Boeken en artikelen die je zijn bijgebleven uit je jeugd
dinsdag 17 juni 2025 om 16:38
TO trapt af:
Ik ben uit de jaren 70 en groeide op in de 80's.
Ik was dol op lezen, lid vd bieb en heel wat verstouwd in die tijd.
Er zijn mij een aantal boeken echt bijgebleven qua verhaal en inhoud en indruk.
Ik las in die tijd ook strips, Suske en Wiske vooral en soms de Tina van mijn oudere nicht maar ook bladen uit de leesmap van mijn oom en tante waar ik in bepaalde gevallen echt nog te jong voor was.
Wat mij qua boektitels altijd is bijgebleven:
Kruistocht in Spijkerbroek.
Wierook en Tranen.
Ik hoef niet op schoot.
De meidenklup ( ja zo schreef je dat toen nog)
Een anti love story.
Ook twee artikelen, ik meen uit de Panorama over de vermissing van Gemma van de Boom en het meisje Thea Puymbroeck die door haar eigen moeder en diens vriend omgebracht is.
Dat laatste daar heb ik best lang last van gehad zeg maar qua details en feit dat ik het las toen ik pas 8 was.
Van de Tina herinner ik mij het verhaal van een schilderij waar mensen in gevangen zaten en een meisje waarvan de mensen in de wereld om haar heen robots bleken te zijn.
Benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.
Ik ben uit de jaren 70 en groeide op in de 80's.
Ik was dol op lezen, lid vd bieb en heel wat verstouwd in die tijd.
Er zijn mij een aantal boeken echt bijgebleven qua verhaal en inhoud en indruk.
Ik las in die tijd ook strips, Suske en Wiske vooral en soms de Tina van mijn oudere nicht maar ook bladen uit de leesmap van mijn oom en tante waar ik in bepaalde gevallen echt nog te jong voor was.
Wat mij qua boektitels altijd is bijgebleven:
Kruistocht in Spijkerbroek.
Wierook en Tranen.
Ik hoef niet op schoot.
De meidenklup ( ja zo schreef je dat toen nog)
Een anti love story.
Ook twee artikelen, ik meen uit de Panorama over de vermissing van Gemma van de Boom en het meisje Thea Puymbroeck die door haar eigen moeder en diens vriend omgebracht is.
Dat laatste daar heb ik best lang last van gehad zeg maar qua details en feit dat ik het las toen ik pas 8 was.
Van de Tina herinner ik mij het verhaal van een schilderij waar mensen in gevangen zaten en een meisje waarvan de mensen in de wereld om haar heen robots bleken te zijn.
Benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
zondag 22 juni 2025 om 19:46
Die waren er wel, je had veel in de Lemniscaat reeks. Maar daar zaten ook wel veel van die problematische boeken bij, over jongeren met allerlei ellende en problemen. Abortus, drugs, gevangenis, dat soort dingen.
Ik was dol op de bekende boeken van Thea Beckman en Evert Hartman en zo, maar van die sombere boeken vind ik het wel eens jammer dat ik er zoveel las. Ik was al een sombere puber en misschien was ik wel wat vrolijker geweest als ik wat meer van die brave meisjes boeken had gelezen die ik hier allemaal tegenkom. Een vriendinnetje had de boeken van Merel, stiekem vond ik die leuk maar het paste niet bij hoe dat bij ons thuis ging of zo.
zondag 22 juni 2025 om 20:02
Ja, Anna! Die serie is me ook bijgebleven. Amazon.de heeft de serie op dvd te koop: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B00NBT5TB ... vd_title_0Taartje34 schreef: ↑17-06-2025 18:36Ik heb meer een tv serie die me enorm bijgebleven is, maar ik denk dat het misschien wel heel duf zou zijn als ik het nu weer terug zou zien (ik kan het alleen nergens meer vinden). Dat was Anna. Een meisje die ballerina wilde worden, maar een ongeluk kreeg. Met geloof ik ook een vriend in een rolstoel.
zondag 22 juni 2025 om 22:21
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... onald_Duck
Ik ben er eindelijk achter dat het verhaal wat ik bedoelde “ suiker “ heet , wie het schreef en wie het illustreerde, maar jammer genoeg kan ik er verder niks over vinden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 22 juni 2025 om 22:44
Veel van wat hier staat heb ik ook gelezen. Thea Beckman vond ik ook zulke geweldige boeken.
Verder ook:
De boeken van Daan Zonderland over Jeroen
Donderslag een boek ook een meisje in Australie dat haar na de dood van haar moeder bij haar vader en zijn nieuwe gezin moet wonen waar ze het eerst heel moeilijk heeft
Patterson's Track - een boek over een stel kinderen in Australie die op een avontuurlijke kampeertocht vertrekken. Dat vond ik zo gaaf en wilde ook graag doen.
Het kleine Huis boeken van Laura Ingalls Wilder
Little Women - Louisa May Alcott (plus de vervolgen over de jongens in de school van Jo March)
Anne van het Groene Huis en de vervolgen
Ook leuk vond ik de Hardy Boys - boeken over twee broers die allerlei misdaden oplossen.
De Hobbit en in de Ban van de Ring las ik voor het eerst toen ik eind lagere school zal en hebben ook heel veel indruk gemaakt. Die herlees ik nog steeds elke paar jaar.
Sowieso las ik altijd wel veel (en nog steeds wel.)
Verder ook:
De boeken van Daan Zonderland over Jeroen
Donderslag een boek ook een meisje in Australie dat haar na de dood van haar moeder bij haar vader en zijn nieuwe gezin moet wonen waar ze het eerst heel moeilijk heeft
Patterson's Track - een boek over een stel kinderen in Australie die op een avontuurlijke kampeertocht vertrekken. Dat vond ik zo gaaf en wilde ook graag doen.
Het kleine Huis boeken van Laura Ingalls Wilder
Little Women - Louisa May Alcott (plus de vervolgen over de jongens in de school van Jo March)
Anne van het Groene Huis en de vervolgen
Ook leuk vond ik de Hardy Boys - boeken over twee broers die allerlei misdaden oplossen.
De Hobbit en in de Ban van de Ring las ik voor het eerst toen ik eind lagere school zal en hebben ook heel veel indruk gemaakt. Die herlees ik nog steeds elke paar jaar.
Sowieso las ik altijd wel veel (en nog steeds wel.)
zondag 22 juni 2025 om 23:05
Was dit niet Bakkertje Deeg?blijfgewoonbianca schreef: ↑17-06-2025 19:48Zaten er vroeger vervolgverhalen ( geen strip ) in de Donald Duck ? Er staat me iets bij dat daar “ de tovervinger “ van Roald Dahl “ en stond en - heb me al rot gezocht - iets over een jonge bakker die taarten bakte voor de dikke burgemeestersvrouw ? en zij riep dan steeds “hooeiiiiii “ . Vooral dat laatste is me bijgebleven.
Maar misschien herinner ik het me wel helemaal verkeerd.
Leuk topic! Ik ben ook van de jaren zeventig en herken veel. Ik lees nu de boeken van Madelief voor aan mijn kleuter (nakomertje), het is echt goed. Vind het heel erg moeilijk om leuke voorleesboeken voor haar leeftijd te vinden dat ik niet verschrikkelijk vind. In de bibliotheek staan allemaal series over hippe heksjes met van die quasi grappige tekeningetjes, gekke lettertypes en dat hippe taalgebruik brrr
zondag 22 juni 2025 om 23:27
Dit boek heb ik ook!kweepeer schreef: ↑18-06-2025 07:04
En een boek van Louise Fitzhugh, De kleine luistervink (The long secret), dat heb ik een aantal keer gelezen als kind maar ik begreep het eigenlijk niet zo goed. Heb ik twee jaar geleden herlezen en ik vond het wel een goed boek, maar ik begrijp eigenlijk nog steeds niet helemaal waar het 'echt' over gaat. Het gaat over twee vriendinnen waarvan er eentje denk ik net iets verder is in haar ontwikkeling dan de andere (ze wordt ook voor het eerst ongesteld tegen het einde van het boek, terwijl de eigenlijke hoofdpersoon echt nog in ieder opzicht een kind is). Het vangt wel goed de verwarring die bij die overgangsperiode van kind naar puber hoort, denk ik, al gaat het daar zeker niet expliciet over. Ik vind het een intrigerend boek, en ik vond het interessant om het te herlezen nu ik zelf in de overgang (perimenopause) zit, wat ook niet de meest overzichtelijke levensfase is.
Ik kreeg het in 1977 denk ik. Ik snapte er ook niets van.
Ik denk er ook vaak over na als ik het weer tegenkom.
Ik heb het vroeger ook meerdere keren gelezen, maar het hielp niets.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben.
In mijn gedachten is het een meisje, die een beetje spioneert en dingen opschrijft, of een dagboek dat kan ook.
Die leesverhalen in Donald Duck waar BGB het over heeft ken ik ook.
Wat me daar het meest van bijgebleven is: Papa is een hond. Van Guus Kuijer.
Ook dat verhaal snapte ik niet.
Een jongen die een reis maakte met allemaal dieren?
zondag 22 juni 2025 om 23:42
Helpt dit ? https://www.literaryladiesguide.com/boo ... -fitzhugh/bartjes schreef: ↑22-06-2025 23:27Dit boek heb ik ook!
Ik kreeg het in 1977 denk ik. Ik snapte er ook niets van.
Ik denk er ook vaak over na als ik het weer tegenkom.
Ik heb het vroeger ook meerdere keren gelezen, maar het hielp niets.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben.
In mijn gedachten is het een meisje, die een beetje spioneert en dingen opschrijft, of een dagboek dat kan ook.
Die leesverhalen in Donald Duck waar BGB het over heeft ken ik ook.
Wat me daar het meest van bijgebleven is: Papa is een hond. Van Guus Kuijer.
Ook dat verhaal snapte ik niet.
Een jongen die een reis maakte met allemaal dieren?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 23 juni 2025 om 00:03
Sun.lover schreef: ↑22-06-2025 17:48Ik herken veel van jullie herinneringen.
Ik las heel veel.
Ik mocht elke vrijdag de Tina kopen.
Als jeugdherinnering wat veel indruk heeft gemaakt was de verdwijning toen van Digna v/d Roest. Op weg naar school hingen posters met haar foto en help ons Digna vinden. Dat heeft veel indruk gemaakt. Later bleek ze al op de dag van haar verdwijning vermoord.
Ja dit heeft ook op mij veel indruk gemaakt als kind en was ook één van de eerste dingen waar ik aan dacht bij dit topic. Ik was daar in die tijd ook veel mee bezig. Die posters weet ik ook nog.
Ook indrukwekkend vond ik de ontvoering van Gerrit Jan Heijn. Ik herinner me nog goed de krantenadvertenties, het losgeld, het opsturen van een vinger, de oproepjes van zijn vrouw.
Qua boeken en tijdschriften:
Tina (inderdaad Steffi's hart van steen)
De olijke tweeling
Alle boeken over tweelingen en drielingen

De Vijf
Heidi. Ik heb meerdere Heidi boeken verslonden, maar herinner me ook films en series.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
maandag 23 juni 2025 om 01:48
Oh ja, dat is waar. Daar was ik op de een of andere manier nog minder aan toe dan aan volwassenenboeken - toen ik de kinderboeken uit had was ik een jaar of 10, en echt nog lang niet aan het puberen. Ik heb sowieso niet zo erg gepuberd.
maandag 23 juni 2025 om 10:31
Ik woonde zo'n beetje in de bibliotheekbus. Die kwam 2x per week en ik denk dat ik die bus uitgelezen heb. Soms nam Anton (de chauffeur/bibliothecaris) wat voor mij mee uit de grote bieb als hij dacht dat ik dat wel wat zou vinden. Thea Beckman (de thule serie), Evert Hartman (Oorlog zonder vrienden), Jan Terlouw, Enid Blython (Pitty, de 5, de avonturenserie), Helen Taselaar (iets met paarden maar ook honden, ben de titels even kwijt) etc. maar ook Leni Saris. Ik las het en zie het nu zo voor me staan zoals in die bus. Maar ik heb Ronja de Roversdochter vaak herlezen, was dol op dat boek. Ik mocht pas in groep 8 zelf naar het centrum fietsen en dus naar de grote bieb. De wereld ging open

maandag 23 juni 2025 om 14:06
Mooiweertjeskat schreef: ↑22-06-2025 23:05Ik lees nu de boeken van Madelief voor aan mijn kleuter (nakomertje), het is echt goed.
De boeken die ik had van Madelief waren niet voor kleuters maar voor iets oudere kinderen (zoals Krassen in het tafelblad). Of heb jij het over andere Madeliefboeken? Ik vond ze trouwens niet zo heel erg leuk. Madelief was vaak boos en schreeuwde veel in mijn herinnering.
Vind het heel erg moeilijk om leuke voorleesboeken voor haar leeftijd te vinden dat ik niet verschrikkelijk vind. In de bibliotheek staan allemaal series over hippe heksjes met van die quasi grappige tekeningetjes, gekke lettertypes en dat hippe taalgebruik brrr
Ik had dat vroeger een beetje met de tekeningen van Carl Hollander. Beetje kriebelige stijl en als ik die tekeningen zag vond ik het boek al minder leuk.
maandag 23 juni 2025 om 15:41
De boeken over De boze heks van Hannah Kraan zijn geweldig om voor te lezen.Mooiweertjeskat schreef: ↑22-06-2025 23:05Was dit niet Bakkertje Deeg?
Leuk topic! Ik ben ook van de jaren zeventig en herken veel. Ik lees nu de boeken van Madelief voor aan mijn kleuter (nakomertje), het is echt goed. Vind het heel erg moeilijk om leuke voorleesboeken voor haar leeftijd te vinden dat ik niet verschrikkelijk vind. In de bibliotheek staan allemaal series over hippe heksjes met van die quasi grappige tekeningetjes, gekke lettertypes en dat hippe taalgebruik brrr
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
maandag 23 juni 2025 om 16:03
Gosh, ja, die herinner ik me ook! Dan hadden we dezelfde club(s) denk ik! Volgens mij heb ik ze nog wel ergens. In een oude schooltas, zo'n leren onding.
.
maandag 23 juni 2025 om 16:13
Oehh een leuk nostalgisch topic.
Ik was vroeger regelmatig in de bieb te vinden. Ik wou wel vaker, maar dat mocht niet. Ik weet nog steeds een beetje hoe het er daar een beetje uit zag. Ik las aan zo'n tafeltje altijd de Hitkrant en de Fancy. En dan met rode oortjes de vragen over seks. Ik heb ook regelmatig stiekem een poster gejat uit die tijdschriften. Dat hing ik dan op mijn muur die ik volledig had ondergekalkt met hippe teksten, zoals stukjes songtekst van oa Shakira en semi-grappige teksten, zoals: 'he dropped a poopie in my eye, I didn't scream, I didn't cry, but I thank the Lord that cows can't fly,'
Ik las ook wel eens de Rooie oortjes, die mijn ouders hadden.
En als boeken heel graag Blauwe plekken, alle Fear Street boeken, de Kippenvel boeken, de Darren Shan boeken, alle Haye van der Heide boeken: 'zoenen' 'strelen' 'vrijen'. En de boeken van Louise Rennison 'Neefjes, nymfo's en noenga-noenga's' etc. En daarnaast uiteraard Thea Beckman. Uiteindelijk ontdekte ik ook alle Harry Potter boeken. De laatste kwam uit toen ik 18 was. Ik had hem van te voren gereserveerd, kon dus de eerste dag meteen lezen. De volgende ochtend 7 uur was hij uit. Toen heb ik me maar ziek gemeld.
Nieuws dat indruk op me maakte was de dood van prinses Diana.
Ik was vroeger regelmatig in de bieb te vinden. Ik wou wel vaker, maar dat mocht niet. Ik weet nog steeds een beetje hoe het er daar een beetje uit zag. Ik las aan zo'n tafeltje altijd de Hitkrant en de Fancy. En dan met rode oortjes de vragen over seks. Ik heb ook regelmatig stiekem een poster gejat uit die tijdschriften. Dat hing ik dan op mijn muur die ik volledig had ondergekalkt met hippe teksten, zoals stukjes songtekst van oa Shakira en semi-grappige teksten, zoals: 'he dropped a poopie in my eye, I didn't scream, I didn't cry, but I thank the Lord that cows can't fly,'
Ik las ook wel eens de Rooie oortjes, die mijn ouders hadden.
En als boeken heel graag Blauwe plekken, alle Fear Street boeken, de Kippenvel boeken, de Darren Shan boeken, alle Haye van der Heide boeken: 'zoenen' 'strelen' 'vrijen'. En de boeken van Louise Rennison 'Neefjes, nymfo's en noenga-noenga's' etc. En daarnaast uiteraard Thea Beckman. Uiteindelijk ontdekte ik ook alle Harry Potter boeken. De laatste kwam uit toen ik 18 was. Ik had hem van te voren gereserveerd, kon dus de eerste dag meteen lezen. De volgende ochtend 7 uur was hij uit. Toen heb ik me maar ziek gemeld.
Nieuws dat indruk op me maakte was de dood van prinses Diana.
bambam wijzigde dit bericht op 23-06-2025 16:52
2.52% gewijzigd
maandag 23 juni 2025 om 16:26
Klopt. Maar de moeder had wel een groot aandeel in hoe het zover heeft kunnen komen.Yildizlar2 schreef: ↑19-06-2025 20:08Thea is toch niet door haar moeder vermoord ?
Door een stel dat op haar paste terwijl haar moeder was werken dacht ik .
maandag 23 juni 2025 om 16:57
Ahhh wat superleuk voor je.Mistborn schreef: ↑21-06-2025 17:07Mijn Tina's zijn binnen en het was echt leuk om Steffies hart van steen weer eens te lezen. Wat een dramatiek. Ik was een heel melancholisch kind dus zie wel wat me zo aansprak haha.
Ook leuk om de andere stripjes te zien:
Madelon (iets met eem hotel)
De vijf in stripvorm
Een hondeleven voor Hanneke (meisje verwisselt van lichaam met hun hond)
De langere complete verhalen zoals het mysterie van het poppenhuis.
Maar ook de reclames, de mode, de pennemaatjes gezocht. Of ruilen. Heerlijk tijdverdrijf zo.
Madelon is trouwens werkzaam in Hotel Standing.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
maandag 23 juni 2025 om 17:38
Voor mij wel, dankjewel!blijfgewoonbianca schreef: ↑22-06-2025 23:42Helpt dit ? https://www.literaryladiesguide.com/boo ... -fitzhugh/
maandag 23 juni 2025 om 18:05
maandag 23 juni 2025 om 19:44
Ja, dan zijn we van hetzelfde “club tijdperk”. Je had toen ook die rubriek achterin met allemaal planten- en huisdieren vragen met tekeningen van Gerrit de jager.
Ik weet nog zoveel dingen van die clubs, het heeft kennelijk allemaal grote indruk gemaakt. Er was ook iets met een meisje dat verliefd was op een Franse leraar en dat een pestkop uit haar klas briefjes stuurde die dan zogenaamd van die leraar waren. En die strip Puck vond ik ook erg leuk. En een heleboel gedoe van meisjes die op hun 16e/17e “het” nog nooit gedaan hadden en dat vonden ze dan een heel groot probleem……

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in