Boeken en artikelen die je zijn bijgebleven uit je jeugd
dinsdag 17 juni 2025 om 16:38
TO trapt af:
Ik ben uit de jaren 70 en groeide op in de 80's.
Ik was dol op lezen, lid vd bieb en heel wat verstouwd in die tijd.
Er zijn mij een aantal boeken echt bijgebleven qua verhaal en inhoud en indruk.
Ik las in die tijd ook strips, Suske en Wiske vooral en soms de Tina van mijn oudere nicht maar ook bladen uit de leesmap van mijn oom en tante waar ik in bepaalde gevallen echt nog te jong voor was.
Wat mij qua boektitels altijd is bijgebleven:
Kruistocht in Spijkerbroek.
Wierook en Tranen.
Ik hoef niet op schoot.
De meidenklup ( ja zo schreef je dat toen nog)
Een anti love story.
Ook twee artikelen, ik meen uit de Panorama over de vermissing van Gemma van de Boom en het meisje Thea Puymbroeck die door haar eigen moeder en diens vriend omgebracht is.
Dat laatste daar heb ik best lang last van gehad zeg maar qua details en feit dat ik het las toen ik pas 8 was.
Van de Tina herinner ik mij het verhaal van een schilderij waar mensen in gevangen zaten en een meisje waarvan de mensen in de wereld om haar heen robots bleken te zijn.
Benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.
Ik ben uit de jaren 70 en groeide op in de 80's.
Ik was dol op lezen, lid vd bieb en heel wat verstouwd in die tijd.
Er zijn mij een aantal boeken echt bijgebleven qua verhaal en inhoud en indruk.
Ik las in die tijd ook strips, Suske en Wiske vooral en soms de Tina van mijn oudere nicht maar ook bladen uit de leesmap van mijn oom en tante waar ik in bepaalde gevallen echt nog te jong voor was.
Wat mij qua boektitels altijd is bijgebleven:
Kruistocht in Spijkerbroek.
Wierook en Tranen.
Ik hoef niet op schoot.
De meidenklup ( ja zo schreef je dat toen nog)
Een anti love story.
Ook twee artikelen, ik meen uit de Panorama over de vermissing van Gemma van de Boom en het meisje Thea Puymbroeck die door haar eigen moeder en diens vriend omgebracht is.
Dat laatste daar heb ik best lang last van gehad zeg maar qua details en feit dat ik het las toen ik pas 8 was.
Van de Tina herinner ik mij het verhaal van een schilderij waar mensen in gevangen zaten en een meisje waarvan de mensen in de wereld om haar heen robots bleken te zijn.
Benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
vrijdag 20 juni 2025 om 07:59
Er waren er nog meer:
Dorientje en haar vrienden
Dorientje op speurtocht
Dorientje zorgt voor een verrassing
Wat mij het meeste bij is gebleven is dat ze met haar tweelingbroer ging logeren bij hun oudere broer die bij een bos woonde.
vrijdag 20 juni 2025 om 10:40
Als kind en puber was ik dol op lezen (eigenlijk nog steeds, maar ik neem hier te weinig tijd voor).
Thea Beckman (De kinderen van moeder aarde serie)
Roald Dahl, eerst de jeugdboeken en later zijn volwassen boeken
Anthony Horowitz (Grieselstate en de graal van het kwaad)
Jan Terlouw
Het onkruid en de bloem (deze kwam via mijn tante, die moest ik maar eens lezen)
Eerst de penny, dat werd later de Tina en dat ging over naar de Popfoto.
Van nul tot nu, die stond op school in de boekenkast.
Op de middelbare school (jaren '90) kregen we een aantal keer per jaar een tijdschrift, maar ik geen idee meer hoe dat ding heette.
Wat mij heel erg is bijgebleven en veel indruk heeft gemaakt was de ramp met de Herald of free enterprise.
Ik had familie in zeeuws-vlaanderen en kort na deze ramp stond een bezoekje gepland.
Mijn vader heeft mij gelukkig gerust kunnen stellen en is op de boot met mij naar naar de deuren gelopen en laten zien dat deze eerst dichtgingen voordat de boot ging varen
Thea Beckman (De kinderen van moeder aarde serie)
Roald Dahl, eerst de jeugdboeken en later zijn volwassen boeken
Anthony Horowitz (Grieselstate en de graal van het kwaad)
Jan Terlouw
Het onkruid en de bloem (deze kwam via mijn tante, die moest ik maar eens lezen)
Eerst de penny, dat werd later de Tina en dat ging over naar de Popfoto.
Van nul tot nu, die stond op school in de boekenkast.
Op de middelbare school (jaren '90) kregen we een aantal keer per jaar een tijdschrift, maar ik geen idee meer hoe dat ding heette.
Wat mij heel erg is bijgebleven en veel indruk heeft gemaakt was de ramp met de Herald of free enterprise.
Ik had familie in zeeuws-vlaanderen en kort na deze ramp stond een bezoekje gepland.
Mijn vader heeft mij gelukkig gerust kunnen stellen en is op de boot met mij naar naar de deuren gelopen en laten zien dat deze eerst dichtgingen voordat de boot ging varen
vrijdag 20 juni 2025 om 10:41
Voor mijn lijst heb ik Het gouden ei gelezen van Tim Krabbé. Toen ik 15 was (heel lang geleden) kwam de film Spoorloos uit, verfilming van dit boek. Vond het indrukwekkend en dit weekend draait in een filmmuseum de re-release van deze film. Daar ga ik dus naar toe. Ben benieuwd! Het is het orgineel van 1988.
vrijdag 20 juni 2025 om 12:03
Jaargenoot

Ja van nul tot nu herinner ik mij ook.
Ik heb nav dit topic ook de babysittersclub opgezocht...
Kende dat echt niet maar had mij als meisje wel leuk geleken.
vrijdag 20 juni 2025 om 12:05
Oh joh wist niet dat deze film de boekverfilming was.wolkie schreef: ↑20-06-2025 10:41Voor mijn lijst heb ik Het gouden ei gelezen van Tim Krabbé. Toen ik 15 was (heel lang geleden) kwam de film Spoorloos uit, verfilming van dit boek. Vond het indrukwekkend en dit weekend draait in een filmmuseum de re-release van deze film. Daar ga ik dus naar toe. Ben benieuwd! Het is het orgineel van 1988.
En re-release is toch digital remasterd?
vrijdag 20 juni 2025 om 12:10
Ik heb werkelijk geen idee wat digital remasterd is. Ik zag staan re-release dus opnieuw uitgebracht. Ben niet zo thuis in filmtermen.sprokkelientje schreef: ↑20-06-2025 12:05Oh joh wist niet dat deze film de boekverfilming was.
En re-release is toch digital remasterd?
vrijdag 20 juni 2025 om 12:13
Ik heb best wel wat boeken, die ik maar niet meer inkijk, omdat ze echt niet meer kunnen. Zo verslond ik de De Vijf-reeks, Maar die is echt heel raar als het gaat over bijvoorbeeld Woonwagenbewoners.
En de Scheepsjongens van Bontekoe, vond ik ook een fijn avontuur
En verder inderdaad veel wat wat jullie ook lazen.
Een vriendin had de Tina en later de Club, en eigenlijk las ik altijd liever het blad, dan dat ik met haar speelde. Niet erg sociaal...
En de Scheepsjongens van Bontekoe, vond ik ook een fijn avontuur

En verder inderdaad veel wat wat jullie ook lazen.
Een vriendin had de Tina en later de Club, en eigenlijk las ik altijd liever het blad, dan dat ik met haar speelde. Niet erg sociaal...
vrijdag 20 juni 2025 om 15:20
Een oude film die dan naar de normen van nu is opgepimpt zeg maar..mooiere kleuren, beter geluid etc...althans dat is wat ik ervan begrijp.
zaterdag 21 juni 2025 om 17:07
Mijn Tina's zijn binnen en het was echt leuk om Steffies hart van steen weer eens te lezen. Wat een dramatiek. Ik was een heel melancholisch kind dus zie wel wat me zo aansprak haha.
Ook leuk om de andere stripjes te zien:
Madelon (iets met eem hotel)
De vijf in stripvorm
Een hondeleven voor Hanneke (meisje verwisselt van lichaam met hun hond)
De langere complete verhalen zoals het mysterie van het poppenhuis.
Maar ook de reclames, de mode, de pennemaatjes gezocht. Of ruilen. Heerlijk tijdverdrijf zo.
Ook leuk om de andere stripjes te zien:
Madelon (iets met eem hotel)
De vijf in stripvorm
Een hondeleven voor Hanneke (meisje verwisselt van lichaam met hun hond)
De langere complete verhalen zoals het mysterie van het poppenhuis.
Maar ook de reclames, de mode, de pennemaatjes gezocht. Of ruilen. Heerlijk tijdverdrijf zo.
zaterdag 21 juni 2025 om 19:18
entertainment/favoriete-boeken/list_messages/434490
Bedoel je dit topic?
Is wel al van 2019.
Bedoel je dit topic?
Is wel al van 2019.
Maar mensen gaan voorbij
zondag 22 juni 2025 om 08:24
Die was het niet.Joppie schreef: ↑21-06-2025 19:18entertainment/favoriete-boeken/list_messages/434490
Bedoel je dit topic?
Is wel al van 2019.
Het is een recent topic.
Toch bedankt!
zondag 22 juni 2025 om 17:48
Ik herken veel van jullie herinneringen.
Ik las heel veel.
Ik mocht elke vrijdag de Tina kopen.
Als jeugdherinnering wat veel indruk heeft gemaakt was de verdwijning toen van Digna v/d Roest. Op weg naar school hingen posters met haar foto en help ons Digna vinden. Dat heeft veel indruk gemaakt. Later bleek ze al op de dag van haar verdwijning vermoord.
Ik las heel veel.
Als jeugdherinnering wat veel indruk heeft gemaakt was de verdwijning toen van Digna v/d Roest. Op weg naar school hingen posters met haar foto en help ons Digna vinden. Dat heeft veel indruk gemaakt. Later bleek ze al op de dag van haar verdwijning vermoord.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
zondag 22 juni 2025 om 17:56
Ze heeft meerdere boeken geschreven.Vlaginvaas schreef: ↑20-06-2025 10:37Irmgard was volgens mij geen serie maar eenmalig (blijf lachen irmgard) over een meisje dat naar een sanatorium moest
zondag 22 juni 2025 om 18:11
Dit heb ik ook zovaak herlezen! Stond ik een bundel met nog een paar kortere verhalen. Een van die andere verhalen in die bundel ging over een jongentje dat heel erg door zijn buurjongen gepest werd, tot in het extreme. Waarbij hij door die buurjongen en zijn vrienden op het spoor wordt vastgebonden.Parbleu schreef: ↑17-06-2025 19:02De boeken van Roald Dahl natuurlijk ook. In de jeugdjaren Sjakie en de Chocoladefabriek. Later ook al zijn verhalen voor volwassen gelezen. Heb hier ook nog wel wat dvd's liggen van The tales of the unexpected.
Verhaal wat ik al vele malen herlezen heb is Het Wonderlijke verhaal van Henrik Meijer. Over een man die kan zien zonder ogen. Prachtig sprookje en zo beschreven dat je denkt dat het echt waar is.
Overigens had Dahl ook een voorspellende geest. In de jaren tachtig? heeft hij het verhaal: De verhalenmachine geschreven, over een computer die het werk van alle auteurs overnam. Dat begint nu zo langzamerhand werkelijkheid te worden.
zondag 22 juni 2025 om 19:30
Ze kwam uit Groningen toch? Dat herinner ik mij ook nog.Sun.lover schreef: ↑22-06-2025 17:48Ik herken veel van jullie herinneringen.
Ik las heel veel.
Maar mensen gaan voorbij
zondag 22 juni 2025 om 19:34
Ja ik was dol op de club, zo jammer dat ik ze bij een verhuizing heb weggegooid! Ik herinner me dit verhaal nog goed, die desillusie was best goed beschreven.
Ze hadden ook serieuzere reportages, oa over een jonge vrouw die rechten had gestudeerd en best dik carrière maakte als advocaat, en iets over meiden die op zee voeren. Allemaal niet zo vanzelfsprekend in die tijd.
En iets over stellen die piepjong trouwden , dat zou ik nog wel eens terug willen lezen en ben benieuwd hoe het met hun gegaan is.
Ze hadden ook patronen voor hippe kleren maar ik kon niet naaien en in mijn woonplaats kon je zulke hippe stofjes ook niet kopen.
En er was een verhaal over een meisje van 17 of zo die een relatie had met een man van in de 50, het werd gebracht met een soort ‘moet kunnen’ invalshoek, dat zou nu heel anders zijn.
Ik vraag me wel af hoeveel van die reportages en interviews nu echt waren en hoeveel er verzonnen waren.
Ik heb ooit wel een stapel teruggevonden op MP maar dat was heel incompleet, ik miste nog veel verhalen.
zondag 22 juni 2025 om 19:36
Er waren “ boekverhalen “ die in delen werden afgedrukt, zo heb ik de graaf van monte cristo in de Donald Duck gelezen. Vond ik fantastisch. Het was wel een bewerking, niet de originele tekst.
zondag 22 juni 2025 om 19:37
Ja dat was absoluut Vechten voor overmorgen van Evert Hartman.feow schreef: ↑17-06-2025 21:59En er was een jeugdboek waarbij de oudere broer of zus van een middelbare scholier in de politiek ging. En die partij bleek chips o.i.d. In hun bloed gespoten te hebben. En opa had sigaretten in de schuur verzameld, omdat hij wel zag aankomen dat ze die dingen heeeeeeeeeel duur gingen maken en dat je daar geld aan kon verdienen. Iemand enig idee welk boek dit is??
Ik vind het wel bijzonder dat dat boek zo’n ophef gaf dan. Mijn ouders waren ook wel tamelijk links maar zeiden ook dat een linkse dictatuur (zoals in dat boek) net zo erg was als een rechtse.
zondag 22 juni 2025 om 19:39
Ja ik was gek op de Narnia-boeken als kind. Ik ontdekte veel later pas de christelijke inslag, als kind vond ik het gewoon magisch mooie boeken. Het oneindige verhaal ook trouwens.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in