Werk & Studie alle pijlers

Tijdelijk minder werken door overbelasting: verlof of ziek?

18-06-2025 14:20 75 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi viva lezers,

ik wil graag iets tegen jullie aanhouden. Ik zit tegen een overspannenheid aan, als ik nu geen stap terug doe ga ik uitvallen. Dat doe ik nu thuis al voor een deel, want kort lontje, geen energie, veel geirriteerd en conflicten. Een onverwacht (te hard) geluid, het woordje mama, de tv die aanstaat, een dochter die veel praat, kleine dingen die me in goede doen niet eens opvielen of die ik zelfs leuk vond zijn nu een bron van irritatie. Slaap slecht en qua eetpatroon maak ik teveel slechte keuzes wat ook niet bevordelijk is voor mn energie, en ik kan het niet opbrengen om het om te gooien. Ik voel me doorlopend overvraagd. Dan volgt een structureel schuldgevoel, ik ben niet de vrouw en moeder die ik was en die ik wil zijn, ik herken mezelf nauwelijks in gedrag en ik denk dat ik iedereen tekort doe. Afgelopen 2 jaar ben ik veel over mijn grenzen gegaan, door diverse redenen. Vaker geconstateerd maar niet genoeg naar gehandeld. Wel weten dat ik minder moest doen en verantwoordelijkheden moest afstoten, ik deed het niet. Ik sta altijd aan. Hier liggen patronen onder die ontstaan zijn vanuit onveiligheid, angst voor verlating, niet voldoen en altijd hard moeten werken. Ik krijg psychische hulp voor hardnekkige patronen, EMDR sessies waarmee de kern van mijn patronen en overlevingsmechanismes wordt aangepakt. Ik heb ook veel vertrouwen dat het beter wordt en dit me helpt.
Ik werk 3 dagen, een maand geleden in tranen uitgebarsten bij mijn leidinggevende en bij HR geweest. Balansbudget werd geadviseerd, in onze GGZ sector kan ik dat naar verloruren omzetten, daarmee heb ik 1 week verlof extra. Ik zei ook dat ik me niet ziek wilde melden, want ben niet ziek en mijn problemen zitten niet in mijn werk. Een zieke collega, een andere collega op vakantie en ik ging meer uren werken om dat op te vangen. Daar denk ik niet eens over na, want ik vind dat ik dat hoor te doen. Nu een maand verder besef ik me dat dit zo niet langer kan. Gister viel ik bijna flauw na bloedprikken, en die mevrouw was zo lief voor me, legde me in de stoel, haar hand op mijn schouder en ik begon te huilen. Ik wilde weg want moest werken (thuis) en ik voelde me zo bewaard. Ze zei dat ik niet weg mocht en ze bleef maar bij me zitten en zei dat ik de controle mocht loslaten en me hieraan mocht overgeven. Ik kon niet stoppen met huilen. Na weer een conflict gisteravond met mijn man waarna ik ook weer in tranen was viel het kwartje dat het genoeg is en ik zo niet verder kan en wil. Ik weet niet zo goed wat nu te doen.

Over 4 weken start de zomervakantie voor ons en heb ik 3 weken vakantie. Ik wil blijven werken, dat geeft me afleiding en vind ik leuk en geeft me ook structuur. Een dag minder voorlopig zou ik al heel lekker vinden, zodat ik een dag heb waarin ik weinig moet en niet om 9.00 ergens moet zijn. Ik snak heel erg naar minder moeten, rust en vooral ademruimte. Met resterende verlofuren zou ik enkele weken een dag per week kunnen opnemen. Tegelijkertijd krijg ik hier stress van, want verlof is dan op en we gaan nog verhuizen komend najaar waar ik wat verlof voor had gereserveerd. Die tijdsdruk van het moeten herstellen binnen die verlofuren vind ik ingewikkeld, want die stress maakt me juist niet rustig. Ik ben niet overspannen door mijn werktaken an sich, wel de combi met alle andere dingen in mijn leven die spelen of gespeeld hebben afgelopen 2 jaar. Ziekmelden hierom voelt zo verkeerd, en ik vind dat ik dit zelf moet oplossen en mijn werkgever/collega's hier geen last van moeten hebben. Schuldgevoel alom, wat me ook droevig maakt want het voelt zo een beetje uitzichtloos en ik zie de mogelijkheden niet.

Vandaar dit topic, omdat ik meningen van anderen nodig heb, want ik kom er niet uit. Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Tornmesje86 schreef:
18-06-2025 20:24
Dit klinkt voor mij als je kop in het zand steken en nog harder doorwerken zonder de oorzaak van je problemen aan te pakken.
Dan lees je het verkeerd. Ik adviseer juist om de oorzaak aan te pakken.
Verder dan de eerste pagina ben ik nog niet met lezen, maar het valt me op dat je verwacht dat je op je vrije dag minder moet. Het meeste 'moeten' komt echter vanuit jezelf. De kans is groot dat je een vrije dag ook propvol stopt met taken waar je anders niet aan toe komt, want dat zit in je om het zo te doen. Hoe vrij is de vrije dag dan?

Het kan zijn dat ik het verkeerd heb gelezen, maar het is wel goed om daar bij stil te staan en dit mee te nemen in een gesprek met de bedrijfsarts.
Groei is de reis van wie je denkt te zijn naar wie je werkelijk bent.
MyLittlePony schreef:
18-06-2025 14:38
Voor zover ik weet bestaat er geen algemeen aanvaarde en bruikbare definitie van wat ziek zijn eigenlijk is. Neem Van Dale: "lichamelijk of geestelijk niet in orde", dat is een definitie die geen enkele grens aangeeft van wat nog ziek is, en wat niet.

Praktisch gezien denk ik dat je in een werksituatie ongeveer kan zeggen dat ziek = wat volgens de arbo-arts ziek is. Naar ik begreep is Nederland een van de zeer weinige landen die overspannenheid/burn-out als ziekte erkent, en als dat klopt is dat dus niet erg vanzelfsprekend. Maar als dat klopt betekent het ook dat het in Nederland dus wel zo gezien wordt.

Los daarvan, als iemand in mijn team zich voelt zoals jij jezelf beschrijft, en ik ken die persoon als iemand die normaliter gewoon goed functioneert, dan vraag ik vooral met de arbo-arts te gaan praten om te bezien wat mogelijk is om erger te voorkomen. Ik heb er niets aan als iemand compleet uitvalt. En natuurlijk is verlof bedoeld om wat tot rust te komen, maar ergens zit natuurlijk wel een overgang tussen "stevig belast -> verlof" en "overbelast -> herstel in de ziekte-sfeer".

Waar dat precies zit lijkt me iets om met je leidinggevende en je arbo-arts te bespreken.
En uit ervaring: Dit is zo goed bedoeld, maar zo fout……juist bij stevig belast zouden werkgevers geneigd moeten zijn om 2 a 3 weken betaald verlof extra toe te kennen om uitval te voorkomen. Juist de “ piepers” beloon je met deze gedachte gang, terwijl de mensen die door buffelen en dus stevig belast zijn moeten maar verlof opnemen.

TO ziekmelden is het beste wat je kunt doen, dan snijd je jezelf niet in de vingers.
En TO gaat die 3 weken vakantie ontspanning opleveren? Juist deels werken en deels vrij op d dagen dat de kinderen naar de opvang zijn en jij niks hoeft gaat waarschijnlijk het meest helpen.
Wielrenster87 schreef:
18-06-2025 23:45
En uit ervaring: Dit is zo goed bedoeld, maar zo fout……juist bij stevig belast zouden werkgevers geneigd moeten zijn om 2 a 3 weken betaald verlof extra toe te kennen om uitval te voorkomen. Juist de “ piepers” beloon je met deze gedachte gang, terwijl de mensen die door buffelen en dus stevig belast zijn moeten maar verlof opnemen.

TO ziekmelden is het beste wat je kunt doen, dan snijd je jezelf niet in de vingers.
Je leest nogal vooringenomen. En dan zeg ik het nog vriendelijk
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Natsuro schreef:
18-06-2025 21:15
Dan lees je het verkeerd. Ik adviseer juist om de oorzaak aan te pakken.
Dan lees ik het inderdaad verkeerd. Excuses!
Wielrenster87 schreef:

:there:

Met de BA gaan praten is gewoon gezond en verstandig gedrag. Niet iedereen heeft dat in zich, laat staan het inzicht, maar dat maakt het niet minder waar.
Wielrenster87 schreef:

Die empathie wil nog niet echt groeien hè?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Je persoonlijke frustratie over dit onderwerp was in je eigen topic al duidelijk geworden, Wielrenster. Gelukkig staat het een ieder, de buffelaar en de pieper, vrij om voor zichzelf te zorgen en contact te zoeken met de bedrijfsarts.
S-Groot schreef:
19-06-2025 08:24
:there:

Met de BA gaan praten is gewoon gezond en verstandig gedrag. Niet iedereen heeft dat in zich, laat staan het inzicht, maar dat maakt het niet minder waar.
Zeker is dat goed, maar als je overbelast ben kun je je beter ziekmelden dan gaat niet ten koste van je vakantiedagen. Dat schijnt iedereen te doen dus ik zou mij in de toekomst ook niet meer groot houden. De eerste 6 weken doet ene werkgever toch niks.
Solomio schreef:
18-06-2025 19:41
Ik dacht dat je zeker in de GGZ zou moeten weten dat 'ziek' niet alleen lichamelijk is.
Zoals ze al aangeeft: in een kantoorfunctie. Dat hoeft dan niet te betekenen dat je ook alles weet van de "core business" van een organisatie.
Iedereen bedankt voor de reacties, ik heb er echt wat aan.
Vanochtend heb ik mijn lG gesproken, ze was begripvol en vroeg waarom ik er uberhaupt was vandaag. Ze stelt voor om komende week een gesprek met haar en HR te plannen om te kijken wat het beste is. Ze vroeg wat ik nu nodig heb, ik zei rust en op dit moment wil ik er een tijd tussenuit en meld ik me het liefst ziek. Ik zei dat ik er al over nagedacht heb en bijvoorbeeld na de zomervakantie (eind aug) weer zou kunnen opbouwen. Dit kan allemaal zegt ze, maar als ik daarna terugkom en ik ga door op de oude voet dan los je niets op. Die snap ik ook, ik heb ondertussen ook echt iets te doen in mijn patronen en ander gedrag aanleren. Dat gaat alleen niet zo snel natuurlijk. Ze stelde daarom voor met HR de opties te bespreken en een plan maken. Ik heb wel het gevoel dat ze het beste voor mij wil.
Klinkt als een goede LG. Persoonlijk zou ik meer waarde hechten aan een arbo-arts dan aan HR, maar dat is vooral een inschatting die je ook zelf moet maken.

Goed dat je actie onderneemt!
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Haar intentie is sowieso goed, maar toch zou ik voorstellen (ook) een afspraak te maken met de bedrijfsarts. Jouw leidinggevende en de collega van HR kunnen (mogen) niks zeggen over je belastbaarheid, daarnaast heeft de bedrijfsarts een ander belang én staat hij/zij verder van je af waardoor je misschien minder snel instemt met een plan wat toch niet haalbaar of verstandig is.

Heel goed van je trouwens om zo open het gesprek aan te gaan met je lg
MyLittlePony schreef:
19-06-2025 15:42
Klinkt als een goede LG. Persoonlijk zou ik meer waarde hechten aan een arbo-arts dan aan HR, maar dat is vooral een inschatting die je ook zelf moet maken.

Goed dat je actie onderneemt!
Oh ja vergeten, ik heb ook gezegd dat ik een afspraak wilde maken bij de bedrijfsarts. Ze zei dat dat altijd mag als ik dat wil, alleen haar ervaring met bedrijfsartsen niet altijd is dat ze volledig in het belang van de cliënt handelen. Wij zijn een organisatie waar veel naar elkaar wordt omgekeken, en ze het belangrijk vinden dat de medewerker wordt gehoord. De HR collega is ook een fijn mens waar ik me wel gehoord voel, dus ik vind het prima om eerst dit gesprek te doen en als er een ziekmelding uitkomt dan kom ik automatisch terecht bij de bedrijfsarts. Ik heb bij onze organisatie wel het gevoel dat ze eerst in mijn belang denken en daarna werk, dus het komt vast goed.
Ik heb in 2019 in een vergelijkbare situatie gezeten, maar dan door uitval van mijn partner door complexe psychische problemen waarvoor hij intensieve therapie kreeg o.a opname en aansluitend dagbehandeling. Hierdoor kwam er meer op mij terecht waardoor ik door de thuissituatie overspannen raakte.

Ik werkte toen 2 dagen van 8 uur en 1 dag van 5 uur. Die ene dag dat ik 8 uur werkte gingen de kinderen naar bso en de andere dag was mijn man thuis. Maar die dag kwam nu ook op mij neer en extra bso was niet te regelen dus nam ik 3 uur onbetaald verlof op. En fietste ik die dag van huis naar school naar werk, van werk naar school om thuis te lunchen, daarna weer naar school naar werk om 2 uur later weer naar school te gaan. Daarnaast boodschappen, koken, huishouden en brengen/halen voetbal. Uiteindelijk trok ik dat niet meer.

Ik heb toen een preventief gesprek aangevraagd met de bedrijfsarts en die adviseerde om ook 3 uur in de ziektewet te gaan naast die 3 uur onbetaald verlof, zodat ik die andere dag van 8 uur naar 5 uur kon omzetten. Die middag gingen de kinderen gewoon naar de bso, zodat ik die middag tijd van voor ontspanning maar ook voor huishouden zodat ik dit beter kon verspreiden.

Na 1 jaar zijn die ziekteweturen eraf gegaan, omdat ik geen 2e jaar wilde vanwege het UWV. Maar de klachten van mijn man bleken helaas van chronische aard en heb ik in overleg met mijn werkgever mijn werkdagen aangepast naar 3x 4 uur en 1x 8 uur om weer aan die 20 uur te komen. Maar die hele dag bleef ik lastig vinden dus uiteindelijk naar 4x 5 uur gegaan. Financieel wel prettig een salaris voor 20 uur.

En toch alle middagen thuis voor de kinderen, boodschappen, huishouden en ontspanning. Ik kan alles wat beter verspreiden over de week, zowel thuis als op werk. Als ik vandaag ergens niet aan toekom dan komt het morgen wel.
Heel goed van jezelf dat je merkt dat je rust moet pakken, dan ben je er sowieso op tijd bij, maar dat wil niet zeggen dat je nu gewoon door moet gaan.
Uit ervaring kan ik zeggen dat stoppen en rust pakken nu de sleutel is. Ik had (en heb soms nog) hetzelfde moto werk is belangrijk, maar je hebt maar 1 lichaam. Mijn problemen zaten ook niet direct in werk, maar wel dat ik werk op 1 zette en mijzelf op 10. Hier moet weer een nieuwe balans in komen.

Wel zou ik de bedrijfsarts achter de hand houden, zelf heb ik toch wel goede ervaring met bedrijfsarts tov werk, omdat ze jou ook begeleiden, maar fijnste is natuurlijk als het werk zelf goed meedenkt wat gezond en prettig is. Hier heb ik zelf helaas geen goede ervaring mee.
sassie24 schreef:
19-06-2025 16:27
Ik heb in 2019 in een vergelijkbare situatie gezeten, maar dan door uitval van mijn partner door complexe psychische problemen waarvoor hij intensieve therapie kreeg o.a opname en aansluitend dagbehandeling. Hierdoor kwam er meer op mij terecht waardoor ik door de thuissituatie overspannen raakte.

Ik werkte toen 2 dagen van 8 uur en 1 dag van 5 uur. Die ene dag dat ik 8 uur werkte gingen de kinderen naar bso en de andere dag was mijn man thuis. Maar die dag kwam nu ook op mij neer en extra bso was niet te regelen dus nam ik 3 uur onbetaald verlof op. En fietste ik die dag van huis naar school naar werk, van werk naar school om thuis te lunchen, daarna weer naar school naar werk om 2 uur later weer naar school te gaan. Daarnaast boodschappen, koken, huishouden en brengen/halen voetbal. Uiteindelijk trok ik dat niet meer.

Ik heb toen een preventief gesprek aangevraagd met de bedrijfsarts en die adviseerde om ook 3 uur in de ziektewet te gaan naast die 3 uur onbetaald verlof, zodat ik die andere dag van 8 uur naar 5 uur kon omzetten. Die middag gingen de kinderen gewoon naar de bso, zodat ik die middag tijd van voor ontspanning maar ook voor huishouden zodat ik dit beter kon verspreiden.

Na 1 jaar zijn die ziekteweturen eraf gegaan, omdat ik geen 2e jaar wilde vanwege het UWV. Maar de klachten van mijn man bleken helaas van chronische aard en heb ik in overleg met mijn werkgever mijn werkdagen aangepast naar 3x 4 uur en 1x 8 uur om weer aan die 20 uur te komen. Maar die hele dag bleef ik lastig vinden dus uiteindelijk naar 4x 5 uur gegaan. Financieel wel prettig een salaris voor 20 uur.

En toch alle middagen thuis voor de kinderen, boodschappen, huishouden en ontspanning. Ik kan alles wat beter verspreiden over de week, zowel thuis als op werk. Als ik vandaag ergens niet aan toekom dan komt het morgen wel.
Niet zo gek dat je het niet meer trok. Naast dat alles op je neer komt is het ook nog eens heftig dat je man zo ziek is.
Ik vind halve dagen werken niet zo lekker, ik werk dan tot 14.00 en dan voelt de middag te kort. Dan kan ik hem beter doortrekken omdat ik er toch al ben. Ik ben dan ook veel te onrustig om een boek te gaan lezen ofzo. Het fijne aan een hele dag vrij vind ik dat je niet perse ergens moet zijn 's ochtends, die ochtend rustig starten vind ik fijn.
Ik heb een tijd onder schooltijd gewerkt, dan ging ik om 14.00 uur weg, als de kinderen iets zelf gingen doen dan ging ik thuis nog werken of huishoudelijke taken doen. Dit ritme werd ook onrustig, voelde gehaast.
Appletje schreef:
19-06-2025 10:02
Zoals ze al aangeeft: in een kantoorfunctie. Dat hoeft dan niet te betekenen dat je ook alles weet van de "core business" van een organisatie.
Maar dan weet je toch wel dat psychische klachten ook reden kunnen zijn om je ziek te melden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik zou met mijn LG inngesprek gaan over een stapje terug maar geen volledige ziekmelding. Je werkt maar drie dagen per weer. Ik zou, om structuur te behouden, die dagen tot 13:00 doen.
Boodschappen, dutje, boek lezen en daarna de kinderen weer halen.

Je opmerking: “ik vind halve dagen werken niet zo lekker” klinkt gewoon inderdaad of je het allemaal nog wel aan kan.
Verlof lijkt me een prima idee maar bespreek het. Als je LG mee wil denken zou je je 0,5 dag ziek kunnen melden en 0,5 verlof dan het je genoeg voor zes weken een dag minder. Wie weerbots dat al genoeg om bij te tanken.
Solomio schreef:
19-06-2025 22:31
Maar dan weet je toch wel dat psychische klachten ook reden kunnen zijn om je ziek te melden.
Blijkbaar dus niet zo.
Solomio schreef:
Het zou me niks verbazen dat ze dat inderdaad weet maar dat ze haar eigen situatie “niet erg genoeg” vindt om daar onder te vallen.
Solomio schreef:
Punt is dat ik dit ook weet, rationeel weet ik alles. Er zit alleen een heel systeem van verkeerde overtuigingen/te grote loyaliteit/angst achter om daadwerkelijk die grens over te gaan van ziekmelden.
Voor anderen klinkt dat wellicht heel raar e'n is de oplossing simpel, voor mij niet. Het is een overlevingssysteem wat zo normaal is voor mij dat ik het altijd pas veel te laat door heb.
Ben-ik-weer schreef:
19-06-2025 22:34
Ik zou met mijn LG inngesprek gaan over een stapje terug maar geen volledige ziekmelding. Je werkt maar drie dagen per weer. Ik zou, om structuur te behouden, die dagen tot 13:00 doen.
Boodschappen, dutje, boek lezen en daarna de kinderen weer halen.

Je opmerking: “ik vind halve dagen werken niet zo lekker” klinkt gewoon inderdaad of je het allemaal nog wel aan kan.
Verlof lijkt me een prima idee maar bespreek het. Als je LG mee wil denken zou je je 0,5 dag ziek kunnen melden en 0,5 verlof dan het je genoeg voor zes weken een dag minder. Wie weerbots dat al genoeg om bij te tanken.
Ik bedoel daarmee dat ik een hele dag werken fijner vind dan een halve dag werken en daarna meteen naar school en thuis komen in een huishouden waar van alles gedaan moet worden. Mijn oudste is elke middag thuis, jongste 2 middagen bso en dat zijn mijn werkdagen. Ik heb ook teveel gewerkt laatste weken, ook op vrije ochtenden want collega's op vakantie of ziek waardoor ik de enige in het team was die alles weet. Dan ga ik extra werken om alles op de rit te houden, want 'dat is zo fijn voor iedereen'.
Ons bedrijf heeft hier wel een handje van, want van oorsprong een familiebedrijf en ik werk nou net met een aantal familieleden samen. Die gaan altijd hun grenzen over, vallen dan weer uit, of verlengen hun vakantie om dat ze te ver zijn gegaan
Het grappige is dat ik tegen die collega letterlijk zeg dat het onzin is wat ze doet en ze zichzelf tekort doet, maar ik doe er net zo hard aan mee.
Misschien geeft dit mij onbewust wel meer druk dan ik doorheb, want nu ik erover nadenk, ik voel me ergens wel verplicht om altijd bereikbaar te zijn en een stap extra te doen. Die verplichting is nooit uitgesproken hoor naar mij, mensen ontkennen dat ook meteen intern, maar ik voel hem wel.
Solomio schreef:
Als het gaat om een vriend of collega wel, maar op het moment dat het over jezelf gaat kan het een enorme system error geven. Goed voor jezelf zorgen is niet zo makkelijk voor veel mensen, die vanuit hun jeugd negatieve boodschappen van belangrijke anderen hebben gekregen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven