Artikel teveel ontvangen
donderdag 26 juni 2025 om 13:28
Ik heb een bestelling gedaan bij een kledingwinkel (grote keten). Kleding ontvangen met daarbij een extra t-shirt in een kindermaat wat ik niet besteld had. Ik wil geen andere dingen retourneren, maar heb dus nu een shirtje in huis wat ik niet besteld heb en waar ik zelf niks mee kan. Klantenservice zegt dat ik het terug kan sturen met het retour label. Nu twijfel ik, want hoe milieuvriendelijk is het om dit shirtje nu weer terug te sturen, en wat gebeurt er dan mee? Gaat het alsnog verkocht worden of wordt het weggedaan? Je hoort de gekste dingen..
donderdag 26 juni 2025 om 20:42
Het is niet zielig maar niemand heeft hier voordeel bij. Het bedrijf niet, de medewerker niet. En ik ben lui, dus ik ga niets doen waar niemand wat aan heeft.
donderdag 26 juni 2025 om 20:46
Haha ja. Zal heel duurzaam zijn.OlleGrieze schreef: ↑26-06-2025 20:17Ik moet vooral giechelen omdat TO de mond vol heeft over ' milieu en duurzaam'.... en dat het topic gaat over een shirt van 7 euro. Dat zal zeker heel milieuvriendelijk, duurzaam en ethisch geproduceerd zijn...![]()
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
donderdag 26 juni 2025 om 20:50
Ze belt, klantenservice zegt terugsturen, TO doet nu moeilijk.Renske schreef: ↑26-06-2025 20:04Nou nou, deze reactie vind ik ook wat gek hoor. Zal wel uitzonderlijk zijn, maar ik heb ook wel eens dat ik iets doe, van plan ben te doen of heb gedaan waarvan ik mij achteraf afvraag 'waarom eigenlijk'? Zoiets zou mij ook zomaar na zo'n telefoontje kunnen gebeuren.
En TO klinkt niet alsof ze dolblij is met dat shirtje, dan had ze het ook zonder die en deze moeite kunnen houden.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
donderdag 26 juni 2025 om 21:15
Niet dat ik me bij jou moet verantwoorden, maar al zou het product bij Shein vandaan komen (komt het niet), en volledig onverantwoord geproduceerd zijn, dan is nog steeds de keuze om het heen en weer te sturen en evt weg te laten gooien minder duurzaam dan het gebruiken.OlleGrieze schreef: ↑26-06-2025 20:17Ik moet vooral giechelen omdat TO de mond vol heeft over ' milieu en duurzaam'.... en dat het topic gaat over een shirt van 7 euro. Dat zal zeker heel milieuvriendelijk, duurzaam en ethisch geproduceerd zijn...![]()
Elke stap is er eentje. En als je alleen maar iets van het milieu mag vinden als je alles goed doet, kan niemand het goed doen. Overigens zegt prijs lang niet alles.
donderdag 26 juni 2025 om 21:20
De enige keer dat ik je in dit topic gelijk geef.Minik schreef: ↑26-06-2025 21:15Niet dat ik me bij jou moet verantwoorden, maar al zou het product bij Shein vandaan komen (komt het niet), en volledig onverantwoord geproduceerd zijn, dan is nog steeds de keuze om het heen en weer te sturen en evt weg te laten gooien minder duurzaam dan het gebruiken.
Elke stap is er eentje. En als je alleen maar iets van het milieu mag vinden als je alles goed doet, kan niemand het goed doen. Overigens zegt prijs lang niet alles.
donderdag 26 juni 2025 om 21:53
donderdag 26 juni 2025 om 22:55
Ik kocht een keer een broodrooster via bol, goed aangekomen maar een dag later kreeg ik hem nog een keer. Glitch in de matrix haha. Gemeld, teruggestuurd en ik kreeg een Tony Chocolonelyreep als dank.OgenvanTijgers schreef: ↑26-06-2025 15:21Ik heb ooit een bol.com artikel dat ik dubbel kreeg niet teruggestuurd. Waarschijnlijk had ik bij een retour het geld teruggekregen. Terwijl ik dan nog steeds een artikel had. Ik heb het mezelf niet aangedaan, foutjes worden nu eenmaal gemaakt.
Ik hoefde ook écht geen tweede broodrooster.
Bij zo’n shirt zou ik het dan weer niet zo snel de moeite vinden… terugsturen is op zich netjes. Maar iets te veel verhalen gehoord dat alles wat je terugstuurt vaak regelrecht de shredder ingaat, zo zonde.
donderdag 26 juni 2025 om 23:07
Ik bestel regelmatig bij twee grote webshops en daar zie ik gewoon mijn geretourneerde artikelen weer aangeboden worden.Wombat schreef: ↑26-06-2025 22:55Ik kocht een keer een broodrooster via bol, goed aangekomen maar een dag later kreeg ik hem nog een keer. Glitch in de matrix haha. Gemeld, teruggestuurd en ik kreeg een Tony Chocolonelyreep als dank.
Ik hoefde ook écht geen tweede broodrooster.
Bij zo’n shirt zou ik het dan weer niet zo snel de moeite vinden… terugsturen is op zich netjes. Maar iets te veel verhalen gehoord dat alles wat je terugstuurt vaak regelrecht de shredder ingaat, zo zonde.
donderdag 26 juni 2025 om 23:20
Hoe kan je dat nou weten?
Ik koop dus heel weinig online, alleen dingen waarvan ik 100% zeker weet dat ik ze wil houden. In dit geval een kledingstuk wat ik in de winkel al had gepast maar het was niet meer aanwezig in mijn maat dus online besteld. Maar al zou ik dit terugsturen, dan kan ik toch nooit weten dat precies het artikel dat ik gekocht heb opnieuw is aangeboden?
donderdag 26 juni 2025 om 23:29
Omdat je dat kunt zien aan de aantallen. Bijvoorbeeld 2 artikelen aanwezig, daarvan bestel ik er 1. 1 artikel nog aanwezig. Ik stuur het terug en wanneer ik een bevestiging van het retour heb gekregen, zie ik weer 2 artikelen online staan.Minik schreef: ↑26-06-2025 23:20Hoe kan je dat nou weten?
Ik koop dus heel weinig online, alleen dingen waarvan ik 100% zeker weet dat ik ze wil houden. In dit geval een kledingstuk wat ik in de winkel al had gepast maar het was niet meer aanwezig in mijn maat dus online besteld. Maar al zou ik dit terugsturen, dan kan ik toch nooit weten dat precies het artikel dat ik gekocht heb opnieuw is aangeboden?
donderdag 26 juni 2025 om 23:35
Oh dat heb ik echt nog nooit gezien. Zal van de webshop afhangen dan of dat erbij staat. Misschien wat exclusievere merken ofzo waar ze niet zo veel items maken?
donderdag 26 juni 2025 om 23:36
Iets recht lullen wat krom is zou mijn opa gezegd hebben.Minik schreef: ↑26-06-2025 21:15Niet dat ik me bij jou moet verantwoorden, maar al zou het product bij Shein vandaan komen (komt het niet), en volledig onverantwoord geproduceerd zijn, dan is nog steeds de keuze om het heen en weer te sturen en evt weg te laten gooien minder duurzaam dan het gebruiken.
donderdag 26 juni 2025 om 23:52
Ik had niks gevraagd of gemeld en gewoon weggegeven. Maar als je wel hebt nagevraagd en antwoord gekregen, waarom zou je dat dan niet gewoon uitvoeren?
Heb in mijn studententijd eens een boek besteld bij bol.com en in plaats daarvan kreeg ik een ENORM Playmobilkasteel oid. Contact opgenomen met klantenservice, ze betaalden mijn aankoopbedrag direct terug en ik moest het maar terugsturen. De doos was zo enorm dat ik hem amper kon dragen, laat staan op de fiets meenemen. Heb iemand met een auto gevraagd me naar Postkantoor te brengen. Eenmaal terug bij bol natuurlijk alsnog administratief gezeik want in het systeem stond een geannuleerde bestelling van een boek en ik stuurde zomaar speelgoed. Ja duh, dat was precies het probleem.
Enfin, een hoop gedoe en gezeur, heeft teveel tijd gekost. Ik had dat kasteel gewoon moeten verkopen of weggeven. Sindsdien ga ik dus niet meer in discussie over verkeerde leveringen die niet traceerbaar zijn.
Heb in mijn studententijd eens een boek besteld bij bol.com en in plaats daarvan kreeg ik een ENORM Playmobilkasteel oid. Contact opgenomen met klantenservice, ze betaalden mijn aankoopbedrag direct terug en ik moest het maar terugsturen. De doos was zo enorm dat ik hem amper kon dragen, laat staan op de fiets meenemen. Heb iemand met een auto gevraagd me naar Postkantoor te brengen. Eenmaal terug bij bol natuurlijk alsnog administratief gezeik want in het systeem stond een geannuleerde bestelling van een boek en ik stuurde zomaar speelgoed. Ja duh, dat was precies het probleem.

Enfin, een hoop gedoe en gezeur, heeft teveel tijd gekost. Ik had dat kasteel gewoon moeten verkopen of weggeven. Sindsdien ga ik dus niet meer in discussie over verkeerde leveringen die niet traceerbaar zijn.
vrijdag 27 juni 2025 om 01:36
Je voelt je verantwoordelijk voor een retourproces, dat is te prijzen vind ik in deze wegwerpmaatschappij.Minik schreef: ↑26-06-2025 21:15Niet dat ik me bij jou moet verantwoorden, maar al zou het product bij Shein vandaan komen (komt het niet), en volledig onverantwoord geproduceerd zijn, dan is nog steeds de keuze om het heen en weer te sturen en evt weg te laten gooien minder duurzaam dan het gebruiken.
Maar je maakt jezelf wel erg verantwoordelijk voor de mogelijke milieueffecten van deze retourzending. Het is niet alsof die bezorger morgen een extra rondje moet rijden voor dat shirt en wat er daarna met het shirt gebeurt is speculeren (en niet aan jou).
De energie die het posten op Viva kost bij de datacenters is waarschijnlijk meer dan de milieueffecten van terugsturen.
vrijdag 27 juni 2025 om 03:41
Nu ben ik echt de laatste die zal zeggen dat je alles goed moet doen - milieutechnisch - om recht van spreken te hebben, maar in dit geval (kleding online bestellen, waar een shirt van 7 euro bij zit en het dan - na contact met de klantenservice - niet terug willen sturen omwille van het milieu) vind ik het wel echt een gezocht argument. Het is niet dat terugsturen als ze het weer online zouden aanbieden ineens wél een duurzamere optie is ofzo. Dat is het gewoon per definitie niet, nooit geweest, ook niet voordat je twijfels kreeg na je contact met de klantenservice.
vrijdag 27 juni 2025 om 04:31
Meisje85, val je dan over de prijs? Of lees ik dat verkeerd? Ik meende dat in andere reacties (niet van jou) ook te lezen namelijk.. het kan niet duurzaam zijn want er zit een shirtje van 7 euro bij.
Het item wat ik kocht kostte 70 euro, maar ik kreeg er toevallig per ongeluk dit kindershirtje uit de sale bij. Had het gevoelsmatig dan uitgemaakt als het shirt duurder was geweest qua duurzaamheid? Ik vind dat namelijk een heel vreemd argument, alsof de prijs alles zegt.
Het item wat ik kocht kostte 70 euro, maar ik kreeg er toevallig per ongeluk dit kindershirtje uit de sale bij. Had het gevoelsmatig dan uitgemaakt als het shirt duurder was geweest qua duurzaamheid? Ik vind dat namelijk een heel vreemd argument, alsof de prijs alles zegt.
vrijdag 27 juni 2025 om 07:29
Niet perse, al is de kans dat een shirt van die prijs ergens goedkoop geproduceerd is natuurlijk wel nogal aanwezig. Maar je bent het toch denk ik wel met me eens dat zo'n/een shirtje (of een broek, maakt niet uit) terug laten sturen, met alles wat daarbij komt kijken, per definitie niet duurzaam is? Of het nu weer in de verkoop gaat of niet? Dat snap ik dus gewoon niet aan je verhaal.Minik schreef: ↑27-06-2025 04:31Meisje85, val je dan over de prijs? Of lees ik dat verkeerd? Ik meende dat in andere reacties (niet van jou) ook te lezen namelijk.. het kan niet duurzaam zijn want er zit een shirtje van 7 euro bij.
vrijdag 27 juni 2025 om 07:38
Dat zeg ik helemaal niet. TO voert wat mij betreft een nogal onlogisch argument aan om iets nu ineens toch niet terug te willen sturen.
vrijdag 27 juni 2025 om 07:46
Het gaat toch niet alleen om de retourzending? TO vraagt zich ook af wat ze daarna met het shirt doen. Het is niet erg waarschijnlijk dat een T-shirt van 7 euro het hele proces doorloopt van controleren en opnieuw verkopen. Dat is niet efficiënt. Dus dan wordt het of doorverkocht of vernietigd. De laatste 2 opties zijn niet duurzaam.meisje85 schreef: ↑27-06-2025 03:41Nu ben ik echt de laatste die zal zeggen dat je alles goed moet doen - milieutechnisch - om recht van spreken te hebben, maar in dit geval (kleding online bestellen, waar een shirt van 7 euro bij zit en het dan - na contact met de klantenservice - niet terug willen sturen omwille van het milieu) vind ik het wel echt een gezocht argument. Het is niet dat terugsturen als ze het weer online zouden aanbieden ineens wél een duurzamere optie is ofzo. Dat is het gewoon per definitie niet, nooit geweest, ook niet voordat je twijfels kreeg na je contact met de klantenservice.
vrijdag 27 juni 2025 om 07:56
Nee precies, daarom zeg ik ook dat terugsturen niet ineens duurzaam is als ze het wél opnieuw te koop aanbieden. Los van alles wat daarna gebeurt (waarvan we welhaast kunnen aannemen dat het niet duurzaam is), is het enkele terugsturen op zichzelf óók al niet duurzaam. Dus ik bedoel te zeggen: wat ze er ook mee doen, linksom of rechtsom, duurzaam is dat terugsturen sowieso niet. En dit zijn allemaal punten die op voorhand, voordat er met de klantenservice werd gebeld, ook wel al duidelijk waren, dus ik snap niet zo goed wat het contact met de klantenservice daar nu ineens voor verschil in heeft gemaakt.
vrijdag 27 juni 2025 om 08:11
Nee hoor. Bij alle artikelen waarvan het aanbod nog maar heel weinig is. Dan staat het erbij hoeveel ze er nog hebben. En inderdaad hangt dat van de webshop af of ze dat vermelden. Maar wat ik al schreef: bij 2 grote webshops is dat sowieso het geval.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in