Simpele goedkope huishoudtips van oma die gewoon echt werken

03-07-2025 15:27 359 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dir is een topic voor simpele maar enorm werkende ‘oma’ huishoudtips!! Let wel, het moet wel een beetje milieuvriendelijk zijn. Geen azijn tegen onkruid bijvoorbeeld. Alles mag. Dus;

Heb je een wereldtip? Posten met TIP erboven
Heb je een huishoud probleem? Posten met HELP erboven.
Zodat je tips kunt krijgen die echt helpen!

De TO begint;

TIP - vliegen in huis

wie haat ze niet vliegen in huis. Prima om even met een handoek of vliegenmepper achter ze aan te rennen en scheelt je een rondje sportschool maar die huftertjes zijn enorm snel

Geen dure dingen kopen. Ik heb alles geprobeerd. Veel werkt maar is best duur. Een plantje basilicum werkt maar is ook best prijzig (en zonde van de basilicum

Het wondermiddel: koop een blikje knakworsten. Die eet je natuurlijk eerst even op, zonde anders.

Het vocht uit het blikje doe je in een leeg glazen potje (denk aan een HAK potje ofzo, huismerk ook prima, maar even als voorbeeld)

Zet het potje zonder deksel met het knakworstenvocht waar je het wilt hebben en vliegen in huis komen er op af als kinders op knakworsten en vergeten even dat ze niet kunnen zwemmen en verzuipen. En echt, het werkt als een tierelier! Werkt ook buiten als je lekker buiten wilt eten. Potje op de tafel (of vlak ernaast) en de vliegen vergeten jouw eten en gaan voor het knakworstenvocht. Zielig. Ze gaan dood, maar dan wel een gelukkige dood)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-07-2025 10:11
Reden: Titel aangepast
11.28% gewijzigd
Redhead70 schreef:
04-07-2025 18:15
Hedera erin en alles dood. Voor de leek klimop.
Mijn nare buren hebben héél veel Hedera maar helaas nog steeds niet het loodje gelegd :blond:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Moiren schreef:
04-07-2025 19:03
HG deo vlekken (oid). Werkt echt heel goed.
Ga het morgen meteen proberen! Dank

En anders kan ik azijn indd nog proberen
nani85 schreef:
04-07-2025 19:06
Ga het morgen meteen proberen! Dank

En anders kan ik azijn indd nog proberen
Doet niets aan de vlek. Hooguit aan de geur.

Soms moet het 2x. Ik heb echt heftige en er al lang inzittende shirts van zoon weer stralend wit mee gekregen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
vikingbabe schreef:
04-07-2025 17:40
Weet iemand iets tegen wolluis in de planten?

En ik zoek ook nog naar dé gouden tip om opgedroogde stuc uit mijn stoffen bank te verwijderen. Heb al schoonmaakazijn geprobeerd, maar dat bood helaas geen soelaas...
Tegen wolluis water met een beetje afwasmiddel in een plantenspuit en daarmee je plant besproeien.
Vooral planten op de tocht kunnen er last van krijgen.
Maar mensen gaan voorbij
nani85 schreef:
04-07-2025 19:00
HELP

misschien dat het al langs is geweest maar niet alles gelezen.

Ik had nieuwe deo gekocht en nu zitten er in een paar witte shirts allemaal gele vlekken. Iemand een tip hoe ik dit er weer uit kan krijgen? Heb al bakingsoda geprobeerd maar dat hielp niet
Verdunde bleek.
Maar mensen gaan voorbij
Moiren schreef:
04-07-2025 19:09
Doet niets aan de vlek. Hooguit aan de geur.

Soms moet het 2x. Ik heb echt heftige en er al lang inzittende shirts van zoon weer stralend wit mee gekregen.
Ok dank! Dat klinkt goed. Ik had het pas door toen ik van de week de witte was deed en alle shirtjes echt enorme gele vlekken onder de oksels hadden. Zo zonde. Maar er is dus hoop
Grasgevoerd schreef:
04-07-2025 18:50
Maar die willen die vliegen sowieso niet dood hebben, want waarom een dier doodmaken.

Vegetariërs willen vliegen ook dood hebben.

Ik ga al mijn buren knakworsten aansmeren
en dan het knakworstensap achteroverdrukken.
Ik houd van aardappelen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
Grasgevoerd schreef:
Maar die willen die vliegen sowieso niet dood hebben, want waarom een dier doodmaken.
Ik maak vliegen gewoon dood hoor. Muggen ook.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Tip tegen geurtjes:

Bakje azijn of koffieprut neerzetten.
Zebra tussen de paarden
Mangogogo schreef:
04-07-2025 19:57
Tip tegen geurtjes:

Bakje azijn of koffieprut neerzetten.
En dan gaat het stinken naar azijn of koffieprut.
(Herman Finkers)
yasmijn schreef:
04-07-2025 14:10
Haha, hier is ie net klaar. Ik snuffel tevreden aan de schone trommel 😂
Herkenbaar. En toen zag ik het zeepbakje dat ook wel een sopje kan gebruiken, maar ik krijg het er met geen mogelijkheid uit. Echt wat voor mij om dan een brandschone wasmachine te hebben zonder zeepbakje, dus ik durf niet te trekken. Nu maar ff zo schoongemaakt.
Hakika schreef:
04-07-2025 20:22
Herkenbaar. En toen zag ik het zeepbakje dat ook wel een sopje kan gebruiken, maar ik krijg het er met geen mogelijkheid uit. Echt wat voor mij om dan een brandschone wasmachine te hebben zonder zeepbakje, dus ik durf niet te trekken. Nu maar ff zo schoongemaakt.
Je moet ergens iets naar beneden duwen in het bakje. Dan haal je hem er zo uit.
Grasgevoerd schreef:
Ik als vegetariër heb mijn grenzen. Spinnen zet ik buiten maar vliegen sterven een langzame dood in de stofzuiger en zilver- en papiervisjes door verdrinking in de wc pot.
Vind ik minder zielig dan varkens die gemarteld worden met stroomstokken of schapen die een halal horrordood tegemoet gaan of andere dieren die in het slachthuis mishandeld en geschopt worden.
Van wie was die tip van ramen zemen met regenwater? DANK!
Mijn ramen zagen er vanmiddag na het zemen uit als een zebra. Emmertje regenwater uit de ton getapt, trekker eroverheen en hop, streeploos. Nog nooit zulke nette ramen gehad.
Jules schreef:
04-07-2025 20:58
Ik als vegetariër heb mijn grenzen.
Ja precies. Spinnen, motten, wespen, hommels, hooiwagens en bijen zet ik liefdevol buiten maar vliegen en muggen mep ik gewoon dood als ik de kans krijg. En natuurlijk zullen er dan grapjurken zijn die vinden dat ik dan net zo goed dooie gewervelden kan gaan eten omdat ik uiteindelijk toch een dierenbeul ben, maar gelukkig ben ik daar nog altijd zelf bij.
(Herman Finkers)
Jules schreef:
04-07-2025 20:58
Ik als vegetariër heb mijn grenzen. Spinnen zet ik buiten maar vliegen sterven een langzame dood in de stofzuiger en zilver- en papiervisjes door verdrinking in de wc pot.
Vind ik minder zielig dan varkens die gemarteld worden met stroomstokken of schapen die een halal horrordood tegemoet gaan of andere dieren die in het slachthuis mishandeld en geschopt worden.

Oh ok. Ik vraag/vroeg het me al langer af wat vegetariërs/vegans doen met vliegen, muggen, wespen en spinnen. Ik ging eigenlijk altijd uit van buitenzetten namelijk.

Maar goed, dit is licht off-topic. En zal dus weer on-topic gaan.
Ik zie net een reclame van Jumbo voorbijkomen. Eén keer raden wat er in de aanbieding is. :mrgreen:
Ik vind hier dingen van.
Lady*Voldemort schreef:
04-07-2025 21:09
Ja precies. Spinnen, motten, wespen, hommels, hooiwagens en bijen zet ik liefdevol buiten maar vliegen en muggen mep ik gewoon dood als ik de kans krijg. En natuurlijk zullen er dan grapjurken zijn die vinden dat ik dan net zo goed dooie gewervelden kan gaan eten omdat ik uiteindelijk toch een dierenbeul ben, maar gelukkig ben ik daar nog altijd zelf bij.

Het heeft ook te maken met hoe een dier sterft hoor. Is het rap dan is dat toch niet zo erg. Ik zeg ook altijd heel cynisch doch hoopvol, mocht de oorlog uitbreken dan hoop ik dat de bom precies op mijn huis valt. En dan ook nog als ik thuis ben en niet op mijn werk ofzo.

Tip:
Heb je cactussen en cactusnaalden op je handen gekregen bij het water geven dan moet je een volgende keer sws wat beter uitkijken.
Wat helpt is wat olie op een stuk keukenpapier doen en over de plek heen halen, wel één richting op, zo haal je naalden er uit.
Grasgevoerd schreef:
04-07-2025 21:21
Oh ok. Ik vraag/vroeg het me al langer af wat vegetariërs/vegans doen met vliegen, muggen, wespen en spinnen. Ik ging eigenlijk altijd uit van buitenzetten namelijk.

Maar goed, dit is licht off-topic. En zal dus weer on-topic gaan.
Nouja als een vlieg op dat deel van het raam zit dat open kan, dan kan het nog geluk hebben. Maar meestal wordt het de stofzuiger. Vliegen in huis vind ik echt heel vies. Net als zilver- en papiervisjes.
Ik heb trouwens helemaal geen zilvervisjes meer sinds ik een kat heb, binnen een paar maanden nadat de kat er was, waren ze weg.

De kat heeft wel vlooien af en toe; moet je die kaars in het pikkedonker neerzetten of mag het ook in de schemering?
Voorkeur voor schemering omdat het zo laat donker wordt; straks denken de buren dat ik een heks ben, met die kaarsen en schalen water en mijn zwarte kat om middernacht :D
Sabeltandcavia schreef:
04-07-2025 21:21
Ik zie net een reclame van Jumbo voorbijkomen. Eén keer raden wat er in de aanbieding is. :mrgreen:
Werkelijk iedereen leest het Viva forum :hihi:
Maar mensen gaan voorbij
Joppie schreef:
04-07-2025 21:54
Werkelijk iedereen leest het Viva forum :hihi:

Aanbiedingen worden al weken van te voren gepland.
Kans is groter dat de TS voor een knakworstenfabrikant werkt ;-).
Jules schreef:
04-07-2025 21:57
Aanbiedingen worden al weken van te voren gepland.
Kans is groter dat de TS voor een knakworstenfabrikant werkt ;-).
Ja weet ik ook wel. Het was een grapje.
Maar mensen gaan voorbij
framboise-t schreef:
04-07-2025 21:54
Ik heb trouwens helemaal geen zilvervisjes meer sinds ik een kat heb, binnen een paar maanden nadat de kat er was, waren ze weg.

De kat heeft wel vlooien af en toe; moet je die kaars in het pikkedonker neerzetten of mag het ook in de schemering?
Voorkeur voor schemering omdat het zo laat donker wordt; straks denken de buren dat ik een heks ben, met die kaarsen en schalen water en mijn zwarte kat om middernacht :D

:-D
Confhettie schreef: ↑03-07-2025 22:54
help

Weet iemand hoe ik zwart/grijze strepen kan verwijderen van een witte keramieken wastafel? Geen idee hoe ze erop gekomen zijn.

Ik heb al geprobeerd: allesreiniger, Jif, tandpasta, papje van baking soda/water, allemaal niet geholpen.

Moiren schreef:
04-07-2025 01:07

Wondersponsje van de Action al geprobeerd?

Nee die nog niet, ga ik ook proberen. Had al wel nog een poging gedaan met een gewone gum. Bedankt voor de tip!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven