Pril zwanger en Italië met collega's
donderdag 19 juni 2025 om 05:35
Maanden geleden al reisje geboekt naar vakantiehuis in Italië van collega met nog 2 andere collega's. Al tickets geboekt voor lokaal wijnfestival en ook voor een 'zintuiglijk dinerl' (collega houdt menu nog even verborgen als verrassing). 2 dagen voor vertrek en ik blijk zwanger: wat nu? Echt geen zin om dit in zo'n vroeg stadium al met collega's te delen ... hoe zouden jullie dit aanpakken? Tips voor 'excuses' waarom ik bepaalde zaken (parmaham/dingen met rauw ei...) niet eet? Bedankt voor jullie hulp!
Ps please niet quoten, ik ga dit bericht wellicht wissen om privacyredenen
Ps please niet quoten, ik ga dit bericht wellicht wissen om privacyredenen
donderdag 19 juni 2025 om 11:46
Erg logisch ook als je allerlei drank en eet dingen hebt geboekt.Galileogalilei schreef: ↑19-06-2025 11:46Ach je hebt zoveel antipasti, bruschetta bijv.. Ik zie het probleem niet, zeg dat je wilt stoppen met alcohol, een uitdaging bent aangegaan of zo, klaar.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 19 juni 2025 om 11:47
Eens dat het helemaal aan TO is of ze het wil delen of niet.Thalas schreef: ↑19-06-2025 10:51Het klinkt een beetje naar zo, alsof ze per se een effectieve smoes moet hebben. TO is zwanger en dat is bijzonder en heugelijk voor haar. Of en wanneer ze haar zwangerschap deelt is aan haar en aan haar partner, als ze die heeft. Ze mag gewoon zelf bepalen of ze op vakantie gaat en of ze daar plezier aan beleeft, net zoals ze zelf mag bepalen wat ze vertelt en of ze uberhaupt wat vertelt. Als haar collega's enige empathie hebben zeggen ze er niets over en accepteren ze de keuzes die TO maakt gewoon voor wat ze zijn, ongeacht of ze misschien een zwangerschap vermoeden. Het maakt namelijk niet uit wat ze vermoeden, het gaat erom of TO eraan toe is om het te delen. Dat is ze nog niet, gezien de OP en dat is helemaal prima. Haar lichaam, haar leven, haar keus. Anderen horen daar geen mening over te hebben, dat is onfatsoenlijk.
Ze vraagt echter tips voor excuses.
donderdag 19 juni 2025 om 13:27
Ik heb niet alle reacties gelezen maar ipv zeggen dat je zwanger bent, kun je ook nog aangeven dat je aan het proberen bent en alles nu (onverwachts) net zo valt dat er een kans is dat je zwanger bent (die fase tussen al zwanger kunnen zijn maar het nog niet kunnen testen), dus dat je totdat je dingen zeker weet let op je eten/drinken.
Das wellicht een soort tussenweg. Ik heb ook heel lang in bepaalde weken geen alcohol gehad omdat er al een kans op zwangerschap was. En bij een negatieve test dronk ik dan gewoon weer, omdat zwanger worden hier echt lang duurde.
Of je zegt dat je al een tijdje nare buikpijn had savonds en even naar de huisarts bent geweest die een milde voedselvergiftiging heeft vastgesteld waardoor je goed op je voeding moet letten. Dit had ik namelijk zelf laatst, toen hing ik echt niet boven de wc maar opeens 2 dagen flinke buikpijn.
Das wellicht een soort tussenweg. Ik heb ook heel lang in bepaalde weken geen alcohol gehad omdat er al een kans op zwangerschap was. En bij een negatieve test dronk ik dan gewoon weer, omdat zwanger worden hier echt lang duurde.
Of je zegt dat je al een tijdje nare buikpijn had savonds en even naar de huisarts bent geweest die een milde voedselvergiftiging heeft vastgesteld waardoor je goed op je voeding moet letten. Dit had ik namelijk zelf laatst, toen hing ik echt niet boven de wc maar opeens 2 dagen flinke buikpijn.
donderdag 19 juni 2025 om 13:33
Ik heb niet alles gelezen, maar ik begrijp nooit zo goed waarom een zwangerschap 'geheim' moet blijven. Het argument is vaak 'wachten tot de kans op een miskraam erg klein is geworden', maar juist als het misgaat wil je dat toch ook kunnen delen lijkt mij? Collega's die dicht genoeg bij je staan om mee op vakantie te gaan, kun je zoiets toch zeker wel vertellen lijkt mij?
Zelf heb ik het direct verteld toen ik het wist, ik was toen nog maar een week of vijf, wij hadden een kerstdiner die avond met familie en zeker mijn jongste tante zou het direct door hebben gehad, ik die geen wijn dronk.
Zelf heb ik het direct verteld toen ik het wist, ik was toen nog maar een week of vijf, wij hadden een kerstdiner die avond met familie en zeker mijn jongste tante zou het direct door hebben gehad, ik die geen wijn dronk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 19 juni 2025 om 13:34
Als je het per se nog niet wilt delen is dit wel een goede suggestie.Solsol schreef: ↑19-06-2025 13:27Ik heb niet alle reacties gelezen maar ipv zeggen dat je zwanger bent, kun je ook nog aangeven dat je aan het proberen bent en alles nu (onverwachts) net zo valt dat er een kans is dat je zwanger bent (die fase tussen al zwanger kunnen zijn maar het nog niet kunnen testen), dus dat je totdat je dingen zeker weet let op je eten/drinken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 19 juni 2025 om 13:38
Lang niet iedereen wil dat delen. Niet iedereen vindt het nodig, of heeft behoefte dat omgeving of collega’s meeleven met een miskraam.Yella78 schreef: ↑19-06-2025 13:33Ik heb niet alles gelezen, maar ik begrijp nooit zo goed waarom een zwangerschap 'geheim' moet blijven. Het argument is vaak 'wachten tot de kans op een miskraam erg klein is geworden', maar juist als het misgaat wil je dat toch ook kunnen delen lijkt mij? Collega's die dicht genoeg bij je staan om mee op vakantie te gaan, kun je zoiets toch zeker wel vertellen lijkt mij?
donderdag 19 juni 2025 om 13:41
Lastig. Hoe ik hetzelf zou aanpakken, geen idee......geen ervaring met zo'n situatie.
Hoe is het vervoer ter plaatsen? Moet iemand de BOB zijn? Zo ja, dan zou ik jezelf al aanbieden voor het wijn-festival.
Anders, ben je normaal een drinker of valt het mee? Bij mij wisselt het heel erg namelijk en zal het minder opvallen. Op het wijn-festival hebben ze lijkt mij ook andere drankjes? Wellicht hebben ze alcohol vrije wijn of mocktails (of is dat typisch NL?)
Wat betreft het diner kun je vragen bij het restaurant wat je krijgt als je erheen gaat? Is het nog volledig onbekend waar te eten?
Hoe is het vervoer ter plaatsen? Moet iemand de BOB zijn? Zo ja, dan zou ik jezelf al aanbieden voor het wijn-festival.
Anders, ben je normaal een drinker of valt het mee? Bij mij wisselt het heel erg namelijk en zal het minder opvallen. Op het wijn-festival hebben ze lijkt mij ook andere drankjes? Wellicht hebben ze alcohol vrije wijn of mocktails (of is dat typisch NL?)
Wat betreft het diner kun je vragen bij het restaurant wat je krijgt als je erheen gaat? Is het nog volledig onbekend waar te eten?
donderdag 19 juni 2025 om 13:43
Ik heb mijn zwangerschappen dus ook ‘geheim’ gehouden om de kans op een miskraam. En er zat ook een miskraam bij. Echt 0 behoefte om dat te delen, ook niet met vrienden en familie overigens. En dat had best gekund want ze zouden ongetwijfeld goed hebben gereageerd, maar ik moet er zelf gewoon niet aan denken.Yella78 schreef: ↑19-06-2025 13:33Ik heb niet alles gelezen, maar ik begrijp nooit zo goed waarom een zwangerschap 'geheim' moet blijven. Het argument is vaak 'wachten tot de kans op een miskraam erg klein is geworden', maar juist als het misgaat wil je dat toch ook kunnen delen lijkt mij? Collega's die dicht genoeg bij je staan om mee op vakantie te gaan, kun je zoiets toch zeker wel vertellen lijkt mij?
Overigens prima als een ander die behoefte wel heeft hoor, dan kun je het inderdaad gewoon vertellen.
donderdag 19 juni 2025 om 13:43
Snap ik ook, maar je collega's zie je bijna elke dag dus in het geval van een miskraam gaan ze in ieder geval merken dat je ziek gemeld bent. Dan kan je ook wel doen alsof je een griepje had maar je moet ook wel weer terug aan het werk.
Vrienden en familie kan je wel even uit de weg gaan maar mijn ervaring is dat directe collega's vaak meer op de hoogte zijn van persoonlijke kwesties dan vrienden.
donderdag 19 juni 2025 om 13:48
Nou ja, ik ken er genoeg die daarover op werk verder niet gesproken hebben en die behoefte ook niet hebben.AnAppleADay schreef: ↑19-06-2025 13:43Snap ik ook, maar je collega's zie je bijna elke dag dus in het geval van een miskraam gaan ze in ieder geval merken dat je ziek gemeld bent. Dan kan je ook wel doen alsof je een griepje had maar je moet ook wel weer terug aan het werk.
Vrienden en familie kan je wel even uit de weg gaan maar mijn ervaring is dat directe collega's vaak meer op de hoogte zijn van persoonlijke kwesties dan vrienden.
donderdag 19 juni 2025 om 13:50
Als je die behoefte niet hebt hoeft dat ook helemaal niet. Het is niet alsof als je het deelt dat je dan verplicht bent medeleven te incasseren, wat een onzin zeg.
Je kan ook én delen dat je momenteel pril zwanger bent én aan je collega's mededelen dat ze het vanzelf wel horen als de zwangerschap vergevorderd is en dat ze nergens naar hoeven te vragen als ze niets meer horen, omdat je daar niet op zit te wachten. Dat kan gewoon.
Al die ingewikkelde toeren met smoesjes waarbij je eigenlijk hetzelfde zegt (omdat het niet geloofwaardig is en men ook heus wel weet hoe laat het is) zijn mijn inziens een omslachtige manier om precies dat te communiceren.
donderdag 19 juni 2025 om 13:50
Niet iedereen die een miskraam heeft ligt er geestelijk en/of lichamelijk helemaal af. Of wel, maar genoeg kunnen dat dan voor zichzelf houden na hooguit een paar dagen ziekmelden. Je hoeft je dus helemaal niet perse ziek te melden bij een miskraam, en als dat wel nodig is kun je dat dus wel afdoen als ‘griep’.AnAppleADay schreef: ↑19-06-2025 13:43Snap ik ook, maar je collega's zie je bijna elke dag dus in het geval van een miskraam gaan ze in ieder geval merken dat je ziek gemeld bent. Dan kan je ook wel doen alsof je een griepje had maar je moet ook wel weer terug aan het werk.
Ik ben overigens ook niet zo close met mn collega’s dat ze van alles weten, maar ook met vriendinnen met wie ik weekendjes wegga bespreek ik lang niet alles. Haast niemand weet van die miskraam, ik vond het voor een goede band helemaal niet nodig dat je álles van elkaar weet.
solsol wijzigde dit bericht op 19-06-2025 13:51
0.56% gewijzigd
donderdag 19 juni 2025 om 13:53
Je hoeft het ook niet te snappen, gewoon accepteren dat sommige mensen het gewoon niet prettig vinden om al vroeg met iedereen te delen is genoeg. Er kunnen zoveel redenen voor zijn.Yella78 schreef: ↑19-06-2025 13:33Ik heb niet alles gelezen, maar ik begrijp nooit zo goed waarom een zwangerschap 'geheim' moet blijven. Het argument is vaak 'wachten tot de kans op een miskraam erg klein is geworden', maar juist als het misgaat wil je dat toch ook kunnen delen lijkt mij? Collega's die dicht genoeg bij je staan om mee op vakantie te gaan, kun je zoiets toch zeker wel vertellen lijkt mij?
donderdag 19 juni 2025 om 14:32
dat maakt niet uitKoffiezetapparaat schreef: ↑19-06-2025 14:08Ik zou zelf eerlijk zijn en vertellen dat ik zwanger ben, maar je schrijft zelf dat jij dat liever niet wilt. Waarom wil je het liever niet delen?
donderdag 19 juni 2025 om 16:40
Ik denk dat je het ontzettend krampachtig en gecompliceerd maakt door het zo geheim te houden. Wat is het ergste wat kan gebeuren als je collega's het weten? Je gaat ook niet met jan en alleman in een huisje in Italië toch?
Ik zou een van de volgende opties overwegen:
1) vertel het gewoon en zeg erbij "ik weet het pas net en ik wil er niet teveel over praten"
2) neem één collega in vertrouwen (bijvoorbeeld die het diner organiseert) die je een beetje kan bijstaan in lastige situaties
3) veins een maagzweer/allergie/infectie
4) blijf thuis
Ik zou een van de volgende opties overwegen:
1) vertel het gewoon en zeg erbij "ik weet het pas net en ik wil er niet teveel over praten"
2) neem één collega in vertrouwen (bijvoorbeeld die het diner organiseert) die je een beetje kan bijstaan in lastige situaties
3) veins een maagzweer/allergie/infectie
4) blijf thuis
donderdag 19 juni 2025 om 16:47
donderdag 19 juni 2025 om 16:54
__appelbloesem__ schreef: ↑19-06-2025 13:53Je hoeft het ook niet te snappen, gewoon accepteren dat sommige mensen het gewoon niet prettig vinden om al vroeg met iedereen te delen is genoeg. Er kunnen zoveel redenen voor zijn.
Wat wordt hier over doorgedramd, zeg. Alsof mensen met het mes op de keel gedwongen worden te vertellen dat ze zwanger zijn. Natuurlijk hoeft niemand het te vertellen, maar dan krijg je dus dit soort gedoe. Dan moet je of heel moeilijk gaan doen met smoesjes (die iedereen door heeft, maar dan mag er niet over de roze olifant in de kamer worden gesproken) of niet meegaan. Zonde hoor.
donderdag 19 juni 2025 om 20:32
Ach nee, ik heb geregeld zwangerschappen goed gegokt in een.pril stadium. Kon ik gewoon normaal om functioneren hoor.nerdopviva schreef: ↑19-06-2025 16:54Wat wordt hier over doorgedramd, zeg. Alsof mensen met het mes op de keel gedwongen worden te vertellen dat ze zwanger zijn. Natuurlijk hoeft niemand het te vertellen, maar dan krijg je dus dit soort gedoe. Dan moet je of heel moeilijk gaan doen met smoesjes (die iedereen door heeft, maar dan mag er niet over de roze olifant in de kamer worden gesproken) of niet meegaan. Zonde hoor.
donderdag 19 juni 2025 om 20:50
Wist ik niet, excuusmargreetder schreef: ↑19-06-2025 07:49Als je je druk maakt om je privacy moet je niet posten, om later je OP weg te halen is tegen de regels van dit forum.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in