Hondje mee Transavia? Ervaringen?
zaterdag 5 juli 2025 om 15:02
Wij gaan eind augustus 9 dagen naar Noord-Spanje. Eigenlijk wilden we ons kleine, oudere hondje niet mee nemen, maar ik las opeens ergens dat dit wel zou kunnen: een hondje onder 8 kilo (hij weegt 6 kilo) in een geschikte tas (die onder de stoel kan), dat gevaccineerd is tegen rabies, zou mee mogen! Voor 50 euro. Nu twijfel ik, omdat ik ergens bang ben dat het in Nederland op de luchthaven nog wel goedkomt (en zo niet, dan is het zo dichtbij dat iemand hem kan komen halen), maar dat het in Girona, op de terugweg, wel eens lastiger zou kunnen zijn. Dat een strenge security-medewerker die geen Engels spreekt opeens NO zegt. Dus mijn vraag: heeft er iemand ervaring met het vliegen met een klein hondje met Transavia? Liefst naar Spanje
zaterdag 5 juli 2025 om 18:04
Ik vertrek ook niet zonder hond maar dat betekent dus reizen per auto of trein als het om een gezinsvakantie gaat.
zaterdag 5 juli 2025 om 18:08
Recent gevlogen, 2 rijen verderop was een passagier met een hondje in zo’n tas. Het beestje heeft vrijwel constant geblaft en gepiept tijdens een 3 uur durende vlucht. Het was voor niemand fijn. Voor het baasje, de overige passagiers en met name de hond zelf.
Voor 9 dagen zou ik het zeker niet doen.
Voor 9 dagen zou ik het zeker niet doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 5 juli 2025 om 18:11
Ieder kent zijn eigen hond het beste. Die van mij vliegt zonder stress, als ik er maar ben. De pup, geen idee nog. Dokus gaat gewoon slapen. Die vi dt het echt gewoon prima. Of het nu een auto, bus, vliegtuig of fietsmand is. Maar zonder baas, met een vreemde, is paniek.LemoosGaatDoor schreef: ↑05-07-2025 18:04Ik vertrek ook niet zonder hond maar dat betekent dus reizen per auto of trein als het om een gezinsvakantie gaat.
zaterdag 5 juli 2025 om 18:15
Ik zou het niet doen voor die 9 dagen. Onze hond is iets groter, dus sowieso geen optie, maar hoewel ze echt een heel makkelijke reisgezel is (rijdt met gemak mee naar Zuid-Europa zonder een kik te geven en vermaakt zich overal) denk ik dat zo'n reis toch onnodig stress (drukte, geluid, trillingen in het vliegtuig) met zich meebrengt. Ik zou niet goed weten waarom ik dat doelbewust zou opzoeken. Ik lees bovendien op de site van Schiphol dat
daar geen hondenuitlaatplekken zijn, dus dan wordt het al met al ook best wat uurtjes zonder fatsoenlijk de pootjes strekken en behoefte kunnen doen. Ook niet iets wat mijn voorkeur zou hebben.
daar geen hondenuitlaatplekken zijn, dus dan wordt het al met al ook best wat uurtjes zonder fatsoenlijk de pootjes strekken en behoefte kunnen doen. Ook niet iets wat mijn voorkeur zou hebben.
zaterdag 5 juli 2025 om 18:45
Helder hoor, en inmiddels ben ik ook om (zie ook mijn laatste post): het leek me een goed idee en hij is rustig en graag bij ons etc. Hij vindt die mand/tas ook prima. Of toch in ieder geval op de grond, ahem. Maar inderdaad, bij nader inzien en een andere blik denk ik dat ik hem tóch thuis laat… Hoe goed ik hem ook denk te kennen en hoe relaxed hij ook meestal is, het blijft een toestand voor een (ook nog bejaard) hondje. Hij gaat bijna altijd mee als we reizen met auto, trein, camper. Het vliegtuig zal ie niet gaan meemaken:).
zaterdag 5 juli 2025 om 19:02
Nou dit.
Hoe zit het als er iemand met een hond voor/achter/naast je wordt geplaatst en je bent allergisch (of bang)?
zaterdag 5 juli 2025 om 19:11
Grote kans dat je al in een vliegtuig hebt gezeten zonder dat je het door had dat er honden meereisden. Bovendien blijft de hond de hele vlucht in de reisbench, je komt er niet mee in aanraking, dus met een allergische reactie zal het wel meevallen.
Cum non tum age
zaterdag 5 juli 2025 om 19:12
Bij ons controleerden ze heel veel papieren maar niet of de kat echt rechtop kon staan. Dat was alleen bij de kennel voor in het ruim zo. Ik vond het vooral apart doordat op de Transavia website alleen staat dat ze goed moeten kunnen bewegen dus had niet verwacht dat de medewerker het over zitten, liggen en rechtop staan zou hebben.LemoosGaatDoor schreef: ↑05-07-2025 17:50Ik weet het zeker want vorig jaar kon ik mijn schoonmoeder’s hondje ophalen bij het vliegveld want ze kon volgens medewerkers niet goed rechtop staan in de reistas. Ze controleren dat ook (en terecht hoor). En dat hondje is een dwergteckeltje met een schofthoogte van 14 cm. Maar met nek en kopje natuurlijk hoger en die tas is maar 25 cm Max. hoog. Misschien dat een andere medewerker het al oké vind als de hond kan draaien zonder kop rechtop (door de flexibele tas) maar die gok zou ik niet willen nemen. Er was expliciet gezegd door de medewerker dat de hond moest kunnen zitten, liggen en rechtop staan.
zaterdag 5 juli 2025 om 19:20
Heel eerlijk, dit is wel anders als vliegtuig. Onze hond gaat ook mee als we met auto gaan, maar ik weet nu al dat hij vliegen een ramp vind. Met de auto stop je geregeld, maar lees dat ze op Schiphol geen plekken hebben om je om hond uit te laten. Dat is dus ophouden na de douane.arwen72 schreef: ↑05-07-2025 18:45Helder hoor, en inmiddels ben ik ook om (zie ook mijn laatste post): het leek me een goed idee en hij is rustig en graag bij ons etc. Hij vindt die mand/tas ook prima. Of toch in ieder geval op de grond, ahem. Maar inderdaad, bij nader inzien en een andere blik denk ik dat ik hem tóch thuis laat… Hoe goed ik hem ook denk te kennen en hoe relaxed hij ook meestal is, het blijft een toestand voor een (ook nog bejaard) hondje. Hij gaat bijna altijd mee als we reizen met auto, trein, camper. Het vliegtuig zal ie niet gaan meemaken:).
Goed dat je gekozen hebt voor thuis laten.
zaterdag 5 juli 2025 om 19:45
Dat heb ik nou bij parfum dragende mensen.
Een hulphond mag ook gewoon mee.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 5 juli 2025 om 21:18
Mijn hond is hier (leishmania) gewoon tegen ingeënt hoor. Dit kan dus wel degelijk om het te voorkomen!Frost schreef: ↑05-07-2025 16:12Eh, er is geen medicatie tegen leishmania (om het te voorkomen zegmaar). Wel om het te behandelen, of de kans wat te verkleinen, al kun je je ook afvragen of je je hond zulke medicijnen wil geven. Maar juist met een oudere hond zou ik het risico ook daarop niet nemen.
Indien je met je hond reist, wees er dan van bewust dat je rabiës vaccinatie in Spanje maar 1 jaar geldig is en niet 2 jaar zoals in Nederland.
zaterdag 5 juli 2025 om 21:55
Mijn dochter is allergisch voor honden. Wel eens honden op een korte vlucht gehad, maar die zaten niet vlakbij. Ze had er geen last van. Zou er een hond naast haar zitten, dan zou ik om een andere plek vragen. Een hulphond moet natuurlijk gewoon mee mogen.
zaterdag 5 juli 2025 om 22:00
Inmiddels is rabiës net als in Nederland 4 jaar geldig. Toevallig heb ik net een pup dus alle inentingen vanaf 8 weken moeten halen. Verder hebben ze nu een pil 1 keer per maand en die beschermt alles. Ook leishmania. Kost alleen wat meer. 60 euro 3 maanden voor 2 honden. Is alles in1 en vrij nieuw. Superhandig.Sunshineee91 schreef: ↑05-07-2025 21:18Mijn hond is hier (leishmania) gewoon tegen ingeënt hoor. Dit kan dus wel degelijk om het te voorkomen!
Indien je met je hond reist, wees er dan van bewust dat je rabiës vaccinatie in Spanje maar 1 jaar geldig is en niet 2 jaar zoals in Nederland.
zaterdag 5 juli 2025 om 22:14
4 jaar? Dat lijkt me sterk.Redhead70 schreef: ↑05-07-2025 22:00Inmiddels is rabiës net als in Nederland 4 jaar geldig. Toevallig heb ik net een pup dus alle inentingen vanaf 8 weken moeten halen. Verder hebben ze nu een pil 1 keer per maand en die beschermt alles. Ook leishmania. Kost alleen wat meer. 60 euro 3 maanden voor 2 honden. Is alles in1 en vrij nieuw. Superhandig.
Cum non tum age
zaterdag 5 juli 2025 om 22:19
Maar geeft net zoveel allergische reactie als een niet hulphond.
Sowieso handig om altijd antihistamine bij je te hebben als je heftige allergieën hebt.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 5 juli 2025 om 22:25
zaterdag 5 juli 2025 om 22:25
zaterdag 5 juli 2025 om 22:26
3 jaar geldig dus, want voor het 4de jaar herhalen.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in