Twaalfde Tegen-TegelTuinenTopic

09-03-2025 11:29 605 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En met deze klinkende titel (niet te verwarren met ‘klinker’, die willen we niet) allitereren we het twaalfde deel in van dit gezellige en inspirerende topic. Liefhebbers en ambassadeurs van groene tuinen delen hier tips, foto’s, successen en tegenvallers. We kirren over alles wat groeit en bloeit, vliegt en zoemt, kruipt, sluipt en scharrelt in onze tuinen en op onze balkons. We klagen over plagen en af en toe ranten we op een door ons zo verfoeide tegeltuin.

De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.

Dit is geen tuin:
Afbeelding
bron: Onderhoudsarmoe

Dit wel:
Afbeelding

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.

Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is. :P
Ik vind hier dingen van.
Chrysant schreef:
22-06-2025 09:23
Vanmiddag in Brabant een onweersbui zeggen ze
Die mag hier ook vallen hoor... :lol:
Maar wij piesen er vaak naast, lijkt het wel. De beloofde buitjes komen niet of het is anderhalve drup. Ik probeer zo min mogelijk te sproeien, maar als ik het doe, dan wat langer.
Qua ademhalings(on)mogelijkheden zou je hier ook een onweersbui verwachten (hopen), maar vooralsnog is het droog.
Gravin, pas op met sproeien en de zon: de boel kan dan verbranden, dat zou zonde zijn, het ziet er juist allemaal zo mooi uit!. Ik sproei eigenlijk nooit; heb wel een aantal regentonnen, dus de planten die het het hardst nodig hebben krijgen hun porties wel. Niet te vaak, ze mogen best flink wortel gaan schieten om wat meer zelfvoorzienend te worden 🤓. Ik hoop dat de droge grond onder het gras de mol(len) enthousiasmeert om eens verderop te gaan kijken (graven vooral)…

Ging het laatst niet over luizen en de enorme hoeveelheid ervan? En dat daar niks tegen doen eigenlijk prima werkt? Als ik naar mijn rozenstruiken kijk zou ik bijna durven gaan beweren dat luizen een aanwinst zijn: die staan me allemaal toch een partij uitbundig te bloeien! Nog nooit zoveel luizen gezien en nog nooit zoveel bloemen gehad :cheer:
Ben bang dat alles hier maar kort blijft bloeien. Grote tuin op het zuiden en droge zandgrond. In de voortuin vanaf 13 uur volop zon. Die combi met droogte en vrij vaak wind, maakt dat de planten het zwaar hebben.
Gazon sproei ik helemaal niet meer. Het is nu een soort savanne en knispert als je erop loopt. Sommige stukjes niet gemaaid en daar bloeit nu deels gras en klaver. Komende weken maar eens goed nadenken wat ik ermee wil en dan in najaar maar weer aan de slag.
Leuk topic!
Onze tuin wordt ook steeds meer groene oase. Met dit warme weer merk ik duidelijk het temperatuurverschil met de straat. Nu aan t genieten van de vogeltjes die druk zijn met hun nest.
Hoi allemaal!

Na een verhuizing en een ontplofte tuin, ben ik de afgelopen weken heeeel druk geweest met kruid op ongewenste plaatsen.
Zeker 16 kruiwagens vol.
Er staat een joekel van een zwembad op de plek van de sauna (die is inmiddels ook weg) en overal rijpe bessen. Waar ik dus nog geen tijd voor heb gehad, maar de vogels zijn me dankbaar ;)
Nog niet gesproeid, we zitten wat lager, wat zn voordeel heeft.
Moestuin doet het goed, kas ook.
Kan bijna courgette oogsten en de watermeloen maakt bloemen :heart:
Ook augurk doet het goed, komkommer wat minder. Maar wie weet.
Het is alleen wel warm de afgelopen dagen, dus ik begin vroeg, siësta en dan plonsen en s avonds laat ga ik weer verder.
Leuk om al jullie plannen te lezen :heart:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven