Tussenjaar 17 jarige

23-06-2025 16:26 99 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn 17 jarige dochter is net geslaagd voor de Havo en heeft nog geen studiekeuze gemaakt. Ze neemt dus een tussenjaar, maar de invulling daarvan is nog ongewis. Even voor de context: ze heeft AD(H)D en plannen is niet haar sterkste kant. Ze heeft het hele schooljaar een enorme weerstand gevoeld tegen het begrip 'de toekomst', heeft geen enkele open dag bezocht en dus was een tussenjaar uiteindelijk de enige optie. Prima, maar wel graag met een plan. En dat plan, dat is er dus niet.

Momenteel heeft ze een bijbaantje in de horeca voor 10 uur per week maar daar kan ze natuurlijk geen jaar mee vullen. Ze heeft het over 'werken, reizen en studiekeuze maken' maar concreter dan dat wordt het niet.

Elke hint naar de invulling van het tussenjaar maakt haar al woedend momenteel (en dat was voor elke hint naar studiekeuze eerder ook al zo, dus dat heb ik maar losgelaten), dus het is nogal moeilijk een gesprek aan te gaan over haar plannen. Ik weet het: niet teveel druk op leggen enzo, maar gezellig is anders.

Wat hebben jullie kinderen gedaan tijdens een tussenjaar en hoe kan ik mijn dochter begeleiden naar een leuke invulling ervan, zonder dat de sfeer verziekt wordt?
Lady*Voldemort schreef:
23-06-2025 19:50
Dochter van TO is net geslaagd dus had volgens RO al lang ingeschreven moeten zijn om dit jaar nog te kunnen beginnen. Maar dat valt in de praktijk dus best mee. Zoon hier is ook nog niet ingeschreven maar hij heeft nog tot 15 augustus dus ik wacht rustig nog even af.
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat dat tussenjaar gewoon een feit is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik heb een kind dat een tussenjaar ging doen om te werken en te trainen.
Dat deed hij, werken en trainen, tot hij smerig ziek werd van Pfeiffer en maanden niks kon. Toen moest hij opnieuw beginnen. En nu zit hij met allemaal heftige onderzoeken in het ziekenhuis waar hij op uitslagen moet wachten voor hij bepaalde keuzes voor de rest van zijn leven kan maken.
Dat lijkt heel veel op een tweede tussenjaar waarin heel weinig beweging in zit. Ritme is totaal los van de rest van de wereld, maar gelukkig wel op één lijn met zijn vrienden (deels online gamevrienden) en zijn werk in de nachtdienst.

Het andere kind gaat voor 1,5 jaar tussenjaar. En dat zal neerkomen op vrij veel lanterfanten, best wat werken en een deceptie voor de illusie dat er een blikseminslag zal komen waarin de juiste studie als een voorspellende droom zijn hersenpan binnenkomt. En ik gun hem die ervaring.

Zakgeld stopt hier op 19e verjaardag en kostgeld zal komen op 21e verjaardag. In mijn omgeving, zowel toen ik zelf jong was als nu bij jongvolwassenen om mij heen, zie ik grote verschillen in benadering hierbij van ouders. In resultaten zie ik weinig verschil: 99% komt juist en op hun pootjes terecht. Sommigen met studie, sommigen zonder. En ik zie ook wat zeer jong afgestudeerden die het heel snel super gemaakt hebben met hypotheek en wereldreis en en en echtscheiding en carrièreswitch en uiteindelijk ook levensgeluk.

Ik heb, vast naïef, een nogal rotsvast vertrouwen dat het wel goed gaat komen met mijn kroost. Linksom of rechtsom.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Charlotta schreef:
23-06-2025 17:41
Misschien moet je me dit even aangeven, maar hoe kan je een grens aangeven terwijl je niet praat over een x aantal uur werken vanaf een bepaalde datum?
Je kind maakt een keuze en daar horen gevolgen bij.
Die kunnen zijn: geen geld, huishouden doen, niet op reis. Vind je dat niet leuk, dan zoek je werk. Betaalt dat niet genoeg, dan ga je studeren.
Wat niet gaat gebeuren is dat ik zakgeld geef aan iemand niet niks uitvreet.

Dus de keuzes accepteren maar wel de deur openzetten om de gevolgen binnen te laten komen. Absoluut niet afschermen, pamperen of geld geven. Het ergste dat je je kind kunt aandoen is haar zielig vinden.

Niet op een prekende manier maar wel confronterend:
Ik heb geen geld voor mijn telefoon / ik wil op reis
- Nou, hoeveel geld heb je al? Hoeveel krijg je betaald?
Niks, ik heb geen werk.
- Nou, dan snap ik dat je niet betaald wordt.
Maar jij bent mijn ouder!
- Ja? Zie je mij geld krijgen van mijn ouders? Ik onderhoud je als jij dat nodig hebt omdat je studeert. Dat is voorbij, dus geen werk = geen geld. Zo werkt dat voor iedereen in de hele wereld.

Ze wil haar tussenjaar niet door jou ingevuld krijgen - prima! Ze mag het he-le-maal zelf invullen. Scheelt een hele hoop energie.
De grens is dus dat ik niet afscherm van de gevolgen daarvan. En mogelijk zet ik er zelf nog een paar gevolgen bij zoals het huishouden.

Je gaat dus niet sturen op acties (ruim de vaatwasser uit, werk minimaal 24 uur) want daar moet je eindeloos lang energie in blijven duwen.
Je draait het om: Ik accepteer jouw keuzes maar ik laat de gevolgen heel direct ongefilterd bij jou binnenkomen.

Het laatste dat ik wil is dat ik van mijn dochter haar urenbriefje moet controleren om te zien of ze wel 24 uur heeft gemaakt.
kooktmetknoflook wijzigde dit bericht op 23-06-2025 20:25
36.52% gewijzigd
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Stel je niet teveel open vragen waar ze het antwoord niet op weet en daarom boos wordt? Ze weet misschien niet eens waar te beginnen. Is er geen tante of goede vriendin van jou die een goede band met haar heeft en in jou plaats dat gesprek is kan voeren met haar? Geen open vragen maar gewoon zullen we samen is gaan zitten en wat plannen? Als jij verteld wat je graag zou willen gaan we samen bedenken hoe dat zou kunnen
where ever you go, go with your heart
To absoluut duidelijk zijn hoor. Een tussenjaar zonder plan is bankhangen bij jou. En vanuit die positie is het enorm lastig weer in een opleiding te komen. Zeker het hoger onderwijs vraagt heel veel zelfstandigheid.

Dus maak duidelijk dat ze kan gaan studeren of werken. Want reizen is prachtig maar ze heeft waarschijnlijk geen zak met geld. Ze kan gratis inwonen maar alle kosten zijn voor haarzelf. Dus abonnementen, kleding, uitgaan of andere kosten. Geen zak- en kleedgeld meer. En ze kan ook 1 of 2x per week koken en meehelpen in huis. Ze is er immers toch? En heeft voldoende tijd.

Ga om tafel zitten en dan laat ze maar even boos worden. Zij wil keuzes maken en die hebben consequenties. Ze wil toch volwassen worden?
Ik heb ADHD en had na de middelbare school en de verkeerde propedeuse geen idee wat ik wilde doen, maar ik weet nog wel ik was zo verschrikkelijk: MOE!

Vsn alle huiswerk, deadlines, puberstress.

Ik heb maandenlang enorm veel geslapen en ineens kwam het plan, gesolliciteerd, aangenomen en jarenlang een prima baan gehad tot ik wel wist wat ik ging studeren.

Dus nee. Mijn tip is niet om je dochter meteen achter haar broek aan te zitten voor een plan. Er mag best een beetje ruimte zijn om een plan te laten ontstaan.

We lopen niet allemaal het gestroomlijnde paadje.
Dropdrop schreef:
23-06-2025 20:45
Ik heb ADHD en had na de middelbare school en de verkeerde propedeuse geen idee wat ik wilde doen, maar ik weet nog wel ik was zo verschrikkelijk: MOE!

Vsn alle huiswerk, deadlines, puberstress.

Ik heb maandenlang enorm veel geslapen en ineens kwam het plan, gesolliciteerd, aangenomen en jarenlang een prima baan gehad tot ik wel wist wat ik ging studeren.

Dus nee. Mijn tip is niet om je dochter meteen achter haar broek aan te zitten voor een plan. Er mag best een beetje ruimte zijn om een plan te laten ontstaan.

We lopen niet allemaal het gestroomlijnde paadje.
:worship:
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ze heeft net twee weken te horen gehad dat ze geslaagd is, dat is geweldig toch. Ze heeft zo’n 13 of 14 jaar op school gezeten. Ik snap echt niet dat je er nu al zo achteraan zit. Ze kan haar hele leven nog naar school en werken.
Hier had dochter op haar 17de ook een tussenjaar en wij hebben het los gelaten. Ze heeft een paar maanden niets gedaan, gewerkt en veel gereisd. Nu is ze weer naar school.
Mijn dochter heeft een tussenjaar gehad. Ze is toen wel meer gaan werken, zodat ze ook meer geld had voor leuke dingen.

Dat tussenjaar heeft haar goed gedaan. Ze is toen best gegroeid als mens, werd steeds assertiever en wist beter wat ze wilde in het leven.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Hier heeft zoon ook een tussenjaar,heeft het mentaal heel lastig gehad en heeft vooral behoefte aan even geen druk voelen.Ondertussen is hij toch best druk😁
Hij sport,gaat lekker varen met vrienden,is bezig met zijn rijbewijs en wil zijn vaarbewijs 2 halen.Werkt als "schipper"en verzorgd rondvaarten en probeert zijn eigen bedrijfje op te starten.Wel allemaal dingen waar hij zelf voor gekozen heeft.
Andere zoon stelt zijn Master studie uit en gaat eerst een half jaar naar het buitenland,heeft een kleine online onderneming dus kan vanuit daar gewoon werken.
Mijn dochter (nu 16) heeft ook nagedacht over een tussenjaar volgend jaar. Ze is 17 als ze klaar is, maar dat is best een lastige leeftijd. Ze zou dan graag naar het buitenland willen. Maar een hotelkamer boeken mag nog niet onder de 18. Bij een talenreis mag je alleen in een gastgezin en niet op de campus en dat lijkt haar juist zo leuk.
Ze denkt er nu toch maar over om gelijk te gaan studeren en dan tijdens haar studie te kijken naar een periode in het buitenland.
Hier is dochter gestopt met de studie en begint ze in september aan een nieuwe. Het afgelopen half jaar heeft ze gewerkt, ik denk gemiddeld 30 uur per week. Daarnaast had ze wat extra taken in huis zoals een keer extra koken, stofzuigen etc.
Misschien ipv reizen een paar maanden naar een taalschool in een leuke Spaanse stad ofzo? Je hebt taalscholen met programma's speciaal voor jongeren waar vaak ook allerlei activiteiten georganiseerd worden en inwoning mogelijk. Voor een 17 jarige alleen lijkt zoiets me super leuk. Kost wel veel geld dus daar kan ze dan bijv een half jaar voor sparen en vervolgens een paar maanden weg gaan.
Kan/mag de keuze ook nog zijn: gewoon fulltime gaan werken, reizen maken als in "op leuke/dure vakanties kunnen gaan van je salaris", en dan later eventueel een parttime (avond)opleiding náást haar werk gaan volgen?
Of is dat geen optie?
24 uur werken vind ik heel weinig. Dan is ze per week 4 dagen vrij, terwijl jullie je de schompes werken en naast werk nog heel veel dingen moeten doen. Dat gaat irriteren.

Ze zal ook merken dat ieder naar school of werk gaat, en geen tijd voor haar heeft.

Ik zou haar tijd gunnen om zelf iets te bedenken, en een limiet aangeven dat ze voor datum x een plan moet hebben. Ook al gaat ze putjes scheppen, maar ze gaat niet slechts 10 uur werken per week.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Ik zag mijn lokale AH actief werven voor tussenjaar-medewerkers. Misschien ook bij jullie?

Ik zou haar vakantie gunnen, maar ook duidelijk maken wat de verwachtingen zijn. Zeg bv dat je verwacht dat ze per september gaat werken, en daarom misschien nu al kan rondkijken of zelfs solliciteren/inschrijven bij uitzendbureaus. Niet omdat ze volgende week aan t werk moet maar omdat een interessante baan niet binnen 2 dagen gevonden is. En moet ze kostgeld gaan betalen of kan ze volledig sparen voor reis/studie?

Wanneer wordt ze 18? Reizen voordat je 18 bent is vrij beperkt. Is er anders een mogelijkheid dat ze er 2 jaar uitgaat?

Ik heb zelf ook ADD maar had als jongere wel een duidelijk doel: ik wilde backpacken in Azië/Australië en daarna studeren. Heb eerst een jaar keihard gewerkt (dus niet 24 uur maar 40 + krantenwijk + eenmalige dingen die op mijn pad kwamen, evenementen enz.... was nooit thuis). Zodra ik 18 was credit card aangevraagd en naar Australië vertrokken. Na een klein jaar teruggekomen en nog paar maanden gewerkt en open dagen bezocht, alvorens de studie te beginnen. Dit was voor mij ideaal, en meer 'go with the flow' dan veel vooruitplannen. Werk zoeken, volhouden tot ik 18 ben, reizen zoals t me uitkomt, terug voordat visum afloopt, weer werken en studie kiezen, studie beginnen. Alleen tijdens studie werden planning en organisatie een uitdaging, omdat ik daar soms de motivatie even kwijt was.

Het (kantoor)werk wat ik deed was prima, maar niet voor de komende 40 jaar, dat motiveerde me om te studeren na 2 tussenjaren. Misschien juist wel extra, in tegenstelling tot wat veel.mensen toen zeiden (dat je nooit meer gaat studeren als je 't niet direct na school doet). Het was een super leerzame levensfase, had het niet willen missen.
Wat veel reacties, dank jullie wel! Food for thought, zeker ook fijn dat er een aantal reacties zijn van mensen met ervaring met ADHD. Het werkt toch net even wat anders in het brein, en dat maakt het nu voor mij wel extra lastig om het goed aan te pakken qua loslaten/grenzen stellen en daar de balans in te vinden.
Iemand zei dat ze misschien ook een bepaalde angst voelt om dingen te gaan regelen en ik denk dat dat sowieso waar is. Ze vindt het ook allemaal heel spannend. De middelbare school was stom maar wel veilig en bekend. Haar bijbaantje is in het bedrijf van een goede bekende. En nu moet ineens alles anders. Ze wil wel de wijde wereld in springen maar vindt het ook eng. En dan heb je zo’n doortastende moeder die hup hup aan het roepen is! Haar leeftijd is wel echt een nadeel, ze is pas net 17. Ticket naar Australië kopen en lekker laten gaan is echt nog geen optie.

Meisje: goed om de ervaring van je stiefkind te horen, waar het dus niet zo rooskleurig verliep.

Of 24 uur werk weinig is of niet: ze gaat waarschijnlijk ook een studiekeuzetraject doen voor een paar maanden (1 dag per week) en rijlessen volgen sowieso, dus te weinig vind ik het niet perse.

We zitten nu redelijk dicht bij de zomervakantie waarin ze nog met haar vader en mij op vakantie gaat. Half augustus is dat klaar, en misschien is het beter om het tot die tijd te laten rusten.
Ik ben team "laten rusten". Geef haar de tijd het stof in haar hoofd te laten neerdalen. Ze heeft een bijbaantje, dus ze doet niet "niks". En ze wil wel zo te lezen, maar ze vindt het eng. Ik herken mezelf daar wel in van vroeger. Gepush van thuis maakte het niet beter; eerder voelde ik nog meer weerstand om stappen te zetten. Geef haar de tijd om uit te vinden wat ze zelf wil. Ik zou gewoon haar zakgeld houden zoals het is, maar verder niets financieren. Niet de discussie daarover aangaan. Laat haar zelf uitvinden hoe ze dat oplost. Als over een paar maanden de uitkomst is dat ze de hele dag op de bank ligt, dan kun je alsnog het gesprek aan gaan, maar luister dan vooral naar haar.
Ik vind het schoolsysteem in Nederland ook wel een nadeel hierin. In veel andere landen ga je sowieso door tot het 12e jaar, dan ben je 18 en net een jaartje ouder en wijzer. In Nederland heb je met de Havo een startkwalificatie, en dan ben je vaak nog maar net 17. HBO opleidingen zijn allemaal vrij concreet en beroepsgericht (vind ik), terwijl je juist aan het WO nog wel een bredere studie kan kiezen als je het allemaal niet zo weet (zo'n liberal arts & sciences studie bv). Waarom bestaat zoiets aan het HBO niet?

Nou ja, vet off topic natuurlijk. Maar het had mijn dochter wel geholpen als er een opleiding met een brede basis was geweest aan het HBO, zodat De Keuze wat minder spannend was geweest.
Heel veel hbo’s zijn juist ontzettend breed en vaag, dus daar ben ik het niet mee eens.
Plannen is door haar adhd niet haar sterkste kant zeg je. Maar bij plannen kan je haar helpen, of is het juist de uitvoering van die plannen?
Charlotta schreef:
24-06-2025 08:27
Ze wil wel de wijde wereld in springen maar vindt het ook eng. En dan heb je zo’n doortastende moeder die hup hup aan het roepen is! Haar leeftijd is wel echt een nadeel, ze is pas net 17. Ticket naar Australië kopen en lekker laten gaan is echt nog geen optie.
Ik zou t denk ik vooral lastig vinden dat er bijna niet over met haar te praten is en ze gelijk boos wordt. Tuurlijk is ze "pas net 17" maar ze is ook "al net 17". Ter vergelijking: mijn kind is net een maand 17, heeft een klas overgeslagen en gaat op kamers om te studeren. Ik snap ook wel dat dit natuurlijk weer de andere kant van t spectrum is. ,maar ik zou toch wel verwachten dat je op die leeftijd gewoon gesprekken kan voeren, ook over ingewikkelde dingen, zonder dat t gelijk ruzie wordt
yeps1 schreef:
24-06-2025 10:36
Ik zou t denk ik vooral lastig vinden dat er bijna niet over met haar te praten is en ze gelijk boos wordt. Tuurlijk is ze "pas net 17" maar ze is ook "al net 17". Ter vergelijking: mijn kind is net een maand 17, heeft een klas overgeslagen en gaat op kamers om te studeren. Ik snap ook wel dat dit natuurlijk weer de andere kant van t spectrum is. ,maar ik zou toch wel verwachten dat je op die leeftijd gewoon gesprekken kan voeren, ook over ingewikkelde dingen, zonder dat t gelijk ruzie wordt

Tja, elk kind is anders. Ik zie niet veel kinderen om me heen van 17 of zelfs 18 die al zo zelfstandig zijn als de jouwe. Mijn kind heeft behoorlijk geworsteld met zichzelf op de middelbare school, heeft een depressie gehad toen ze 14 was, en ik ben al heel trots dat ze uberhaupt dat Havo diploma heeft binnen gesleept.

Maar je hebt wel gelijk wat betreft het praten, die weerstand die ze steeds laat zien is heel vervelend. Er valt echt lastig doorheen te breken.
pina schreef:
24-06-2025 09:30
Heel veel hbo’s zijn juist ontzettend breed en vaag, dus daar ben ik het niet mee eens.

Welke opleidingen dan?
Pioen00 schreef:
24-06-2025 09:36
Plannen is door haar adhd niet haar sterkste kant zeg je. Maar bij plannen kan je haar helpen, of is het juist de uitvoering van die plannen?

Het zit hem meer in bedenken wat ze wil. Op het moment dat ze dat weet en het echt graag wil, kan ze wel degelijk zelf uitvoeren. De examenreis plannen en helemaal zelfstandig regelen was ook geen enkel probleem. Ze is zelfs nog op die trip naar een groot popconcert geweest van een van haar favoriete artiesten. Maar als ze ergens geen passie voor voelt, dan is het allemaal erg ingewikkeld.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven