Kinderen die geen aanstalten maken om uit te vliegen
zaterdag 5 juli 2025 om 12:26
Er zijn wel eens topics van mensen met ‘lastige’ thuiswonende volwassen kinderen en dan luidt het advies vaak ‘tijd om op zichzelf te gaan wonen.’ Ik ben overigens zelf ook zo’n adviseur, maar in de praktijk werkt het waarschijnlijk heel anders.
Maar dan toch, wie heeft zijn kind met zachte dwang de deur uit geduwd en hoe heeft dat uitgepakt voor het kind en de onderlinge relatie? En wanneer kun je dat maken? Stel dat je kind 22 is en je wilt als ouder stappen maken met een nieuwe partner (met wie je al 15+ jaar lat). Mag het dan?
Maar dan toch, wie heeft zijn kind met zachte dwang de deur uit geduwd en hoe heeft dat uitgepakt voor het kind en de onderlinge relatie? En wanneer kun je dat maken? Stel dat je kind 22 is en je wilt als ouder stappen maken met een nieuwe partner (met wie je al 15+ jaar lat). Mag het dan?
zaterdag 5 juli 2025 om 13:28
Oke, dan kom je met je vijftiende, zestiende van het VMBO af. En dan ? Niet iedereen gaat in een andere stad - rond je achttiende - studeren, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 5 juli 2025 om 13:30
Als zij naar een andere stad wil verhuizen wordt het al wat lastiger.
zaterdag 5 juli 2025 om 13:37
Dat denk ik ook niet, want het valt echt niet mee. Geen plannen maken, dat is wat ik vreemd vind. En ja er zijn jongeren voor wie er allerlei dingen meespelen dat weet ik ook wel. En er zijn er die het gewoon wel best vinden. Die niet verder komen dan roepen dat er een tekort is en ondertussen niets ondernemen. Die vreselijk moesten lachen dat onze zoon een appartement van 39 m² ging kopen want veel te klein. Die als starter minstens het dubbele aan m² willen etc. Een ondertussen op hun 27e elke dag bij hun moeder aanschuiven voor de warme prak, want tja, krapte op de huizenmarkt.
zaterdag 5 juli 2025 om 13:39
Ach ja, sommige mensen oordelen makkelijk.Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑05-07-2025 13:37Dat denk ik ook niet, want het valt echt niet mee. Geen plannen maken, dat is wat ik vreemd vind. En ja er zijn jongeren voor wie er allerlei dingen meespelen dat weet ik ook wel. En er zijn er die het gewoon wel best vinden. Die niet verder komen dan roepen dat er een tekort is en ondertussen niets ondernemen. Die vreselijk moesten lachen dat onze zoon een appartement van 39 m² ging kopen want veel te klein. Die als starter minstens het dubbele aan m² willen etc. Een ondertussen op hun 27e elke dag bij hun moeder aanschuiven voor de warme prak, want tja, krapte op de huizenmarkt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 5 juli 2025 om 13:47
Wat ik zie is dat ze, zodra ze een relatie hebben, ineens wel het huis uit willen en dan zoveel gespaard hebben dat ze een eengezinswoning kunnen kopen .Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑05-07-2025 13:37Dat denk ik ook niet, want het valt echt niet mee. Geen plannen maken, dat is wat ik vreemd vind. En ja er zijn jongeren voor wie er allerlei dingen meespelen dat weet ik ook wel. En er zijn er die het gewoon wel best vinden. Die niet verder komen dan roepen dat er een tekort is en ondertussen niets ondernemen. Die vreselijk moesten lachen dat onze zoon een appartement van 39 m² ging kopen want veel te klein. Die als starter minstens het dubbele aan m² willen etc. Een ondertussen op hun 27e elke dag bij hun moeder aanschuiven voor de warme prak, want tja, krapte op de huizenmarkt.
Jongeren van tegenwoordig hebben , nog thuiswonend, weinig regels ( wie mag blijven slapen etc ) . Vaak een hele zolderverdieping tot hun beschikking . Ik snap wel dat ze in zulke gevallen niet echt staan te springen om op zichzelf te gaan als dat betekent dat ze heel veel geld kwijt zijn voor “ vrij weinig “ .
zaterdag 5 juli 2025 om 13:59
Kun je nagaan hoeveel er heel graag uit huis wilden en dus niet bij de gelukkige 30 zaten.Kaarsjevoordesfeer schreef: ↑05-07-2025 13:21Dat is hier over het algemeen ook zo. Dit project was speciaal voor jongeren in de categorie voor wie het allemaal heel lastig is. Dan ben je best heel blij als je bij de 30 gelukkigen zit van de 900 inschrijvingen.
En daar zitten ook jongeren tussen die niet iets kleins kunnen kopen of die in dusdanige moeilijke situaties zitten dat ze eigenlijk wel uit huis zouden moeten.
Mijn jongste inwonende zoon spaart omdat het zijn droom is zijn eigen woning te bouwen. Gelukkig kan ik hem de situatie ook bieden dat hij deze mogelijkheid heeft. En ik begrijp heel goed dat hij deze voorkeur heeft ipv dat hij zijn geld weggooit aan een veel te dure studio.
zaterdag 5 juli 2025 om 14:08
Wat wij dachten toen ze 5 waren: net 18 het huis uit. Intussen weten we beter.
Wat we wel hebben gedaan is ze voorbereiden op zelfstandigheid en volwassenheid. Vanaf vrij jong meedraaien in het huishouden, vanaf een jaar of 12 bijvoorbeeld verantwoordelijk voor een dag per week avondeten, dat soort dingen. Thuis blijven wonen is helemaal prima, maar na je 18e deel je dan ook gelijkwaardig in de huishoudelijke verantwoordelijkheid.
Ik denk dat die opvoeding best geholpen heeft bij de hele meute om niet tot hun 30e te blijven hangen. Maar ook dat het geholpen heeft het leuk te houden, ze hebben ons nooit als hotel behandeld
Wat we wel hebben gedaan is ze voorbereiden op zelfstandigheid en volwassenheid. Vanaf vrij jong meedraaien in het huishouden, vanaf een jaar of 12 bijvoorbeeld verantwoordelijk voor een dag per week avondeten, dat soort dingen. Thuis blijven wonen is helemaal prima, maar na je 18e deel je dan ook gelijkwaardig in de huishoudelijke verantwoordelijkheid.
Ik denk dat die opvoeding best geholpen heeft bij de hele meute om niet tot hun 30e te blijven hangen. Maar ook dat het geholpen heeft het leuk te houden, ze hebben ons nooit als hotel behandeld
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
zaterdag 5 juli 2025 om 14:10
Mijn moeder heeft altijd gezegd dat wij, tenzij niet mogelijk, voor ons 25e het huis uit "moesten". Ik ging op mijn 17e al, mijn broer heeft daarentegen nog een jaar na het accepteren van een huurwoning thuis gewoond omdat hij dat wel prima vond. Daar is toen wel wat druk op gezet, geloof ik.
Maar dit was ruim 15 jaar geleden, tijden zijn veranderd. Op je 22e een woning krijgen is niet bepaald vanzelfsprekend meer en als je iemand "met zachte dwang de deur uit duwt" moet diegene wel ergens naartoe kunnen. En er aan toe zijn, dat ook.
Maar dit was ruim 15 jaar geleden, tijden zijn veranderd. Op je 22e een woning krijgen is niet bepaald vanzelfsprekend meer en als je iemand "met zachte dwang de deur uit duwt" moet diegene wel ergens naartoe kunnen. En er aan toe zijn, dat ook.
zaterdag 5 juli 2025 om 14:51
zaterdag 5 juli 2025 om 14:55
zaterdag 5 juli 2025 om 15:00
Ik mocht zo lang thuis blijven als ik wilde.
Op mijn 29ste kreeg ik een huis aangeboden via de woningbouw en daar woon ik nu.
Ik wilde wel eerder, maar de flatjes waar ik op kon reageren op mijn 22ste, daar kocht ik plotseling niet meer op reageren toen ik op mijn 23 (toch enigszins onverwacht) een kind kreeg. Dus heb ik het gelaten.
Met twee kinderen maakte ik plots wel kans op een huis, dus toen ging ik toch.
Op mijn 29ste kreeg ik een huis aangeboden via de woningbouw en daar woon ik nu.
Ik wilde wel eerder, maar de flatjes waar ik op kon reageren op mijn 22ste, daar kocht ik plotseling niet meer op reageren toen ik op mijn 23 (toch enigszins onverwacht) een kind kreeg. Dus heb ik het gelaten.
Met twee kinderen maakte ik plots wel kans op een huis, dus toen ging ik toch.
zaterdag 5 juli 2025 om 15:23
Jullie wonen nu ook niet samen, dus hebben twee woningen?
Jij kunt ook alvast bij je partner intrekken en afspraken maken met kind op welke termijn je je eigen woning wilt verkopen. Dan heeft je kind de tijd om daarnaar toe te werken met het vinden van een andere plek. Dat kan trouwens ook gewoon een kamer zijn, hoeft niet direct een hele woning als jonge twintiger.
Jij kunt ook alvast bij je partner intrekken en afspraken maken met kind op welke termijn je je eigen woning wilt verkopen. Dan heeft je kind de tijd om daarnaar toe te werken met het vinden van een andere plek. Dat kan trouwens ook gewoon een kamer zijn, hoeft niet direct een hele woning als jonge twintiger.
zaterdag 5 juli 2025 om 15:28
Of ineens het huis uit kunnen, want dubbel zoveel te besteden?blijfgewoonbianca schreef: ↑05-07-2025 13:47Wat ik zie is dat ze, zodra ze een relatie hebben, ineens wel het huis uit willen en dan zoveel gespaard hebben dat ze een eengezinswoning kunnen kopen .
zaterdag 5 juli 2025 om 15:28
Bedankt voor de reacties. Momenteel woont het kind naar volle tevredenheid thuis. Geen zin in een opleiding, ze weet niet wat, parttime baan en kan volledig haar gang gaan. Ik moet zeggen dat ze mij niet in de weg zit, het is een gezellige ‘huisgenoot’ en ze doet ook regelmatig bijdragen in het huishouden. Maar ja, ik heb wel toezeggingen gedaan naar mijn partner, die ook soort van zit te wachten tot hij aan de beurt is.
Uiteraard is er altijd een kamer vrij voor een kind dat in nood zit en bij ons moet wonen (we willen beide een eigen werk/logeerkamer in een nieuw huis), maar voor de lange duur zie ik dat niet zitten. Kind en partner verschillen zo van elkaar qua karakter en temperament dat dat voor niemand leuk wordt. Alleen al de chaos en troep die mijn kind achtervolgen zodra ze vijf minuten in huis is, en dan een dwangmatige opruimer als mijn vriend, in één huis.
Kind achterlaten in het ouderlijk huis heb ik ook overwogen, maar daar zit overwaarde in die ik eigenlijk wel nodig heb voor een ander huis en sowieso kan ik niet voor twee huizen een hypotheek krijgen.
Kind zelf heeft al geopperd dat ze best mee kan, als we zorgen voor een huis met tuinhuis dat van alle gemakken voorzien is. Ja, dat zou mooi zijn, maar geen optie in deze regio.
Mijn laatste gedachtesprongetje was om een huis te huren waar ik zogenaamd met kind ga wonen, en dan een gedeelte van de huur bijdragen.
Uiteraard is er altijd een kamer vrij voor een kind dat in nood zit en bij ons moet wonen (we willen beide een eigen werk/logeerkamer in een nieuw huis), maar voor de lange duur zie ik dat niet zitten. Kind en partner verschillen zo van elkaar qua karakter en temperament dat dat voor niemand leuk wordt. Alleen al de chaos en troep die mijn kind achtervolgen zodra ze vijf minuten in huis is, en dan een dwangmatige opruimer als mijn vriend, in één huis.
Kind achterlaten in het ouderlijk huis heb ik ook overwogen, maar daar zit overwaarde in die ik eigenlijk wel nodig heb voor een ander huis en sowieso kan ik niet voor twee huizen een hypotheek krijgen.
Kind zelf heeft al geopperd dat ze best mee kan, als we zorgen voor een huis met tuinhuis dat van alle gemakken voorzien is. Ja, dat zou mooi zijn, maar geen optie in deze regio.
Mijn laatste gedachtesprongetje was om een huis te huren waar ik zogenaamd met kind ga wonen, en dan een gedeelte van de huur bijdragen.
zaterdag 5 juli 2025 om 15:35
zaterdag 5 juli 2025 om 15:35
Dat is ook niet zo handig natuurlijk. Hoe kan je met de huidige huizenmarkt nou beloven dat kind dan en dan is opgetieft.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 5 juli 2025 om 15:44
Die 'gekte' in de woningmarkt is al een jaar of 10 aan de gang. Ik mag toch hopen dat TO die toezeggingen niet gedaan heeft toen kind net 12 was.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 5 juli 2025 om 15:45
Ja, vertel mij wat… Ik had toen ik de toezegging deed, ook echt wel het idee dat ze met 22 het huis uit zouden zijn. Mijn oudste heeft dat ook ‘gewoon’ gedaan, maar jongste geniet van haar huidige status als enig kind met een vaak afwezige ouder. Het is net een beetje alsof ze al op zichzelf woont, maar dan met een immer gevulde koelkast en inwonende huishoudster

zaterdag 5 juli 2025 om 15:50
zaterdag 5 juli 2025 om 16:01
Ik denk dat het nu te comfortabel is thuis. Ze werkt slechts parttime, hoeft verder niks en een heel huis ter beschikking omdat moeder vaak weg is. En draagt ook niks bij? Of misschien minimaal?
Waarom zou ze dan een kamer zoeken, waar ze minder ruimte heeft, meer geld aan kwijt is etc?
Er is woningnood maar de eisen zijn ook hoog merk ik om me heen.
Toen ik op mezelf ging, startte ik met een kamer van 15m2, op een niet ideale lokatie en moest ik douche, keuken etc delen met 10 anderen. Daar halen velen nu hun neus voor op.
Ik denk dat je je eigen plan moet trekken en dat ze daarin zeker mee kan, maar dat dat ze wel enigszins snapt dat het de bedoeling is dat ze haar leven op order krijgt.
Waarom zou ze dan een kamer zoeken, waar ze minder ruimte heeft, meer geld aan kwijt is etc?
Toen ik op mezelf ging, startte ik met een kamer van 15m2, op een niet ideale lokatie en moest ik douche, keuken etc delen met 10 anderen. Daar halen velen nu hun neus voor op.
Ik denk dat je je eigen plan moet trekken en dat ze daarin zeker mee kan, maar dat dat ze wel enigszins snapt dat het de bedoeling is dat ze haar leven op order krijgt.
zaterdag 5 juli 2025 om 16:02
Waarom niet? Ik lees dat TO al 15 jaar met haar partner is. Dat is dus begonnen toen kind 7 was. En er is nog een ouder kind. Na 5 jaar samen kan ik me best voorstellen dat je de toekomst samen bespreekt. En zegt: ‘over 10 jaar gaan wij samen verder, tot die tijd latten’. Wat zou daar gek aan zijn?Lady*Voldemort schreef: ↑05-07-2025 15:44Die 'gekte' in de woningmarkt is al een jaar of 10 aan de gang. Ik mag toch hopen dat TO die toezeggingen niet gedaan heeft toen kind net 12 was.
zaterdag 5 juli 2025 om 16:04
En verder denk ik dit ook wel een beetje. Ik vind het heel gek om parttime te werken als je verder niets doet. Dan ga ik er vanuit dat er geen medische reden is ofzo. Ja, met parttime werken en dan verwachten dat woonlasten en alles geregeld worden vind ik heel gek. En ik snap dat partner van TO dan door wil.xiongmao schreef: ↑05-07-2025 16:01Ik denk dat het nu te comfortabel is thuis. Ze werkt slechts parttime, hoeft verder niks en een heel huis ter beschikking omdat moeder vaak weg is. En draagt ook niks bij? Of misschien minimaal?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in