Water voor de vogels

11-05-2025 12:36 195 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers

Willen jullie wat bakjes water neerzetten voor de vogels.

Geen tuin, ook op je balkon wordt elke dag een verse bak water zeker gewaardeerd.
Hoe leuk is dat als koolmeesjes, musjes of misschien een ekster aan komen vliegen.
Vooral in de stad hebben de dieren het zwaar vanwege meer hoogbouw dan tuinen.

Dank jullie wel!
Naast een paartje roodborstjes, een kleine zwerm aan koolmeesjes, de huismerel en een verdwaalde mus, hebben we nu ook een houtduif.
Voor de duif een extra schaal neergezet en de andere wat meer onder de druif/kersenboom. Na één bezoekje van de duif was namelijk gelijk de hele schaal leeg gespetterd dus hij (?) heeft nu zijn eigen schaal. Beetje tactisch geplaatst in zijn aanvliegroute en wat hoger (duif is onder de indruk van hond en kat, het kleine grut weet dat die twee amper van de tuinmeubels afkomen). Het lijkt te werken.

De meesjes en roodborstjes zijn gewend aan mensen. Komen gewoon op de tuintafel zitten of op een stoelleuning terwijl ik mijn koffie drink in de ochtend. Wel fijn om de hele dag en avond door het gekwetter te horen.
Wat leuk van die musjes. Ze nestelen hier wel 2 meter van waar we zelf zitten, maar ze komen niet op de tafel als wij er zijn.
Als mijn zoon komt aanfietsen, dan komen de tortels de tuin in, hij geeft ze elke dag een handje zaadjes. Inmiddels zijn hond en tortels zo aan elkaar gewend dat de tortels tussen de poten van de hond verder pikken naar zaadjes. De mussen komen dan ook vaak een graantje meepikken. Wij hebben alleen in de winter roodborstjes, dan doen we er een beetje havermout bij.
Al die musjes en meesjes zoeken de hele dag mijn tuin af voor voedsel,luizen, spinnetjes, muggen. Fijn die opruimbrigade!
Hier veel nestkastjes met Meesjes.
Mijn achtertuin is ook die van hun. Erg gezellig!
Één Meesje (weet niet of het vader of moeder is) moet minstens 1 a 2x per dag laten blijken dat hij/zij het kroost zal beschermen.
Scheert dan een paar keer in een duikvlucht met veel kabaal vlak langs mijn gezicht of vlak over mijn hoofd heen.
Een heel klein vogeltje met een groot temperament. Als ik de hond in de tuin heb geborsteld, laat ik de plukken haren liggen.
En meestal zie ik dan even later allerlei vogels met grote zwarte snorren wegvliegen.
Dat is zo'n comisch gezicht.
Houtduifjes zijn leuk. Verschil met stadsduiven die we hier nu ook hebben zittten sinds ze professioneel worden weggejaagd van het gemeentehuis is dat de houtduiven komen eten en drinken en wegvliegen voor paar uur/dag (en).
Die stadsduiven zitten hier hele dagen in de goten. Ben daar niet zo blij mee.

Houtduiven komen idd naar je toe en na een tijdje ook niet bang voor mijn hond. Het wandelde lekker door de tuin terwijl de hond onzeker zat te zijn of hij ze nou moest wegjagen of niet.

Ik heb nu ook een geringde duif in mijn tuin. Waarschijnlijk de weg kwijt. Is ook heel tam en komt naar me toe.
Een strookje los zand is ook fijn voor vogels, zeker wanneer het zand droog wordt door zonnig weer en af toe is los geharkt. In de rest van de tuin doen de vogels dit minder/niet. Ook daar is zand, maar dan met veel begroeiing.

Dan nemen de vogels bij (warm) weer een soort zandbad. Afkoelen/luizen afschudden dat weet ik niet precies.
Zie dat met name kleine vogels doen, ik vermoed huismussen en of koolmezen.
Karakter is wat je bent in het donker.
Ik heb het er maar druk mee, met mijn 2 waterbakken. Elke dag moeten ze bijgevuld worden. Ik heb een lage op de grond staan en een hoge op poot.

De lage wordt goed gebruikt, maar niet alleen door de vogels, inmiddels weten de katten uit de buurt ook dat ik een heerlijke schaal met oud water heb staan. Ik vond het al zo gek dat die bak steeds zo snel leeg was.

De hoge is een grote bak en zelden leeg. Maar wel
lastig te onderhouden. Doordat hij niet leeg gaat groeit en alg in, heb je muggeneitjes enz. Maar er wordt intussen goed uit gedronken. De kauwen drinken zoveel dat zij niet makkelijk weg kunnen vliegen. Je ziet echt ze te zwaar zijn als zij moeizaam wegvliegen en op het hek gaan zitten. Vaak spugen ze nog water uit als zij daar zijn.

Inmiddels is mijn bijentuintje lekker aan het groeien, dus ik hoop hen ook nog een mooie zomer te bezorgen.
Ik doe mijn best
MidasWolf schreef:
28-06-2025 20:11
Een strookje los zand is ook fijn voor vogels, zeker wanneer het zand droog wordt door zonnig weer en af toe is los geharkt. In de rest van de tuin doen de vogels dit minder/niet. Ook daar is zand, maar dan met veel begroeiing.

Dan nemen de vogels bij (warm) weer een soort zandbad. Afkoelen/luizen afschudden dat weet ik niet precies.
Zie dat met name kleine vogels doen, ik vermoed huismussen en of koolmezen.
Goede tip. Ik heb het wel eens gezien, maar nog nooit zelf in de tuin gezet. Zou het uitmaken welk soort zand het is? Ik moet er zand voor gaan kopen en er lijkt me een groot verschil tussen bijvoorbeeld scherp zand of speelzand.

Hier het schoteltje water verplaatst naar de schaduw.
Butterfly_fly schreef:
29-06-2025 11:56
Goede tip. Ik heb het wel eens gezien, maar nog nooit zelf in de tuin gezet. Zou het uitmaken welk soort zand het is? Ik moet er zand voor gaan kopen en er lijkt me een groot verschil tussen bijvoorbeeld scherp zand of speelzand.

Ik heb het zand al in de tuin liggen, het is meer een strookje wat ik bewust niet beplant. Mijn tuin is groot genoeg om een klein strookje/stukje niet beplant te hebben. Een klein beschut/rustig plekje is al voldoende. Een klein stukje open ruimte tussen planten is ook goed. Zelf gooi ik het zand bij droog weer om, zodat het stukje sneller mul wordt.

Met droog weer wordt het zand mul. Bij veel regen is het bij mij ook gewoon hard bruin zand.

Zand met harde ondergrond, tegels bijvoorbeeld zou ik minder snel doen. Ze baden soms best ruw en komen dan al snel op de tegels terecht. Hoe goed bedoeld ook.

Grote schaal zand zou ook kunnen, dan zou je het prima uit de natuur in de buurt kunnen halen.
Karakter is wat je bent in het donker.
Ik had zojuist de bakjes bijgevuld en nu zit er een merel te badderen
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Butterfly_fly schreef:

Bij mij genieten ze van de droge grond in de moestuin. Ik denk dat je vooral moet opletten dat het echt heel droog zand is en niet scherp is. Maar dat is op basis van eigen ervaring.
Het is erg druk bij de waterbakken. Zo leuk om te zien hoeveel vogels er komen drinken of badderen.
Cum non tum age
Ik heb 2 mooie goede schalen gekocht bij de kringloop en vul ze dagelijks met vers water maar heb nog geen 1 vogel gezien.
Heb wat tips opgevolgd dus op de grond bij vluchtroutes, niet te vol en een beetje schuin neerzetten. Jammer maar wie weet wordt er gebruik van gemaakt als ik er niet ben.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Butterfly_fly schreef:

Wij hebben gewoon een zak fijn zand gehaald. Ik geloof dat het speelzand was. En onder hun favoriete boom in de border gegooid. De mussen zijn er blij mee! Af en toe groeit er wat onkruid in, dat trek ik eruit. En na een regenbui droogt het zand vanzelf weer.
Hallodaar schreef:
22-06-2025 08:57
Als ik de hond in de tuin heb geborsteld, laat ik de plukken haren liggen.
En meestal zie ik dan even later allerlei vogels met grote zwarte snorren wegvliegen.
Dat is zo'n comisch gezicht.
Hopelijk behandel jij je hond niet met anti-vlooienmiddel? Als je dat wel doet, dan moet je de plukken niet laten liggen. Het gif in de haren is dodelijk voor vogeltjes.
Zarah schreef:
30-06-2025 02:20
Hopelijk behandel jij je hond niet met anti-vlooienmiddel? Als je dat wel doet, dan moet je de plukken niet laten liggen. Het gif in de haren is dodelijk voor vogeltjes.
Heel logisch maar goed dat je dit hier neerzet. Ik kan me voorstellen dat je daar niet bij stilstaat. Ik zie het idd vaak in parken, hele plukken haar en denk dat ook vaak dat wordt wel weer hergebruikt :-).
Als ik in Rotterdam kom en zie waar de meerkoeten hun nesten van maken: plastic, afval, folders en andere troep. Best triest.
Hier zijn de merels uitgevlogen en hun nest is uit elkaar gevallen. Ik heb de restanten weggehaald, zat ook veel plastic in verwerkt helaas.
Klopt,maar hondenhaar is ook niet oké. Knelt poten af. Ik heb inmiddels 2 brutale duiven, die ook hondenbrokken stelen. Een kolonie mussen, wat halsband parkieten, maar die zijn heel schuw en in de morgen een hop. Wat zijn die mooi zeg, maar ook schuw.
Phlox24 schreef:
03-07-2025 18:49
Hier zijn de merels uitgevlogen en hun nest is uit elkaar gevallen. Ik heb de restanten weggehaald, zat ook veel plastic in verwerkt helaas.

Ik las je reactie, en moest meteen denken aan een filmpje die ik 'ooit' toevallig gezien heb.
Ging over vogelnesten (ook van watervogels) waar opvallend veel plastic in verwerkt zat. Juist in gebieden waar ruimschoots natuurlijk nestmateriaal te vinden was, leken de dieren heel bewust naar plastic opzoek te zijn geweest.
Ik heb zelf ooit een nest gevonden die na zwaar weer uit de boom was gevallen (onbewoond gelukkig). Een vakkundig gevlochten mandje met hier en daar plastic erin verweven. En dan vooral in de kleur rood!
Deze vogel moet een fascinatie voor deze kleur hebben gehad. Want van wollen draadje tot snoep verpakking, overal zat de kleur rood in.
Dus bewust gezocht denk ik.
Zarah schreef:
30-06-2025 02:20

Nee zeker niet!
Maar goed dat je het opmerkte hoor!
Je kunt met de beste bedoelingen veel schade aanrichten. Uit onwetendheid.
Alleen maar goed om mensen hierop te wijzen!
Zo vind ik het bijvoorbeeld echt vreselijk dat slakkengif nog bijna overal te koop is. Het is een wrede dood voor het diertje, en vervolgens dood een vogel zichzelf en het gehele nest door ervan te snoepen.
En dat staat natuurlijk niet op de verpakking!
Tuincentra die in het voorjaar nog vetbollen proberen te verkopen met korting. Je kunt er maar vanaf zijn.
Mensen kopen het en denken de vogeltjes ermee te helpen. De dood help je ze in.
De ouders zien een makkelijk en lekker maaltje, maar hun kroost kan dit voedsel helemaal niet verwerken. Ze krijgen het via moeder of vader in hun bekjes gestopt, en stikken vervolgens in die vette hap. Of hun maagjes kunnen het helemaal niet verwerken waardoor ze ziek worden, en uiteindelijk ook daaraan komen te overlijden.
Ik zit in het westen en zie tientallen vogels op de daken elke regendruppel uit alle hoeken vandaan halen. En er komt nog veel meer regen aan :-D :-D .

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven