Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

12-06-2025 21:29 594 berichten
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.

Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.

Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.

Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.

Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.

Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.

De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.

Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.

Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.

kind mee laten doen aan deze sportdag ?

Totaal aantal stemmen: 219

Ja (68%)
Nee (27%)
Overig: licht toe (5%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
20-06-2025 21:04
Ik denk dat het ook een ingewikkeld concept is. Omdat je beperkt bent door bezetting, ruimte en geld kun je niet zestien activiteiten tegelijkertijd aanbieden. Je kunt dan kiezen voor activiteit a en accepteren dat sommige kinderen het niets vinden, of je kunt niets organiseren en accepteren dat sommige kinderen daar heel sneu van worden.
Het zal afhangen van de persoon die je vraagt welke keuze als de beste gezien wordt.
Of je geeft kinderen een soort keuze-kaart: van de 5 georganiseerde activiteiten moeten ze er 2 of 3 uitkiezen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
20-06-2025 21:08
Of je geeft kinderen een soort keuze-kaart: van de 5 georganiseerde activiteiten moeten ze er 2 of 3 uitkiezen.

Tja, dan heb je weer geen rekening gehouden met de kinderen met keuzestress. Die willen dan het liefst alle vijf doen.

Of er kiezen te weinig kinderen voor een activiteit waardoor het onmogelijk is die activiteit te doen. Wordt dat dan weer een lesje omgaan met teleurstellingen?
Speculaastaart schreef:
20-06-2025 21:13
Tja, dan heb je weer geen rekening gehouden met de kinderen met keuzestress. Die willen dan het liefst alle vijf doen.

Of er kiezen te weinig kinderen voor een activiteit waardoor het onmogelijk is die activiteit te doen. Wordt dat dan weer een lesje omgaan met teleurstellingen?
Tja, je illustreert mooi het probleem: te weinig ruimte voor het individuele kind.

David Dunning
Nana_Mouskouri schreef:
20-06-2025 21:05
Sowieso. Maar je moet niet onderschatten dat onderwijs ook steeds meer aan commercie onderhevig is (leerlingaantal is heel erg belangrijk)en dat er ouders zijn die scholen kiezen vanwege de nevenactiviteiten.
Weet ik. Daarom vind ik dan ook dat nevenactiviteiten gewoon verboden zouden moeten worden. En dat is niet eens een grapje. Leer die kinderen gewoon lezen, rekenen, schrijven en vooruit, een beetje gymmen. Dat is al een hele toer met al dat lerarentekort en zo.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Als het geld in het onderwijs anders uitgegeven wordt, zouden er andere keuzes gemaakt kunnen worden. Nu hebben we clusters van 29 leerlingen in havo en atheneum 4. Hoeveel individuele aandacht kan ik elke leerling geven in drie lesuren per week?
Maar goed, dat heeft niets met sportdagen te maken. Ik hoorde dat je tegenwoordig ook best goed verdient bij McDonalds.
Nana_Mouskouri schreef:
20-06-2025 21:19
Als het geld in het onderwijs anders uitgegeven wordt, zouden er andere keuzes gemaakt kunnen worden. Nu hebben we clusters van 29 leerlingen in havo en atheneum 4. Hoeveel individuele aandacht kan ik elke leerling geven in drie lesuren per week?
Maar goed, dat heeft niets met sportdagen te maken. Ik hoorde dat je tegenwoordig ook best goed verdient bij McDonalds.
Dat is sowieso geen doen in het VO natuurlijk. Mijn zoon had geluk dat ie op VSO-havo zat, met een mentor die drie vakken gaf en die desnoods bereid was om de hele avond met hem aan de telefoon te hangen als de nood echt hoog was (en dat is ook echt wel eens gebeurd). Maar dat is natuurlijk heel uitzonderlijk en dat kun je niet van iedere mentor verwachten.
(Herman Finkers)
Nana_Mouskouri schreef:
20-06-2025 21:19
Exact. Mss moet je je iets minder aangevallen voelen.
Ik zie dat een heleboel gewoon niet mogelijk is in het onderwijs.
Maar stop dan gewoon met het organiseren van al die extra tijdslurpende activiteiten waar uiteindelijk ook lang niet iedereen blij van wordt.

David Dunning
Solomio schreef:
20-06-2025 21:23
Exact. Mss moet je je iets minder aangevallen voelen.
Ik zie dat een heleboel gewoon niet mogelijk is in het onderwijs.
Maar stop dan gewoon met het organiseren van al die extra tijdslurpende activiteiten waar uiteindelijk ook lang niet iedereen blij van wordt.
Ja precies. Hou je nog meer tijd over voor begeleiding en zo ook. En oh ja, geld. Lijkt mij heerlijk hoor, voor iedereen.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
20-06-2025 21:26
Ja precies. Hou je nog meer tijd over voor begeleiding en zo ook. En oh ja, geld. Lijkt mij heerlijk hoor, voor iedereen.
Nou ja, dan zullen er scholen zijn met rijkere ouders die wel buitenschoolse activiteiten kunnen betalen, wat vervolgens dan weer meer leerlingen aantrekt.
Behalve mensen zoals ik, die zoeken een school zonder extra's.

David Dunning
Lady*Voldemort schreef:
20-06-2025 21:23
Dat is sowieso geen doen in het VO natuurlijk. Mijn zoon had geluk dat ie op VSO-havo zat, met een mentor die drie vakken gaf en die desnoods bereid was om de hele avond met hem aan de telefoon te hangen als de nood echt hoog was (en dat is ook echt wel eens gebeurd). Maar dat is natuurlijk heel uitzonderlijk en dat kun je niet van iedere mentor verwachten.
Leerlingen die een achterstand hebben of waar iets bijzonders mee is, help ik vaak in mijn eigen tijd. Maar ook dan kan ik dat maar een paar leerlingen aanbieden. Ik ben een beetje bitter, maar de loyaliteit die ik toon, kan ik niet altijd terug verwachten.
Je kunt ook beter accountmanager bij Scapino zijn, daar hebben mensen zelden een mening over.
Nana_Mouskouri schreef:
20-06-2025 21:41
Leerlingen die een achterstand hebben of waar iets bijzonders mee is, help ik vaak in mijn eigen tijd. Maar ook dan kan ik dat maar een paar leerlingen aanbieden. Ik ben een beetje bitter, maar de loyaliteit die ik toon, kan ik niet altijd terug verwachten.
Je kunt ook beter accountmanager bij Scapino zijn, daar hebben mensen zelden een mening over.
Lieverd, ik ben het met je eens hoor. Maar daarom vind ik dus dat scholen zouden moeten ophouden met onzin. Zodat gewetensvolle leerkrachten als jij zich weer kunnen richten op waar het om gaat: de kinders.
(Herman Finkers)
Solomio schreef:
20-06-2025 21:31
Nou ja, dan zullen er scholen zijn met rijkere ouders die wel buitenschoolse activiteiten kunnen betalen, wat vervolgens dan weer meer leerlingen aantrekt.
Behalve mensen zoals ik, die zoeken een school zonder extra's.
Ik denk wel eens dat scholen die zich afficheren als school-zonder-onzin een heleboel leerlingen zouden kunnen trekken.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
20-06-2025 21:46
Ik denk wel eens dat scholen die zich afficheren als school-zonder-onzin een heleboel leerlingen zouden kunnen trekken.
Wij gingen destijds gewoon naar de dichtstbijzijnde middelbare school van de juiste geloofsrichting. Ik wil verre blijven van zelfs maar de schijn van dat dingen vroeger beter waren....
Maar sommige dingen....

David Dunning
Ik mocht niet eens naar de dichtstbijzijnde school van de juiste geloofsrichting, want die was te ver weg en mijn vader was bang dat ik onderweg doodgereden zou worden dus ik moest gewoon naar de dichtstbijzijnde school en klaar :lol:
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
20-06-2025 21:51
Ik mocht niet eens naar de dichtstbijzijnde school van de juiste geloofsrichting, want die was te ver weg en mijn vader was bang dat ik onderweg doodgereden zou worden dus ik moest gewoon naar de dichtstbijzijnde school en klaar :lol:
Ah, bij mij zaten er 3 lagere scholen vlakbij elkaar (RK, PC en openbaar) en qua middelbare scholen ook zoiets.

David Dunning
Solomio schreef:
20-06-2025 21:53
Ah, bij mij zaten er 3 lagere scholen vlakbij elkaar (RK, PC en openbaar) en qua middelbare scholen ook zoiets.
De openbare school waar ik graag naartoe wilde (en de adviezen voor had) zat ook best dichtbij, maar ik moest er wel helemaal de Friesebrug voor over. En dat was gevaarlijk. Dus moest ik naar de dichtstbijzijnde school, die een Christelijke denominatie had. Wat volstrekt onlogisch was, want wij waren katholiek dus dan zou een openbare school nog een stuk vanzelfsprekender zijn geweest.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
20-06-2025 22:02
De openbare school waar ik graag naartoe wilde (en de adviezen voor had) zat ook best dichtbij, maar ik moest er wel helemaal de Friesebrug voor over. En dat was gevaarlijk. Dus moest ik naar de dichtstbijzijnde school, die een Christelijke denominatie had. Wat volstrekt onlogisch was, want wij waren katholiek dus dan zou een openbare school nog een stuk vanzelfsprekender zijn geweest.
Ja, de Friesebrug maakt het wel logischer.

David Dunning
Wat is de Friesebrug?
smorre schreef:
21-06-2025 21:13
Wat is de Friesebrug?
Gewoon, een brug in Alkmaar. Over het Noord-Hollands Kanaal. Staat ook gewoon op Google.
(Herman Finkers)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven