Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

12-06-2025 21:29 594 berichten
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.

Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.

Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.

Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.

Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.

Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.

De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.

Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.

Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.

kind mee laten doen aan deze sportdag ?

Totaal aantal stemmen: 219

Ja (68%)
Nee (27%)
Overig: licht toe (5%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
17-06-2025 17:29
Dus we hebben inmiddels wel door dat het schadelijk is om kinderen die slecht zijn in rekenen openlijk voor de klas hun onvermogen te laten tonen, maar met sport is dat ineens niet schadelijk?
Het is totaal wat anders.
pina schreef:
18-06-2025 13:10
Nee hoor, is hetzelfde.
Ook een Pluviofiel
Rekenen en taal doe je redelijk individueel. Ben je slecht in sport dan is elke gymles een hel. Soort publiek tribunaal. Mijn vader was heel sportief dus een gezonde geest hoorde in een gezond lichaam. Vond ie. Mijn autisme was toen nog lang niet gediagnosticeerd dus hij verplichte me tot diverse team sporten. Kwam je weer in een hecht team waar iedereen al op elkaar was ingespeeld. Met 0 talent. Ze maakten mijn spullen kwijt. Scholden me uit. Haren trekken. Liedjes werden er verzonnen en dat we verloren tijdens wedstrijden was ook steevast mijn schuld. Door alle verplichte publieke vernedering heb ik echt tot op de dag van vandaag een kolere hekel aan alles wat ook maar met teamsport te maken heeft.

Maar goed ik heb dat nooit overgebracht op mijn dochter. Zij is wel sportief en heeft het naar haar zin op sportdagen. Heb dus erg mijn best gedaan er geen generationeel trauma van te maken.

Maar echt de beweringen in dit topic over sportdagen haten onderschrijf ik volmondig. Het is net zo gemeen als jaarlijks een tekenwedstrijd houden waar altijd hetzelfde talentvolle kind op uitblinkt en degenen die niet kunnen tekenen worden gepest of uitgesloten.

Sowieso het verplicht altijd alles maar in van die groepjes moeten doen. Geforceerd sociaal want dat is de norm. Het is kul dat je dat persee in het latere leven ook nodig gaat hebben.

Maar goed ik opende het topic niet uit haat voor sportdagen maar uit onzekerheid of ik het wel goed zag allemaal en of ik niet overdreef.
pina schreef:
Ohja?

Ik ben nog nooit uitgelachen voor een 2 voor wiskunde, want die kon ik voor mezelf houden. De docent vroeg bij het cijfers afroepen of je wilde dat iedereen het hoorde.

Ik kon ook niet in het touw klimmen, over de kast springen, rennen of een balspel/sport doen. Daar ben ik wel voor uitgelachen. De gymdocent vroeg niet of iedereen zich even om wilde draaien zodat je privé kon stuntelen.
Lady*Voldemort schreef:
17-06-2025 17:05
De redenen om sportdagen verplicht te stellen worden steeds gekker :lol:
Nou inderdaad, dit vind ik ook wel een heel gekke.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
pina schreef:
Nee hoor.

Het enige verschil is dat rekenen wel behoort tot het gebruikelijke curriculum van een basisschool en sportdagen niet, dus moeten er voor sportdagen allerlei leerdoelen bij verzonnen worden want stel je voor dat er twee leerlingen zijn die zich aan al die leukigheid onttrekken, dat kunnen we niet hebben natuurlijk want de juffen hebben zo hun best gedaan om er wat moois van te maken, of zo.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
SnipSnip schreef:
17-06-2025 12:01
Maanden doen met een fles water ? Dan wordt dat water toch vies tussendoor ? Schimmel e.d.

Hier is trouwens nu de ergste verbranding wel aan het minderen. Maar heb haar de afgelopen warme dagen wel uit de zon gehouden. Was ze niet blij mee want ze wou naar het strandje maar ik wil eerst dat die huid echt even goed hersteld
Zeker! Mijn man deed dat met zijn bidon voor t fietsen. Fikse voedselvergiftiging van gekregen. Sindsdien zet ie dat ding braaf na ieder fietstochtje in de vaatwasser :)

Maar ik vermoed dat betreffende postster bij wijze van spreken bedoelde...
pina schreef:
Vertel!!!!
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
20-06-2025 14:16
Vertel!!!!
Nou nee, dat heeft geen zin verder. Jij ziet het anders. Dat kan.
Lady*Voldemort schreef:
18-06-2025 18:36
Nee hoor.

Het enige verschil is dat rekenen wel behoort tot het gebruikelijke curriculum van een basisschool en sportdagen niet, dus moeten er voor sportdagen allerlei leerdoelen bij verzonnen worden want stel je voor dat er twee leerlingen zijn die zich aan al die leukigheid onttrekken, dat kunnen we niet hebben natuurlijk want de juffen hebben zo hun best gedaan om er wat moois van te maken, of zo.
Een sportdag gaat volgens mij niet om leerdoelen.
pina schreef:
20-06-2025 18:36
Nee precies. Maar die worden er dus bij verzonnen, door mensen die het niet kunnen uitstaan dat sommigen niet zo blij worden van sportdagen. Die mensen gaan dan ineens roepen dat die kinderen maar eens moeten leren om dingen te doen die ze niet prettig vinden, of dat die kinderen maar eens moeten leren om zich voor gek te zetten bij het sporten want er zijn tenslotte ook kinderen die niet kunnen rekenen. Allemaal verzonnen leerdoelen.
(Herman Finkers)
pina schreef:
20-06-2025 18:28
Nou nee, dat heeft geen zin verder. Jij ziet het anders. Dat kan.
Flauw.

David Dunning
pina schreef:
20-06-2025 18:36
Daarom kun je zo'n dag ook makkelijk missen.

David Dunning
Lady*Voldemort schreef:
20-06-2025 18:44
Nee precies. Maar die worden er dus bij verzonnen, door mensen die het niet kunnen uitstaan dat sommigen niet zo blij worden van sportdagen. Die mensen gaan dan ineens roepen dat die kinderen maar eens moeten leren om dingen te doen die ze niet prettig vinden, of dat die kinderen maar eens moeten leren om zich voor gek te zetten bij het sporten want er zijn tenslotte ook kinderen die niet kunnen rekenen. Allemaal verzonnen leerdoelen.
Dat is zo. Maar er zijn ook kinderen die slecht zijn in de leervakken en voor sommige van hen is het dan fijn om uit te blinken in sport. Moet gym dan een facultatief vak worden? Dat is weer jammer voor kinderen die thuis niet worden gemotiveerd om iets met sport te doen terwijl ze het leuk vinden en/of er goed in zijn.
Claire45 schreef:
20-06-2025 18:56
Dat is zo. Maar er zijn ook kinderen die slecht zijn in de leervakken en voor sommige van hen is het dan fijn om uit te blinken in sport. Moet gym dan een facultatief vak worden? Dat is weer jammer voor kinderen die thuis niet worden gemotiveerd om iets met sport te doen terwijl ze het leuk vinden en/of er goed in zijn.
Hoe vaak haal je nog sport en sportdag door elkaar?
Niemand beweert dat sport/gym niet belangrijk is.
Sportdagen daarentegen....

David Dunning
Solomio schreef:
20-06-2025 19:03
Hoe vaak haal je nog sport en sportdag door elkaar?
Niemand beweert dat sport/gym niet belangrijk is.
Sportdagen daarentegen....
Oh, ik las net iets over touwklimmen dus ik dacht dat het over gym én sportdagen ging. Maar het lijkt me allebei niet zo leuk voor mensen die sporten haten; er kijkt óf een hele klas toe, óf een deel van de school (want op sportdagen zijn er meerdere velden en zwermt iedereen over het terrein uit).
Claire45 schreef:
20-06-2025 19:08
Oh, ik las net iets over touwklimmen dus ik dacht dat het over gym én sportdagen ging. Maar het lijkt me allebei niet zo leuk voor mensen die sporten haten; er kijkt óf een hele klas toe, óf een deel van de school (want op sportdagen zijn er meerdere velden en zwermt iedereen over het terrein uit).
Nee, het is idd allebei niet leuk als je sport haat.
Zoals rekenles ook niet leuk is als je rekenen haat.
Maar er wordt geen jaarlijkse rekendag georganiseerd. Waarom wel een sportdag?

David Dunning
Solomio schreef:
20-06-2025 19:10
Nee, het is idd allebei niet leuk als je sport haat.
Zoals rekenles ook niet leuk is als je rekenen haat.
Maar er wordt geen jaarlijkse rekendag georganiseerd. Waarom wel een sportdag?
Er is wel een jaarlijkse rekendag! In het basisonderwijs in elk geval.
Nana_Mouskouri schreef:
20-06-2025 20:11
Lijkt me net zo erg. Ik lees dat daar ongeveer 1000 basisscholen aan meedoen. Van de 6700.

David Dunning
Nana_Mouskouri schreef:
20-06-2025 20:11
Dat is toch net zo'n onzin als een sportdag?

Op school wordt geregeld gerekend en gesport dus waarom zou je daar dan ook nog eens een aparte dag voor moeten organiseren?
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
20-06-2025 20:42
Dat is toch net zo'n onzin als een sportdag?

Op school wordt geregeld gerekend en gesport dus waarom zou je daar dan ook nog eens een aparte dag voor moeten organiseren?
Ik denk dat er mensen zijn die het leuk vinden dingen te organiseren. En mijn dochters vonden de rekendag leuk, omdat ze in verschillende samenstellingen rekenspelletjes mochten doen.

Het is natuurlijk uiteindelijk een principieel idee over wat het onderwijs wel en niet moet aanbieden. Ik ben bang dat er heel verschillend over gedacht wordt.
Nana_Mouskouri schreef:
20-06-2025 20:54
Ik denk dat er mensen zijn die het leuk vinden dingen te organiseren. En mijn dochters vonden de rekendag leuk, omdat ze in verschillende samenstellingen rekenspelletjes mochten doen.

Het is natuurlijk uiteindelijk een principieel idee over wat het onderwijs wel en niet moet aanbieden. Ik ben bang dat er heel verschillend over gedacht wordt.
Wat ik vooral mis is dat die organiseerders rekening houden met het feit dat het niet voor iedereen leuk is.
Dat lijkt een ingewikkeld concept.

David Dunning
Sowieso denk ik dat het al een hele toer is om fatsoenlijk onderwijs aan te bieden zonder al dat georganiseer. Maar dat ben ik natuurlijk.
(Herman Finkers)
Solomio schreef:
20-06-2025 20:56
Wat ik vooral mis is dat die organiseerders rekening houden met het feit dat het niet voor iedereen leuk is.
Dat lijkt een ingewikkeld concept.
Ik denk dat het ook een ingewikkeld concept is. Omdat je beperkt bent door bezetting, ruimte en geld kun je niet zestien activiteiten tegelijkertijd aanbieden. Je kunt dan kiezen voor activiteit a en accepteren dat sommige kinderen het niets vinden, of je kunt niets organiseren en accepteren dat sommige kinderen daar heel sneu van worden.
Het zal afhangen van de persoon die je vraagt welke keuze als de beste gezien wordt.
Lady*Voldemort schreef:
20-06-2025 21:01
Sowieso denk ik dat het al een hele toer is om fatsoenlijk onderwijs aan te bieden zonder al dat georganiseer. Maar dat ben ik natuurlijk.
Sowieso. Maar je moet niet onderschatten dat onderwijs ook steeds meer aan commercie onderhevig is (leerlingaantal is heel erg belangrijk)en dat er ouders zijn die scholen kiezen vanwege de nevenactiviteiten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven