Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 2198 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
canis-felis schreef:
25-06-2025 14:05
Kalm maar, hoor. Ik reageerde op de column, waarin in mijn optiek de rol van het Westen wat eenzijdig werd neergezet. Ik zeg nergens dat het wat aan de situatie verandert, ook niet in mijn eerdere posts. Ik denk wel dat mijn beeld deels aansluit bij de podcast die Merano deelde, maar dat baseer ik enkel op wat ze erover deelt - wanneer ik tijd heb ga ik hem beluisteren en kom ik er misschien nog wel even op terug hier. Maar ik vind dat het erg makkelijk oordelen en schreeuwen is vanuit het Westen en ik vind dat storend en ook wel pijnlijk. Dat wij* kennelijk wel weten hoe het allemaal zit en hoe "ze" het daar moeten oplossen, terwijl wij de situatie mede veroorzaakt hebben. Het zal destijds ook wel een makkelijkere uitweg zijn geweest dat Joden naar Israël zouden vertrekken in plaats van dat we ze hier fatsoenlijk ondersteunden bij het opnieuw hun draai vinden in Nederland - voor zover daar überhaupt nog sprake van kon zijn.

*Hopelijk ten overvloede, maar ik doel op de maatschappelijke discussie in volle breedte, niet zozeer hier op dit topic.
Dankjewel voor je reactie. En die * begrijp ik zeker. Ik bedoel dat zelf ook vaak en dan wordt het persoonlijk opgevat door deze of gene.
Ik ben het er ook mee eens dat het Westen (USA) zich te vaak te veel bemoeid heeft met problemen in andere landen. En dat dit zeker niet uit filantroperie was. De manier hoe de bevolking van Afghanistan in de steek is gelaten is hier een voorbeeld van.

Waar ik moeite mee heb is dat er mensen zijn die door de toestand in Gaza ineens sympathie blijken te hebben voor Hamas en Iran. Gebaseerd op eenzijdige berichten vanuit de media. En daar kan ik mij dan soms boos over maken en dan kom ik fel uit de hoek. Vooral ook vanwege wat ik eerder schreef over mijn vriendin met familie in Iran. Wat mij betreft komen daar de echte verhalen vandaan en niet van een journalist ofzo die zich De Man in Teheran noemt en een veel te mooi bijna romantisch beeld van het land schetst.
Redhead70 schreef:
25-06-2025 18:25
Ikgatopic 1 en 2 niet herhalen.maar om mohammed verantwoordelijk te maken, maak je een sprong van 1000 en meer jaar onmin en de strijd onderling nietszeggend. Er was daar voor die tijd continu strijd. Dan won de een, dan de ander. Ik heb daar geen oordeel over. Zo werd toen gevochten en nu helaas met bommen en granaten.
Ja, dat wil ik wel van je geloven, dat het continu strijd tussen stammen en volken is geweest. Dat was ook het beeld dat ik er zelf van had. Ik nam inderdaad de stelling van die man over dat het pais en vree was, omdat ik geen zin had om daarover met Merano in discussie te raken, terwijl ik daar zelf niet direct bronnen van heb. Maar ik zal dat aanpassen.

En het spijt me maar als iemand beweert dat het grote geweld pas begon bij de christelijke kruistochten (en die waren gruwelijk) dan ontkom je er niet aan om ook het geweld van de veroveringen van de Islam te benoemen. Ik vind het ene geweld niet erger dan het ander, die man laat gewoon een heel stuk weg. Ik zeg daarmee ook helemaal niet dat antisemitisme een 'Islamitische uitvinding' is. De Katholieke kerk, die er eeuwen eerder was heeft eeuwenlang tegen de Joden gehitst. Ik zeg dat het van alle tijden is.
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
25-06-2025 18:56
Ja, dat wil ik wel van je geloven, dat het continu strijd tussen stammen en volken is geweest. Dat was ook het beeld dat ik er zelf van had. Ik nam inderdaad de stelling van die man over dat het pais en vree was, omdat ik geen zin had om daarover met Merano in discussie te raken, terwijl ik daar zelf niet direct bronnen van heb. Maar ik zal dat aanpassen.

En het spijt me maar als iemand beweert dat het grote geweld pas begon bij de christelijke kruistochten (en die waren gruwelijk) dan ontkom je er niet aan om ook het geweld van de veroveringen van de Islam te benoemen. Ik vind het ene geweld niet erger dan het ander, die man laat gewoon een heel stuk weg. Ik zeg daarmee ook helemaal niet dat antisemitisme een 'Islamitische uitvinding' is. De Katholieke kerk, die er eeuwen eerder was heeft eeuwenlang tegen de Joden gehitst. Ik zeg dat het van alle tijden is.
De Christelijke kruistochten vonden plaats in de middeleeuwen. Met met middeleeuwse wapens. Dat is het grote verschil met het religieuze geweld dat tegenwoordig plaats vindt. Middeleeuwse ideeën over geloof met moderne wapens uitgevoerd.

Antisemitisme is van alle tijden. Dit begint al in de tijd van de Bijbel. Eigenlijk geldt hiervoor hetzelfde. Het is net als doden in de naam van God eigenlijk hopeloos ouderwets en achterhaald.
Ladyday21 schreef:
25-06-2025 18:56

Dan zijn we het dus eens. In deze. De oorsprong is niet eenduidig.. was dat maar zo.
IronButterfly schreef:
25-06-2025 18:49
Dankjewel voor je reactie. En die * begrijp ik zeker. Ik bedoel dat zelf ook vaak en dan wordt het persoonlijk opgevat door deze of gene.
Ik ben het er ook mee eens dat het Westen (USA) zich te vaak te veel bemoeid heeft met problemen in andere landen. En dat dit zeker niet uit filantroperie was. De manier hoe de bevolking van Afghanistan in de steek is gelaten is hier een voorbeeld van.

Waar ik moeite mee heb is dat er mensen zijn die door de toestand in Gaza ineens sympathie blijken te hebben voor Hamas en Iran. Gebaseerd op eenzijdige berichten vanuit de media. En daar kan ik mij dan soms boos over maken en dan kom ik fel uit de hoek. Vooral ook vanwege wat ik eerder schreef over mijn vriendin met familie in Iran. Wat mij betreft komen daar de echte verhalen vandaan en niet van een journalist ofzo die zich De Man in Teheran noemt en een veel te mooi bijna romantisch beeld van het land schetst.
Jouw felheid is te extreem en polariserend en hoezeer ik je mening deel dat ‘de man uit teheran’ ook de wijsheid niet in pacht heeft, hij weet wel meer over de mores van de huidge inwoners dan jij.

En voordat je weer begint over begint over ‘ met excuses komen’, lees je eens echt in in de geschiedenis behalve komen met bizarre onliners op basis van ‘ik ken ook gevluchte mensen uit Iran’.

Newsflash; bijna iedereen die gevlucht is uit Iran is dat met reden, Perzen en niet Perzen. Ook mijn grootmoeder is geboren in Iran en was Perzisch en zou nu geen goed woord over hebben voor het huidig regime, terecht in mijn ogen. Maar jouw schrijfsels zijn net zo goed eenzijdig, juist net wat je anderen verwijt.
Where is my mind?
IronButterfly schreef:

Daar heb ik ook moeite mee en maakt wat mij betreft deel uit van ongefundeerd geschreeuw zonder al te veel oog voor de gehele context. Wat ik (ook) gevaarlijk en onveilig vind.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
IronButterfly schreef:
Vooral ook vanwege wat ik eerder schreef over mijn vriendin met familie in Iran. Wat mij betreft komen daar de echte verhalen vandaan en niet van een journalist ofzo die zich De Man in Teheran noemt en een veel te mooi bijna romantisch beeld van het land schetst.
Waar heb je het over? Thomas Erdbrink woonde 20 jaar in Iran. Zijn vrouw is Iraans.

Hoezo komen de 'echte verhalen' dan bij jouw vriendin vandaan en niet bij een journalist (ofzo) met Iraanse vrouw?

En hoezo moeten mensen hier op forum waarde hechten aan de 'echte verhalen' van een volstrekt anoniem iemand op een forum met een vriendin met familie uit Iran?
Vind je dat zelf ook niet beetje vreemd?
We zijn natuurlijk allemaal afhankelijk van bronnen, omdat we zelf maar beperkt informatie hebben over de situatie, daar in het bredere Midden-Oosten.

Bronnen worden als betrouwbaarder beschouwd als de auteur door zijn beroep aan kwaliteitsregels gebonden is.

Wetenschap heeft een eigen beoordelingssysteem en wetenschappers die over hun vakgebied praten worden over het algemeen als betrouwbaar gezien. Maar ook binnen de wetenschap zijn er verschillende stromingen die vanuit andere perspectieven kijken.

Journalisten die de regels van hun vak volgen hebben ook een zekere vooronderstelde betrouwbaarheid, en worden daarnaast beoordeeld op het medium waarin ze publiceren.

Ook voor journalisten geldt dat je vanuit verschillend perspectief tegen zaken aan kunt kijken. De Man in Teheran is een westerse journalist en observeert Iran ondanks zijn Iranese vrouw vanuit het perspectief van een betrekkelijke buitenstaander. Een journalist van een plattelandskrant in Iran kan een ander beeld hebben. Die beelden kunnen ieder een deel van de realiteit beschrijven.

Verder is verifieerbaarheid van belang. Voor mij kan mijn vriend een goede, betrouwbare bron zijn, want ik ken hem en zijn geschiedenis. Op het forum kan ik hem hooguit opvoeren als anekdotisch, omdat niemand kan controleren wie die vriend is en wat hij gezegd heeft.

Zowel bij de journalist als bij de wetenschapper kun je gewoon een link plaatsen zodat het na te lezen is, en je kunt hun antecedenten opzoeken.
merano wijzigde dit bericht op 26-06-2025 08:53
2.84% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

canis-felis schreef:
25-06-2025 23:06
Daar heb ik ook moeite mee en maakt wat mij betreft deel uit van ongefundeerd geschreeuw zonder al te veel oog voor de gehele context. Wat ik (ook) gevaarlijk en onveilig vind.
Ik kan daar ook met mijn pet niet bij. Gisteren ook weer, tijdens de demonstranten van XR, die blijkbaar meer bezig zijn met Israël dan met klimaat, allemaal Palestijnse, Iraanse vlaggen en een hoop geschreeuw) en het maakt mij heel erg verdrietig.
Paradise schreef:
25-06-2025 23:21
Waar heb je het over? Thomas Erdbrink woonde 20 jaar in Iran. Zijn vrouw is Iraans.

Hoezo komen de 'echte verhalen' dan bij jouw vriendin vandaan en niet bij een journalist (ofzo) met Iraanse vrouw?

En hoezo moeten mensen hier op forum waarde hechten aan de 'echte verhalen' van een volstrekt anoniem iemand op een forum met een vriendin met familie uit Iran?
Vind je dat zelf ook niet beetje vreemd?
Ten eerste moet niemand hier iets van mij. Ten tweede zou het prettig zijn iets minder schamper te doen over mijn vriendin en haar familie. Ja, ze zijn anoniem en dat blijven ze ook. En ja, ik hecht meer waarde aan de verhalen van mensen die er daadwerkelijk bij zijn (geweest) dan aan wat er op televisie komt.

En als je een bekendere bron wilt. Wel eens van het boek "De prijs van vrijheid" gelezen van Keyvan Shahbaz. Wat hij beschrijft is een stuk minder aardig dan wat er op TV voorbij komt.
IronButterfly schreef:
26-06-2025 10:47
Ten eerste moet niemand hier iets van mij. Ten tweede zou het prettig zijn iets minder schamper te doen over mijn vriendin en haar familie. Ja, ze zijn anoniem en dat blijven ze ook. En ja, ik hecht meer waarde aan de verhalen van mensen die er daadwerkelijk bij zijn (geweest) dan aan wat er op televisie komt.

En als je een bekendere bron wilt. Wel eens van het boek "De prijs van vrijheid" gelezen van Keyvan Shahbaz. Wat hij beschrijft is een stuk minder aardig dan wat er op TV voorbij komt.
Ik vind op mijn beurt dat je iets minder schamper moet doen over een journalist. Die met verhalen komt die te controleren zijn.

Het gaat er ook niet alleen om wat ‘op TV’ komt. Erdbrink heeft veel geschreven. Boeken, in kranten, wereldwijd. Hij schreef voor de beste kranten ter wereld.

Die journalist is zich trouwens bewust van de gevaren die Iran aanwezig zijn. Ook dat laat hij niet onvermeld.

Iran is geen eendimensionaal land.
Iran heeft veel gedaanten en facetten. Het is een inmens groot land. Met een rot regime, maar waar datzelfde regime lang niet overal zichtbaar aanwezig is. Verhalen van mensen uit de verschillende streken binnen Iran, kunnen enorm verschillen. Vandaar dat 1 vriendin geen goed referentie kader is.
Dala schreef:
26-06-2025 08:46
Ik kan daar ook met mijn pet niet bij. Gisteren ook weer, tijdens de demonstranten van XR, die blijkbaar meer bezig zijn met Israël dan met klimaat, allemaal Palestijnse, Iraanse vlaggen en een hoop geschreeuw) en het maakt mij heel erg verdrietig.
Die combinatie van zaken snap ik ook niet. Je kan natuurlijk best toevallig voor het milieu en voor Palestina zijn, maar qua protesten moet je dat echt uit elkaar houden. De effectiviteit wordt er een stuk minder door.

Maar goed, effectief een boodschap overbrengen is niet de sterktste kant van XR. Ze helpen andere milieuorganisaties niet echt met hun manier van actievoeren.
Redhead70 schreef:
26-06-2025 16:00
Iran heeft veel gedaanten en facetten. Het is een inmens groot land. Met een rot regime, maar waar datzelfde regime lang niet overal zichtbaar aanwezig is. Verhalen van mensen uit de verschillende streken binnen Iran, kunnen enorm verschillen. Vandaar dat 1 vriendin geen goed referentie kader is.
Geen referentiekader voor het hele land nee. Maar iemand wiens verhaal overeen komt met duizenden mensen die Iran ontvlucht zijn lijkt mij toch aardig in de buurt te komen. Niet voor het volledige land nee, maar wel voor het regime dat er heerst. Evenals de verhalen van iemand die de martelkelders van binnen heeft gezien. Maar het is prima. Ik zal er niet meer over beginnen.
.
ironbutterfly wijzigde dit bericht op 27-06-2025 11:16
Reden: 1x is genoeg
99.61% gewijzigd
Hadden jullie deze al gelezen?

Ondertussen in Gaza;

https://decorrespondent.nl/16187/de-slo ... 2ceb558453
{...}

Echt hoor, ik kan er met mijn hoofd niet bij dat er niet ingegrepen wordt. De kinderen, de jong volwassenen, iedereen daar…. Gisteren de beelden van premature baby’tjes die amper geholpen kunnen worden. Omdat er gewoon niks meer is :(
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-06-2025 11:23
Reden: ongepaste verwijzing naar WOII
12.73% gewijzigd
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
SweetFirefly schreef:
27-06-2025 10:40
[...]
Echt hoor, ik kan er met mijn hoofd niet bij dat er niet ingegrepen wordt. De kinderen, de jong volwassenen, iedereen daar…. Gisteren de beelden van premature baby’tjes die amper geholpen kunnen worden. Omdat er gewoon niks meer is :(
en verzucht zo iets maar zelfs in het meervoud. Ik denk dat de mens / elk mens ook het kwade in zich eeft. Waarom wordt er ook niet ingegrepen in, in willekeurige volgorde Soedan, Noord Korea, Iran, VS / Donald Trump / Myanmar en nog meer regime's.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-06-2025 11:23
Reden: quote aangepast
5.90% gewijzigd
grenada schreef:
27-06-2025 10:54
en verzucht zo iets maar zelfs in het meervoud. Ik denk dat de mens / elk mens ook het kwade in zich eeft. Waarom wordt er ook niet ingegrepen in, in willekeurige volgorde Soedan, Noord Korea, Iran, VS / Donald Trump / Myanmar en nog meer regime's.
Het is maar hoeveel doden je aan eigen kant je er voor over hebt. Zou jij het er voor over hebben je leven te geven?
Pioen00 schreef:
27-06-2025 11:10
Het is maar hoeveel doden je aan eigen kant je er voor over hebt. Zou jij het er voor over hebben je leven te geven?
ikke niet, nee, eerlijk gezegd. jij wel Sweetfirefly?
Pioen00 schreef:
27-06-2025 11:10
Ik denk niet veel mensen meer. Een tijdje terug een hot item. De sneuvelbereidheid van de Nederlanders. Die is al zeer laag voor eigen land. Laat staan voor een ander land. Ik begrijp dat en zou mijn leven ook niet geven voor welk land dan ook.
grenada schreef:
27-06-2025 10:54
Dat vind ik dus ook. De hele wereld maakt zich boos om dat ene gebied in Israël. Maar de andere landen kunnen verrekken. Dit kan toch niet alleen maar zijn omdat Israël lid van de UN is? En dan heb ik het niet alleen over de politieke bemoeienis maar vooral over de demonstranten die zich dagelijks menen te moeten laten gelden. En de social media waar bij ieder bericht over de Holocaust iemand(en) het nodig vindt om vooral even Gaza te noemen.
IronButterfly schreef:
27-06-2025 11:25
Dat vind ik dus ook. De hele wereld maakt zich boos om dat ene gebied in Israël. Maar de andere landen kunnen verrekken. Dit kan toch niet alleen maar zijn omdat Israël lid van de UN is? En dan heb ik het niet alleen over de politieke bemoeienis maar vooral over de demonstranten die zich dagelijks menen te moeten laten gelden. En de social media waar bij ieder bericht over de Holocaust iemand(en) het nodig vindt om vooral even Gaza te noemen.
De situatie in Gaza roept meer boosheid op om verschillende redenen.

Israël ontvangt militaire en politieke steun vanuit het Westen, dus is wat in Gaza gebeurt indirect ook ons pakkie-an. En de verwoestingen in Gaza zijn zichtbaarder omdat er van oudsher meer media in de regio aanwezig zijn dan in bijvoorbeeld Soedan. Bovendien denk ik dat veel mensen nog hopen dat landen in het Westen, juist door hun politieke en militaire banden met Israël, wellicht enige invloed kunnen uitoefenen op wat daar gebeurt.

Overigens is het argument dat je gebruikt mijns inziens een drogreden. Het is niet dat, omdat er in Soedan nóg meer doden vallen, de situatie in Gaza geen protesten en maatregelen verdient.

Ik denk trouwens niet dat de mensen die roepen dat het in Soedan nog veel erger is dan in Gaza, zelf de straat op gaan om te eisen dat men een einde maakt aan de burgeroorlog aldaar. Maar wellicht ben ik daarin te cynisch.
Daarmee bedoel ik, even voor alle duidelijkheid, dat het Soedan-argument in mijn ogen vooral gebruikt wordt door mensen die helemaal niets willen doen, en niet door mensen die zich inzetten om conflicten in de wereld in volgorde van ernst en dodental op te lossen.
GriebusDus schreef:
27-06-2025 11:41
De situatie in Gaza roept meer boosheid op om verschillende redenen.

Israël ontvangt militaire en politieke steun vanuit het Westen, dus is wat in Gaza gebeurt indirect ook ons pakkie-an. En de verwoestingen in Gaza zijn zichtbaarder omdat er van oudsher meer media in de regio aanwezig zijn dan in bijvoorbeeld Soedan. Bovendien denk ik dat veel mensen nog hopen dat landen in het Westen, juist door hun politieke en militaire banden met Israël, wellicht enige invloed kunnen uitoefenen op wat daar gebeurt.

Overigens is het argument dat je gebruikt mijns inziens een drogreden. Het is niet dat, omdat er in Soedan nóg meer doden vallen, de situatie in Gaza geen protesten en maatregelen verdient.

Ik denk trouwens niet dat de mensen die roepen dat het in Soedan nog veel erger is dan in Gaza, zelf de straat op gaan om te eisen dat men een einde maakt aan de burgeroorlog aldaar. Maar wellicht ben ik daarin te cynisch.
ja, daar ben ik het zo over het algemeen wel mee eens, griebus

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven