Vriendenboek maken voor ouders
woensdag 2 juli 2025 om 21:28
Helemaal paranoia word ik ervan.
Ouders zijn 60 jaar getrouwd, en ik wil een vriendenboek voor ze maken.
Er komen ong 40 genodigden.
Online kun je dat doen, waarbij je een link naar de genodigden kan sturen zodat zij zelf een pagina kunnen maken.
Biij 1 website ben ik al 145,00 kwijt, de andere is weer summier, heb al diverse geprobeerd.
Uiteindelijk op 4 verschillende sites via een fotoalbum een vriendenboek maken.
Dat houdt dan in dat iedereen alles moet aanleveren(foto's, vragenlijst of zelf een verhaaltje bedenken) zodat ik er alsnog veel werk van heb, wel met plezier hoor.
Die 145,00 vind ik best veel, mede omdat wij ook investeren in een cadeau voor ze.
Je moet wel ergens een grens trekken en het moet ook wel een beetje leuk blijven.
Iemand nog tips/adviezen/ideeen?
Ouders zijn 60 jaar getrouwd, en ik wil een vriendenboek voor ze maken.
Er komen ong 40 genodigden.
Online kun je dat doen, waarbij je een link naar de genodigden kan sturen zodat zij zelf een pagina kunnen maken.
Biij 1 website ben ik al 145,00 kwijt, de andere is weer summier, heb al diverse geprobeerd.
Uiteindelijk op 4 verschillende sites via een fotoalbum een vriendenboek maken.
Dat houdt dan in dat iedereen alles moet aanleveren(foto's, vragenlijst of zelf een verhaaltje bedenken) zodat ik er alsnog veel werk van heb, wel met plezier hoor.
Die 145,00 vind ik best veel, mede omdat wij ook investeren in een cadeau voor ze.
Je moet wel ergens een grens trekken en het moet ook wel een beetje leuk blijven.
Iemand nog tips/adviezen/ideeen?
woensdag 2 juli 2025 om 21:35
Je kan toch ook vragen of ze zelf een pagina maken en die jou mailen. Hoef je dat alleen maar uit te printen en in een map te doen.
En als je dat niet mooi vind, laat het hen je mailen en plaats het zelf in een fotoboek. Zo duur is zo'n fotoboek niet.
En als je dat niet mooi vind, laat het hen je mailen en plaats het zelf in een fotoboek. Zo duur is zo'n fotoboek niet.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
woensdag 2 juli 2025 om 22:08
Als je dit wilt doen, zou ik een format zelf maken, printen en rondsturen. En vragen of mensen die meenemen en dan in een map doen of zo. Laagdrempelig. Plus dan kunnen creatievelingen nog wat knutselen.
Bij mijn vader hebben we iedereen gevraagd een A4 (digitaal) in te leveren met foto’s en een herinnering. Ook heel leuk geworden. En iets makkelijker.
Bij mijn vader hebben we iedereen gevraagd een A4 (digitaal) in te leveren met foto’s en een herinnering. Ook heel leuk geworden. En iets makkelijker.
donderdag 3 juli 2025 om 00:01
donderdag 3 juli 2025 om 07:48
Mocht je kiezen voor het maken van een fotoboek bij de HEMA ofzo, bedenk dan vooraf voor welk soort boek je gaat qua formaat en pagina-oriëntatie (portrait of landscape). Ik heb op m'n werk wel eens zo'n fotoboek gemaakt waarbij we pas later bedachten wat voor boek we wilden, iedereen was vrij geweest om iets aan te leveren, ik heb dus daarna nog allerlei landscape bijdrages passend moeten maken voor een portraitboek.
En neem de deadline ruim, als er staat dat het klaar ligt binnen zoveel werkdagen, tel daar dan een aantal dagen bij op en bestel echt ruim op tijd.
Je kunt zelf een format maken dat mensen in kunnen vullen, dan ziet het er wel allemaal hetzelfde uit. Is wel zo als een vriendenboekje natuurlijk, maar ook een beetje saai. Je kunt ook een aantal formats maken, dan kiezen mensen zelf en heb je wat meer afwisseling. Of je geeft mensen de vrijheid om ook zelf iets te maken. Sommigen hebben misschien veel te vertellen en hebben meerdere pagina's nodig, het komt voor.
Veel werk is het, maar wel leuk om te doen, vind ik zelf.
En neem de deadline ruim, als er staat dat het klaar ligt binnen zoveel werkdagen, tel daar dan een aantal dagen bij op en bestel echt ruim op tijd.
Je kunt zelf een format maken dat mensen in kunnen vullen, dan ziet het er wel allemaal hetzelfde uit. Is wel zo als een vriendenboekje natuurlijk, maar ook een beetje saai. Je kunt ook een aantal formats maken, dan kiezen mensen zelf en heb je wat meer afwisseling. Of je geeft mensen de vrijheid om ook zelf iets te maken. Sommigen hebben misschien veel te vertellen en hebben meerdere pagina's nodig, het komt voor.
Veel werk is het, maar wel leuk om te doen, vind ik zelf.
donderdag 3 juli 2025 om 08:11
vivapimpelmees schreef: ↑02-07-2025 22:04En alle gasten zijn gewend om met een pc te werken? Mijn moeder van bijna 80 heeft geen pc en smartfoon en ze is echt niet de enige in die leeftijdscategorie.
Dit ook inderdaad. Maak het mensen, als het oudere mensen betreft, niet te moeilijk.
En inderdaad, mijn ouder zit niet op dergelijke opdrachten te wachten, hoe goed het ook bedoeld is. Wel denk ik dat het als ontvanger erg leuk is om te krijgen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
donderdag 3 juli 2025 om 08:27
Ja de meesten wel, de paar die dat niet kunnen hebben een dochter/zoon die dat voor hen kan doen.vivapimpelmees schreef: ↑02-07-2025 22:04En alle gasten zijn gewend om met een pc te werken? Mijn moeder van bijna 80 heeft geen pc en smartfoon en ze is echt niet de enige in die leeftijdscategorie.
donderdag 3 juli 2025 om 08:28
Digitaal fotolijst krijgen ze sowieso al.
Fysiek boek weet ik dat ze da took leuk vinden.
donderdag 3 juli 2025 om 08:29
Thanx, dat is zeker een goede optieTaskmaster schreef: ↑02-07-2025 22:08Als je dit wilt doen, zou ik een format zelf maken, printen en rondsturen. En vragen of mensen die meenemen en dan in een map doen of zo. Laagdrempelig. Plus dan kunnen creatievelingen nog wat knutselen.
donderdag 3 juli 2025 om 08:34
Dank voor jullie reacties..
Ik denk dat een format opstellen het meest handige is, en/of dat een ieder een pagina maakt.
Of toch foto's met een leuke tekst aanleveren.
De paar ouderen die zijn uitgenodigd komen met neef/nicht/ mee die dit wel kunnen/willen doen
Maar ik snap ook dat het misschien wel te ingewikkeld wordt.
Ik denk dat een format opstellen het meest handige is, en/of dat een ieder een pagina maakt.
De paar ouderen die zijn uitgenodigd komen met neef/nicht/ mee die dit wel kunnen/willen doen
donderdag 3 juli 2025 om 08:34
appelvlaai0 schreef: ↑03-07-2025 08:27Ja de meesten wel, de paar die dat niet kunnen hebben een dochter/zoon die dat voor hen kan doen.
Maar idd niet echt heel handig alsnog.
donderdag 3 juli 2025 om 08:37
En willen ze dat ook doen? Ik zou zelf niet enthousiast worden als een ander ervan uit gaat dat ik dat wel even doe maak voor mijn vader, omdat er wordt verwacht dat hij iets aanlevert. Zo'n boek ontvangen kan leuk zijn, maar realiseer je dat veel mensen het niet leuk vinden om te maken. Kan in jouw familie natuurlijk heel anders zijn, bij mijn familie zo zoiets niet van de grond komen.appelvlaai0 schreef: ↑03-07-2025 08:27Ja de meesten wel, de paar die dat niet kunnen hebben een dochter/zoon die dat voor hen kan doen.
Als je van iedere gast iets in het boek wilt, zul je daar waarschijnlijk best wel achteraan moeten. Echt het idee is leuk, de uitvoering kan best lastig worden.
donderdag 3 juli 2025 om 09:20
Moeten die dat ook maar net willen /zin /tijd voor hebben. Er wordt tegenwoordig wel heel vaak gezegd " ga maar naar je kinderen als je het zelf digitaal niet kan doen ".appelvlaai0 schreef: ↑03-07-2025 08:27Ja de meesten wel, de paar die dat niet kunnen hebben een dochter/zoon die dat voor hen kan doen.
donderdag 3 juli 2025 om 09:25
appelvlaai0 schreef: ↑03-07-2025 08:34Dank voor jullie reacties..
Al mijn 70-plus ooms en tantes is het ook gelukt. Van een paar kreeg ik gewoon wat losse foto's en een verhaaltje. En dat kon ik dan zelf wel tot een pagina in een fotoboek knutselen. Beetje achter de broek aanjagen. Komt vast goed!
donderdag 3 juli 2025 om 15:27
Ik heb dit (nog voor het digitale tijdperk echt losbarstte) ook eens gedaan.
Gewoon iedereen gevraagd om een A4 met een herinnering aan die persoon/personen. Geheel vrij in te vullen.
Sommigen plakten een foto, anderen een persoonlijk verhaal, of een zelfgemaakt gedicht, enzovoort.
Ik heb dat allemaal gebundeld (bij aankomst op het feest was er iemand die dit aannam, dus mensen hoefden ook niks op te sturen) en in een map gedaan.
Was echt heel mooi, juist omdat iedereen het op zijn/haar manier had aangepakt.
Gewoon iedereen gevraagd om een A4 met een herinnering aan die persoon/personen. Geheel vrij in te vullen.
Sommigen plakten een foto, anderen een persoonlijk verhaal, of een zelfgemaakt gedicht, enzovoort.
Ik heb dat allemaal gebundeld (bij aankomst op het feest was er iemand die dit aannam, dus mensen hoefden ook niks op te sturen) en in een map gedaan.
Was echt heel mooi, juist omdat iedereen het op zijn/haar manier had aangepakt.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
donderdag 3 juli 2025 om 18:58
Ik heb deze site weleens gebruikt voor een vriendin. Dat is een heel leuk boekje geworden voor ongeveer 40 euro. https://mijnvriendenboekje.nl/
donderdag 3 juli 2025 om 18:58
Ik vind dit soort “opdrachten” voor feestje altijd bijzonder vervelend.
Vast enorm leuk voor de ontvanger, maar de horror voor de mensen die het moeten maken.
Ik heb nooit foto’ s paraat, of ik kan ze niet vinden… (het feit dat ik daar lange tijd naar moet zoeken ergert me dan ook al flink).
Ik heb het vermoeden dat mensen die dit soort dingen bedenken geheel georganiseerde foto’s hebben, en geen idee hebben wat ze een ander aandoen met de opdracht
.
En je moet wel meedoen, want het is ook lullig als je dan weer niks inlevert.
Wat er ook geschreven werd, je kunt er niet vanuit gaan dat kinderen het wel even voor hun ouders doen. Ik heb zelf eens zo’n opdracht geweigerd bij mijn vader, er werd zoveel verwacht dat de moed me in de schoenen zonk, dan maar geen “opdracht” inleveren.
Maar goed, iedere familie is anders, wellicht is het in jouw familie traditie en vindt iedereen het enig!
Vast enorm leuk voor de ontvanger, maar de horror voor de mensen die het moeten maken.
Ik heb nooit foto’ s paraat, of ik kan ze niet vinden… (het feit dat ik daar lange tijd naar moet zoeken ergert me dan ook al flink).
Ik heb het vermoeden dat mensen die dit soort dingen bedenken geheel georganiseerde foto’s hebben, en geen idee hebben wat ze een ander aandoen met de opdracht
Wat er ook geschreven werd, je kunt er niet vanuit gaan dat kinderen het wel even voor hun ouders doen. Ik heb zelf eens zo’n opdracht geweigerd bij mijn vader, er werd zoveel verwacht dat de moed me in de schoenen zonk, dan maar geen “opdracht” inleveren.
Maar goed, iedere familie is anders, wellicht is het in jouw familie traditie en vindt iedereen het enig!
summer is a state of mind
vrijdag 4 juli 2025 om 09:17
Ik snap ergens wel wat je bedoelt,c_est_moi schreef: ↑03-07-2025 18:58Ik vind dit soort “opdrachten” voor feestje altijd bijzonder vervelend.
Ik heb het vermoeden dat mensen die dit soort dingen bedenken geheel georganiseerde foto’s hebben, en geen idee hebben wat ze een ander aandoen met de opdracht.
Maar het gaat niet om mij, het gaat om mijn ouders waarvan ik weet dat zij dit leuk vinden, en daar mag je best wat moeite voor doen.
Ook al is het een takke klus.
Als ik hun gezichten ga zien bij dit cadeau, dan is dat mij alles waard!
Betreft dat kinderen hun ouder kunnen helpen.
Tja..wat is de moeite..daarnaast weet ik hoe mijn familie is, dus geen probleem.
vrijdag 4 juli 2025 om 09:19
Thanx,Chrissiefur schreef: ↑03-07-2025 18:58Ik heb deze site weleens gebruikt voor een vriendin. Dat is een heel leuk boekje geworden voor ongeveer 40 euro. https://mijnvriendenboekje.nl/
Die site had ik al gevonden, en dat wordt echt geen 40,00, maar over de 100,00.
Wellicht afhankelijk hoeveel personen ermee doen?
En welk materiaal je gebruikt?
vrijdag 4 juli 2025 om 09:23
Wij doen dit in de vriendengroep als iemand 50 wordt. Enige restricties: het moet op A4 passen en niet te dik zijn.
De ene doet het digitaal met foto’s, de ander schrijft een brief, iemand iets in Canva, iemand een quote etc. Daarna gaat het in een map met van die hoezen. Heb het zelf ook gekregen en echt ontzettend leuk. En op deze manier is het echt wel te doen naar ieders kunnen
De ene doet het digitaal met foto’s, de ander schrijft een brief, iemand iets in Canva, iemand een quote etc. Daarna gaat het in een map met van die hoezen. Heb het zelf ook gekregen en echt ontzettend leuk. En op deze manier is het echt wel te doen naar ieders kunnen
vrijdag 4 juli 2025 om 10:08

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in