(Blijven) wachten op verbetering, of beter loslaten?

17-06-2025 21:16 210 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou graag jullie advies horen over mijn relatie. Partner en ik, beiden een andere vorm van autisme, hebben nu een ruim jaar een relatie. Voor hem (39) zijn eerste relatie ooit. Partner gaf in het begin al aan dat slecht voor zichzelf zorgen 1 van zijn mindere eigenschappen was. Ik dacht toen: dat zal wel meevallen, wellicht trekt dat in een relatie wat bij. Hij is van zichzelf geen heel actief persoon, heeft geen echte hobby's of veel sociale contacten. Hij is communicatief ook geen erg sterk persoon. Heeft in zijn leven 2 psychoses gehad en was herstellende van een burn-out toen we we elkaar leerden kennen.

Hij heeft een aantal jaar teveel gedronken, inmiddels drinkt hij nog wat bij een speciale gelegenheid of in het weekend. Hij is inmiddels, gelukkig, gestopt met roken. Maar heeft wel nog altijd een rasp op zijn ademhaling als overblijfsel van een longontsteking 2 jaar geleden..Ik moest hem er echt op wijzen om ook consequent 2 x per dag zijn inhaler te pakken..

Daarbij is hij een harde snurker (geen apneu). In dat jaar hebben we geen 1 nacht samen kunnen slapen. Laat staan samen op vakantie. Hij was en is nog altijd zeker 10 kilo te zwaar. Is onlangs wel begonnen met sporten, maar doet dat dan 1 x per week 45 minuten..Onlangs bleek ook nog dat hij al zeker 20 jaar niet naar de tandarts is geweest..

Afgelopen week hadden we de afspraak dat hij 2 x zou gaan sporten en zijn tandarts zou bellen. Dat kwam hij niet na..Hierop werd ik boos en gaf aan in elk geval zo nu niet verder te kunnen. Familie (mijn vader) gaf als advies om voor nu vrienden te blijven en over een tijdje, wanneer hij aan een aantal dingen heeft gewerkt, samen verder te kijken.

Is dat iets dat kan werken, of is het ijdele hoop? Ik ben zelf nu 44 en wil niet (tevergeefs) blijven wachten op of dit wel of niet een toekomst heeft....Wat vinden jullie?
Snoopy80 schreef:
19-06-2025 12:43
Hoezo zou iemand met autisme niet dingen kunnen leren, volgens jou?

Specifieke dingen, waar jij moeite mee hebt. Die dingen die volgens jou anders moeten gaat hij wellicht niet leren. Wellicht he, je weet het niet want we kunnen allemaal niet in de toekomst kijken.
Snoopy80 schreef:
19-06-2025 12:39
Jij weet heus wel wat er speelt? Heb jij een relatie met hem?

Hoe kom je ineens aan zijn moeder? Die heb ik in dit hele topic nergens benoemd....

Ik zeg niet dat alles vreselijk is met hem. Ik zeg dat hij een aantal eigenschappen of minpunten heeft waar ik moeite mee heb en die me doen twijfelen.
Serieus ja?
Star⁴ schreef:
19-06-2025 12:53
Serieus ja?
Het is mij wel weer duidelijk.
To the end of my days; I will follow.
Snoopy80 schreef:
Ik zou zijn autisme erbuiten laten.

Mensen veranderen meestal niet hun manier van leven voor hun partner en als ze dat wel doen, doen ze dat in de eerste paar maanden.

Ik heb het 1x meegemaakt.

Toen ik ooit verliefd werd op een thuisloze drugsgebruiker (geen verslaafde) met foute vrienden, vond hij mijn manier van leven zo'n verademing dat hij dat leven per direct zijn rug toekeerde.

Zelfs toen het uit ging, viel hij niet terug. Hij is nu een nette, getrouwde vader met een lieve vrouw en kinderen.
13th_Star schreef:
19-06-2025 13:00
Het is mij wel weer duidelijk.
?
Nog los van autisme, iemand kan zijn karakter niet veranderen. Hij wordt nooit een ondernemende man. Of een actieve man. Of communicatief heel sterk. Dat snurken is echt niet opgelost na 10 kilo afvallen. Hij is wie hij is. Daar moet je het mee doen. Of niet.
Snoopy80 schreef:
19-06-2025 11:24
Wat bedoel je precies met wat hij van mij nodig heeft?
Omdat ik vooral lees wat jij nodig hebt, maar vraag je ook wat hij nodig heeft? Dus in de trant van heeft hij ook wensen ten aanzien van jou.
Want anders is het eenzijdig en misschien kan hij je dan ook vertellen waarom hij moeite heeft met bepaalde dingen ondernemen. Als je met elkaar door wil is communicatie key.
I,m gonna keep on running.. cause winners never quit.
Snoopy80 schreef:
Jij weet heus wel wat er speelt? Heb jij een relatie met hem?

Hoe kom je ineens aan zijn moeder? Die heb ik in dit hele topic nergens benoemd....

Ik zeg niet dat alles vreselijk is met hem. Ik zeg dat hij een aantal eigenschappen of minpunten heeft waar ik moeite mee heb en die me doen twijfelen.
Iedereen en zijn moeder is een uitspraak, staat los van zijn moeder.

Je focust je in dit topic zeker, nouja je hamert nogal in op die minpunten, en ja daar mag je vanuit twijfelen is je goed recht, maar wees dan eerlijk...als het je zoveel doet, stop er mee.
Als je probeert/kan omdenken, ga uit van de punten die hem wel lukken en die zijn er ook, maar die laat je ondersneeuwen door de minpunten.
Dropdrop schreef:
19-06-2025 13:00
Ik zou zijn autisme erbuiten laten.

Mensen veranderen meestal niet hun manier van leven voor hun partner en als ze dat wel doen, doen ze dat in de eerste paar maanden.

Juist niet, het is niet een aandoening waar je zo even een diagnose voor krijgt, je moet last hebben veel/bijna of alle vlakken van je leven.
Ook de dingen die TO aangeeft zoals zelfzorg, emoties duidelijk kunnen uiten zijn vaak moeilijker dan als je geen autisme hebt.
Daar moet je dus wel rekening mee houden als je een relatie aangaat.

En TO heeft ook autisme en denk dat bepaalde starheid en haar reacties hier, duidelijk aangeven dat gewoon niet gaat matchen.
Maar ze wil er niet aan helaas.
Snoopy80 schreef:
Iemand kan wel leren, maar de boodschap moet wel tot iemand doordringen. Jij hebt hierin nog wel een weg te gaan, want je ziet je eigen aandeel niet.

Laat deze man gaan, en kies er eentje die van nature al meer past bij jouw kijk op het leven.
Welk antwoord wil je hier horen?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
pina schreef:
19-06-2025 13:42
Iemand kan wel leren, maar de boodschap moet wel tot iemand doordringen. Jij hebt hierin nog wel een weg te gaan, want je ziet je eigen aandeel niet.

Wat bedoel je hiermee?

Laat deze man gaan, en kies er eentje die van nature al meer past bij jouw kijk op het leven.
Snoopy80 schreef:
19-06-2025 13:48
Jij wilt graag dat je man verandert.
Hij kan dat niet.
Jij blijft erop hameren.

Ik denk dat dat jouw aandeel is.
Wat eten we vanavond?
Snoopy80 schreef:
:biggrin:
Gefopt!
.
Snoopy80 schreef:
19-06-2025 12:35
We zijn weleens samen gaan wandelen. Hij wil dan altijd het liefst de zo kort mogelijke routes...En vaak wordt dat dan gekoppeld aan bijv. een ijsje eten of een andere 'beloning'.

Hij heeft nu geen fiets en overweegt de aanschaf van een fiets, via zijn werk. Dat overweegt hij al een paar maanden. Knopen doorhakken gaat bij hem niet altijd snel.
Wat doe je nog bij hem?
Ik geloof niet zoveel meer van wat je vertelt.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Het enige wat je wilt horen is ‘je hebt gelijk, zijn gewoontes zijn ongezond en irritant’.
En dat is inderdaad zo.
Jij wilt dat hij zijn ongezonde irritante gewoontes afleert. Hij wil dat niet.
Wat wil jij doen met dat gegeven?
Snoopy80 schreef:
19-06-2025 13:48
Wat bedoel je hiermee?
Dat je niet hoort of begrijpt wat mensen hier tegen je zeggen.

Hoe dan ook, deze man is wie hij is. Leer ermee omgaan of maakt het uit, meer smaken zijn er niet. Hij zal echt niet opeens lekker naar de tandarts gaan.
Snoopy80 schreef:
19-06-2025 12:35
We zijn weleens samen gaan wandelen. Hij wil dan altijd het liefst de zo kort mogelijke routes...En vaak wordt dat dan gekoppeld aan bijv. een ijsje eten of een andere 'beloning'.

Hij heeft nu geen fiets en overweegt de aanschaf van een fiets, via zijn werk. Dat overweegt hij al een paar maanden. Knopen doorhakken gaat bij hem niet altijd snel.
Bij jou ook niet. Gewoon mee kappen, beter voor hem en beter voor jou. Punt
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Johanna schreef:
19-06-2025 18:26
Wat doe je nog bij hem?
Ik geloof niet zoveel meer van wat je vertelt.
Wat bedoel je met dat laatste..?

Er is geen 1 woord gelogen van wat ik in dit topic geschreven heb. Waarom zou ik?
Snoopy80 schreef:
19-06-2025 20:30
Wat bedoel je met dat laatste..?

Er is geen 1 woord gelogen van wat ik in dit topic geschreven heb. Waarom zou ik?
Wat wil je voor antwoorden op dit topic?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Is dit topic nog steeds aan de gang?

Ik snap niet zo graag wat TO hier nog probeert te vinden. Er is consensus dat de partner mag zijn zoals hij is, en dat het aan TO is om dat óf te accepteren óf de relatie te verbreken.

Maakbaarheid heeft grenzen. Jouw irritatie is niet zijn probleem. Het is jouw probleem en dat hoeft hij niet voor jou op te lossen.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
M3LL0N4 schreef:
20-06-2025 11:59
Is dit topic nog steeds aan de gang?

Ik snap niet zo graag wat TO hier nog probeert te vinden. Er is consensus dat de partner mag zijn zoals hij is, en dat het aan TO is om dat óf te accepteren óf de relatie te verbreken.

Maakbaarheid heeft grenzen. Jouw irritatie is niet zijn probleem. Het is jouw probleem en dat hoeft hij niet voor jou op te lossen.
De relatie is toch al verbroken?
Of bedoel je ook de vriendschap?

Die zou ik namelijk ook verbreken, ook voor vriendschap is een basis van respect nodig.
Vivalafete25 schreef:
20-06-2025 12:23
De relatie is toch al verbroken?
Of bedoel je ook de vriendschap?

Die zou ik namelijk ook verbreken, ook voor vriendschap is een basis van respect nodig.
Eerder gepauzeerd tot hij de dingen heeft gedaan die ze heeft gevraagd.
Zo lekker gelijkwaardig ook, deze relatie; 'als jij niet doet wat ik zeg maak ik het uit en je mag pas terug komen als je naar me geluisterd hebt!!' :-? :roll:
lizenlotte schreef:
20-06-2025 14:00
Zo lekker gelijkwaardig ook, deze relatie; 'als jij niet doet wat ik zeg maak ik het uit en je mag pas terug komen als je naar me geluisterd hebt!!' :-? :roll:
Ik denk dat het misschien juist een/de reden is dat TS de band aanhoudt. Ergens haalt ze er wat uit en misschien vindt ze het fijn om zich verheven te voelen. Beide hebben zo hun bagage maar TS voelt zich duidelijk de betere.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven