Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 1123 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Redhead70 schreef:
21-06-2025 21:51
VS verplaatst zware B2-bommenwerpers naar Guam
Terwijl president Trump nadenkt of hij Iraanse doelen gaat bombarderen, verplaatst de VS zware B2-bommenwerpers naar Guam, een Amerikaans eiland in de Stille Oceaan. De toestellen zijn vertrokken van een luchtmachtbasis in de staat Missouri. Het is nog onduidelijk of deze verplaatsing te maken heeft met de crisis in het Midden-Oosten. Het lijkt sowieso wél een signaal aan Iran.

De B2 is naar verluidt de enige bommenwerper die de zware Massive Ordnance Penatrator (MOP) kan inzetten. Deze speciale bunkerbuster wordt gezien als het enige conventionele wapen waarmee de Iraanse atoominstallaties van Fordo kan worden geraakt. Experts wijzen er echter op dat het geen zekerheid is dat het daarmee lukt. Het nucleaire complex Fordo is gebouwd onder een berg en Israël kan er met zijn bommen niet bij.
Bron nos

En dit vind ik dus dood eng worden.
Dit bericht komt me bekend voor. Die dingen stonden daar vorige jaar ook al.

Verder: Israël bombardeert Fordo al. Ik weet niet direct of een Amerikaanse bom daar zoveel slachtoffers maakt of direct een grote escalatie uitlokt.
Paradise schreef:
21-06-2025 22:02
Dit bericht komt me bekend voor. Die dingen stonden daar vorige jaar ook al.

Verder: Israël bombardeert Fordo al. Ik weet niet direct of een Amerikaanse bom daar zoveel slachtoffers maakt of direct een grote escalatie uitlokt.
Dit zijn de zwaarste bommen die er zijn en dus ook alles in een berg op kunnen blazen. Welke schade dan vrijkomt weet niemand exact. Plus dat Trump binnen 2 weken zegt nagedacht te hebben. Nog akeliger, die man is zo wispelturig als de pest. Gelukkig kan hij die nobel prijs voor de vrede zo wel op zijn buik schrijven, mag ik hopen.
Redhead70 schreef:
21-06-2025 22:18
Dit zijn de zwaarste bommen die er zijn en dus ook alles in een berg op kunnen blazen. Welke schade dan vrijkomt weet niemand exact. Plus dat Trump binnen 2 weken zegt nagedacht te hebben. Nog akeliger, die man is zo wispelturig als de pest. Gelukkig kan hij die nobel prijs voor de vrede zo wel op zijn buik schrijven, mag ik hopen.
Nog meer schade aan ondergrondse complexen waar sowieso niet heel veel mensen zijn op dit moment.

Veel meer niet.

Het is even afwachten, maar volgens mij is de boel al geëscaleerd toen Israël Iran aanviel.
Oh, Fv en tandemasser hebben een perma
Ladyday21 schreef:
21-06-2025 19:20
Onveilig als synoniem van onprettig, gefrustreerd en een beetje verdrietig, ja. En dat komt niet alleen door jou, de combinatie van Quaintrelle, Frizz en jou, als reactie op iets waarvan dus al 3 dagen geleden duidelijk was wat ik bedoelde.

En toen reageerde er niemand. Niemand. -ik weet dat jij de pijler even geblokkeerd had-
Niet om het te beamen, niet om het tegen te spreken, niet om een discussie te voeren. Niemand reageerde. Helemaal niet.

En nu -ik herhaal, maar ik wil gewoon dat het heel duidelijk is- als ik op iemand reageer die het overduidelijk over het regime van Iran heeft, reageer ik met ‘ze’ en ‘ hun’ en is er meteen iemand als de kippen bij om te zeggen dat het ‘kwalijk’ is wat ik zeg.
Ja, ze vraagt me nog wel wat ik precies bedoel, maar pas nádat ze mijn woorden dus als kwalijk kwalificeert,
Vervolgens ga jij van alles en nog wat uitleggen. Wat prima is, maar enkel als reactie op mij, voelt alsof je mij moet corrigeren. Iets moet corrigeren wat ik helemaal niet gezegd heb.
En vervolgens komt iemand mij om ‘een bron’ vragen. Waar ze nu naar eigen zeggen niets mee bedoelt. Maar als je iemand om een bron vraagt en een uur laten weer: en de bron is?

-Terwijl iedereen die deze regio volgt -niet pas sinds 20 maanden maar de afgelopen decennia- weet dat Iran Israël wil vernietigen. Grote en kleine Satan. Amerika en Israël-

Dan voelt dat allerminst als een neutrale vraag, maar meer als een beschuldiging. Kan allemaal niet zo bedoeld zijn. Zo komt het wel op mij over. Ik probeer mijn woorden altijd zorgvuldig te kiezen, al zal ik daar best af en toe niet in slagen. Ik ben ook niet te beroerd, als ik niet duidelijk ben, het nog een keer beter proberen uit te leggen. Ook nog wel een 3e of 4e keer. Maar die combinatie dus van jullie 3 reacties valt gewoon even niet lekker bij mij.
Je stelde mij vragen, daarom bleef het gesprek lopen. Ik wilde ook inhoudelijk reageren op je verwijt dat ik het woord kwalijk heb gebruikt, maar ik lees in napraat dat je de ban van Fv onterecht vond. Als je gelezen hebt waarom ze geband is en dat een oké manier van reageren vindt, snap ik niet dat je valt over het woord kwalijk.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Redhead70 schreef:
21-06-2025 17:20
Oké, maar dan nog even los van de motieven. Het is schending van het internationaal recht door regering Israël. Een land aanvallen op een verdenking. Het hele oorlogsrecht wordt ondermijnd. En ja dat doen meer landen, maar die noemen zich geen democratie volgens westerse waarden, rechten en plichten.
En dat continu schenden van internationaal recht is problematisch, zeker als daar geen consequenties tegenover staan door Nederlad of de EU. In de Duitse media klinkt ook een steeds luider geluid, dat als we dit toe blijven staan dit consequenties zal hebben. Als het internationaal recht niet meer iets is wat nagestreefd dient te worden, dan geldt weer het recht van de sterkste. En dan kunnen we de hielen van Trump likken.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Quaintrelle schreef:
21-06-2025 23:57
Je stelde mij vragen, daarom bleef het gesprek lopen. Ik wilde ook inhoudelijk reageren op je verwijt dat ik het woord kwalijk heb gebruikt, maar ik lees in napraat dat je de ban van Fv onterecht vond. Als je gelezen hebt waarom ze geband is en dat een oké manier van reageren vindt, snap ik niet dat je valt over het woord kwalijk.
Dus omdat ik het onterecht vind, dat iemand die hier al meer dan 20 jaar meedoet voorgoed geband is, voor op de man en provoceren, zou ik niet over een woord mogen vallen? Ik snap dat de mods een geschiedenis hebben met FV, maar nee, eenpermaban vind ik onterecht, ja.

En ja, ik val over het woord kwalijk, omdat je mij daarmee iets in de schoenen lijkt te schuiven wat ik helemaal niet zei. Niet over het woord op zich, over de implicatie.

Ook niet heel prettig trouwens dat je iets dat ik in het Napraattopic zeg, vooral omdat er voornamelijk mensen aan het woord waren die die perma wél terecht vonden en ik Oudebaas bij wilde vallen, voor een beetje evenwicht, hier gebruikt om te reageren op iets waar FV part noch deel aan had.

Je weet helemaal niet wat sommige forummers met andere forummers hebben ook. Dat maakt misschien ook dat mensen anders reageren. Nogmaals onprettig dat je daar hiermee op de proppen komt. Had dat in Napraat gedaan. als je het zo nodig kwijt moest.
What would Patsy do?
Nou heeft Trump toch nucleaire installaties in Iran laten bombarderen. Ongelooflijk.
En gelijk heeft ie.. Als Iran met kernwapens gaat gooien is het einde helemaal zoek.
libe wijzigde dit bericht op 22-06-2025 08:07
0.59% gewijzigd
Groetjes!
Dubbel
libe wijzigde dit bericht op 22-06-2025 08:08
95.00% gewijzigd
Groetjes!
Dubbel
Groetjes!
Dubbel
Groetjes!
Heeft Netanyahu eindelijk zijn zin. De man roept al sinds 1992 dat Iran 'bijna' een kernwapen heeft.
Hij was/ loog ook stellig over de massa vernietigingswapens van Irak die nooit gevonden zijn en was erg voor de inval.
Wat zou het een zegen zijn als deze oorlogszuchtige man eens vervangen zou worden. Wat een bloed aan zijn handen. Hij misbruikt en vergroot de angst onder zijn eigen bevolking en lost niks op.
Integendeel, ik denk dat die nucleaire wapens nog meer prioriteit krijgen.
72Jelle schreef:
22-06-2025 09:03
Heeft Netanyahu eindelijk zijn zin. De man roept al sinds 1992 dat Iran 'bijna' een kernwapen heeft.
Hij was/ loog ook stellig over de massa vernietigingswapens van Irak die nooit gevonden zijn en was erg voor de inval.
Wat zou het een zegen zijn als deze oorlogszuchtige man eens vervangen zou worden. Wat een bloed aan zijn handen. Hij misbruikt en vergroot de angst onder zijn eigen bevolking en lost niks op.
Aan dit verhaal doet het me sterk denken ja. Ik hou mijn hart vast voor wat er allemaal kan gebeuren.
Wat niet wegneemt dat Iran een schurkenstaat is die beter geen kernwapens kan hebben natuurlijk.
Ze zijn allemaal één pot nat.
Ik denk dat de kans een stuk groter is dat Iran met een raket de verzwegen kernbommen/installaties in Israël raakt dan dat ze zelf ooit een kernbom gaan gooien.

Los van wat dit betekent voor de regio: Trump zit in een zelfde soort positie als Netanyahu. Het is erop of eronder; een middenweg is er niet. En het verzet in de VS komt behoorlijk op stoom.

Ik hoop van harte dat de mensen die nog twijfelden zich niet opeens achter Trump scharen.

Want dan zijn het hele dure bommen die de VS nu gegooid heeft, niet alleen voor Iran, maar vooral voor de Westerse wereld, de vrijheid en de democratie.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

72Jelle schreef:
Bewust ff Saddams gifgasaanval op Halabja vergeten 5000 dode ?
Sylvia34 schreef:
22-06-2025 09:13
Ja, de honderd duizenden burgerdoden die die oorlog heeft opgeleverd, plus een instabiel en kapot land hebben dat probleem mooi opgelost. Gelukkig maar.
72Jelle schreef:
22-06-2025 09:40
Ja, de honderd duizenden burgerdoden die die oorlog heeft opgeleverd, plus een instabiel en kapot land hebben dat probleem mooi opgelost. Gelukkig maar.

Bron wiki:

On 17 January 1991, Iraq initiated a missile campaign against Israel. Over the course of the next month, approximately 42 Scud missiles were fired into Israeli territory, primarily at the cities of Tel Aviv and Haifa. The missile attacks began on the same day as the Gulf War aerial bombardment campaign, which was targeting military infrastructure within Iraqi-occupied Kuwait. As many Muslim-majority countries were actively contributing to the American-led military coalition, the Iraqi government had expected them to rescind their support if Israel responded to the missile campaign by attacking Iraq. However, Israel was convinced by Jordan and the United States to not retaliate: Jordanian king Hussein bin Talal had persuaded Israeli prime minister Yitzhak Shamir to consider Jordan's stability and not violate Jordanian airspace during a bilateral meeting two weeks earlier; and the Bush administration had increased defense aid to Israel for the purpose of actively countering Iraq's barrages and preventing an Israeli counterattack, thereby ensuring that the coalition's Muslim countries did not withdraw.[2] On 23 February 1991, the coalition began a ground offensive into Iraqi-occupied Kuwait and Iraq proper.
72Jelle schreef:
Bron?
merano schreef:
22-06-2025 09:09
Ik denk dat de kans een stuk groter is dat Iran met een raket de verzwegen kernbommen/installaties in Israël raakt dan dat ze zelf ooit een kernbom gaan gooien.

Los van wat dit betekent voor de regio: Trump zit in een zelfde soort positie als Netanyahu. Het is erop of eronder; een middenweg is er niet. En het verzet in de VS komt behoorlijk op stoom.

Ik hoop van harte dat de mensen die nog twijfelden zich niet opeens achter Trump scharen.

Want dan zijn het hele dure bommen die de VS nu gegooid heeft, niet alleen voor Iran, maar vooral voor de Westerse wereld, de vrijheid en de democratie.
een raker op een kernbom doet die bom niet ontploffen....
Pippie1981 schreef:
22-06-2025 09:53
Bron?
https://theweek.com/speedreads/542019/n ... since-1992

Er zijn heel veel bronnen.
Pippie1981 schreef:
22-06-2025 09:52
Bron wiki:

On 17 January 1991, Iraq initiated a missile campaign against Israel. Over the course of the next month, approximately 42 Scud missiles were fired into Israeli territory, primarily at the cities of Tel Aviv and Haifa. The missile attacks began on the same day as the Gulf War aerial bombardment campaign, which was targeting military infrastructure within Iraqi-occupied Kuwait. As many Muslim-majority countries were actively contributing to the American-led military coalition, the Iraqi government had expected them to rescind their support if Israel responded to the missile campaign by attacking Iraq. However, Israel was convinced by Jordan and the United States to not retaliate: Jordanian king Hussein bin Talal had persuaded Israeli prime minister Yitzhak Shamir to consider Jordan's stability and not violate Jordanian airspace during a bilateral meeting two weeks earlier; and the Bush administration had increased defense aid to Israel for the purpose of actively countering Iraq's barrages and preventing an Israeli counterattack, thereby ensuring that the coalition's Muslim countries did not withdraw.[2] On 23 February 1991, the coalition began a ground offensive into Iraqi-occupied Kuwait and Iraq proper.
Ik heb het over de inval in 2003.
Sylvia34 schreef:
22-06-2025 09:13
Maar dit is weer hetzelfde verhaal als steeds in dit topic: als je terecht stelt dat Bush heeft gelogen over de reden van de inval in Irak, dan zeg je toch niet automatisch dat Saddam een lieverdje was? Echt ik begrijp die manier van discussiëren niet.
Draaideurforummer schreef:
22-06-2025 10:50
Maar dit is weer hetzelfde verhaal als steeds in dit topic: als je terecht stelt dat Bush heeft gelogen over de reden van de inval in Irak, dan zeg je toch niet automatisch dat Saddam een lieverdje was? Echt ik begrijp die manier van discussiëren niet.
Veel mensen kunnen alleen nog maar gepolariseerd denken. Je MOET partij kiezen blijkbaar.Of het nu over Israel vs. Palestijnen gaat, vleeseters vs. vegetariers, elektrisch rijden of op brandstof rijden, of nu weer deze oorlog of zaken uit het verleden.
72Jelle schreef:
22-06-2025 09:40
Naast de burgerdoden, honderd duizenden burgers op drift geraakt, ontheemd gevlucht naar o.a. Syrië.
Kinderen, jongeren die in bijv. Bagdad, Mosul naar school gingen, hun ouders verpleegkundige, kapper, winkelier of werkzaam op de universiteit, museum, hun toekomst ineens aan scherven. Door de inval in 2003 en oorlog erna was onderwijs geen optie meer, geen basisschool, geen middelbaar onderwijs. Een kansrijke generatie, van pakweg 5 - 20 jaar, die niet naar school kon gaan, geen boeken uit de bieb of internet, alles ontnomen.
Alles sal reg kom

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven