Simpele goedkope huishoudtips van oma die gewoon echt werken

03-07-2025 15:27 356 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dir is een topic voor simpele maar enorm werkende ‘oma’ huishoudtips!! Let wel, het moet wel een beetje milieuvriendelijk zijn. Geen azijn tegen onkruid bijvoorbeeld. Alles mag. Dus;

Heb je een wereldtip? Posten met TIP erboven
Heb je een huishoud probleem? Posten met HELP erboven.
Zodat je tips kunt krijgen die echt helpen!

De TO begint;

TIP - vliegen in huis

wie haat ze niet vliegen in huis. Prima om even met een handoek of vliegenmepper achter ze aan te rennen en scheelt je een rondje sportschool maar die huftertjes zijn enorm snel

Geen dure dingen kopen. Ik heb alles geprobeerd. Veel werkt maar is best duur. Een plantje basilicum werkt maar is ook best prijzig (en zonde van de basilicum

Het wondermiddel: koop een blikje knakworsten. Die eet je natuurlijk eerst even op, zonde anders.

Het vocht uit het blikje doe je in een leeg glazen potje (denk aan een HAK potje ofzo, huismerk ook prima, maar even als voorbeeld)

Zet het potje zonder deksel met het knakworstenvocht waar je het wilt hebben en vliegen in huis komen er op af als kinders op knakworsten en vergeten even dat ze niet kunnen zwemmen en verzuipen. En echt, het werkt als een tierelier! Werkt ook buiten als je lekker buiten wilt eten. Potje op de tafel (of vlak ernaast) en de vliegen vergeten jouw eten en gaan voor het knakworstenvocht. Zielig. Ze gaan dood, maar dan wel een gelukkige dood)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-07-2025 10:11
Reden: Titel aangepast
11.28% gewijzigd
betweenthewaves schreef:
03-07-2025 23:32
Schoonmaaksoda is toch in de meeste supers wel te krijgen? En anders volgens mij wel bij de Kruidvat. (niet helemaal hetzelfde als baking soda trouwens, schoonmaaksoda is een stuk sterker en kan je niet gebruiken voor bakken)
ik wilde hier ook op reageren: baking soda in het Engels en Nederlands leidt nogal tot verwarring!
- de kleine zakjes bij de bakspullen = zonde om mee schoon te maken, lekker in je pannenkoekenbeslag gooien.
- de potjes baking soda bij de bakspullen = vaak wat potenter en nog wel eetbaar, vooruit, maar zonde.
- soda = een soort glazige korrelvorm en niet eetbaar. Bij de Kruidvat of supermarkt en Action te koop.
madrigalscapybara wijzigde dit bericht op 04-07-2025 09:47
4.73% gewijzigd
Test

Zouden de vliegen ook kippenknakworstsap lusten of alleen de varkens-variant, dat gaat me dan weer te ver? Halal-koshere-vliegenknakworstensap.
Madrigalscapybara schreef:
04-07-2025 09:47
Test

Zouden de vliegen ook kippenknakworstsap lusten of alleen de varkens-variant, dat gaat me dan weer te ver? Halal-koshere-vliegenknakworstensap.
Dat zul je moeten uittesten 🤣
De realiteit haalt de werkelijkheid in
Oké hear me out. Ik was te lui om op te ruimen heb vannacht een indrukwekkend wetenschappelijk experiment gedraaid met kipknakkiesap en courgettesoep.

In de ochtend dreven er 8 fruitvliegjes in het kipknakkiesap, 0 in de courgettesoep.

Toch wel Nature worthy deze bevindingen dacht ik zo.
Conclusie: ze houden niet van courgettesoep.
yasmijn schreef:
04-07-2025 10:12
Conclusie: ze houden niet van courgettesoep.
Daar zijn ze niet alleen in!

(Verkapte tvp)
Nou ja, is het niet de courgettesoep heb je een methode gevonden zowel vliegen als fruitvliegen halal aan een einde te helpen

Liever kipknakkiesap dan de vegaknakkiesap

Waarom komt er nu ineens een reclameliedje in me op???
buzziebee wijzigde dit bericht op 04-07-2025 10:35
28.77% gewijzigd
Jules schreef:
03-07-2025 18:31

Tip
Kamillethee helpt tegen aften.
TIP
Laatst een afte aan de binnenkant van mijn lip. Rondje Google leerde mij om er een tablet paracetamol tegenaan te laten smelten. Smaakt wel goor maar werkte verrassend goed. Tegen de pijn en de afte was ook snel weg.
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
Maar we weten het niet he. We moeten een experiment doen met vegaknakkersap. Dan weten we het pas zeker
Ik moet altijd een beetje lachen als ik titels zie met "van oma" of "naar grootmoeders recept".

Als er iemand niet kon koken dan was het mijn oma, en qua huishouden was het goed dat ze iemand had die het huis schoon hield e.d. :-)
Strelizia schreef:
04-07-2025 10:34
TIP
Laatst een afte aan de binnenkant van mijn lip. Rondje Google leerde mij om er een tablet paracetamol tegenaan te laten smelten. Smaakt wel goor maar werkte verrassend goed. Tegen de pijn en de afte was ook snel weg.
Ik heb er een en heb nu meteen een paracetamol er tegenaan geplakt. Is vies bitter maar we gaan kijken of het werkt!
Appletje schreef:
04-07-2025 10:39
Ik moet altijd een beetje lachen als ik titels zie met "van oma" of "naar grootmoeders recept".

Als er iemand niet kon koken dan was het mijn oma, en qua huishouden was het goed dat ze iemand had die het huis schoon hield e.d. :-)
Idem hier hoor. Ook mijn moeder niet. Die kon zelfs een kipfilet zo bakken dat je ze gerust jaren als schoenzolen kon gebruiken……. In een strenge winter. Gelukkig kookte mijn pa meestal
TIP

Wel eens per ongeluk in je ogen gewreven of jeuk aan je neus gehad oid na het snijden van rode pepertjes >:-( ?
Als je rode peper gesneden hebt, direct daarna wat (olijf)olie op je handen smeren en daarna met warm water afspoelen.
.
Merel90 schreef:
03-07-2025 20:35
Baking soda gebruik ik heel vaak!
Ik gebruik het om de wasmachine mee te reinigen. 1x per maand kopje in de wasmachine doen en dan programma van 90 graden.
Papje maken met baking soda en water en dat voor kalkaanslag.

Puimsteen werkt echt fantastisch tegen die gele strepen en aanslag in de wc! Ik koop die blokken meestal online.
TIP
Ik draai de wasmachine 1x per maand leeg op 90 graden met 2 vaatwastabletten.
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
Laatje schreef:
04-07-2025 10:44
TIP

Wel eens per ongeluk in je ogen gewreven of jeuk aan je neus gehad oid na het snijden van rode pepertjes >:-( ?
Als je rode peper gesneden hebt, direct daarna wat (olijf)olie op je handen smeren en daarna met warm water afspoelen.
Geef ik door aan mijn lief! Die moest na het snijden van de rode pepers ineens gruwelijk plassen. Ik bespaar jullie de details verder.

Zo dacht ik ooit midden in de nacht dat het potje tijgerbalsem mijn lippenbalsem was. Doe je ook eens en nooit meer
BuzzieBee schreef:
04-07-2025 10:47
Geef ik door aan mijn lief! Die moest na het snijden van de rode pepers ineens gruwelijk plassen. Ik bespaar jullie de details verder.

Zo dacht ik ooit midden in de nacht dat het potje tijgerbalsem mijn lippenbalsem was. Doe je ook eens en nooit meer

Wil je details over het inbrengen van een tampon na het snijden van rode pepers?
Sierlijk schreef:
03-07-2025 22:36
Help
Wie heeft de tip tegen spinnen. Ik kan dagelijks buiten langs mijn huis om spinnenwebben te verwijderen.

En die stofspinnen die binnen zitten in alle hoeken en gaten.

En de spin bij mijn autospiegel. Zelfs de hogedrukspuit erop zetten en de spin wegspuiten helpt niet.
Schijnt dat spinnen een hekel hebben aan de lucht van pepermunt. In mijn garage zitten hele dikke spinnen en ik ben als de dood dat die in mijn auto gaan zitten. Ik heb een linnen dakje dat niet hermetisch afsluit. Een flesje pepermuntolie gehaald en dat druppel ik regelmatig op de matten in mijn auto. Tot nu toe nog geen spinnen in mijn auto gehad.
Strelizia schreef:
04-07-2025 10:46
TIP
Ik draai de wasmachine 1x per maand leeg op 90 graden met 2 vaatwastabletten.
👍🏻

Ik heb nu net 2 vaatwastabletten in de wasmachine gedaan op 90 gr.
Lijstje:

Knakkers ✅
Bakingsoda ✅
Pepermuntolie ✅

Nu nog de moed vinden om boodschappen te doen.
vivapimpelmees schreef:
04-07-2025 10:52
Wil je details over het inbrengen van een tampon na het snijden van rode pepers?
Of je contactlenzen uithalen??
BuzzieBee schreef:
04-07-2025 10:40
Ik heb er een en heb nu meteen een paracetamol er tegenaan geplakt. Is vies bitter maar we gaan kijken of het werkt!
Laat nog even horen of het bij jou ook goed helpt. Ik deed dat 3x per dag.
Laatje schreef:
04-07-2025 10:44
TIP

Zou dit ook werken met ui? Ik word altijd helemaal lijp van mijn eigen handen als ik iets gedaan heb met ui.
BuzzieBee schreef:
04-07-2025 07:53
Gisteravond een nieuwe neer gezet en vanochtend lagen er al weer 4 in! Wij eten hier wat knakworsten de laatste paar weken. Ze komen mijn oren uit
Misschien de helft van het sap van zo'n blikje invriezen? Je hoeft toch niet meteen een hele pot te gebruiken?
apiejapie schreef:
04-07-2025 11:12
Misschien de helft van het sap van zo'n blikje invriezen? Je hoeft toch niet meteen een hele pot te gebruiken?
Dan zit je toch nog wel met die knakkers?
Ik bedenk me een tip: na het snijden van ui/ knoflook blijft de geur ook na het wassen aan je handen hangen. Wrijf je vingers tijdens het handen wassen langs RVS (kan gewoon de wasbak zijn) en de geur is weg.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven