(Blijven) wachten op verbetering, of beter loslaten?
dinsdag 17 juni 2025 om 21:16
Ik zou graag jullie advies horen over mijn relatie. Partner en ik, beiden een andere vorm van autisme, hebben nu een ruim jaar een relatie. Voor hem (39) zijn eerste relatie ooit. Partner gaf in het begin al aan dat slecht voor zichzelf zorgen 1 van zijn mindere eigenschappen was. Ik dacht toen: dat zal wel meevallen, wellicht trekt dat in een relatie wat bij. Hij is van zichzelf geen heel actief persoon, heeft geen echte hobby's of veel sociale contacten. Hij is communicatief ook geen erg sterk persoon. Heeft in zijn leven 2 psychoses gehad en was herstellende van een burn-out toen we we elkaar leerden kennen.
Hij heeft een aantal jaar teveel gedronken, inmiddels drinkt hij nog wat bij een speciale gelegenheid of in het weekend. Hij is inmiddels, gelukkig, gestopt met roken. Maar heeft wel nog altijd een rasp op zijn ademhaling als overblijfsel van een longontsteking 2 jaar geleden..Ik moest hem er echt op wijzen om ook consequent 2 x per dag zijn inhaler te pakken..
Daarbij is hij een harde snurker (geen apneu). In dat jaar hebben we geen 1 nacht samen kunnen slapen. Laat staan samen op vakantie. Hij was en is nog altijd zeker 10 kilo te zwaar. Is onlangs wel begonnen met sporten, maar doet dat dan 1 x per week 45 minuten..Onlangs bleek ook nog dat hij al zeker 20 jaar niet naar de tandarts is geweest..
Afgelopen week hadden we de afspraak dat hij 2 x zou gaan sporten en zijn tandarts zou bellen. Dat kwam hij niet na..Hierop werd ik boos en gaf aan in elk geval zo nu niet verder te kunnen. Familie (mijn vader) gaf als advies om voor nu vrienden te blijven en over een tijdje, wanneer hij aan een aantal dingen heeft gewerkt, samen verder te kijken.
Is dat iets dat kan werken, of is het ijdele hoop? Ik ben zelf nu 44 en wil niet (tevergeefs) blijven wachten op of dit wel of niet een toekomst heeft....Wat vinden jullie?
Hij heeft een aantal jaar teveel gedronken, inmiddels drinkt hij nog wat bij een speciale gelegenheid of in het weekend. Hij is inmiddels, gelukkig, gestopt met roken. Maar heeft wel nog altijd een rasp op zijn ademhaling als overblijfsel van een longontsteking 2 jaar geleden..Ik moest hem er echt op wijzen om ook consequent 2 x per dag zijn inhaler te pakken..
Daarbij is hij een harde snurker (geen apneu). In dat jaar hebben we geen 1 nacht samen kunnen slapen. Laat staan samen op vakantie. Hij was en is nog altijd zeker 10 kilo te zwaar. Is onlangs wel begonnen met sporten, maar doet dat dan 1 x per week 45 minuten..Onlangs bleek ook nog dat hij al zeker 20 jaar niet naar de tandarts is geweest..
Afgelopen week hadden we de afspraak dat hij 2 x zou gaan sporten en zijn tandarts zou bellen. Dat kwam hij niet na..Hierop werd ik boos en gaf aan in elk geval zo nu niet verder te kunnen. Familie (mijn vader) gaf als advies om voor nu vrienden te blijven en over een tijdje, wanneer hij aan een aantal dingen heeft gewerkt, samen verder te kijken.
Is dat iets dat kan werken, of is het ijdele hoop? Ik ben zelf nu 44 en wil niet (tevergeefs) blijven wachten op of dit wel of niet een toekomst heeft....Wat vinden jullie?
woensdag 18 juni 2025 om 11:29
Ik bedoel: je hoeft niet de hele tijd kwaad op hem te mopperen: ik weet haast zeker dat hij zelf ook wel realiseert dat hij je teleurstelt. Hell, waarschijnlijk stelt hij ook zichzelf teleur. Daar is hij zich prima bewust van. Jij ziet het als een gebrek aan wil om te veranderen. Ik wil je bewust maken dat het daar misschien niets mee te maken heeft: hij kan niet. Of hij kan niet zo snel.
Liefde is juist als je ook de mindere kanten van je partner in zachtheid kunt omarmen.
Liefde is juist als je ook de mindere kanten van je partner in zachtheid kunt omarmen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
woensdag 18 juni 2025 om 11:32
Ik zou boos zijn op mezelf als jouw partner zijnde, omdat ik constant het gevoel zou krijgen te falen en dat er vanalles mis is met me. Omdat ik niet snel genoeg verander.
Laat hem los en blijf ook geen vrienden, is mijn advies.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
woensdag 18 juni 2025 om 11:33
Iemand die zo over me zou schrijven op een forum (of zo over me zou denken) zou mijn partner niet meer zijn. Het klinkt en is denigrerend. Dat kan je rationaliseren met : zouden jullie overgewicht en slechte adem aantrekkelijk vinden ? Neen, natuurlijk niet. Behalve misschien als ik van iemand hou en dus de waarde in die persoon op een andere manier zie.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
woensdag 18 juni 2025 om 11:34
Vriendschap vereist inderdaad ook respect voor mekaar.
woensdag 18 juni 2025 om 11:35
Mooi gezegd.belgali schreef: ↑18-06-2025 11:33Iemand die zo over me zou schrijven op een forum (of zo over me zou denken) zou mijn partner niet meer zijn. Het klinkt en is denigrerend. Dat kan je rationaliseren met : zouden jullie overgewicht en slechte adem aantrekkelijk vinden ? Neen, natuurlijk niet. Behalve misschien als ik van iemand hou en dus de waarde in die persoon op een andere manier zie.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
woensdag 18 juni 2025 om 11:44
Ik lees een boel gezonde veranderingen. Dat zou toch super moeten voelen? Naar de tandarts gaan kan eventueel samen lijkt me, bellen kun jij doen toch? Eten en drinken en sporten zou uit intrinsieke motivatie moeten komen. Gewoon er samen op uit gaan en laten zien hoe het ook kan, iets anders werkt toch niet.
Qua snurken zijn er meer oplossingen dan oordopjes voor jou.... heeft hij al iets geprobeerd wat dat betreft? Die dingen zijn gewoon te koop enzo. Jullie kunnen wel op vakantie maar een appartement delen zou ik niet doen als hij niks wil veranderen. Ga je gewoon op groepsreis ofzo. Als vrienden. Denk dat je nu toch geen romantiek voelt als ik je zo hoor....
Qua snurken zijn er meer oplossingen dan oordopjes voor jou.... heeft hij al iets geprobeerd wat dat betreft? Die dingen zijn gewoon te koop enzo. Jullie kunnen wel op vakantie maar een appartement delen zou ik niet doen als hij niks wil veranderen. Ga je gewoon op groepsreis ofzo. Als vrienden. Denk dat je nu toch geen romantiek voelt als ik je zo hoor....
woensdag 18 juni 2025 om 11:48
Niet een PDA, maar PDA, pathological demand avoidance, is een voorkomertje samen met austime (niet elk persoon met autisme ervaart het, maar google maar even de gehele uitleg, kan best helpend zijn)
Maar je wil wel dat hij naar jouw wens verandert, je ziet het alleen niet zo in, want je denkt dat je het in voordeel voor hem doet als zorgende rol. En nu is dat heel lief..maar je weet ook heel goed dat iedereen anders werkt/functioneert en op andere punten overprikkelt/ontregelt raakt.
Als ik de hele dag heb gewerkt, heen en weer gerend heb voor mijn allerjongste kind en huishouden en koken etc...dan kan ik aan het eind van de dag mij echt niet meer druk maken om iets anders en vaak zelfs in het weekend niet...
Niet omdat ik het niet wil, maar mijn werkgeheugen is gewoon overloaded en ik heb de power er niet meer voor. (Hier ook een persoon met autisme, mama.... drie kinderen, getrouwd en een ft job)
woensdag 18 juni 2025 om 11:50
woensdag 18 juni 2025 om 11:53
En als je nu alles wat je hier in het topic hebt geschreven over hem doorleest, snap je dan hoe wij er zo op komen?Snoopy80 schreef: ↑18-06-2025 11:50Het komt hier misschien ongenuanceerd over, omdat ik hier vooral zijn minder goede eigenschap(pen) benoem. Dat wil niet zeggen dat ik hem geen leuk mens vind of zijn waarde niet zou zien. Of geen respect voor hem zou hebben..jammer dat het kennelijk hier zo overkomt.
woensdag 18 juni 2025 om 11:53
Nogmaals, lees je eigen reacties eens terug. Vooral ook die van: Of ze (andere vrouwen) voor hem in de rij staan...Snoopy80 schreef: ↑18-06-2025 11:50Het komt hier misschien ongenuanceerd over, omdat ik hier vooral zijn minder goede eigenschap(pen) benoem. Dat wil niet zeggen dat ik hem geen leuk mens vind of zijn waarde niet zou zien. Of geen respect voor hem zou hebben..jammer dat het kennelijk hier zo overkomt.
Hoe lees jij die opmerking? Dat zeg je niet over iemand die je aardig en leuk vindt.
woensdag 18 juni 2025 om 12:06
Ja. En ik hou ook nog steeds van hem. We zijn op een aantal gebieden echter echt totaal verschillend...en dat botst.cowandchicken schreef: ↑18-06-2025 12:02Ben je in het begin van de relatie wel verliefd op hem geweest?
woensdag 18 juni 2025 om 12:09
woensdag 18 juni 2025 om 12:10
Hoe kun je van iemand houden en zo over hem praten? Ik snap dat niet.
woensdag 18 juni 2025 om 12:14
Je schreef dat jij ook in het spectrum zit, en eigenlijk zie ik dat ook heel duidelijk in jouw reacties. Geen inlevingsvermogen. Geen emoties. Weinig tot geen zelfreflectie. Heel logisch en rationeel naar de situatie kijken.
Volgens jouw standaarden is het een prima partner. De plus- en minpunten heb je heel helder.
En die bij die minpunten zal hijzelf toch ook wel zien dat dat anders moet.
Maar hij heeft ook autisme, en ziet dat dus niet.
Kijk eerst naar jezelf: Wat wil jij? Wil je een relatie? Of wil je hem? Dat zijn verschillende dingen.
Volgens jouw standaarden is het een prima partner. De plus- en minpunten heb je heel helder.
En die bij die minpunten zal hijzelf toch ook wel zien dat dat anders moet.
Maar hij heeft ook autisme, en ziet dat dus niet.
Kijk eerst naar jezelf: Wat wil jij? Wil je een relatie? Of wil je hem? Dat zijn verschillende dingen.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
woensdag 18 juni 2025 om 12:30
Waarom toch? Ze weet zelf toch wel wat ze geschreven heeft? Ik vind dit advies toch altijd zo gekkig.
TO, ik denk dat je het niet slecht bedoelt. Je hebt hem leren kennen toen hij herstellende was van een burn out en je hebt in je hoofd een beeld gemaakt van de totaal-genezen-hij. En nu merk je dat dat beeld niet klopt, die genezing stokt op allerlei gebieden, hij is te dik, te ongezond en doet niks of weinig om dat bij te stellen. En daar baal je van want in je hoofd had je het mooier gemaakt.
Ik snap heel goed dat je samen wil slapen met degene die je aardig vindt en ook wel eens op vakantie zou willen maar zijn levensstijl zorgt ervoor dat dat heel lastig wordt.
Ook ik denk dat hij niet gaat veranderen en zoals hij nu is past niet bij jou, dan houdt het dus op. Ik denk dat jullie prima vrienden kunnen blijven en katten kunnen blijven knuffelen en kunnen genieten van dat wat wél fijn is tussen jullie.
.
woensdag 18 juni 2025 om 12:34
Je mag je voorkeuren en afknappers hebben hoor, TO. Die hebben we uiteindelijk allemaal of we het nu uitspreken of niet. In relaties zijn irritaties en kritiek op elkaar onvermijdelijk. Sommige dingen kun je veranderen uit liefde voor elkaar, en dat is fijn. Maar als er een hele waslijst is aan dingen die je niet leuk vindt aan de ander dan wijst dat er op dat je niet heel goed bij elkaar past en kun je jezelf afvragen of het zin heeft te investeren in een relatie.
Mensen zijn geen project waar je aan sleutelt tot ze precies worden zoals jij het wilt. De rasp in zijn ademhaling, gebrek aan sociale skills etc, dat is wie hij is. Als je dat probeert te veranderen geef je hem het gevoel dat hij niet goed genoeg is. Dat is schadelijk voor hem, maar je doet er ook jezelf mee tekort.
Je verdient iemand waarbij het gewoon goed voelt, niet iemand waaraan jij je continu stoort en van alles voor moet inleveren omdat je genoegen neemt met iemand die het eigenlijk toch niet helemaal is voor je.
Het is niet erg dat je het toch hebt geprobeerd. Juist daarvan leer je!
Succes verder.
Mensen zijn geen project waar je aan sleutelt tot ze precies worden zoals jij het wilt. De rasp in zijn ademhaling, gebrek aan sociale skills etc, dat is wie hij is. Als je dat probeert te veranderen geef je hem het gevoel dat hij niet goed genoeg is. Dat is schadelijk voor hem, maar je doet er ook jezelf mee tekort.
Je verdient iemand waarbij het gewoon goed voelt, niet iemand waaraan jij je continu stoort en van alles voor moet inleveren omdat je genoegen neemt met iemand die het eigenlijk toch niet helemaal is voor je.
Het is niet erg dat je het toch hebt geprobeerd. Juist daarvan leer je!
Succes verder.
woensdag 18 juni 2025 om 12:38
Waarschijnlijk was ze tijdens het schrijven er niet bewust van hoe het op anderen over zou komen. Door terug te lezen, zou ze het wellicht wel snappen. En daardoor ook harde reacties krijgt.Rooss4.0 schreef: ↑18-06-2025 12:30Waarom toch? Ze weet zelf toch wel wat ze geschreven heeft? Ik vind dit advies toch altijd zo gekkig.
TO, ik denk dat je het niet slecht bedoelt. Je hebt hem leren kennen toen hij herstellende was van een burn out en je hebt in je hoofd een beeld gemaakt van de totaal-genezen-hij. En nu merk je dat dat beeld niet klopt, die genezing stokt op allerlei gebieden, hij is te dik, te ongezond en doet niks of weinig om dat bij te stellen. En daar baal je van want in je hoofd had je het mooier gemaakt.
Ik snap heel goed dat je samen wil slapen met degene die je aardig vindt en ook wel eens op vakantie zou willen maar zijn levensstijl zorgt ervoor dat dat heel lastig wordt.
Ook ik denk dat hij niet gaat veranderen en zoals hij nu is past niet bij jou, dan houdt het dus op. Ik denk dat jullie prima vrienden kunnen blijven en katten kunnen blijven knuffelen en kunnen genieten van dat wat wél fijn is tussen jullie.
Het snurken kan met de leefstijl te maken hebben, maar hoeft niet.
Hij past niet bij haar, dat is duidelijk. Maar als iemand zo over mij zou denken als zij hier schrijft, bedank ik liever voor de liefde/vriendschap.
woensdag 18 juni 2025 om 12:42
Je verwacht toch niet dat hij na 20 jaar geen tandartsbezoek meteen de tandarts gaat bellen als jij 1x zegt dat het een goed idee is? Als het zo simpel was dan had hij dat al lang gedaan. En dat heeft hij zelf ongetwijfeld ook al wel kunnen bedenken. Maar iets weerhoudt hem ervan, en dat gaat niet veranderen doordat jij het een keer aankaart.
Idem voor die andere dingen. Hij is er kennelijk niet toe in staat en/of niet toe bereid. Dan doet het er niet toe hoe redelijk of onredelijk het verzoek van jou is. Hij gaat het niet doen. En dan is het óók heel redelijk dat jij dat niet trekt en de stekker eruit trekt. Mijn man zou het ook niet zijn.
Idem voor die andere dingen. Hij is er kennelijk niet toe in staat en/of niet toe bereid. Dan doet het er niet toe hoe redelijk of onredelijk het verzoek van jou is. Hij gaat het niet doen. En dan is het óók heel redelijk dat jij dat niet trekt en de stekker eruit trekt. Mijn man zou het ook niet zijn.
woensdag 18 juni 2025 om 13:40
Heb je hem serieus wel eens gevraagd wat hij van jou nodig heeft??
Ik persoonlijk zou het wel erg waarderen als ik een partner zou hebben die niet zo over mij praat. Vindt het een hele slechte eigenschap van jou...
Als je er geen zin in hebt maak je het uit, maar om zo te praten vind ik erger dan die 10 kg overgewicht (die ik overigens zelf ook heb)..
Denk dat je hem eerder een plezier doet
Ik persoonlijk zou het wel erg waarderen als ik een partner zou hebben die niet zo over mij praat. Vindt het een hele slechte eigenschap van jou...
Als je er geen zin in hebt maak je het uit, maar om zo te praten vind ik erger dan die 10 kg overgewicht (die ik overigens zelf ook heb)..
Denk dat je hem eerder een plezier doet

I,m gonna keep on running.. cause winners never quit.
woensdag 18 juni 2025 om 13:42

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in