Verloedert Nederland?
vrijdag 27 juni 2025 om 23:32
Een beetje een zeurtopic. Maar soms is er niks zo fijn als zeuren.
Maar ligt het aan mij of is ons land aan het verloederen?
Hoor van anderen verhalen maar zie het vooral in m'n eigen buurt hard achteruit gaan.
Zwerfafval, echt steeds meer teringzooi en mensen die grof vuil voor t gemak maar lekker overal dumpen. Asociaal parkeren midden op de stoep waardoor anderen zoals rolstoelers of mensen kinderwagen er niet meer langs kunnen en het ergste: nooduitgang voor hulpdiensten is geblokkeerd. Overlast van mensen op scooters en irritante fatbike jeugd. Bij de hal met post worden de reclamefolders gedumpt die men niet wil zonder ze even naar papierbak te brengen. Daarover gesproken, hele niet klein gemaakte dozen bij het oud papier. Want even iets scheuren is al te veel moeite. Zwaar irritant en levensgevaarlijk knalvuurwerk in de wijk, vreselijk in december maar heel het jaar door wel gedoe. Of deelnemen aan het verkeer. Gemiddelde fatbiker zit op telefoon. Op de weg continu bumperklevers terwijl ik me netjes aan snelheidslimiet houd. We hebben geen geduld meer of zo? Iedereen rijdt standaard te hard en verheft zich boven de regels?
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik woon in een stad. Misschien dat die verloedering daar aan liggen. Maar bovenstaande beschreven zaken vallen me steeds meer op terwijl dat toen ik hier net kwam wonen (10+ jaar geleden) stukken minder was.
Wat zijn jullie ervaringen ?
En ja, ik ben wellicht een zeurderige oude Karen aan het worden.
Maar ligt het aan mij of is ons land aan het verloederen?
Hoor van anderen verhalen maar zie het vooral in m'n eigen buurt hard achteruit gaan.
Zwerfafval, echt steeds meer teringzooi en mensen die grof vuil voor t gemak maar lekker overal dumpen. Asociaal parkeren midden op de stoep waardoor anderen zoals rolstoelers of mensen kinderwagen er niet meer langs kunnen en het ergste: nooduitgang voor hulpdiensten is geblokkeerd. Overlast van mensen op scooters en irritante fatbike jeugd. Bij de hal met post worden de reclamefolders gedumpt die men niet wil zonder ze even naar papierbak te brengen. Daarover gesproken, hele niet klein gemaakte dozen bij het oud papier. Want even iets scheuren is al te veel moeite. Zwaar irritant en levensgevaarlijk knalvuurwerk in de wijk, vreselijk in december maar heel het jaar door wel gedoe. Of deelnemen aan het verkeer. Gemiddelde fatbiker zit op telefoon. Op de weg continu bumperklevers terwijl ik me netjes aan snelheidslimiet houd. We hebben geen geduld meer of zo? Iedereen rijdt standaard te hard en verheft zich boven de regels?
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik woon in een stad. Misschien dat die verloedering daar aan liggen. Maar bovenstaande beschreven zaken vallen me steeds meer op terwijl dat toen ik hier net kwam wonen (10+ jaar geleden) stukken minder was.
Wat zijn jullie ervaringen ?
En ja, ik ben wellicht een zeurderige oude Karen aan het worden.
zaterdag 28 juni 2025 om 09:49
Ook op mensen op de fiets? En als die dan vallen is het nog steeds grappig?
En als er azijn in dat waterpistool zit? Of zoals een maand geleden hier in de buurt bleekwater?
zaterdag 28 juni 2025 om 09:54
Ja of zoutzuur, of dat het eigenlijk per ongeluk een laserpistool blijkt te zijn en je onthoofd wordt. Vragen, vragen, vragen.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
zaterdag 28 juni 2025 om 09:55
Herkenbaar, maar denk ik ook afhankelijk van de buurt waar je woont. In mijn vorige buurt was het super netjes en fijn.
Als ik nu buiten loop met mijn honden zie ik overal bij de ondergrondse containers troep staan. Afgedankte koelkasten, rieten manden, baby stoeltjes enz.. Niet platgemaakte kartonnen dozen (terwijl mensen ook een papierbak hebben) die ogenblikkelijk door de wind worden weggeblazen, terwijl het niet nodig is en het allemaal netjes kan blijven. Hondenstront overal. Er zijn ook weinig plekken om je zakjes met hondenpoep kwijt te kunnen.
Overal drukte, dubbel geparkeerd. Ik merk dat mensen weinig geduld hebben, mijzelf meegerekend. Als ik boodschappen in het buitenland doe, en daar een broodje in de supermarkt bestel en die voor mij wordt gemaakt en ingepakt, wacht ik geduldig, net als de mensen die na mij aan de beurt zijn, dat viel mij een paar jaar geleden al op.
Vuurwerk, nog steeds, vorige week hoorde we ook knallen, was er waarschijnlijk ergens een feest. Maar de laatste maanden van het jaar echt extreem en ik- en mijn honden zijn er bang van.
Ik woon in een stad. Het is gewoon te druk.
Als ik nu buiten loop met mijn honden zie ik overal bij de ondergrondse containers troep staan. Afgedankte koelkasten, rieten manden, baby stoeltjes enz.. Niet platgemaakte kartonnen dozen (terwijl mensen ook een papierbak hebben) die ogenblikkelijk door de wind worden weggeblazen, terwijl het niet nodig is en het allemaal netjes kan blijven. Hondenstront overal. Er zijn ook weinig plekken om je zakjes met hondenpoep kwijt te kunnen.
Overal drukte, dubbel geparkeerd. Ik merk dat mensen weinig geduld hebben, mijzelf meegerekend. Als ik boodschappen in het buitenland doe, en daar een broodje in de supermarkt bestel en die voor mij wordt gemaakt en ingepakt, wacht ik geduldig, net als de mensen die na mij aan de beurt zijn, dat viel mij een paar jaar geleden al op.
Vuurwerk, nog steeds, vorige week hoorde we ook knallen, was er waarschijnlijk ergens een feest. Maar de laatste maanden van het jaar echt extreem en ik- en mijn honden zijn er bang van.
Ik woon in een stad. Het is gewoon te druk.
zaterdag 28 juni 2025 om 09:58
Klopt, echter, moeten mensen het daar wel weggooien, en niet zakken naast de afvalcontainers zetten, of erger, in de berm droppen.Strikje schreef: ↑28-06-2025 00:15Nederland is zo'n overgeorganiseerd land dat kan haast niet verloederen.
Ik ervaar dat dus niet zo. Je hebt voor alles een apart inzamelsysteem. Oud papier, gft, overig afval, glas, batterijen enzovoort.
Na een feestdag of bijvoorbeeld Koningsdag wordt de stad meteen schoongeveegd.
Nee, ik ervaar dst dus niet zo, dat Nederland verloedert.
Dat is wat ik hier ook zie.
En wat bumperkleven, is irritant.
Maar hoevaak mensen op de linkerbaan 100 rijden wanneer ze inhalen " ik hou me aan de snelheid' Nee schat je houdt op links alles op.
Of de strak voor zich uitkijkende middenbaan rijder, echt een ergernis.
Dat heeft niks met een kort lontje te maken. Het mag niet eens.
Wat los staat van een bepaald type chauffeur wat al met knipperend lichten op links aan komt scheuren zodat jij wel even aan de kant gaat.
Maar dat is een type wat je altijd houdt.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
zaterdag 28 juni 2025 om 10:00
Ik vind vooral dat Nederland politiek verloedert. Met een Wilders die nu weer Twittert dat hij hoopt dat Femke Halsema (die op uitnodiging van de burgemeester van Boedapast de door Orban verboden Pride bezoekt) aldaar gearresteerd wordt en Nederland nooit meer binnenkomt.
Die folders, peuken en kauwgomklodders had je ook in mijn jeugd al (en ik ben heel erg oud). De wanstaltige politieke omgangsvormen zijn nieuwer.
Die folders, peuken en kauwgomklodders had je ook in mijn jeugd al (en ik ben heel erg oud). De wanstaltige politieke omgangsvormen zijn nieuwer.
zaterdag 28 juni 2025 om 10:28
Ja, maar dat zie je wel meer ook buiten Nederland. Mensen die er inderdaad vol en met een gestrekt been in gaan. Het lijkt net of mensen collectief licht ontvlambaar zijn…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 28 juni 2025 om 10:32
Eens. De politiek (en het beleid) is een zooitje naar mijn mening. Zetten we onszelf ook niet mee op de kaart.GriebusDus schreef: ↑28-06-2025 10:00Ik vind vooral dat Nederland politiek verloedert. Met een Wilders die nu weer Twittert dat hij hoopt dat Femke Halsema (die op uitnodiging van de burgemeester van Boedapast de door Orban verboden Pride bezoekt) aldaar gearresteerd wordt en Nederland nooit meer binnenkomt.
Onderwijs is natuurlijk ook enorm achteruit gegaan. Mijn ouders en grootouders spraken ook prima de ‘moderne vreemde talen’ - konden zich redden in Frans en Engels en dat is nu vaak echt niet meer zo. Ook de Nederlandse taal verloedert. In Nederland werd vroeger echt heel goed onderwijs gegeven, maar we zijn afgezakt op dat gebied.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zaterdag 28 juni 2025 om 10:37
Eens. Ik heb in Utrecht gewoond, tussen de studentenhuizen. Knettergek werd ik van die "leuke" studentenfeesten tot diep in de nacht. Tegelijkertijd werd de buurt waar we woonden, opgeknapt. Veel meer groen, leuke bankjes, autoluw. Maar waar je ook kijkt, overal lukraak neergepleurde fietsen. Ergste voorbeeld vond ik altijd bij de bushalte op het Vreeburg, daar moest je een stuk omlopen vanwege die fietsen. Terwijl er twintig meter verderop een gratis stalling is. Een rolstoeler komt er al helemaal niet door, die mensen hebben echt een probleem.
Later verhuisd naar een kleinere gemeente. Woonde vlakbij een beruchte wijk, sociale huur. Daar inderdaad het bekende beeld; het hele jaar door (zwaar) vuurwerk, vuilniszakken en grofvuil overal op de stoepen (m.a.g. een rattenplaag, en meeuwen natuurlijk), intimidatie, nachtelijke overlast, vechtpartijen. De gemeente zit met de handen in het haar, er wordt nu een plan van aanpak gemaakt om de overlast tegen te gaan. Ik heb vroeger in die wijk gewoond, toen was er van overlast absoluut geen sprake.
Dus ja, er is zeker sprake van verloedering. Niet overal, maar op veel plekken wel.
To the end of my days; I will follow.
zaterdag 28 juni 2025 om 10:46
Zeg dat tegen de mensen die 's nachts wakker liggen door de overlast van bijvoorbeeld de benedenburen die weer eens een gezellig feestje hebben. Of last hebben van de vuurwerkknallen het hele jaar door (lachen joh, een cobra afsteken). Of, zoals ik al schreef, in een rolstoel zitten en de stoep af moeten omdat deze tot aan de stoeprand volstaat met lukraak geparkeerde fietsen.meisje85 schreef: ↑28-06-2025 09:00Ik woon ook in het centrum van een grote stad en zie ook heus straatafval en mensen die makkelijk dingen naast de containers zetten, fatbikegedoe etc. maar ik zie óók buurinitiatieven voor burendag en voor meer vergroenen, een buurtapp waarin mensen continu spullen aan elkaar uitlenen, een wijk waarin mensen uit de instelling voor mensen met een beperking worden omarmd en waar niet wordt geklaagd over een opvang voor vluchtelingen. Als ik me vooral zou focussen op de lelijk dingen, zou ik toch snel het idee hebben te verzuren en idd oud te worden.
To the end of my days; I will follow.
zaterdag 28 juni 2025 om 10:50
zaterdag 28 juni 2025 om 11:01
Nou, ook de agressie van pubers en hun ouders zag ik al in mijn jeugd. Gelukkig meer uitzondering dan regel. En nu nog steeds. Het valt je op omdat het inderdaad niet normaal gedrag is. Maar nog steeds is het niet de meerderheid.
Wat mij wel opvalt is de vanzelfsprekendheid en het normaal vinden om op te groeien met dure spullen. Op je 12e een fatbike, dure kleding (ik zie het al op de basisschool. en dan heb ik het niet over dure nikes maar echt echt duur) Of de nieuwste playstation/xbox. En dan zegt de vader/moeder. Ja maar hij heeft er hard voor gespaard hoor! En dan gaat het over een jongetje van 8 jaar.
Ik weet niet of je daar nou zo een leuk mens van wordt als je nooit een nee te horen krijgt.
Wat mij wel opvalt is de vanzelfsprekendheid en het normaal vinden om op te groeien met dure spullen. Op je 12e een fatbike, dure kleding (ik zie het al op de basisschool. en dan heb ik het niet over dure nikes maar echt echt duur) Of de nieuwste playstation/xbox. En dan zegt de vader/moeder. Ja maar hij heeft er hard voor gespaard hoor! En dan gaat het over een jongetje van 8 jaar.
Ik weet niet of je daar nou zo een leuk mens van wordt als je nooit een nee te horen krijgt.
zaterdag 28 juni 2025 om 11:05
Was dat maar waar.
zaterdag 28 juni 2025 om 11:09
Daar ben ik het wel mee eens.GriebusDus schreef: ↑28-06-2025 10:00Ik vind vooral dat Nederland politiek verloedert. Met een Wilders die nu weer Twittert dat hij hoopt dat Femke Halsema (die op uitnodiging van de burgemeester van Boedapast de door Orban verboden Pride bezoekt) aldaar gearresteerd wordt en Nederland nooit meer binnenkomt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 28 juni 2025 om 11:18
100% eens.GriebusDus schreef: ↑28-06-2025 10:00Ik vind vooral dat Nederland politiek verloedert. Met een Wilders die nu weer Twittert dat hij hoopt dat Femke Halsema (die op uitnodiging van de burgemeester van Boedapast de door Orban verboden Pride bezoekt) aldaar gearresteerd wordt en Nederland nooit meer binnenkomt.
Plus op de (snel)wegen wordt verloederd slecht gereden en gereageerd. Valt echt op hoeveel egootjes net even sneller moeten zijn (en gevaarlijke acties maken), hoe weinig geduld men heeft en hoe vaak er rechts (echt levensgevaarlijk op de snelweg) wordt ingehaald. En dan nog talloze andere dingen. Die er 20 jaar geleden een stuk minder waren.
zaterdag 28 juni 2025 om 11:18
Waarom zijn het altijd de jongeren die de schuld krijgen omdat ze hun afval in een voortuin gooien? Het zijn niet de jongeren die verwachten dat je alles uit je handen laat vallen omdat zij geholpen moeten worden of die plotseling hun hand uitsteken om linksaf te slaan en verwachten dat je als fietser vol in de remmen gaat en je inhaalactie afbreekt. Bemoei je er niet mee als je geen last van me hebt, al fiets ik een klein stukje tegen de richting in omdat ik anders drie keer moet oversteken (en wachten).
zaterdag 28 juni 2025 om 11:23
Omdat het eerste gelijk op facebook wordt gegooid, met foto's over hoe asociaal we wel niet zijn geworden. (dit gebeurde 25 jaar geleden ook al maar toen had je nog geen social media om met wildvreemden te delen wat een zwaar leven je hebt)Inelly schreef: ↑28-06-2025 11:18Waarom zijn het altijd de jongeren die de schuld krijgen omdat ze hun afval in een voortuin gooien? Het zijn niet de jongeren die verwachten dat je alles uit je handen laat vallen omdat zij geholpen moeten worden of die plotseling hun hand uitsteken om linksaf te slaan en verwachten dat je als fietser vol in de remmen gaat en je inhaalactie afbreekt. Bemoei je er niet mee als je geen last van me hebt, al fiets ik een klein stukje tegen de richting in omdat ik anders drie keer moet oversteken (en wachten).
Alhoewel... soms zie ik ook berichten voorbij komen met ' Beste meneer met de bruine jas en blauwe schoenen die vanmiddag op de schelpweg 86 fietste en zijn hand niet uitstak bladiebla'.
zaterdag 28 juni 2025 om 11:25
Er werd toch gevraagd om ervaringen? Of is het gewoon de bedoeling hier even lekker te zeiken?13th_Star schreef: ↑28-06-2025 10:46Zeg dat tegen de mensen die 's nachts wakker liggen door de overlast van bijvoorbeeld de benedenburen die weer eens een gezellig feestje hebben. Of last hebben van de vuurwerkknallen het hele jaar door (lachen joh, een cobra afsteken). Of, zoals ik al schreef, in een rolstoel zitten en de stoep af moeten omdat deze tot aan de stoeprand volstaat met lukraak geparkeerde fietsen.
zaterdag 28 juni 2025 om 11:37
Ik woon nu bijna 8 jaar in het buitenland. Als ik weer eens in Nederland ben valt mij ook op hoe Nederland - en dan vooral moraal - verloedert. Nederland lijkt bewoond te worden door héél veel boze, botte mensen. Het hufter-virus dat heerst is in ieder geval héél besmettelijk. Dat uit zich bij uitstek in het verkeer: veel te hard rijden, bumperkleven, roekeloos inhalen (en dan bij het volgende rode stoplicht maar drie auto's verder staan), elkaar afsnijden (en vooral het licht in de ogen niet gunnen), toeteren, flitsen met de lampen, middenvingers en alles. Ik rij graag auto, maar na 200 km rijden door Nederland kan je mij tegenwoordig opvegen.
ijsschots wijzigde dit bericht op 28-06-2025 14:23
0.30% gewijzigd
zaterdag 28 juni 2025 om 11:37
Ja. Tegelijkertijd wordt het credo leven en laten leven zwaar misbruikt om je eigen asociale overlastgevende gedrag maar te vergoelijken. Harde muziek van buren dag in dag uit moet maar kunnen. Als je er iets van zegt ben je een zeur en moet je leven en laten leven. Of buren die bij warm weer dagen achter elkaar barbecuen muziek draaien en tot diep in de nacht hard praten in hun loungeset. Als je er op dag 4 wat van zegt en aanpassingen vraagt ben je een azijnzeiker en is het leven en laten leven. Dat ik dan mijn bloedhete huis niet meer kan laten afkoelen dagenlang en minder slaap terwijl ik gewoon moet werken is de prijs die ik dan maar moet betalen voor dat leven en laten leven.
zaterdag 28 juni 2025 om 11:43
Bij mij in de wijk zit een lagere school. Je mag in onze wijk Max 30 km per uur rijden. Wie rijden hier het hardst? Harder dan die 30km? De moeders die net hun kind hebben afgezet. En als je hen dan aanspreekt op hun gedrag krijg je een middelvinger terug.
Treurig vind ik dat.
Treurig vind ik dat.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
zaterdag 28 juni 2025 om 11:50
Inelly schreef: ↑28-06-2025 11:18Waarom zijn het altijd de jongeren die de schuld krijgen omdat ze hun afval in een voortuin gooien? Het zijn niet de jongeren die verwachten dat je alles uit je handen laat vallen omdat zij geholpen moeten worden of die plotseling hun hand uitsteken om linksaf te slaan en verwachten dat je als fietser vol in de remmen gaat en je inhaalactie afbreekt.
......
Jawel hoor. Hand uitsteken doen ze niet eens, ze slingeren zo de weg over zonder op of om te kijken.
huismuis

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in