord hoor, maar tot op de dag van vandaag kan ik er niks meer mee. En de verwarring met Cremer snap ik wel want die was ook niet goed.
Geen ruk aan, die hele Wolkers niet. Samen met Mulisch de meest overschatte auteur van Nederland.
To the end of my days; I will follow.
Ik was vooral verbaasd wat voor ordinaire vunzigheid we bij Nederlands wél mochten lezen, terwijl mijn Brusselmans-boeken afgewezen werden, want triviaalliteratuur.
Vlaginvaas schreef:
17-06-2025 21:05
Saskia en Jeroen
Pim, Frits en Ida (die waren een keer verdwaald in een grot en moesten kiezen of de kaars opeten maar dan hadden ze geen licht meer)
Ja! Met de dode man met de hoed en het veertje in de zijgang. En Frits zei dat wel tegen Pim, maar ze hebben dat maar niet aan Ida verteld, want dat was veel te heftig voor haar.

Van het onkruid en de bloem weet ik vooral dat ze ineens een kledingwinkeltje had en daar woonde, leek me fantastisch. En volgens mij las ik in dat boek voor het eerst dat okselhaar iets was wat je écht weg moest halen.

Ik heb trouwens ook eindeloos boekjes overinspecteur Maigret. Met zo’n pijp op de kaft.
feow wijzigde dit bericht op 17-06-2025 22:52
0.14% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Grappig, bijna alle boeken die in dit topic genoemd worden roepen herinneringen op, maar ik heb eigenlijk niets wat er echt bovenuit steekt of waar ik voor dit topic vaker aan dacht.
Wissewis schreef:
17-06-2025 22:16
Ik was overigens 6 à 7 toen de Golfoorlog uitbrak. Die beelden op tv zie ik nog altijd voor mij.
Dit herinner ik me nog wel, omdat we op school met zn allen in de aula naar extra ingelastjournaal moesten gaan kijken omdat de Golfoorlog was uitgebroken. Ik denk er nog regelmatig aan terug hoe idioot dat was, waarom zou je dat doen met kleuters? Achteraf denk ik dat het een speciale interesse van de directeur was, ik zie hem nog aandachtig knikkend zitten kijken.
Pim, Frits en Ida moesten wij klassikaal lezen op de basisschool. Het was toen toch al 1990 geweest, maar een hele schoolklas in Oost-Groningen werd getrakteerd op zinnen als (Pim, Frits en Ida leren een mishandeld meisje kennen) "Kijk, daar is het buffet waarvoor vader mij dikwijls sloeg." Het enige buffet dat wij kenden was Arends snelbuffet, dus ondanks de mishandelingen waren we wel jaloers dat het meisje een constante stroom frikandellen in haar huis had.
Lady*Voldemort schreef:
17-06-2025 21:17
Pappa is een hond, van Guus Kuijer.

Vreselijk naar verhaal vind ik dat, nog steeds. Ik hou best van een beetje dystopisch hoor maar dat ze daar in 1977 of zo kleine kinderen mee lastig vielen snap ik nog altijd geen reet van.
Jaaaaa dat was het!
Ik vond het een heel intrigerend verhaal, niet echt akelig.

Niet te vergelijken met 'de meester van de zwarte molen' of 'de tuinen van dorr'.
Mijn moeder hield er precies wel van om af en toe nogal duistere boeken voor haar kinderen te kopen 😄
blijfgewoonbianca schreef:
17-06-2025 19:44
Ik las ook de boeken uit de kindertijd van mijn ouders. Veeeeeel dood, veel pijn, veel ellende voornamelijk.

Afbeelding

Hier kun je “ Peerke en zijn kameraden “ lezen. Houd een snotlap bij de hand !

https://www.dbnl.org/tekst/huls013peer0 ... 1_0002.php
Ik was als kind al een snellezer, en dan woonde ik op een dorp met alleen één keer in de week een bibliobus. Dus ik las alles wat ik te pakken kon krijgen. Peerke kan ik nog zo navertellen, net als Goudelsje. Maar ik las ook de kameleon, Arendsoog, pimpandour, de olijke tweeling, de drieling, de eerste Nederlandse huishoudschool, Marjoleintje van het pleintje, boeken van K. Norel, Siebe van Aangium, maar natuurlijk ook Thea Beckman, Jan Terlouw etc. De Katjangs.
Wat een leuk topic. Ik hield van Roald Dahl, vooral Matilda en Sjakie, en later Thea Beckman, en eigenlijk alles van lemniscaat. Meester van de Zwarte Molen ook prachtig, die heb ik laatst aan zoon willen voorlezen maar die vond er, zoals ik hierboven al las, ook niets aan. Boeken die ik vaak herlezen heb: Heksenkind en Juniper.

Nachtmerries gehad van Blauwbaard, uit een oud sprookjesboek van mijn moeder.

Sterrenkinderen las ik als kind en dat vond ik zo hartverscheurend zielig.

Over boeken waar je niets mee hebt: de geheime tuin. Het begint met iedereen dood, iedereen weg, ik heb een nogal gelukkige jeugd gehad dus ik had zo'n doemscenario zelf nooit bedacht, en dan de overgang naar de rest van het boek, ik kon er niets mee.
Ik heb veel gelezen als klein meisje, nu eigenlijk nog wel. Wat het meeste bij is gebleven;

Pinkeltje, wipneus en Pim, Saskia en Jeroen.
Boeken van Jacques Vriens, die over groep 8 gingen.
Blauwe plekken van Anke de Vries. Heb m 2 weken geleden uit een weggeefkast gehaald.
Je had boeken van geloof ik Pandora reeks. Blauwe kaft. Er zat 1 verhaal bij over een meisje dat was ontvoerd. Dat heb ik heel vaak opnieuw gelezen.
Boeken van de drieling die elkaar op latere leeftijd ontmoeten. Behoorlijk saai en kuis, maar ik wilde ook graag een van een drieling zijn. Volgens mij heetten ze Janneke, Ineke en Marieke.
Van die kostschool boekjes van bijv Pitty, Billy, dolle tweeling, de 5, maar ook over Kattie.
Sietske
Floortje bellefleur
Boekjes over Claudia die een neef had die Andries heette en populair was bij meisjes.
Kippenvel reeks
Die blauwe griezelboekjes waarbij altijd iemand doodgaat. Volgens mij werden ze al genoemd.
Nog een reeks van die boekjes over jonge meisjes op kostschool uit de jaren ‘50 waarvan er 1 altijd ‘brutaal’ was.

Uit de leesmap: Tina, Donald Duck, Robbedoes, maar las ook de roddelbladen en Panorama, nieuwe Revu.

Mijn ouders hadden voor hun trouwen (begin jaren 80) een hele reeks aan boeken gekregen met van de rode kaften. Over de oorlog, koken, opvoeden, maar ook een seksboek, compleet met plaatjes van mannen en vrouwen met veel schaamhaar.
Ik herken veel wel van naam hier, maar is denk ik allemaal net voor mijn tijd. Ik las vooral veel in de 90’s.

Qua boeken herinner ik me:
-Droomvriendinnen serie
-Serie van Camby Hall (de naam Faith had ik geen idee van hoe ik het moest uitspreken)
-Kameleon
-Babysittersclub
-Hotel Rozebottel
-Serie van Nancy Drew
-Kippenvel serie
-Bianca paardrij serie
-Snuf de hond
-Pitty serie (die had m’n moeder)
-Saskia en Jeroen
-Flippa Flodderhoed
-Meester Pompelmoes

De series van Thea Beckman enzo heb ik ook wel gelezen, maar vond ik vaak toch wat langdradiger ofzo. Maar maakten dan uiteindelijk wel meer indruk dan bovenstaande boeken.
Nana_Mouskouri schreef:
17-06-2025 22:54
Pim, Frits en Ida moesten wij klassikaal lezen op de basisschool. Het was toen toch al 1990 geweest, maar een hele schoolklas in Oost-Groningen werd getrakteerd op zinnen als (Pim, Frits en Ida leren een mishandeld meisje kennen) "Kijk, daar is het buffet waarvoor vader mij dikwijls sloeg." Het enige buffet dat wij kenden was Arends snelbuffet, dus ondanks de mishandelingen waren we wel jaloers dat het meisje een constante stroom frikandellen in haar huis had.
:proud:

Wij lazen een vierdelige serie over de tweede wereldoorlog.
Met een Engelse vlieger die neerstortte en dat Gerrit Grijp de NSBer eigenlijk een goeie bleek te zijn toen, want die bouwde een rietkraag om het gevallen vliegtuig en hielp de onderduikende piloot.
Mecanoscript
De Voorspelling
Al het water van de zee
Oh ja! Meester Pompelmoes :heart:
Vooral met de mompelpoes.
Oh ja, iemand noemde Bloemen op zolder van Virginia Andrews met de arsenicumdonuts. Heb daardoor een aversie tegen donuts ontwikkeld. Wel een bizar raar verhaal was het eigenlijk.

Ook Christiane F. maakte veel indruk op mijj als puber. Vooral dat haar vriendinnetje dood gevonden werd op het stationstoilet en dat dat echt gebeurd was vond ik beklemmend. Vond het ook wel gek toen ik later zelf op Bahnhof Zoo was.

Heb haar tweede boek, vanuit volwassenperspectief geschreven, ook gelezen een paar jaar terug. Ik miste daarin wel zelfreflectie. Het las alsof ze vindt dat ze zelf geen enkel aandeel in haar eigen levensverhaal heeft.
Nana_Mouskouri schreef:
17-06-2025 23:12
Oh ja! Meester Pompelmoes :heart:
Vooral met de mompelpoes.
Nooit gelezen omdat er een heel stom plaatje op de voorkant stond, maar de titel gaat sinds ik hem als kind gezien heb als een soort oorwurm mee in de rest van mijn leven. Bij het horen van het woord ‘poes’, ‘tompouce’ of ‘mompelen’ riedelt het in mijn hoofd “Meester Pompelmoes en de mompelpoes” @(
Mistborn schreef:
17-06-2025 21:17
Oh wat een leuk topic!

Wat hier diepe indruk maakte was de strip "Steffies hart van steen" in de Tina. Dat was zo'n doorlopende strip. Ik had een hele stapel oude Tina's van mijn buurmeisje gekregen dus het was zoeken naar de volgende week met het vervolg. Het ging over Steffie, waarvan haar beste vriendin overleed. En kort daarna komt er een nieuw meisje in de klas, die als twee druppels water op het overleden vriendinnetje leek en die wilde vriendinnen worden maar Steffie wilde nooit meer om iemand geven. Een groot standbeeld (met een hart van steen) hielp haar daarbij.
Die strip maakte zoveel indruk. Zou m graag nog eens lezen maar ik heb geen idee welk jaargang het was.
Ja die wou ik ook plaatsen! Wat grappig dat jij mij voor bent. Het nieuwe meisje heette Ruth en had alleen iets donkerder blond haar dan het overleden vriendinnetje. Ruth kwam toen bij Steffie thuis maar die ging op haar kamer zitten en Ruth ging monopoly spelen met haar ouders.
Die heb ik deels gelezen want ik kreeg een stapel oude Tina’s maar die was totaal niet compleet! Ik denk dat ik die rond 1993 kreeg en dat het een paar jaar ouder was. Altijd wou ik nog een keer het hele verhaal lezen!
Ik ben trouwens al een halve avond aan 't zoeken op een naam van een stokoud boek dat mijn moeder had (en ik over kreeg).
Het moet uit de jaren 60 of 70 zijn.

Over 4 net-afgestudeerde vriendinnen die gingen skiën in - ik gok - Zwitserland.
In een tijd toen skiën (en reizen tout court) nog helemaal niet "gewoon" was.
En over hun knappe ski-leraar die hen vooraf een paar lessen geeft. Die verliefd wordt op 1 van de zussen van de vriendinnen.

Hoog tijd om binnenkort nog eens in de archieven van mijn ouders te duiken op zoek naar dat boek.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Baggal schreef:
17-06-2025 18:24
Blauwe plekken van Anke de Vries - ik denk dat ik dit nog op de basisschool las (ergens groep 6-8) en was diep onder de indruk.
Oh ja! Die zat in zo'n setje Lijsters, die werden elk jaar aangeboden en ik kreeg ze geregeld.

De boeken van Evert Hartman maakten ook echt indruk op me. Bijvoorbeeld Gegijzeld.
Nana_Mouskouri schreef:
17-06-2025 22:54
Er gaat echt een luikje in mijn hoofd open. Pim, Frits en Ida. Die namen komen me zo bekend voor dat ik het vast ook gelezen moet hebben. Maar het zegt me echt niks qua verhaal.
Johanna schreef:
17-06-2025 20:19
Mijn lievelingsverhaal uit mijn jeugd is Heidi.
Oh ja, Heidi! ♥️ Dat las mijn moeder voor, evenals de Geheime Tuin.

Mijn vader las dan weer Daantje de Wereldkampioen en Nils Holgersson voor.
Wombat schreef:
17-06-2025 23:35
Ja die wou ik ook plaatsen! Wat grappig dat jij mij voor bent. Het nieuwe meisje heette Ruth en had alleen iets donkerder blond haar dan het overleden vriendinnetje. Ruth kwam toen bij Steffie thuis maar die ging op haar kamer zitten en Ruth ging monopoly spelen met haar ouders.
Die heb ik deels gelezen want ik kreeg een stapel oude Tina’s maar die was totaal niet compleet! Ik denk dat ik die rond 1993 kreeg en dat het een paar jaar ouder was. Altijd wou ik nog een keer het hele verhaal lezen!
Ik heb even nagekeken in mijn Tina verzameling maar daar zat ie niet tussen, Ik herinner me dit verhaal ook nog maar heel vaag omdat het nét na mijn 'Tina obsessie' was :-D en mijn verzameljaargangen gaan tot 1981, rondje google gaf deze link :)

https://www.lastdodo.nl/nl/items/77161-1984-nummer-19

Superleuk topic trouwens !

Die bloemen op zolder haha...best wel slecht eigenlijk :facepalm:

Zelf was ik erg onder de indruk van de zweedse serie 'de witte steen' over twee kinderen die een steen delen dmv opdrachten die ze aan elkaar geven.
Oh en mijn favoriete boek was 'Agnes Cecilia' ...een soort fantasy spook verhaal.
Qua tijdschriften: Tina (ik was gek op de strips van Noortje), daarna Hitkrant en Break Out! en nog later de Fancy en de Girlz.

Qua boeken heb ik de boeken van Carry Slee echt verslonden. Ook herinner ik me van eerder een boek over een vader die volgens mij wielrenner was en doping gebruikte, iets met kauwgom in de titel? De C-Brieven vond ik ook indrukwekkend, hoewel ik eigenlijk al wat te oud was voor dat boek toen ik het las. Oh en achtste-groepers huilen niet! Echt hard gehuild bij dat boek. De Slavenring van Simone van der Vlugt vond ik ook prachtig.

Ik was ook dol op Roald Dahl, De tovervinger was mijn lievelingsboek. :proud: Annie MG Schmidt vond ik ook te gek en op school las ik alle boeken van Saskia en Jeroen.

Ik heb een kast vol jeugdboeken, echt geweldig. :heart:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven